Metanoli ja lambda

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Siltalankulma, 11.4.2018.

  1. Siltalankulma

    Siltalankulma 1st gear

    Työkaveri rakentaa speedway pyörään uutta moottoria. Moottori single 500cc ja polttaa metanolia. Nyt on alkanut kiinnostaa seoksien tarkkailu/säätö. Pystyykö tavallisella lambdalla katsomaan seoksia ja millaisia arvoja siellä pitäisi olla? Jos ei niin millä laitteilla onnistuu.
     
  2. Fireball

    Fireball Gearhead

    Pystyy
    [​IMG]
     
  3. Mopar

    Mopar Gearhead

    Junnu dragstereissahan on 1-pyttynen metanolikone, niissä seokset säädetään pakokaasujen lämpötilan mukaan.
     
  4. Siltalankulma

    Siltalankulma 1st gear

    Sain vähän tarkennusta. Kone laitetaan dynoon kiinni missä on laajakaista lambda. Ymmärränkö oikein että lambda pitäisi näyttää alle 0.5 lukemia kun AFR on ok?
     
  5. mpower

    mpower Gearhead

    Ei,vaan noin 0.8 lambda-arvo olisi sillain turvallinen.A/FR
    arvona noin 5.1.Silti en ymmärrä miksi joku vielä käyttää A/FR arvoja kun turvallinen lambda-arvo on aina sama polttoaineesta riippumatta.Useimmissa mittareisssa lienee valittavissa näyttöön joko lambda-arvo tai A/FR arvo.Lambda on aina lambda polttoaineesta riippumatta,A/FR sen sijaan laskettu tai laskennallinen arvo polttoaineesta riippuen.
     
    DX tykkää tästä.
  6. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Juuri tämän "0.8" lambda lukema olisi viellä turvallinen on ihan sama mitä polttoainetta kone polttaa, jos mittari on kalibroitu afr alueeltaan bensiinille niin paras teho tulee noin 12.7 afr lukemalla. Koska ei se mittari tiedä mitä polttoainetta poltetaan. (Todellinen seos on luokkaa 5-6:1) kun mittari näyttää 12.7afr lukemaa) toki mittarin saa kalibroitua metskulle jolloin pitää ajaa mittarin näyttämä sinne johonkin 5-6 tuntumaan.
     
  7. Siltalankulma

    Siltalankulma 1st gear

    Kiitos vastauksista, tajusin tuon saman kun ihmettelin lisää.
     

Kerro tästä muillekin!