MGB GT V8 -lhd?

Ketju osiossa 'M.G. Car Club of Finland ry', aloittaja Holley, 25.3.2008.

  1. Holley

    Holley Gearhead

    Onkos noita GT-V8 MGB:tä tehty LHD:nä? Oliskohan aikalaiskoeajoja jossain?
     
  2. mga-tomi

    mga-tomi 3rd gear

    Ei ole tehty tehtaan toimesta muuta kuin oikealta ohjattavia, mutta itse tehtyjä on paljon maailmalla. Hyvä kirja on Roger Lindsay "How to give your MGB V-8 power" siitä on vissiin tullut juuri uusi painos, itsellä on vanha painos. Roverin alumiininen V8 ei paina yhtään enempää kuin 4-sylinterinen alkuperäiskone, joka on paksua patarautaa. Suomessa oli yhdellä alunperin hollantilaisella tyypillä MGB roadster suomen rekisterissä. siitä on kyllä jo useita vuosia, kun näin hänet viimeksi, eikä ole yhteystietoja.
     
  3. turboman1

    turboman1 3rd gear

    Neljä MGB V8-yksilöä olen nähnyt...

    Ensimmäinen oli tuo Tomin mainitsema valkoinen MGB Roadster, joka aikoinaan oli jossain Lohjan seudulla. Toinen yksilö oli punainen LHD GT, jossa oli Suomessa asennettu kahdeksikko ja automaatti ja se oli Suomen kilvissä joskus -90 -luvun puolivälissä Malmilla. Kolmas yksilö jonka tiedän, asustaa Vantaan Tikkurilassa, kaverini autotallissa. Se on sama yksilö, jolla ajettiin -90 -luvun alussa Historic -ratakilpailuiden näytösajoja ja on neloskoneisesta itse rakennettu V8 Roverin padalla. Kiva yhdistelmä, jota olen päässyt kokeilemaan Ahveniston radalla. Auto on ollut käyttöentisöinnissä ainakin viimeiset 5 vuotta.

    Sitten oli vielä Bensco Sportcarsin aikoihin J.P. Salmisen (Espoo)omistama, oikealta ohjattava GT, joka ei ollut ainakaan silloin Suomen kilvissä. Ko. auto meni varmaan myyntiin ja sen myöhemmistä liikkeistä ei ole havaintoa. Luulen, että tämä yksilö oli myöskin "jälkituotantoa", vaikkakin olikin RHD.

    AKE:sta varmaan saisi haulla: MG B ja moottoritilavuudella yli 3000 cc löydettyä Suomessa majailevat, kilvelliset yksilöt tietoon. Maksaa jonkin verran, mutta jos himo on hirvittävä, niin ei muuta soittelemaan! Tosin luulen, että ulkomailta tuonti on halvempaa ja helpompaa kuin itse väsääminen...maksaahan se perusautokin jotakin ja vanhemmissa malleissa joutuu muotoilemaan konehuoneessa peltejä, että saa koneen mahtumaan. Jostain vuosimallista eteenpäin oli konehuoneessa varauduttu tuohon suurempaan pataan, en nyt muista mikä se vuosi oli, mutta selvinnee Tomin mainitsemasta kirjasta.

    Itse olen joskus huvikseni kuikuillut roadster-malleja netistä ulkomailta ja tuppaavat maksamaan yli 20000 euroa, varsinkin nätit yksilöt. Kaikki nuohan ovat jälkituotantoa, mutta ajokokemus sellaisella jätti ikimuistettavat vibrat meikäläiseen: pieni punainen roadster ja sopivasti V8-voimaa ja soundia...

    T. Jone
     
  4. MGBV8

    MGBV8 1st gear

    The white MGB V8 in Lohja is still there. I own it for a bit under 20 years now. It is originally a rubber bumper model, 4 cylinder from California, which I bought when I was still living in Holland. The engine was strangled so much that I decided to upgrade it. I have a friend in Holland who is an expert in Rovers, so the Rover V8 was an easy choice (including stronger 5 speed gearbox). The rubber bumper models are the best (easiest) cars for converting to V8, since the body is prepared ofr the V8 engine, because the GT V8 was brought out and all modifications were also made to the convertible bodyshell.
    Somebody drove into the rear bumper just before a vacation, so the car was converted to chrome bumpers at that stage.
     
  5. turboman1

    turboman1 3rd gear

    Hello MGBV8!

    Nice to hear something about you! I think it has been about 15 years ago, when I was looking you to join the Sports Car Club of Helsinki. I suppose that in those days MGATOMI was also the member of board. Nowadays the MG Car Club of Finland is independent Club and they are doing very well.

    If you are not the member, it`s very cheap to get in. Just 15 euros, and you can receive the Club Magazine and be a member! More information you can get from website:

    http://www.mgcc.fi/

    In August there is a British Car Meeting (10.8.2008) in Srömfors ruukki (Ruotsinpyhtää, a little bit ahead from Loviisa to Kotka highway). You can get more information from website mgcc.

    Hope to see you there! :D
     
  6. Muki

    Muki Gearhead

    A properly green painted Rover V8 equipped such a vehicle can be found in Karkkila as well. That car has been built over a long period of time and is in spectacular condition but the owner is a very "low key" person and doesn't make much noise about it.

    It is in fact so clean you could eat your dinner on top of it. It is licensed and did I say already "immaculate".

    Gentleman who built and owns the vehicle is retired and used to work with Chrysler corporation service sector for the majority of his working days.

    Most gray haired car nuts in Finland know him, especially those in the southern part of the country.

    Same in finnish:

    Karkkilassa on tip-top kunnossa oleva V8-malliksi muunnettu tummanvihreä ja kromipuskurinen yksilö. En muista tarkkaa vuosimallia, mutta auton kuntoa tarkastellessa voisi ajatella sen olevan ajamaton viime vuoden malli.

    Omistaja on nähnyt ja tehnyt paljon työvuosinaan ja sen jälkeenkin, pääosin Chrysler-konsernin merkkien huollon ja muiden teknisten seikkojen parissa ja useimmat harmaahiuksiset kanssaharrastajat hänet tietävätkin.

    Tuntien kyseisen henkilön, voisin ajatella että hän ei ole kovin innostunut suuremmasta julkisuudesta. Mutta auto, se on hieno.
     
  7. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Täällä Hyvinkäällä oli 80-/ 90-lukujen taitteessa erään autopeltisepän hallissa jonkun vuokralaisen MG V8-projekti. Väri oli oranssin kaltainen. Korimalli oli coupe. Peltiseppä kertoi ettei avomalleihin olisi saanut lupaa V8-moottorille, siksi lähtökohdaksi oli valittu harvinaisempi coupe. Taisi olla ensimmäinen kerta kun näin coupe MG B. Siihen aikaan roadstereita tuli useinkin vastaan. Ei ole tietoa kuinka V8-projektin lopulta kävi.
     
  8. PAW

    PAW Gearhead

    Re: Neljä MGB V8-yksilöä olen nähnyt...

    Viime torstaina tätä tuli tarkemmin tutkittua.

    Kirkkaan punainen kullanvärisillä raidoilla. Poskettomasti pantu työtä autoon että saatu niin siistiin kuntoon. Mm. levikkeet naputeltu pellistä, jne. Keulilla kireä Roverin kone 4 Weberillä. Erittäin hieno peli ja kivat soundit.
     
  9. mga-tomi

    mga-tomi 3rd gear

    Jos vähän laventaa keskustelua, niin uudempia MG RV8 mallejakin löytyy ainakin yksi Suomesta. Näin sellaisen vuosi pari sitten Soukan rantatiellä parkissa Espoossa. RV8 on siis MGB roadsterin uustuotantokorin pohjalta tehty nykyaikaistettu versio klassisesta MGB roadsterista. Valmistettiin 1993-1995 2000kpl. Kaikki oikealta ohjattavia avomalleja.

    Wikipediasta: Interest in small roadsters increased in the 1990s following the introduction of the Mazda MX-5, and MG (now owned by Rover Group) capitalized on this in 1992 by producing new body panels to create an updated version of the old car. The suspension was only slightly updated, sharing the old leaf sprung rear of the MGB. The boot lid and doors were shared with the original car, as were the rear drum brakes. However, the engine was the respected aluminum Rover V8, previously used in the MGB GT V8. A limited-slip differential was also fitted.

    The interior was built to luxury standards, featuring veneered burr elm woodwork and Connolly Leather.[4]

    Performance was good, with 190 bhp (142 kW) at 4,750 rpm and 0 to 60 mph (96 km/h) in 5.9 s. Largely due to the rear drum brakes and rear leaf springs (perceived to be too old fashioned for a modern performance car), the RV8 was not popular with road testers at the time. However, this did not prevent the RV8 from being a moderate sales success, and it paved the way for the introduction of the modern MGF a few years later.

    It also capitalized on an interest in British products in Japan. A sizable chunk of MG RV8 production went to that country.
     
  10. PAW

    PAW Gearhead

    Ainiin joo. Totta, vaikka on tutun auto niin olinkin tän jo unohtanut. Ko. kapine on tuotu Englannista muuttoautona vajaat 10v sitten. Omistaja asuu parhaillaan USAssa, auton nykyisestä opinpaikasta ei hajua.
     
  11. turboman1

    turboman1 3rd gear

  12. T-bird

    T-bird Gearhead

    Aloitetaanpas täältä kyselyt kun on niin lähellä..

    Sukulaismiehellä on -63 MGB Roadster-Suomi Auto, ja nyt olisi Roverin alu-v8 nurkissa ylimääräisenä.

    Meneekö mallisarjan sisällä moottorin vaihto?
    MGB GT=MGB Roadster? Miten menetellä?

    MG:eetä ei missään tapauksessa tulla leikkelemään, kaikki tehtäisiin niinkuin tehtaalla alkuperäisyyttä kunnioittaen.

    Mika/0400 437 116
     
  13. turboman1

    turboman1 3rd gear

    V8 avo MGB, taitaa olla tekemätön paikka nykyään...

    GT V8 voisi onnistua, mutta avo taitaa olla tekemätön paikka nykyään.

    Kumipuskurimalleja ei tarvitse leikellä konehuoneen puolelta, koska kori oli valmisteltu ottamaan V8 sisäänsä. Aikaisemmissa malleissa peltisakset välttämättömät, jotta kone saadaan mahtumaan nelosen tilalle.

    Ainoa tapa käsittääkseni nykyään on tuoda EU-maassa rekisteröity, valmis V8 Suomeen - korjatkaa joku, jos olen väärässä...
     
  14. mga-tomi

    mga-tomi 3rd gear

    V-8 roadsteriin

    T-bird, osta kirja Roger Williams "How to give your MGB V-8 power". isbn 1874105405. Siinä on kaikki, jota aiheesta tarvitsee tietää. Voin myydä oman kappaleeen, jos et kirjaa muualta löydy.
     
  15. MAuno66

    MAuno66 1st gear

    Mikähän on V8 -konversion tilanne nykyään? Löytyisikö palstalta tietoja Suomen kilvissä olevista V8 -autoista? Voisiko saada yhteystietoja omistajille vaikka yksityisviestinä?
    Ajatuksissa siintelee -69 Roadsterin mahdollisuudet V8 -leimaan...
     
  16. WBBC

    WBBC Gearhead

  17. hartsa69

    hartsa69 Gearhead

  18. Maulah

    Maulah Gearhead

    Morjesta, mulla löytyy MGB GT -67 tallista/kilvissä v8:lla, juuri tosin osiksi purettu =)
     

Kerro tästä muillekin!