Mgf:än alustan päivitys coil overiksi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'M.G. Car Club of Finland ry', aloittaja Mg-f, 7.6.2020.

  1. Mg-f

    Mg-f 1st gear

    Hello,

    Rauhallista on toiminta täällä foorumilla ja sitä se on ollut omankin äffän kanssa huomatessani vuosia takaperin, että takaa kuskinpuolelta oli hydragas"pallon" tiiviste mennyt rikki ja vuotanut nesteet pihalle.
    Alunperin ajattelin, että olisin käyttänyt nuo pallerot ulkona joka nurkasta ja asentanut yläpäähän venttiilit josta olisi voinut uudelleen typettää ne, mutta suunnitelmiin tuli muutos..

    Tiesin jo etukäteen, että alustan osat ovat tiukassa, mutta että näitä palleroita ei uusia saa yllätti hieman.
    Uusia palleroita ei löydy ebayta penkoessa ja pyysinpä yhden tuntemani skottilaisen mekaanikon etsimään osaa Uk:sta, mutta tuloksetta. Käytetyttyjä olisi löytynyt ja "huollettuja", mutta ostappa yli 20 vuotta vanha alustan osa on sama kuin löisi kirveellä jalkaan. Yksi vaihtoehto olisi ollut päivittää alustaa Tf:än kaltaiseksi, mutta tämäkin ilmeisesti vaatii jonkilaista askartelua ja mistäpä suomesta löydät tf:n takakelkkaa..

    Sitten törmäsin Mike Satur nimiseen miehen internetissä ja tämä kaverihan on värkännyt Mg-merkkisten autojen kanssa jo tovin ja pyörittääkin yritystä, joka korjaa ja valmistaa osia kyseiseen merkkiin. Mike on kehittänyt äffään hydragasin tilalle bolt on- tyyppisen ratkaisun joka sisältää coil overit ja "kehikot" jotka kiinnitetään nurkkaan ja joihin sitten asennetaan säädettävä jousi/iskarisetti.
    Asennus oli helppo sinänsä, mutta todella työläs tehdä, koska tilaa ei ole ympärillä erityisen paljon ja itse tein sen autotallissa tunkin ja pukkien varassa mikä oli aika haastavaa.. Paketin ollessa kasassa säädinkin alustan aika alas ja tulihan siitä hauska peli kertakaikkiaan! Tuon lähemmäs mikroautoa ei monella katuautolla pääse.

    Katsatus ei mennyt ekalla läpi, koska katsuri vaati Tuv-paperit jossa lukee, että sarja kuuluu ko. autoon ja jousista puuttuu kantavuustiedot. Kantavuustiedot olisi löytynyt kyllä muista papereista jotka oli matkassa ja sarjan kuuluuvuuden olisin voinut todistaa vaikka ostokuitista, mutta kanta oli jyrkkä.. Olin yhteyksissä mikeen ja iskarin valmistajaan s-postilla, että saan kiistattomat todisteet sarjan kuuluuvudeesta autoon. Kovasti ihmettelivät, että eikö mukana tulleet lappuset riitä vaikka muualla ei ole ongelmia. Jätin asian hautomaan syksyn ja talven yli muiden asioiden kiilatessa edelle ja nyt tässä kuussa vaihdoin konttoria ja kävin esittämässä autoa uudelleen ja sainkin sen leimaan. Todisteeksi olisi kelvannut pelkkä matkassa tullut myyntiesite! Näin se on erillaista maailma katsurien silmin.


    Nyt on varmaan ainoa äffä suomessa säädettävällä alustalla. Vähän toki harmittaa, koska autoa ostaessa viehätti tuo hydragas järjestelmä, mutta jos uusia osia ei ole tehty aikoihin ja varastot tyhjiä, niin minkäpäs teet.

    Vieläkö löytäisi miksi päästöt ovat pahasti sekaisin, niin pääsisi kunnolla testailemaan alustaa.
     
    Inlinee tykkää tästä.
  2. Mg-f

    Mg-f 1st gear

    Noniin, päästötkin saatiin kuriin vaihtamalla katti, hiukan kulahtaneet tulpat, tyhjensin tankin ja laitoin tilalle uuden "cocktailin" polttoainetta..;)

    Harmittavasti katsastuskonttori oli mennyt kiinni joten huomenna hakemaan stinpendiä konttorilta.

    Näytti nuo avoauto kelitkin saapuneen pohjoiseen, kun vettä tulee räystään yli:p
     
  3. Mg-f

    Mg-f 1st gear

    Niin ja en muista "resetoinko" viimmeksi kaasuläpän, kun päivitin sen muovisesta 48mm - > alumiiniseen 52 mmo_O

    Sehän siis resetoidaan laittamalla virrat 2-asentoon ja painamalla kaasupoljinta viisi kertaa pohjaan saakka ja takaisin ylös rauhallisesti lyhyen ajan kuluessa, sen jälkeen virrat pois hetkeksi (vähintään 20sek) jonka jälkeen sen pitäisi olla uusissa asetuksissa.
     
  4. Mg-f

    Mg-f 1st gear

    Stipendi noudettu ja testilenkki heitetty:rotfl:

    Oli vielä sen verran harrastajaystävällinen asema, että veloituksetta sai jälkitarkastuksen.

    Mukavaa väkeä tässä "konttiin" rakennetussa katsastusasemassa:rotfl:

    Lähikorjaamo antoi päästötodistuksen myös ilman edestä, että on täällä reiluakin kohtelua brittiautoilijoita kohtaan:lol:

    Taisivat aatella, että johan tuo on tarpeeksi tuskaillut tuon kanssa:rotfl:

    Pientä kulmikuutta havaittavissa renkaissa usen vuoden seisomisen jälkeen, mutta jospa nuo tuosta pyöristyisi.
     
  5. lpr

    lpr 2nd gear

    Itse ainakin korjasin Hydragasit. Ei ole kaksinen homma. Vesihauteessa tigillä jousiin hitsasin 1/8 bsf nipat, joihin kiersin Schrader- venttiilit ja paineistin jouset uudelleen typellä. Ei ole oma auto vielä ajossa, mutta jouset on tehty.
     

Kerro tästä muillekin!