Mielipiteitä etuakselin korotuksesta??

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa '4x4', aloittaja mätkä, 7.3.2007.

  1. mätkä

    mätkä Gearhead

    Yleistä mielipidettä kaipaan, kuinka paljon ajo-ominaisuudet huononee, esim jarrutustilanteissa jos korotan jäykkää etuakselia pistämällä palikkaa parin tuuman verran jousien ja akselin väliin? :eek: Ja lehtiä on kolme kappaletta jos vaikuttaa asiaan.
     
  2. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Joku täällä oli siitä sanonut ettei oo hyvä... Siis jotenkin tekee sen akselin paikallaan pysymisen huonoksi??
    Siksi vissiin ne etummaiset lehdet on niin suorat (ihan alunperin)?

    Ota siitä Blazerin rungosta takajousien kiinnikkeet ja korota niillä...
    Tai alkuperäisiin kiinnikkeisiin (rungon ja kiinnikkeen väliin)se haluttu korotus.
     
  3. mätkä

    mätkä Gearhead

    Juu juu, voi olla parempi idea korottaa tosiaan jousien päästä. Käyttöauto kuitenkin ettei siitä ihan hirveetä tekis 8)
     
  4. Rytari

    Rytari Gearhead

    mulla on blazessa edessä tommoset palikat, ja niille on jo lähtölaukaus annettu, heti kun uudet jouset tulee saa noi 50mm palikat lähteä, niillä ei tee mitään, jatkuvasti saa olla u-pultteja kiristämässä, keskutapin reikä kuluu aina väljäksi jolloin akseli "heiluu" paikallaan, ratti on aina johonkinpäin vinossa, takanakaan mä en tykkää palikoista, shakle flipit on mukavammat ja toimivammat (riipukkeiden kääntö alaspäin)
     
  5. intiaani_chief

    intiaani_chief 3rd gear

    Samaa mieltä, ei palikoita etuakselin väliin...ei hyvä !
     
  6. mätkä

    mätkä Gearhead

    Kiitoksia valaisusta, olis vituttanu aika lujaa kun olis menny korottamaan palikoilla :mad: muutenkin etujarrut vähän herkät ottamaan kiinni
     
  7. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    riittääkö hitaassa ajossa että korottaa pudottamalla etuakselin jousien alapuolelle, siinä akseliputkessa kun on ne "kiilat" mitkä tulee lehtee vasten?
     
  8. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Jos akseli olisi jousen yläpuolella niin silloin palikan väliinlaittaminen madaltaa hylsyä :poff: :rotfl: . Ja tässä on nyt kysessä GM tuote :rotfl: .

    Mutta nytkun sulla mätkä on ne pidemmät sakkelit niin tee niistä korotuspalikoista pidemmät niin silloin sitä keikkumisilmiötä ei tule!!
     
  9. mätkä

    mätkä Gearhead

    No sitä mä itekkin mietin että mahdollisimman pitkät vaan mutta onko siitäkään riittävästi apua? 40mm oon ajatellu et vois nostaa palikalla. Mul on tietysti kolme lehtee et sekin auttaa vähän tilannetta :soosoo:
     
  10. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Joku 300mm pitkä palikka vois olla ihan hyvä? ja kun se on noin paksu niin se ei taatusti anna periksi!
     
  11. orvivee

    orvivee 1st gear

    ?????

    Mulla on ollu palikoilla korotettu chevy vaikka kuinka kauan eikä mulla oo ollu mitään ongelmia minkään heilumisten/löystymisten suhteen...

    Tosin, auto on suburban, eli pidemmällä akselivälillä kuin esim blazer. Se parantaa suuntavakavuutta, tai siis ei tunnu ainakaan ratin takana niin lötköltä kuin blazerit joita olen ajanut, mutta silti ihmettelen...
     
  12. mätkä

    mätkä Gearhead

    Joo mulla on kans jääny samalainen kutina perseeseen, Blazerit on huomattavasti heiluvaisempia ja löysempiä kuin Suburban. En tiedä onko mun kaikki Blazerit ollu sitten niin paskoja mutta kyllä subbari on paljon paree ajaa!

    Orvivee, miten sun auto on korotettu ja kuinka paljon? mikä alusta siinä on?
     
  13. orvivee

    orvivee 1st gear

    Ensin taotutin jousia kaarinassa. Korotusta tuli about 1,5-2,5 tuumaa. Ei kannata tehdä. Autosta tuli liian jäykkä koska eteen ja taakse jouduttiin lisäämään lehdet. Eteen myöhemmin vielä toiset koska keula putosi takaisin alas noin viikossa.

    Myöhemmin tein rhs putkesta 50mm blokit ja ainesputkesta uudet U-pultit. Taka-akselin blokit on hieman vinot ettei kardaanikulmasta tulisi liian jyrkkä. En nyt millään muista kuinka vinot, olisko 3%.

    Etuakselin blokit on suorat.

    Lisäksi eteen vaihdoin sen ohjausvänkyrän. Mikä lie nimeltään.

    Myös uudet iskarit piti laittaa kun en viitsinyt alkaa vaihtaa iskareiden kiinnityspisteitä.

    Kakskymppinen on alusta.
     
  14. blazoffer

    blazoffer 3rd gear

    Sulla on ollut sitten huono tuuri noitten kanssa.
    Omani on tehtaan HD-paketilla varustettu ja jouduin ottamaan lateja pois kun on niin jäykkä ja periksiantamaton ettei oikein taipunut mettässä. Alusta toimi paremmin kuin useammat henkilöautot, mitä on vuosien varrella ollut.
    Esim tommonen 140-160km/h on hyvä matkavauhti, eikä ratista tarvii kuin muodollisesti pitää kiinni ja 1800kg/8m asuntovaunukin tulee perässä kuin varkain. Renkaina on BFG:n 33" mutiaiset.
     
  15. mätkä

    mätkä Gearhead


    Sitä vähän epäilinkin että on ollu löysiä yksilöötä. :rotfl:

    Taidan kuitenkin yrittää sitten tota palikoilla nostamista jos ei ainakaan suburbani siitä kovin huonoksi muutu? :odroll:
     
  16. Pahis

    Pahis 1st gear

    Onkohan kukaan laittanu nuihin ilmajousia? :eek:

    Mulla on etuakseli palikoilla, nou proplem. Ja vino sektoritanko, muttei heittele mutkisa... Tai sitte ei vaan jousta :rotfl:
     
  17. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Sikäli kyllä palikat hyvät koittaa ettei tule isoja kustannuksia jos ei hyvä...
    Ja helppo palauttaa alkuperäiseksi...
    Olisi kyllä minullakin 3" korottavat palat teen ja taakse kun vain joskus tulisi viitseliäisyys koittaa miten toimii... Vaikkei vielä noilla 33X 12.5 renkailla ole tarvetta korottaa, mutta jos sais vielä ne 38 kumit hommattua...
     
  18. monster

    monster Gearhead

    suhteellisen asiallista vauhtii jotkut karavaravaanarit sentäs pitää ,ei luulis olevan heti tien tukkeena . :eek: :eek:
     
  19. blazoffer

    blazoffer 3rd gear

    Korjataan sen verran ettei synny väärä käsitys ajotavastani eli vanun kanssa mennään liikenteen mukana ja motarilla "vähän" alle.
    Liikenteen tukkeena ei ole tarkoitus olla.

    Ammatinkin puolesta joudun usein ajamaan hitaalla kulkuneuvolla liikenteessä, eikä minua haittaa antaa tietä muille. Palkka juoksee samalla tavalla hidastanko sitten pysäkille tai ajanko pientareelle kuin ajaisin letkan piikkipaikassa johtaen kisaa :D

    Joskus pitkillä suorilla kun ei ole vastaantulijoita ihmetyttää nuo jotka eivät uskalla ohittaa ja aiheuttavat itse jonomuodostusta. Traktorin ohittaminen normi-perhe-kinnerillä ei vie yli 5 sekunttia ja ohitusmatkakin on muutamankymmentä metriä - ei pitäisi olla hankalaa.

    Ilman vaunua tuo +140 osuu vaan välityksiin sopivasti ja Blazeri kulkee kuin itsekseen - muttei omavaltaisesti :wink:

    Noh tämä meni vähän OT:ksi. Itse en harrasta korotuspalikoita. Jouset kun saa sopiviksi niin se riittää meikäläiselle, eikä siellä metsässä oikeasti tarvitse mitään monsterikorotusta vaan riittävän liikeradan. Nuo korkeat tuppaavat vaan kaatumaan helpommin.
     
  20. monster

    monster Gearhead

Kerro tästä muillekin!