Mielipiteitä jenkkipicupeista?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Valkoselkätikka, 29.10.2021.

  1. Valkoselkätikka

    Valkoselkätikka 1st gear

    Olis hamassa tulevaisuudessa hommata jenkkipikkari ja rakennella vimose pääl jahtiauto. Tällä hetkellä itellä jeeppi joten nua dodget jotenki tuntus vetoovan mutta ovat perkeleet kalliits verrattuna noihin edullisimman luokan sevyihin. Ja onhan sitte vielä foortitkin. Noita kolmee merkkii olen ny vertaillu. Kertokaa kokemuksia. Käyttövoima on melko sama onko bensa vai diisseli, kilsoja tulee niin vähä. Tärkeempänä olis edulline hankintahinta kun kakkosautoks tulee ja toki luotettavuus. Maastokykyyn tietenkin panostan mutta jos jossain vakiona on se jo priimatasolla niin aina eteenpäin. Ja auto sais olla puolipitkällä hytillä, ei siis välttis tarvi neliovine olla mutta sais jatkuu hytti viä kuskin penkin takaa. Dodgellahan on paljo pitkiä pikkareita mutta ne on liian kankeita maastoon. Kaikki mietttiit kiinnostaa eri vaihtoehdoista ja moottorimalleista
     
  2. LUM-1

    LUM-1 3rd gear

    osta tojota
     
    Isamu, kerkko, tero79 ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  3. redneck1

    redneck1 Gearhead

    Tässä puhutaan siis 80-90-luvun pickupeista tai 2000-luvun alun? Olettaen halvasta hankinta hinnasta ja siitä että puolipitkähyttikin riittää. Puolipitkät hytit kun taisivat kuolla sukupuuttoon jossain kohtaa 2000-lukua tai ainakin se aukeava seinä korvattiin oikealla ovella.

    Chevy se luotettavin ja maineikkaita ovat esim. 1988-1998 (-2000) mallit eli GMT400 pohjaiset. Tästä voi varmaan olla montaa mieltä, Fordeista kun ei ole edes mitään käsitystä.:D Niin ne amerikkalaisetkin noita luotettaviksi sanovat. Itse näkisin taas Dodgen enemmän jahtiauton asemassa, mutta en tiedä mitään todellisuudesta. Mielikuva Dodgesta maastokykyisenä on varmaan tullut siitä että niitä näkee ainakin kuvissa paljon muuallakin kuin maantiellä. Kertaakaan en ole maastossa auton kanssa ollut saatika edes autoa maastossa ikinä nähnyt, jos ei metsäraatoja lasketa.:odroll:

    Edellisen viestin Toyota sitten jos haluaa epäluotettavan huonon auton jonka haluaa pilata romutuskuntoon.:poff:
     
  4. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Kah siinä sulle aihio:

    https://www.nettiauto.com/chevrolet/silverado/12479855

    Nämä on kyllä isoja autoja suomalaiseen ryteikköön ja tuollaisen vinssaaminen jostain hetteiköstä on kokemus joka ei heti unohdu. Tutun "maastoauto" suburban haettiin metsästä telakoneella muutaman päivän tuhtaamisen päätteeksi.
    Metsäautoteitä ja polkuja varmaan ajelee sopivasti. Blazereita (kanttikoppaa) näkyy offipiireissä jonkin verran, ei liian pitkä metsään ja pienehköt etu- ja takaylitykset.
     
  5. kma68

    kma68 Gearhead

    Olisihan se Subbari voinut tulla sieltä tuollaisellakin kalustolla:)
     
    grantorino tykkää tästä.
  6. Luoppis

    Luoppis 3rd gear

    Kakkoskopan Ramissa nelivetoisena pitkällä akselivälillä ja hytillä kääntöympyrä on sanoin kuvailemattoman laaja. 3 akselinen kuorma-auto kääntyy todistettavasti teli ylhäällä paljon tiukemmalla kaarella. Peileistä ei näe mitään auton viereen/kylkeen, tai jos ne kääntää tosi alas niin ei näe taakse maantiellä. Etuovien ikkunoiden alareunat on aika samalla korkeudella tuulilasin alareunan kanssa mikä on myös omiaan kaventamaan näkökenttää sivulle päin. En pidä Rameja nykyisellään kovin halpoina hankintahinnaltaan ja siistit yksilöt alkaa vissiin jenkeissäkin maksamaan ihan tuntuvasti. Omamassakin on 2500:ssa melkein tonnin suurempi, kuin Fordin ja Chevyn vastaavissa, mikä ei ainakaan helpota elämää pehmeällä alustalla. Dodgessa paistaa muutenkin vähän läpi sellainen suunnittelufilosofia, että autosta on tarkoituksella tehty kaikilla mittaustavoilla kilpailijoitaan suurempi, vaikka edes yhden tuuman verran. Pidempi, leveämpi, korkeampi, painavempi yms.

    Mulla oli 10 vuotta sitten tolla edellä mainitulla GMT400 alustalla Chevyn Fleetside K1500 neliveto 6,2 dieselillä, pitkällä lavalla ja lyhyellä hytillä. Se oli ihan kohtuullinen kääntymään, mutta silti huomattavasti kankeampi, kuin esimerkiksi 80-luvun pitkä Land Cruiseri. Chevyssä oli minun mielestä ainakin illuusio siitä, että etuikkunoiden alaraja on alempana, kuin tuulilasin alareuna ja siitä hahmotti vähän paremmin, mitä siinä auton vieressä tapahtuu. Ja oli se kyllä muutenkin matalempi auto kuin Rami, eli kun peilit ei ole niin kaukana maan pinnasta niistä saattaa näkyä maan pinta vähän aikaisemmin, kuin Dodgessa :odsmile:

    Mitään noista en 0le metsässä ajanut, joten mielipide perustuu täysin arkipäiväiseen ajamiseen maaseudulla ja asfalttiviidakossa.
     
  7. impala67

    impala67 Gearhead

    avalanche letukalta ainakin täyttäisi nuo kriteerit matkustamon osalta. En tiedä sen maastokelpoisuudesta kun ei moisiin kellään offikavereista ole ollut varaa. Nuo on myös riittävän kokoisilla pensakoneilla...
    Dodgeista olen antanut itselleni kertoa että sähköpuolen onglemat on muita merkkejä yleisempiä ainakin Cumminsdiisseleissä; korjatkaa asiasta tietävät ennakkoluuloni-siksi hakisin mielummin pensakoneista-kun suomen tapaisessa maassa riisseleitä käyttävät ajavat niillä paljon.
    Foorteista en tiedä muuta kuin että uudet pikkuiset rangerit on kyllä houkuttelevan halpoja...
     
  8. Kähmy 545

    Kähmy 545 3rd gear

    Mulla aikanaan -78 Dodge D-100 käyttiksenä, silloin
    tein maansiirto hommia maatalouden ohessa.
    Luotettava ja simppeli kulkine.
    Joka sopi tälläselle yksinkertaiselle kuusen juurelle syntyneelle.
     
  9. Hoovee

    Hoovee Gearhead

    eipä ainakaan vanhemmissa 12venasissa cumminseissa erikoisemmin sähkövikoja ole.

    enkä tiedä mihin perustat ajatukset että dieseleillä ajetaan enempi kuin bensakoneilla, suomen verotuksen kannalta sillä ainakaan suurta merkitystä ole.
    Käyttövoimavero on niin vähän näissä kevytkuorma-autoissa, ja kuluttaa vähempi kuin bensakoneet halvempaa ainetta(vaikka kallista sekin nykyään on).
    Ylipäätään bensakoneisia on käytettynä vähempi tarjolla.


    Ja ihan eri autojakin, kyllä kuorma-autossa kuuluu olla turbodiesel.

    Vai haettiinko edes kuorkkia vai b-kortilla ajettavaa?
     
  10. impala67

    impala67 Gearhead

    Käsittääkseni diesel on taloudellisempi isoissa pikapeissa, ja aika varmasti bensakoneinen on vanhana vähemmän ajettu.

    Metsäoffikäytössä ei kysyjälle ollut niin väliä polttoaineesta, ja offikäytössä kyllä huomaa että dieselit on siitä pensaa huonompia, että koneet painavat enemmän, keulat uppoaa helpommin pehmeään maahan.
    Noista tyyppivika-versiokestävyyksistä en tiedä mitään, onko siis 12venttiilinen cummeli uudempaa kestävämpi/parempi?
     
  11. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    12V cummins on legendaarinen, valittu maaliman parhaitten moottoreiden joukkoon. KVG. Ostamalla sellaisen pääset one million miles clubiin varmemmin kuin uudemmilla cumminseilla. Taatusti vähemmillä murheilla.
     
  12. Hoovee

    Hoovee Gearhead

    Vanhempaa ja luotettavaa jossa sähköä ei mene kuin starttiin ja sammutussolenoidiin.
     
  13. Solvent

    Solvent 2nd gear

    Itellä 2001 F250 7.3 4x4
    6.0 ja 6.4 koneista Fordia en ostaisi. Syitä on monia.
    Dodgeissa taas se 12v Cummins on ainoa mihin itse kallistuisin, tuon ikäisissä noi korit vaan tuppaa oleen aika lohduttomassa kunnossa. Lisäksi noi ohjaamot on jotenkin "halvemman ja muovisemman" oloisia kuin Fordissa. Jarrut ja ohjauksen osat mielestäni Fordeissa myös aavistuksen parempia. Cummins on todella kestävä ja yksinkertainen huoltaa. Vaihdelaatikot noissa on tehty 727 pohjalle, manuaalina tuommosen mielummin ottaisin. Toki varmasti tuommonen vahvistettu 47-aski kestää kunhan käyttää tolkun kanssa.

    7.3 Powerstroke on myös kestävä kone eikä lainkaan vaikea huoltaa. Vakiona ainakaan ei ole niin alavääntöinen kone kuin Cummins. Ite tykkään tosta kasikoneen äänestä enempi, mutta ei se voimakas kutonenkaan hassuman kuuloinen ole.
    Tommosta 7.3 Fordia voin ainakin suositella. Itellä on niitä useampikin ollut.
    Nyt olisi oma kulkine kaupan, jos vaikka joku kiinnostuis hakemaan

    https://m.nettiauto.com/ford/f250/12519487?vifAdCount=9&vifNav=Y
     
  14. Valkoselkätikka

    Valkoselkätikka 1st gear

    Ok. Jos mietitään jenkkipikkareita, vaikkapa 2000 alkupäästä tai taitekohdasta, onko nämä dodget voortit ja letukat samalla viivalla löpön kulutuksen kanssa? Käyttikseks jos hommaa olis kyllä yhdistetyn kulutuksen pysyttävä 12-15 kieppeillä näillä diiselin hinnoilla. Dodgeista ja 5.9 cumminsista lukenu että pääsis helposti alle 10 matkaajossa, pitänee paikkansa? Pystyykö muut samaan? Käyttikseks jos laittaa ei luonnollisesti mettään mennä, tiellä pysytään mutta 4*4 silti oltava koska suomen talvi. 15-10t autoja kun kattelee ne on -00 malleja ja ajettu 200t ylöspäin. Eikös isoille moottoreille tuo ole vielä sisäänajo jos huoltoja ei olla ryssitty
     
  15. Pikuppeilija

    Pikuppeilija 1st gear

    No kahdesta eri 2gen rotkesta cumminssilla on kokemusta, molemmat nelivetoja. Enkä kyllä ole matkassa päässy ikinä alle 11 litran, kyllä tuo helposti alle kympin ei tule helposti jos ollenkaan.
    Joo kaikki vaikuttaa kaikkeen, mutta on ollu isoa rengasta ja pientä rengasta ja erilaisia säätöjä.
    Matkavauhtina yleisimmin 90kmh, joskus tosin menee pitkiä pätkiä satastakin. Jostain syystä en ole huomannut juuri eroa kulutuksessa noitten nopeuksien välillä...? Ehkä jos malttais ajaa kahdeksaakymppiä niin menis pienemmällä, ei oo ollu aikaa testata ;)
     
  16. Artsi Bunker

    Artsi Bunker 2nd gear

    Itellä lbz, ohjelmoitu Duramax (omamassa noin 3500kg). 2:n vuoden ajan seurannut kulutusta ohjelmoinnin jälkeen. Tulos 12l/100km (sis. kaikkea mahdollista ajoa ja ajotapaa), ennen ohjelmointia 14l/100km. Aina ei tosin ole ollut potikka max:n kohdalla ;). Ei ole todellakaan offroad kelpoinen. Jos offia meinaa niin nykyautoista (varsinkaan jenkeistä) ei siihen mielestäni ole.
     
  17. tero79

    tero79 3rd gear

    Vanha kunnon skottari.. vitusti meteliä ja ruma ku mikä.. puukengät ja verkkopaita.. ai vittu et tuli pillua!! :)
     
  18. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Squarebodyt on kyllä helppoja tekniikan suhteen. Kantikas ulkonäkökin viehättää jostain syystä. Mutta eihän noi kulje mihinkään 6.2D koneella... Meteliä riittää, mutta siihen se jääkin :D
     

Kerro tästä muillekin!