Migin osto

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja cuda69, 28.11.2015.

  1. plagu

    plagu Gearhead

    Paikallinen "tv-korjaaja" varmasti vaihtaa nopeammin tuonne sen palaneen fetin tms onkaan kyrvähtänyt kuin kemppi kerkeää sulle kortteja postitella että siinä mielessä tuo argumentti ei toimi.

    Nykyään korjaus homma mennyt kaikessa tuohon että vaihdetaan kokonaisuuksia, eihän merkkiputkat enää autojenkaan koneita korjaa vaan lyödään aina tehdasuus kiuas paikalleen ja aasiakas maksaa.
     
  2. mustang66

    mustang66 2nd gear

    Tiettyjä varaosia pidetään hyllytavarana, niiden menekin takia. Paikallisen tv korjaajan ammattitaidosta en tiedä, voi onnistuakkin. Hitsauskonehuollosta saa vain varakoneen matkaan jos on riittävä asiakassuhde ja osat joudutaan tilaamaan.

    Mietippä mitä se asiakas silloin maksaa jos tuntiveloitus on 85eur/h ja moottoria ruvetaan purkamaan, sen jälkeen kiikutetaan osia koneistamoon, joiden tuntiveloitukset on myös "tätä päivää" Kaiken tämän jälkeen kyseessä on korjattu moottori ja sille pitää antaa takuu, pystytkö jättämään paljoakaan vanhaa osaa moottoriin takuun vuoksi?

    JOS jotain sattuu, moottorista voi hajota jotain muuta mitä ei ole vaihdettukkaaan, taas pitää purkaa ja asiakas maksaa.

    Monet asiat on järkevä tehdä omassa tallissa erin mitä korjaamolla, mutta siinäpä ei tuntiveloitus juoksekkaan. Raskaankaluston puolella tilanne on päinvastainen, moottorit kannattaa korjata ja laturit ja startit, startti voi maksaa toista tuhatta niin se kannattaa korjata.

    Perus toyotaankin on puolimoottori yllättävän edullinen...

    Eihän se ole kun laitat korjaamon pystyyn, korjaat laturit, startit, moottorit jne. Välissä korjaat pari hitsauskonetta ja rahaa tulee ovis...
     
  3. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Juu työ on niin kallista ettei enää mitään muuta kannata kenenkään tehä kun vetää uus palikka paikoilleen henkilöautoon, erityisesti jos itte myy niitä uusia palikoita. Ei asiakkaallekkaan jää sellasta "helvetti, miten paljon työ tuolla maksaa- fiilistä" kun myy sille uuden osan ja "hinta on valitettavasti toi, me ei siihen voida vaikuttaa". Tää on aika lailla.köyhdyttänyt tota työtä kun ollaan korjaajan sijaan varaosan vaihtajia eikä tartte osata mitään.

    Monet nykykorjaamot (jopa jenkkikorjaamoksi itteän tituleeraavat) on kohtalaisen avuttomia kun tarttis jotain tehä, jopa GM ilmastointikompuran kytkimen irrotus teki hikikarpaloita asiakaspalvelijalle siellä linjan toisessa päässä kun sitten viimeinkin löysi sellasen kellä se työkalu on. "Ei kyllä ei ei, kyllä sille tarttis varata aika, ei onnistu lennosta ei ei tuotko ens viikon perjantaina sen, sillon olis vapaatai" ja hommaan meni minuutti kun tollasen työkalun sain ittelleni...(ja oikeestaan yks tyyppi teki sen mulle sinä aikana kun soittelin noihin korjaamoihin...)
     
  4. cuda69

    cuda69 Gearhead

    on tarjottu Walliuksen 250 voimavirtakonetta,jotain 95 vuodelta,säilytetty aina lämpimässä,eikä jokapäiväsessä käytössä ja ois koehitsausmahdollisuus.
     
  5. Pannu H-D

    Pannu H-D Gearhead

    Itsellä on tuollainen -92 vuoden Wallius joka on ollut viimeset viisi vuotta veljellä ja pääsääntöisesti kylmässä hallissa. Ikinä ei ole ollut itse hitsissä vikaa. Tietenkin langan kanssa vähän ongelmia kun tahtoo ruostua.

    Mun mielestä kannattaa ostaa merkki kone ja huomioitava että poltin on euro liittimellä.
     
  6. 6.2vani

    6.2vani Gearhead

    eikö wallius ole merkkikone?
     
  7. cuda69

    cuda69 Gearhead

    tuntuis ainakin nuo vanhemmat olevan hyviä koneita ?no voin verrata Kempin minarc 200 vs wallius 250,kun kummatkin saan kokeiltavaksi
     
  8. 6.2vani

    6.2vani Gearhead

    mun kone ei ole kovin vanha mutta on pelannut hyvin.toinen kela menossa vasta
     
  9. Pannu H-D

    Pannu H-D Gearhead

    Wallius nimenomaan ON merkkikone :D

    On kokemusta muistakin mut muun merkkisiä hitsauskoneita ei tule mun halliin. Meillä neljä konetta töissä yhdessä vuorossa koko ajan ja eipä ole ongelmia suuremmin ollut. Ja ne mitä ovat niin tehtaalta saa avun heti jos ei omat taidot riitä.
     
  10. cdi

    cdi Double Gearhead

    Ei kai ne merkkikoneet kallita ole eilen katoin torista että kempin valovirta mic 80 euroa. Mutta kun oli tuolla itärajalla niin polttoainekulutkin suuremmat.
     
  11. hodis

    hodis 3rd gear

    Parilla Walliuksella 168 ja 258 aikoinaan turattu ja ihan ok kamppeita. Hitsattiin paksua rautaa paljon tuolla pienemmällä ja diodeja paloi samaan tahtiin kuin lankaa, puhaltimet olisi pitänyt rakennella.
     
  12. cuda69

    cuda69 Gearhead

    wanha Wallius 250 ostettu,kaapelin sisuksen vaiholla tuli soiva kampe :)
     
  13. meteor

    meteor 3rd gear

    Pitkään pohdin migin päivitystä ja kävin jo hypistelemässä kempin evo 200, todennäköisesti paras valinta kokoluokassaan mutta jotenkin sen hinta oli tällä hetkellä liian kova 1250,- ja tiedän että siitä tarvittaessa pääsisi eroon melko helposti jos ei ole käyttöä. Valinta oli Telwin Technomig 210 Dual Synergic Inverter jonka oletan kutakuinkin samoilla toiminnoilla, ebay 600,- +posti 23,- eihän tää varmaan kempille pärjää.
     
  14. nuc-64

    nuc-64 3rd gear

  15. Belve67

    Belve67 2nd gear

    Ja taas sitten mun kaverille kävi siten et ku ammatiksen teki metallialan töitä ja osti uuden walliuksen, ei kuulemma
    toiminu päivääkään ja ku soitti huoltoon niin asia oli vähä niinku hoidetaan ku keretään.
    Arvatkaa hoidettiinko, no ei ja oli liki et ei menny raastupaan koko asia.
     
  16. meteor

    meteor 3rd gear

    Kemppi superkempomat 150A valovirtavehje jonka faija osti uutena noin -83, ei mielestäni ole koskaan toiminut kunnolla vaikka on käytetty huollossa. Pienemmillä virroilla voi toimia ok. tai sitten alkaa papattaan yhtäkkiä vaikka olisi puhdasta peltiä. Keskustelin yhden kemppiä myyvän kanssa ja oli sitä mieltä et tämä valovirtakone vanhalla muuntajatekniikalla olisi herkkä verkkovirran vaihteluille ja pitkille/ ohuille roikille. Ilmeisesti tästä mallista se 180A voimavirtakone ei kärsi näistä ongelmista vai onko jollain parempaa tietoo.
     
  17. voittol

    voittol 2nd gear

    Mulla kokemuksia:
    -eka italialainen valovirta mikki n. vuonna 85 hoiti hommansa oli halpa.
    -piti saada parempi, esabin miggy olisko 90 vuonna ,aika turha vehje , ei oikeen hitsannut , aina huollossa.
    -96 Wallius 168 voimavirta , siinä elämäni kone , on onneksi vieläkin, joskus korjaamolla , useimmiten ei.
    - uusin wallius240? kömpelö mohlo , langan syöttö liika hieno , toimiessaan kyllä pärjää, tuskin enää uusia tarvii hankkia .
     
  18. Anssih

    Anssih 1st gear

    Uudet invertterikoneet toimii kyllä, on ajettu niin puikolla kuin langalla ja tigillä ja kaikki valovirtakoneita. Välillä ollut yli 50metriä roikkaa koneelle ja ei ongelmia toiminnassa. Mutta virransyöttö aina 2,5 neliön kaapelilla jos joutuu käyttää jatkojohtoa.

    Monesti ei kyse ole edes koneesta kun on ongelmia, perusasiat kuntoon:

    Materiaalin puhtaus
    Lankarullien kireyden säätö
    Spiraalin kunto
    Lankasuuttimen kunto
    Kaasun virtauksen varmistaminen
    Maakaapelin kunto ja kunnollinen maadoitus

    Itsellä tallissa lankakoneena Esab C160i ja autopeltihommiin todella hyvä kone. Taitaa uutena maksaa n.700€. Palaa pienellä virrallakin todella hyvin ja vie tilaa kaljalaatikon verran. Voin suositella kyllä jos Kempin vastaava tuntuu kalliilta.
     
  19. cuda69

    cuda69 Gearhead

    mulla on tuos rinnalla tuo Kempin 200 valovirtakone,pitää vertailla ja jos tuntuu ni pitää peltihommiin sitte ostaa tuommonen ja Walliuksella hitsata paksummat raudat
     
  20. Pannu H-D

    Pannu H-D Gearhead

    Mulla on ollut viimeisen 15 vuoden aikana yli 20 Walliuksen konetta. Kun ovat ammatti käytössä niin olen pyrkinyt vaihtamaan koneet viiden vuoden iässä.
    Nyt on yksi kone vanhempi varakoneena ja käytössä Walliuksen Blackline 500. Uusin kone pimeni kokonaan ja soitin tehtaalle ja käskivät laittaa lavalle ja he tilasivat rahdin sille. Just eilen tuli mailia tehtaalta ja kone on kunnossa lähetetty takaisin. Syynä oli komponentti vika. Tämä kaikki hoitui viikossa. Etten voi moittia palvelua.
    Meillä on ollut koe käytössä Migatronic ja Kempin koneita mutta jotenkin eivät vaan olleet mieleisiä. Ja varsinkin Migatronic oli pettymys ei pelannut kunnolla ollenkaan. Se olisi hinnaltaan huomattavasti halvempi kuin Wallius.
    Suurimmat ongelmat mitä hitsaukseen tulee on polttimissa.
    Meillä on aina pykälää suurempi lankasuutin kuin itse lanka on. Pelaa meillä ainakin näin paremmin.
    Toki materiaalit eivät ole autopelli luokkaa mutta kyllä tuollaisella isolla koneella pystyy hitsata myös millin pelliä.
     

Kerro tästä muillekin!