Mihin menet, autoala...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja C5_Z06, 4.9.2022.

  1. Muki

    Muki Gearhead

    Tais olla itse DS325 joka ton takavuosina loihe lausumahan tai silloin ainakin ekan kerran kuulin ilmaisun. Ja kuten hyvät sanonnat tai lempinimet, siinä on semmoista tiettyä empaattisuuttakin, vähän hassujahan me kaikki ollaan.
     
    leivonharri tykkää tästä.
  2. redneck1

    redneck1 Gearhead

    Uusille amerikkalaisille ei ole paljoa tarjontaa mutta vuosittain uusia RAM:eja myyty Suomeen +-100kpl. Chevyn ja USA Fordin pickupit kymmenissä... Ford Explorer, Ford Mustang, Ford Mustang Mach-E, Jeep Wrangler, Jeep Gladiator, Jeep Compass, Chevy Tahoe, Chevy Suburban, GMC Yukon, Chevy Corvette, Jeep Wagoneer, Cadillac Escalade jne. Mitä näitä nyt onkaan näkynyt uusina käyttämättöminä myynnissä on vähän kysymysmerkki kuinka paljon on myyty. Useaa mallia en ole itse edes uutena liikenteessä vielä missään nähnyt.

    Muoks. Ai niin. Onhan Teslakin amerikkalainen...
     
    Muki tykkää tästä.
  3. Muki

    Muki Gearhead

    Aika monta RAM-pickuppia sitten kuitenkin. Osaltaan ehkä omiin mielikuviin vaikuttaa se, ettei juuri enää autolla ajele tai jos ajeleekin, niin pikkupaikkakunnan sisällä lähinnä. Ehkä tässä on semmoinen vinouma omakohtaisesti ja jos liikkuisi enemmän ja osaisi katsoa, näkisi runsaammin. Osaltaan sitäkin että joku noista listatuista malleista ei äkkivilkaisulla ehkä enää niin eroa japanilaisista tai eurooppalaisista vastineistaan muotoilullisesti.
     
  4. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Näistä...
    - on yllättävän vaikea löytää guuglaamalla tilastoja vrt henkilöautot ja varsinkin sähköautot
    - on aivan turha vääntää redneckin kanssa

    Tuossa kuitenkin jotain:
    https://www.4x4maailma.fi/ensirekisteroinnit-vuonna-2021/

    Summasummarum. 1500 myytyä pickupia ja kevytkuorma-autoa vuonna 2021, näistä noin 150 kpl/10% on noita amerikan jättiläisiä. Yllättävän paljon, tosiaan, kuitenkin 90% maan talkkareista ja muista uutta lava-autoa tarvitsevista ajaa jollain muulla.
     
  5. redneck1

    redneck1 Gearhead

    Olen aina kuvitellut että talkkarit ajaa pakettiautoilla. Pakettiauto puolella uusien amerikkalaisten myynti on melkein 0.

    Onhan 10% täysin uusista pickupeista jo tosi kova. Se on jännä juttu että kukaan ei ole yrittänyt tuoda amerikasta Chevy Coloradoja tai GMC Canyoneita jotka kilpailisivat pienten pickuppien kuten Rangerin ja Hiluxin kanssa.
     
  6. Muki

    Muki Gearhead

    Olin jo asemoinut itseäni ikääntyväksi nillittäjäksi (ne nykyiset lava-autot liian suuria jaada-jaada-jaada), mutta sitten kun joutilaana surffasi youtubessa, huomasi että aika isoja peräkärryjä ne niillä vetelee Ankkalinnassa, ei varmaan onnistuis ollenkaan köykäisemmillä lava-autoilla.

    Kaikelle siis tarpeensa ja käyttönsä. No, kymmenen prosentin yhdistetyllä markkinaosuudella Suomen markkinoista kysehän on jos ei marginaalisesta, niin melko pienestä osuudesta kuitenkin. Yksi syy varmaan ainakin uusien ja järeimpien hinta, pitää olla vähän muutakin takataskussa kuin riittäväkirjaiminen ajokortti.

    Suurin lava-auto millä tuli itse koskaan ajettua oli Jeep J20 (360/4-spd) ja sehän olisi toki nykyajan isoihin verrattuna jo aika kompakti. Ei taitaisi AB-ihmisen korttikaan näihin uusiin enää riittää.

    Noista pienemmistä (esim. Hiluxin kokoluokka), ilmeisesti just se Hilux on aika kovassa maineessa ja voi olla, että kilpailuasetelma ei ehkä noiden pienempien amerikanlavojen kanssa olis kovinkaan edukas, semminkin kun Toyotalla nyt on aika kattavasti jälkimarkkinat huoltopisteineen ja niin edespäin.

    Hassuja on olleet ne Titanit vai mitä ne on, kuin Chevy 1500 mutta onkin jaappanilainen.
     
    impala67 tykkää tästä.
  7. Pickupitkin on yleensä pakettiautoja.

    Talkkareilla/kiinteistönhuollolla on monesti pickupeja. Joillakin niissä on aurat ja hiekoituslaitteetkin.. Esim. Nettiautosta:

    [​IMG]
     
  8. Muki tykkää tästä.
  9. Muki

    Muki Gearhead

    Joku tossa mainitsikin jotta umpipakuja ei sit just enää myydä. Sehän on ollut kova paikka katsoa jotakin tienvarsimaisemaa joko etäältä tai paikan päältä. Missä ovat perinteiset Econolinet, Chevy - tai Dodge vanit. Korvautuneet herranen aika jollakin Sprinterillä tai tällä yhteiseurooppalaisella Citroen/Peugeot/Fiat/mikälie - pakulla. Siis "heartlandissa"!

    Tästä en edes aio toipua koskaan.
     
    impala67 tykkää tästä.
  10. Muki

    Muki Gearhead

  11. mcmies

    mcmies Gearhead

    Parhaana vuotena Suomessa RAM 1500:a ensirekisteröitiin noin 100 kpl. Sittemmin määrät ovat pudonneet - samanaikaisesti kun hinnat ovat nousseet. Ford ja GM määrät puolestaan ovat ihan marginaalisia, RAM on noista puolen tonnin pickupeista ylivoimaisesti eniten myyty Suomessa. 2500-sarjan tai sitä suurempia myydään uusina Suomessa ihan yksittäisiä kappaleita. Koska hinta.

    Hiluxin kanssa RAM ei kilpaile, koska hinta. Eikä se Hilux nyt muutenkaan ihan samanlainen tuote ole.

    Uus Ranger ja Amarok varmaan vetäisevät keulille kohtsiltään. Varsinkin Ranger. Koska hinta.
     
  12. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Mikkelin seudulla melkein päivittäin näkee RAMin liikenteessä tai jopa useamman. Amarokit tuntuu olevan hävinny kokonaan. Sama Hiluxit. Ehkä perämettien ukon käppänät on siirtyny Qashai yms "maastureihin". Huoltofirmoilla näkee vain pakuja nykyään, perus lava-hilux hiekottimella ja levyllä tuntuu olevan hävinnyt kokonaan. Ehkä kilpailu on karsinut kaluston siihen, että sillä yhdellä traktorilla yms tehdään sit kaikki.
    Rangereita näkyy jonkun verran ja muutama Squarebody. +88 GM pickupit on kans harvinaisuuksia.
     
  13. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Eipä tuollainen amerikan full-size nyt työkoneelta oikein vaikuta. Pitkä hytti, lyhyt lava, korkeautta kuin kerrostalossa, niin sillä ei kuljeta muuta kun omaa varapyörää ja kuljettajan egoa. Paitsi tuo trailerin veto hommeli, siinäkin Suomessa taitaa tulla vastaan joku yhdistelmän kokonaispaino? (en osaa enää sanoa, miten noi menee nykyään Suomessa)

    Taleban-kokoluokka itselle vaikuttaa hyödyllisemmältä työkalulta. Oli mulla joskus Mitsu pitkällä hytillä lyhyellä lavalla ja nelivedolla lainassa muuttohommissa. Oli aika huono siihen hommaan, lavalle sopi joku 6 lihalaatikkoa tavaraa kerrallaan ja vaati joka kerta kuorman sitomisen, johon amatööriltä meni aika kauan aikaa. Vuokrapakulla meni kymmenkertaisesti tavaraa kerrallaan.
     
  14. mcmies

    mcmies Gearhead

    Riippuu, mitä on tarkoitus tehdä. ISIS-miesten vehkeet mahtuvat pienempään tilaan, mutta muutoin 1500-sarjalaisilla tekee kyllä pitkälti samat jutut. Mut hinta on tosiaan tuplat verrattuna ISIS-vekottimiin. Tosin niin on kyllä ajomukavuuskin.

    Amerikkalaiset kiskoo noilla puoliperävaunuja. Lavalle vetopöytä. Isoimmissa yhdistelmämassat mahtaa olla jotain 15-20 t. Siihen hommaan isot pickupit olisivat hyviä, mutta Euroopassa tulee vastaan semmoinen ongelma, että Amerikan perävaunujen jarrut eivät kelpaa täällä. Ei ole semmoisia kärryjä tarjolla, joita noilla saisi Euroopassa laillisesti vetää.
     
  15. redneck1

    redneck1 Gearhead

    Se on kyllä jotenkin järjettömän näköistä että amerikkalaisessa maisemassa vaeltaa ranskalainen paku, Transit tai Sprinteri.:odconfused:

    -Dodge Ram Van RIP 2003
    -Ford Econoline RIP 2014 (lukuunottamatta tyhjää alustaa joita saa edelleen)
    -Chevy ja GMC viimeiset USA pakettiautot. Nykyinen Chevy Express on perus ilmeeltään vuodelta 2003 (alusta/peruskori 1996) ja tullaan uusimaan ehkä vuoden 2026 jälkeen. Lieneeköhän pisimpään suunnilleen samannäköisenä pysynyt amerikkalainen auto.

    Suomessa ajetaan varmaan haman tappiin asti 80-lukulaisilla Chevy Vaneilla ja 1996-2002 Starcrafteilla. Uudempia jenkkivaneja selvästi vähemmän vaikka harmaatuontina tulee pikkuhiljaa enemmän
    Nyt vuonna 2023 tuntunut siltä ettei juuri mikään autokauppa oikein käy. Nettiautossa pyörii koko ajan samat, käytettyjen autojen tuonti amerikasta ja muualta euroopasta vähentynyt rajusti (ainakin autovälittäjien sivujen mukaan).
    Monenlaista on kyllä olemassa. Muutamia esimerkkejä keräsin eikä tässä edes ole kaikki. Onhan 1500 -sarjalaisen lyhyin lava melko naurettava näköinen, mutta tuo Rangerin lava vasta tyngältä näyttääkin ja ilmeisesti Rangerin ostajat pärjää ihan sillä.

    https://www.nettiauto.com/gmc/sierra/13786681
    [​IMG]
    https://www.nettiauto.com/chevrolet/silverado/12920912
    [​IMG]
    https://www.nettiauto.com/chevrolet/silverado/13180984
    [​IMG]
    https://www.nettiauto.com/ram/1500/13921285
    [​IMG]
    https://www.nettiauto.com/ford/ranger/13880942
    [​IMG]
     
  16. Onko näin?

    [​IMG]
     
    isalmela tykkää tästä.
  17. redneck1

    redneck1 Gearhead

    Dodge ja Freigthliner Sprinter...:rotfl: Kaikkea sitä on yritetty. Dodge merkin alla ei varmaan paljoa ole myyty tai sitten ne on kaikki jo prässätty paaliin. Kaikissa kuvissa on usein Freightlinerin tai Mersun logo.
     
  18. No ei Dodgen nimen alla ole enää muutakaan hyötyajoneuvoa, vaan Ramin. Myös nämä:

    [​IMG]
     
    isalmela tykkää tästä.
  19. redneck1

    redneck1 Gearhead

    Tiedän. Ranskalainen paku naamioitu RAM merkin alle.

    Tehokkaasti ovat kyllä hävinneet Dodge Sprinterit. Ovatkohan sitten käytetty loppuun. Tai noh... ei suomessakaan 1. sukupolven Sprintereitä paljoa enää näy.
     
  20. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Uuh, Pässin Ducaatti!

    Saakohan tota sinisenä?
     
    isalmela tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!