Mihin menet, autoala...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja C5_Z06, 4.9.2022.

  1. Isamu

    Isamu Gearhead

    Ei mikään savupilvi auton putkesta ole millään tavalla sakotuksen peruste, viranomaisella on velvollisuus todistaa rikkeen tehneen syyllisyys eikä rivikansalaisella ole mitään velvollisuutta todistella syyttömyyttään.
    Edit: Toki jos auto muutenkin viheltää kun stuka syöksyssä ja selkeästi suorat putket turbolta asti niin siinä on jo syytä epäillä.
     
    Muokattu: 27.9.2024
  2. KohtalainenPaja

    KohtalainenPaja 2nd gear

    Jos putkesta tulee mustaa niin paljon että takanatulijat ei mitään näe niin sakot kyllä rapsahtaa jo liikenneturvallisuuden vaarantamisesta. Ja eipä taida leimaa saada kovin helpolla jos rolling coal savut putkesta tulee niin eipä ole ajoneuvokaan tieliikennekelpoinen viranomaisten mukaan.
     
    Catiska ja P. Thornton tykkäävät tästä.
  3. P. Thornton

    P. Thornton 2nd gear

    Poliisimies todistaa ja maijan kamera vielä taltioi savupilven. Tarviiko muuta?

    Sakkoa tieliikennelain 6 § perusteella:

    6 § Ajoneuvon ja raitiovaunun käyttäminen (17.12.2020/1040)
    Moottorikäyttöistä ajoneuvoa on käsiteltävä siten, ettei sen moottorista tai muusta laitteesta aiheudu kohtuutonta melua, ilman pilaantumista tai muuta haittaa ajoneuvossa matkustavalle, muulle tienkäyttäjälle eikä ympäristölle.

    Sakon jälkeen vielä kilvet irti ja kehotus hakea ne katsurin kautta takaisin.
     
    Catiska tykkää tästä.
  4. Isamu

    Isamu Gearhead

    Tuollaisesta voisi määrätä testeihin jossa todetaan miten asia oikeasti on, muuten on pelkkää mutuilua siinä tien poskessa.
    Edit: Edelliselläkin sivulla siitä mainitsin, että liikenteessä suoritettu alkomittaus tai huumetesti niin siitä lähdetään tarkkuusalkometriin tai verikokeisiin jotta asiaan tulee varmuus.
     
  5. P. Thornton

    P. Thornton 2nd gear

    Samalla tavalla "mutulla" muutkin sakot jaetaan nopeutta ja rattijuopumuksia lukuunottamatta. Sakotettu voi viedä asian käräjille punnittavaksi.
     
    maxvo2 tykkää tästä.
  6. Isamu

    Isamu Gearhead

    Sakotukselle pitää olla jokin peruste eikä pelkkä "mutu" riitä. Tässä päästöhommassa sakotetaan auton ominaisuuksista joita on väitetysti muutettu eikä ainakaan mun tietääkseni tai ymmärtääkseni poliisi ole katsastusmies joka voi siinä pysäytyksen yhteydessä todeta millä tavalla on sorkittu vai onko ollenkaan.
    Tämä tosin vaikuttaa sen verran hukkaan heitetyltä vänkäämiseltä, etten itse enää jatka. Sanoin jo kaiken mitä itse haluan.
     
    Muokattu: 28.9.2024
  7. P. Thornton

    P. Thornton 2nd gear

    Ei siinä mistään auton sorkkimisesta sakoteta vaan ympäristöhaitasta. Vaikka kuinka olisi auto vakio niin ei saa työntää suojasavua kuin panssarivaunu ikäänsä.
     
  8. KohtalainenPaja

    KohtalainenPaja 2nd gear

    Sen verran aikoinaan Harley-Davidson harrastuksen kautta poliisi tuli tutuksi että heille kyllä riittää pelkkä epäily "mutusta":D
     
  9. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Oot väärässä maassa ja mantereella; Jenkeissä ei koskaan sakota jos Harrikassa on suorat putket! Mullakin oli korttelinherättät mallia V&H. No problem.

    Kun vierailin heidän suosimissa kapakoissa he itse tulivat suoraputkisilla Harrikoilla ;-)
     
  10. 2025 eli kun autotehtaat löysivät itsensä ruuvipenkistä – Ajatuksia autoista

    2025 astuvat voimaan kireämmät päästörajat, joista sovittiin ennen sähköautojen notkahtanutta kauppaa. Syteen tai saveen, pieleen menee.

    Euroopan autovalmistajien enemmistöä edustava ACEA on ollut viime viikkoina huolissaan 2025 voimaan astuvista kireämmistä päästörajoista. Rajat tarkoittavat, että myytävien uusien autojen päästökeskiarvon tulisi pudota 95 grammaan per kilometri, kun 2023 raja oli 106,6 g/km. Rajoista sovittiin 2019, jollon sähköautojen markkinaosuuden kasvun uskottiin jatkuvan, sillä päästöt lasketaan keskiarvona myydyistä malleista. Myös kiinalaismerkkien saapuminen arvokasta sähköautokakkua jakamaan on ilmiö, josta ei ollut puhetta rajoista sovittaessa.

    Nykyisellään autoala on siis päätymässä tilanteeseen, jossa sen täytyy ACEA:n mukaan jättää kaksi miljoonaa autoa valmistamatta, tai varautua jopa 13 miljardin euron sakkoihin rajojen ylittymisestä henkilöautojen osalta ja 3 miljardia pakettiautojen osalta. Joka tapauksessa lasku on nykyisellään valtaisa, sillä valmistamatta jäävät autot kuuluvat niihin, joilla olisi edes kysyntää vaisussa markkinatilanteessa. Kaksi miljoonaa autoa tarkoittaa vähintäänkin henkilöstöleikkauksia ja todennäköisesti tehtaiden sulkemisia.
     
  11. kerkko

    kerkko 3rd gear

    Hyvä artikkeli. Myös loppu siitä oli lukemisenarvoinen. Puuttuvaa infraa syytetään useasti, tässäkin. Se ei kyllä taida olla ongelma?
     
  12. KohtalainenPaja

    KohtalainenPaja 2nd gear

    https://yle.fi/a/74-20121966 Norskit myyvät öljyn muille ja itse sähköilevät hyvällä omalla tunnolla:) Varmaan kyllä Norjan vuoristoteillä sähkövoimalla maukasta olisi aina välillä vähän vääntöjä testailla:)
     
  13. teddy99

    teddy99 Double Gearhead

    Kun omalla lainsäädännöllä vaikeutetaan autoteollisuutta Euroopassa, niin Kiinalaiset kyllä tekee ne autot jatkossa Euroopan teillä ajettavaksi. :odroll: Kyllä tässä vihreän logiikan mukaan maailma pelastuu.

    Eihän se poltettu öljy mitään saastuta, kun sitä ei polteta Norjassa. :odroll: Kyllä tässäkin (Norjalaisten) vihreiden logiikan mukaan maailma pelastuu.
     
  14. JJ

    JJ Gearhead

    Saksassa VW kyykkää jo, 3 tehtaan sulkeminen, työntekijämäärän vähentämistä muissa tehtaissa ja palkkojen laskeminen

     
  15. north

    north Gearhead

  16. teddy99

    teddy99 Double Gearhead

    Autoalan tulevat ammattilaiset ratkomassa tiivisteongelmaa:
    https://www.is.fi/autot/art-2000010797758.html
    Olisi kyllä mielenkiintoista kuulla tuon tapauksen yksityiskohtia, eli mitä oikein on tapahtunut ja miten on yritetty tehdä... :odroll:
     
  17. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Stellantis leikkaa mielummin valmistusmääriä kuin myy autoja. Koska ei ole vara maksaa päästöistä tulevia maksuja. Joka ei lupaa hyvää USA malleille. Hornet on myynyt vain 14000 kpl tänä vuonna, kun odote oli ainakin triplat.
    Uusi Wagoneeri/Grand Wagoneer ei myy.
    Uusi Chargeri on kuulema törkeän hintanen, teho versiot alkaen 70-80k $, eikä sitä ole vieläkään Dodgen sivuilla myytävänä, villeimmät huhut sanoo, että Chargeri ei ehkä pääse tuotantoon saakka, vaan nips naps.
    EV Scat Pack: $73,190.
    Bensa Scat Pack oli $52,000
    Veikkaa, että vuoden pari sisään nähdään muutaman merkin katoaminen markkinoilta.
    https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/72cd3e53-da95-4f61-985c-b47fd88cf522
     
  18. sirkus

    sirkus Gearhead

  19. P. Thornton

    P. Thornton 2nd gear

    Eiks nuo päästösakot koske vain EU/ETA-alueelle rekisteröityjä? Ei se EU:lle kuulu mitä Stellantis jonnekin muualle myy.
     
  20. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    On, mutta jos Stellantis pääsääntöisesti EU alueella toimivana on isoissa taloudellisissa vaikeuksissa... Niin siinä ei joku Chrysler ja Dodge paljon paina.
     
    P. Thornton tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!