Mihin menet, autoala...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja C5_Z06, 4.9.2022.

  1. Riku Rotten

    Riku Rotten Gearhead

    Tyhjätaskuille laite on hiukan hinnakas 18k€.
    https://www.kinner-car.com/
     
  2. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Tästä vehjeksestä kannattaa vinkata Helsingin vihreille päätäjille kun haihattelevat vihreästä ihanasta Helsingistä.
     
  3. teddy99

    teddy99 Double Gearhead

    Löytyykö jostain tietoa montako miljoonaa on annettu yhteiskunnan tukia tuon rakentajalle? Kun ei tuollaisella ole mitään edellytyksiä selviytyä markkinoilla. Käynee niin, että laitetta tehdään 1 tai 2 kappaletta näyttelykiertuetta varten ja hienot nettisivut. Lähetetään mediatiedotteita lehdistölle ja se oli sitten siinä koko kinnerin tarina. Hanke on tällöin turvannut tuotteen kehittäjän taloudellisen tilaanteen pitkäksi aikaa.
     
    kad_boost tykkää tästä.
  4. tapsah

    tapsah 2nd gear

    vasitenkin sille jolla oli se sähköfillari juttu, mitä tietty oli vaan ihan väärinkäsitystä kaikki tyyni.
     
  5. impala67

    impala67 Double Gearhead

    valitettavasti olemme jo myöhässä. nykyään osaavat vaatia kaupungeissa että jopa parkkihalleista pitää autopaikkoja varata "konttipyöriä" varten. eli että autoilijat, jotka ostaa ne autopaikat uusista kerrostaloista, maksaa ja tarjoaa parille viherpyöräilijälle elämäntapa kinnerilleen sisäsäilytyspaikan. jipijipi. ja parkkiruutujahan on jo pitkää vähennetty kaikkialta että mahtuvat pyöräilemään, ja parkkerraan potkulautoja ja kitymankeleita.
     
  6. Turnn

    Turnn Gearhead

    Vois kuvitella että Orpoa niin polttelisi nostaa polttoaine veroja,mutta persuille se ehdoton no no. Sitten ehdotettu käyttömaksuun sanan muunnos että edes autoilijoita jotain lisää.
    Mitäs vielä? kevyt kuorkeille korkeammat maksut jos siviili ajoa? veneille ja moottoripyörille käyttömaksut?
     
  7. KohtalainenPaja

    KohtalainenPaja 2nd gear

    Ei näyttäisi muutamaan vetoon hyytyvän;)
     
  8. Autoteollisuus ahtaalla

    Euroopan autoteollisuus on pahassa kriisissä. Sen aiheuttajia etsittäessä poliitikot ovat valitettavasti pääosassa. Kiinalaiset sähköautot ovat vain pieni osa ongelmakokonaisuudesta.
     
  9. Polttomoottoreiden paluu – Trump aikoo purkaa päästörajoituksia Elon Muskin harmiksi

    Trumpin tueksi ja turvaksi kiiruhtaneen Elon Muskin omistama Tesla saattaa olla purkutalkoiden suuria häviäjiä.

    Presidentti Donald Trumpin tuleva hallinto valmistelee jo täyttä päätä Joe Bidenin aikakaudella laadittujen ajoneuvojen ympäristömääräysten purkamista. Liittovaltiotason asetuksien tavoitteena on ollut tehostaa ajoneuvojen energiatehokkuutta, vähentää päästöjä ja vauhdittaa liikenteen sähköistä siirtymää.

    Yllätyksenä toimenpiteet tuskin tulevat. Trump kuulutti pitkin kampanjapolkuaan lopettavansa sähköautoille myönnetyt etuudet. Vastaavanlaisia ukaaseja hän jakoi myös 2017 kun tavoitteena oli Obaman kauden aikaisten päästösäädösten purkaminen, uutistoimisto Bloomberg kertoo.

    Bidenin hallinnon säädökset muun muassa velvoittavat autoyhtiöitä nostamaan sähköautojen tuotantovolyymit 35 prosenttiin kokonaistuotannosta vuoteen 2032 mennessä. Autonyhtiöitä on kannustettu siirtämään tuotantoaan polttomoottorimalleista sähköisiin voimalinjoihin.

    Tuore säädöskanta otettiin käyttöön kuluvan vuoden aikana. Trumpin hallinnon suunnitelmat ovat päinvastaiset.
     
  10. karra

    karra Double Gearhead

    https://autouutuus.blogspot.com/202...qwgpHIgoQ_Q0uIxFMg_aem_1B9jsTR-4kGGheiJ-4pnjQ

    Suomessa edelleen rekisterissä 22 074 kappaletta W124-mallisarjan autoja

    Suomessa on rekisterissä edelleen 22 074 Mercedes-Benz W124-mallisarjan autoa. Mielenkiintoista on, että vuonna 2017 rekisterissä oli 20 500 ”satakaksnelkkua”. Autojen määrä on siis kasvanut, mikä kertoo mallin suosiosta erityisesti harrasteautona.


    Onkohan tilastoharha, ei ole varmaan tuotu 7 vuodessa noin paljon eli varmaan rekisteristä poistuneita on elvytetty takaisin ajoon? Digi- ja kusitekniikka taitaa nyppiä mersukuskeja? Mie kun en niistä tiiä.

    Oma viime kuussa museoitu 161 t ajettu 200E lähtenee lauantaina pohjoiskarjalaan talviajoon, tosin satunnaiseen sellaiseen...
     
    Isamu tykkää tästä.
  11. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Tuttu museoajoneuvotarkastaja on leipääntynyt noihin 124:iin kun niitä jonossa tyrkytetään tarkastettaviksi. Suurimman osan joutuu käännyttämään ensi vilkaisulla ja sitten on omistajilla herneet nenässä.
     
    Muokattu: 29.11.2024
    karra tykkää tästä.
  12. karra

    karra Double Gearhead

    Joo olen saanut neljä soittoa, kaksi kysyi heti aika suoraan että kerro mitä autossa on vialla tai puutteellista, oli käynyt katsomassa noita museoituja... kolmas oli asiallinen ja neljäs on huomenna tulossa hakemaan.
     
  13. teddy99

    teddy99 Double Gearhead

    Tuossa automäärässä on pakko olla virhe. On niin tolkuttoman suuri luku. Mutuarvio on että W124 määrä Suomessa lienee 4000-6000 kpl. Sekin on paljon, kun otetaan huomioon että valmistus loppui melkein 30 vuotta sitten. Myös se, että rekisterissä olevien W124 määrä olisi vain lisääntynyt ei voi pitää paikkaansa. Iso osa liikenteessä näkyvistä W124 Mersuista on kuntonsa puolesta jo ihan loppusuoralla kohti metallinkeräysasemaa. Tällaisia on paljon, eikä niitä kukaan enää yli 500 000 km ajon jälkeen ala parsimaan kuntoon. Perustelen tämän sillä, kun w124 autoja on kuitenkin Suomessa tuhansia, löytyy harrastajille myös hyväkuntoisia yksilöitä. En tiedä viime vuosilta yhtään, joka olisi alkanut elvyttää ladontaakse jäänyttä loppuunajettua W124, mutta tiedän useammankin, jotka on viime vuosina poistettu liikenteestä ja päätyneet jätemetalliksi. Ne autot olivat jo siinä kunnossa, ettei autohistoriallista menetystä ole tapahtunut. W124 kannan kasvu ei selittyisi myöskään käytettyjen maahantuoduilla, koska tullin autoverotilastojen mukaan W124 tuodaan maahan nykyään varsin vähän.

    EDIT: Traficomin mukaan Suomessa on 10 294 kpl Mercedes Benz henkilöautoa, jotka on vuosimallia 1984-1995. Näistä aika moni on C-sarjan Mersuja 1993-1995. Eli 22 000 kpl W124 kanta ei voi pitää paikkansa. Mallinimikkeitä on satoja, niin ei pysty ihan helpolla selvittämään montako W124:sta on. Arvaukseni 4000-6000 lienee kohdillaan.
     
    Muokattu: 29.11.2024
    Catiska ja karra tykkäävät tästä.
  14. KohtalainenPaja

    KohtalainenPaja 2nd gear

    karra tykkää tästä.
  15. Ford67

    Ford67 3rd gear

    Minkähän verran ja minkälaisia näitä käytännössä tullaan tekemään? Rancheroa en ainakaan ala muuttamaan umpiautoksi:rotfl:.

    "Traficom aikoo sallia avolavojen muuttamisen umpiautoiksi ja päinvastoin – luvassa myös uusi autoveroansa?

    Uudet muutosmahdollisuudet koskevat N-luokan tavarankuljetusajoneuvoja eli muun muassa liikenteessä hyvin yleisiä ns. tonniluokan pakettiautoja.


    [​IMG]
    Nähtäväksi jää, minkälaisia muutoksia säädösten höllentäminen tuo vielä tullessaan. Kuvassa useimmiten pakettiautoksi rekisteröity Toyota Hilux. Kuva: Kimmo Taskinen / HS

    Auton ja sen perävaunun rakenteen muuttamista käsittelevään ministeriötason määräykseen ollaan lisäämässä uutta kohtaa, jossa määrätään paketti- ja kuorma-autoluokan kuormatilan eli käytännössä lavan tai muun vastaavan rakenteen vaihtamisen edellytyksistä.

    Uudessa, vielä vahvistamattomassa määräyksessä todetaan, että jatkossa N-luokan ajoneuvon kuormatilan saa vaihtaa myös toisenlaiseen tekniseen ratkaisuun.
    Käytännössä muutos tullee toteutuessaan mahdollistamaan ainakin avonaisen kuormatilan eli avolavan vaihtamisen myös umpinaiseen koppityyppiseen kuormatilaan ja päinvastoin.

    Mahdollista myös on, että kyseeseen voivat tulla kuormatilan rakenteen muunkinlaiset muuttamiset.

    IS:n näkemässä säädösluonnoksessa todetaan, että muutoksella saattaa joissakin tapauksissa olla vaikutusta myös ajoneuvon autoveroon.

    Tällainen tilanne voi syntyä esimerkiksi silloin, kun kyseessä on ns. vanhan autoverolain mukainen ajoneuvo, joka on alennetun autoveron alainen täytettyään kuormatilan koolle asetetut vaatimukset.

    ”Näissä tapauksissa ajoneuvon kuormatilan vaihtamisen hyväksyminen sellaiseen, etteivät alennetun autoveron veroehdot enää täyty, johtaa asiakkaalle epäsuotuisaan tilanteeseen verojen maksamisen muodossa. Muutoskatsastuksen yhteydessä katsastajan olisi neuvontavelvollisuuden takiakin syytä informoida asiakasta veroseuraamuksista”, IS:n näkemässä valmistelumateriaalissa todetaan.
    "

    https://www.is.fi/autot/art-2000010869454.html
     
  16. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    En edes tienny että tuo olisi ollu ennemmin kiellettyä. Toki umpinaiseksi muuttaessa pitänyt tilavuus täyttyä ja avoinasessa lavan pituus, ettei veroja ole tullu.
     
  17. teddy99

    teddy99 Double Gearhead

    On ollut sallittua tähänkin asti. Paku vaan muuttuu henkilöautoksi, jos mitat ei täyty. Ja sen myötä verokuorma kasvaa. Nopeasti luettuna tuo uusi muutos näyttäisi olevan lähinnä kirjaustekninen. Eli auto pysyisi jatkossakin pakettiautona.

    Tällä suunnalla on mm. yksi kiinteistöhuollon Hilux, johon rakennettu lavan tilalle koppi, missä luukkuja työkaluille. Se ei ole pakettiauto, vaan henkilöauto. Siksi ilmeisesti se on bensakoneella, jottei tule isoa dieselveroa. Tuo suunniteltu muutos varmaan vaan vaikuttaa dieselveron määrään, kun N luokan auto ei jatkossa muuttuisi M luokan autoksi, jos lavarakennetta muutetaan. Eri asia on tuo tekstissä mainittu autovero, jota ei pakettiautoista maksettu ollenkaan ennen toukokuuta 1993 rekisteröidystä? Verovapauden edellytys kun oli juurikin nuo tavaratilamitat.

    Pakettiautojen verosäätöön liittyen: Joskus noin vuoden 2000 paikkeilla Suomeen tuotiin Skoda Felicia pick up ja Suzuki Carry "pakettiautoja". Molempia kai aika pieni määrä. Muistanko oikein, että näiden ongelma oli se, että ne rekisteröitiin henkilöautoiksi, kun tavaratilan mitat ei riittäneet verosadisteille. Molemmat olivat bensakoneilla, vaikka Skodaa valmistettiin myös dieselinä.
     
  18. eeko

    eeko Gearhead

    Joo näin oli, tuossa yksi:
    https://www.nettiauto.com/skoda/felicia
    /14649511

    -eeko
     
  19. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Mutta onhan ollut muita pikkuautoja pakuina, esim. Fiesta ja Corsa. Vai muuttuiko jossain vaiheessa pykälät ja nämä oli vähän myöhemmin (nettiautossa vanhimmat 2007). Dieseleinä näitä oli yritysten käytössä.
     
  20. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Ei pakuksi rekisteröinti ole vaatinu mittojen täyttymistä, mutta autoverosta ei ole saanu helpotusta, eli eduiksi jääny ainoastaan alempi dieselvero ja yrityksille alv vähennys.
     

Kerro tästä muillekin!