Mihin menet, autoala...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja C5_Z06, 4.9.2022.

  1. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Joo, ja sama tilanne edelleen. Viime talvena suunnittelin pikkupakun vaihtoa ja katselin bensakoneellista vähille ajoille. Ei ollut muita vaihtoehtoja tarjolla kuin VW Caddy. Bensakoneellinen on kalliimpi kuin diesel, johtuen siitä että kokonaismassa jää alle alennetun autoveron rajan.
     
  2. teddy99

    teddy99 Double Gearhead

    Aivan. Kaikkia verokiemuroita en pysty muistamaan, onpahan sellainen sotku ollut vuosikymmeniä. Epäilen, että välillä ei ole saanut dieselverohelpotustakaan, jos ei 3 kuutiota ja 130cm korkeutta ollut tavaratilassa? Kun käytettyjä diesel farmareita muutettin pakuiksi joskus 80-luvulla. Niihin piti laittaa katolle tötterö. Mutta bensakoneissa ei? mm. Saab 900 CC muistan nähneeni keltainen 80-lätkä perässä. Siinä ei ollut tötteröä katolla, eli autovero oli maksettu, eikä siinä ollut takapenkkiä. Ilmeisesti pelkästään ALV vähennys syistä tehty "pakettiauto", koska vanhakoppaista 900 Saabia ei ole edes valmistettu diesel koneella.
    1980-luvulla uusiin bensakoneisiin farmareihin tötterö laitettiin, jotta vältyttiin uuden auton autoverolta. Yksi erikoisempia ja varmasti bensakoneinen tötteröfarmari, jonka olen nähnyt on Wartburg. Joku hakenut äärimmäistä säästöä?

    ...............................................................................

    Ja jottei tämä(kin) viestiketjun aihe lähtisi omille teille, niin palataan alkuperäiseen aiheeseen: Nissanilla alkaa varat loppua: https://www.carexpert.com.au/car-ne...vive-as-financial-situation-gets-dicey-report
    No aika mitäänsanomattomia ovat olleet Nissanin tuotokset. Kun ei minulla(kaan) ole Ranskalaisista autoista juurikaan mitään hyviä kokemuksia, niin ehkä yhteistyö Renaultin kanssa ei ainakaan ole parantanut Nissanin haluttavuutta. Datsuneista sen sijaan tykkäsin. Ne toimi hyvin ja olivat hauskoja autoja ajaa. Mutta ne ei olleetkaan Renaultin kanssa tehtyjä. Yksi Nissan malli on kiinnostanut ja yritin useamman vuoden löytää alkuperäiskuntoista Nissan Skylineä. Niitä oli kyllä markkinoilla tarjolla, mutta jokainen niistä oli kokenut jonkinasteisen teiniraiskaus kohtalon. Joten alkuperäistä ei löytynyt. Myöhemmin näiden hinnat nousi niin paljon, että loppui minulta Skyline kiinnostus.
     
  3. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Stellantis (Dodge, Jeep, RAM) on ihan kusessa. Yrittävät vastustaa Trumpin haittaveroja Meksikossa valmistetuille autoille ja polttomoottori koneiden päästömääräysten poistoa. Koska Stellantis myynyt suurimman osan USAn tuotannosta, testiradoista yms.
    Kuulema 2 uus koppasta Chargeria viety Meksikoon, missä niihin yritetään tunkea 5.7 Hemi ja toistaiseksi tuntematonta V8 konetta ( Fefe, fiat sukusta?). Koska kukaan ei osta uusia Chargereita, kun muut tekee päästöhelpotusten myötä edelleen V8 koneisia.
    Myöskin kehitysosaston siirtämiset Brasiliaan on iskemässä omaan nilkkaan takasin... välimatkat, haittatullit yms niin ei ole kannattavaa sieltäkään rahdata autoja USA:an.
     
  4. Tuosta Meksikosta tuli mieleen eilinen Hesarin uutinen:

    Teslan jättitehdas vaakalaudalla, kun Trump uhkasi Meksikoa kovilla tullimaksuilla

    Yhdysvallat|Donald Trumpin ja Meksikon presidentin puhelun sisällöstä on kaksi versiota – toinen Trumpin ja toinen Meksikon presidentin.


    Meksikossa pelätään, että Trumpin ilmoitus rajuista tullimaksuista on nopea loppu monen muun tuotteen viennille ja myös Monterreyhin kiihkeästi havitellulle Teslan tehtaalle.

    ”He ampuvat omaan jalkaansa”, maan talousministeri Marcelo Ebrard sanoi meksikolaisen El Universal-lehden mukaan.

    Ebrardin mukaan päätös tullimaksuista tulee kurjistamaan Yhdysvaltojen autoteollisuutta. Esimerkiksi 88 prosenttia Yhdysvalloissa suosituista pick up -lava-autoista on valmistettu Meksikossa.


    En tiedä, pitääkö tuo prosenttilukema paikkaansa, mutta aika huima se on joka tapauksessa on..
     
    Muokattu: 30.11.2024
  5. -71 MoPar

    -71 MoPar Gearhead

    No sen takia se Trump niitä haitta tulleja haluaa, että tehtaat siirtää tuotantoa takas Jenkkeihin ja ihmiset sais taas töitä. Joka maanosassa menee nykyään ihan päin peetä kun vain vihreää ajattelua ja sähkökikotimia , todellisuudessa niiden raaka-aineiden louhiminen on paljon saastuttavampaa ja jättää isomman haitan kuin polttomoottori autot.
     
  6. Tässäkin on mielenkiintoinen uutinen:

    Automaailman jättiläinen horjuu – Lähde: Konkurssi uhkaa jo vuoden päästä

    Autoteollisuus kyntää nyt todella syvissä vesissä. Nissanin taru saattaa päättyä jo vuoden sisällä, veikataan yrityksen johdossa.

    Globaali taloustilanne ja asiakkaiden epävarmuus niin tulevasta, oman talouden kehittymisestä kuin niinkin yksinkertaisesta asiasta kuin parhaasta mahdollisesta käyttövoimasta saattavat koitua liian suuriksi koetinkiviksi usealle autonvalmistajalle.

    Lähes kaikkien merkkien hankaluuksista on uutisoitu viimeisen vuoden aikana, mutta tuorein synkistelijä löytyy tällä hetkellä Japanista.

    ”12–14 kuukautta”

    Motor1-uutiskanava kertoo Financial Timesin haastatelleen kahta, nimettömänä pysytellyttä Nissanin johtajaa, jotka olivat todenneet että yrityksellä on 12-14 kuukautta aikaa selviytyä.
     
  7. Tota Meksiko -tuotannon historiaa on tässä:

    Vuonna 1994 voimaan astunut Pohjois-Amerikan kauppasopimus Nafta tehtiin pitkälti siksi, että Yhdysvalloissa tehdyn tuotannon hinta oli noussut niin korkeaksi, etteivät esimerkiksi yhdysvaltalaiset autot pärjänneet maailmalla kilpailussa edullisempia japanilaisia autoja vastaan. Siirtämällä osia tuotantoketjuista naapurimaihin tehdastuotteiden hintaa saatiin laskettua ja säilytettyä näin Yhdysvalloissa tuotantoketjun kaikkein eniten lisäarvoa tuottavat tehtävät eli parhaiten palkatut työt.
     
  8. mcmies

    mcmies Gearhead

    Pakettiauton lastausaukon koolle on tietty pinta-alavaatimus ja kuormatilalle tietty pituusvaatimus suhteessa akseliväliin.
     
  9. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Mutta siirtävätkö kun ei ole tietoa mitä neljän vuoden jälkeen tapahtuu? USA:ssa on aika hyvä työllisyystilanne, olikohan työttömiä nelisen prosenttia. Ja paranee entisestään jos Trump lupaustensa mukaisesti karkottaa paperittoman halpatyövoiman. USA:ssa tehtynä autoista ym. kamasta tulee ostajille kalliimpaa kuten tuontitavarasta tullien kera. Jenkkiläiset talousasiantuntijat ovat pääosin sitä mieltä että tullit kolahtavat omaan nilkkaan.
     
  10. -71 MoPar

    -71 MoPar Gearhead

    Jenkit ovat niin isänmaallista kansaa , että ostavat kotimaista jos sitä on tarjolla . Ja lisäksi rakastavat isokokoisia autoja esim. pick-upit taitaa olla myydyimpiä. Kukaan ei voi tietää mitä on neljän vuoden päästä maailman tilanne.
    Ja ihan yleensäkin on aivan hullua ja myös ilmastoa rasittavaa rahdata tavaraa toiselta puolen maapalloa jos voi omassa maassa tehdä.
    Kyllä pitäisi myös Euroopassa ajatella asioita toisin, koko autoteollisuus on helisemässä noiden viherpiipertäjien takia.
     
  11. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Dumb Trump teki saman kun oli prezza viimeksi. Ei tiennyt että Meksikossa ja Kanadassa tehtiin enemmän Jenkkiautoja ja osia kuin USAssa!

    Alkuhurman jälkeen, kun autojen hinnat nousi ja auto-alan Mafia vaati suuria palkannousuja, Trump aloitti uudet neuvottelut.

    Ne johti samaan alhaiseen tulliin ja hän "juhli voittoa!" Sirkuksesta tuli miljaardien $ tappiot mutta kukas wanhoja muistelee... Esiintyi taas "sankarina".... ja kansa maksoi viulut.

    Nyt sama tyhmyys!
     
    isalmela ja Isamu tykkäävät tästä.
  12. Youtube tyrkytti tämmöistä. Lähdekritiikki lienee paikallaan:

     
  13. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Hölmöintä tuossa on se, että Trump kykenee valitsemaan itselleen niin pöllöt neuvonanajat, että hekään eivät osaa neuvoa miten homma pyörii.
     
    Isamu tykkää tästä.
  14. Autoalan jättipomo lähti

    Carlos Tavares irtisanoutui Stellantiksen toimitusjohtajan paikalta.

    Peräti 14 autobrändin autojätti Stellantis nimittää itselleen uuden toimitusjohtajan tulevan vuoden ensimmäisellä neljänneksellä.

    Yhtiön hallitus hyväksyi sunnuntaina 1. joulukuuta Carlos Tavaresin irtisanoutumisen toimitusjohtajan tehtävistään. Irtisanoutuminen astui voimaan välittömästi, kertoo Stellantis tiedotteella.

    Tilanne ei tule täytenä yllätyksenä, sillä Stellantis oli paljastanut jo lokakuussa etsivänsä Tavaresille seuraajaa. Tuossa vaiheessa 66-vuotiaan toimitusjohtajan tosin odotettiin jatkavan vuoteen 2026 päättyvän sopimuksensa loppuun asti.

    Tavares ja yhtiön muu johto olivat vahvasti eri mieltä tulevasta strategiasta ainakin Automotive Newsin lähteiden mukaan.
     
  15. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    On se onni että Ferrari ei ole osa tuota sekametelisoppaa!

    Onneksi oli pomona yksi viisas mies, Sergio Marchionne (joka käytti aina samaa villapaitaa...), ja se pelasti Ferrarin erottamalle sen ja perustamalla itsenäisen avoimen osakeyhtiön.

    "In October 2014, Fiat Chrysler Automobiles (FCA) then-CEO Sergio Marchionne said Ferrari would be spun off and a stake in the company would be sold to the public in an IPO.
    The separation process began in October 2015 with a restructuring that involved the creation of a holding company, Ferrari N.V. It is incorporated in the Netherlands and is still considered the parent company"
     
  16. Fuselage

    Fuselage Gearhead

  17. P. Thornton

    P. Thornton 2nd gear

    Eikö nyky jenkit ole täynnä Mehikosta, Guatemalasta ym. alihankittuja osia ja fiinimpi tekniikka tulee Kiinasta.
     
  18. -71 MoPar

    -71 MoPar Gearhead

    Niinhän ne on , ja siihenkin pitäis tehdä muutosta . Kyllä ne Jenkit osas ennen valaa lohkot ,kannet, kampurat ym. osat itse ja oli töitä kansalaisille muussakin kuin toimistoissa näppäillä jotain läppäriä tai padia . Nyt kun ihmisille pitäis maksaa myös kohtuu korvaus työstä ja se on ollut halvempaa teettää aasian tai mexikon halpa työllä, niin on ajettu oma teollisuus alas ja tuodaan ulkoa. Mutta jos tullit ym. kustannukset kohoavat kovasti niin alkaa taas olla oma tekeminen edullisempaa , osaa ne asentaa robotteja myös omiin uusiin tehtaisiin , jos niitä tekevät.
    Kaiken busineksen perus ajatus on saada voittoa omistajalle, ne ei ajatele mistä se raha tulee, pääasia että tulee.
     
  19. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Hecho en Mexico oli jo 80-lukulainen moparin 80-lukulainen cratemoottori. Ettei se mitenkään uutta ole. Ja kun runsas vuosikymmen sitten sain mahdollisuuden tutustua uudehkoon Mustangiin niin ainakin elektroniikkamoduleita kojelaudan sisällä yhdisti piuhojen lisäksi Made in China tekstit. Kai ne piuhatkin oli aasiasta...

    Sopivassa määrin kun työllistäisivät meksikolaisia edelleen, niin ei tarvitsisi välttämättä valaa kauhean paljon aitamateriaalia. Sit kun maat on riippuvaisia toisistaan kaupankäynnin kautta, niin se kivasti hillitsee myös sotia ja kauppasotia. Poikkeuksiakin on kun on tarpeeksi hullut johtajat puikoissa.

    Saas nähdä, jääkö Harley-Davidson toimintaan seuraavan trumppitullikauden jälkeen. Eihän se aasiantehdasidea kuitenkaan toiminut oikein hyvin. Saivat ihan merkkikohtaisen erityistullin sen filippiinintehdaskikkailun jälkeen. HD ei ole kovin hyvässä ottelukunnossa muutenkaan.
     
  20. P. Thornton

    P. Thornton 2nd gear

    Kun ei vaan luiskahtaisi automarkkinat kiinalaisille tuossa kohtaa.
     

Kerro tästä muillekin!