Mihin menet, autoala...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja C5_Z06, 4.9.2022.

  1. -71 MoPar

    -71 MoPar Gearhead

    Sitä pelkoa ei ole Jenkkilässä , meinaatko että siellä se valtaväestö mikä on sekalaista, tummaa, mexikanoa, latinoa, ja köyhempää valkoista punaniskaa menevät ja ostavat sähköhimmelin ,
    älä unta näe. Ja muuallakin ne sähköautot on kohta hyljeksittyjä, myös euroopassa.
     
  2. P. Thornton

    P. Thornton 2nd gear

    Mites kävi henkilöautojen kanssa kun japsit vyöryivät markkinoille? Muutamassa vuodessa kaikenmaailman Honda Accordit ja Toyota Camryt olivat myyntitilastojen ykkösenä. Detroitissa ei ehditty edes tajuamaan mikä iski.

    Vahvaa on julistus.
     
    isalmela tykkää tästä.
  3. -71 MoPar

    -71 MoPar Gearhead

    Kyllä noita Japsi autoja oli liikenteessä jo-85 kun ekan kerran kävin Losissa , oli Acuraa ja Nissania , mitsubisiä , vähän eri malli nimillä, mutta ei niiden myynnit olleet mitään noihin Jenkki pick-upeihin verrattuna.
     
  4. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Siellähän tuo sähköautobuumi luotiin. Tesla. Kyllä niitä siellä kotomaassaankin on. Ainoa mikä siellä sähköautoilua vastustaa, on niiden hyvin vaatimaton sähköverkko. Kotitalouteen tulee lähinnä ainoastaan 1-vaiheinen (no joo, 2-vaihetta 180 asteen kulmassa) sähkö. Sillä ei pikaladata. Mutkainiilläteslasuperchargereitaonsielläkin.
     
    P. Thornton tykkää tästä.
  5. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Ne olivat, ja ovat, aitoja Jenkki autoja ;-)

    "The Honda Accord, Accord Hybrid, and CR-V are built in Ohio, while the Insight Hybrid was manufactured in Indiana. Meanwhile, Honda Passports are produced in a facility in Alabama."

    Toyotat;
    "Among the list of the vehicles manufactured in these plants include Avalon, Corolla, Camry, Highlander, RAV4, Matrix, Sienna, Tundra, Sequoia, Tacoma, Venaz, and the Lexus RX350. Their car manufacturing facilities are based in locations such as Kentucky, Indiana, Canada, Mississippi, California, and Texas."
     
  6. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Trumpin ekalla kaudella luotiin joukko tuontitulleja ja kauppasota. Mut miten mun päässä soi joku sävelmä, että noita VW:tä, BMW:tä ja Mercedes-Benziä tehdään USA:ssa merkittäviä määriä niiden kotimarkkinan tarpeisiin? Eli paljon porua tyhjästä ja vi#un kalliiksi tullut kauppasota, joka haittasi eniten H-D:n ja Jack Danielsin (EU:n vitsi merkitä tuotteet, joita rankaistaan) kaltaisia?
     
  7. Enpä ollut ajatellut, että miten huonosti herra C:n brändillä nykyään menee:

    Mahtimerkistä tuli heittopussi: Entinen autojätti kituu nyt yhden kortin varassa

    Kerran niin mahtava Chrysler on ostettu ja myyty kolmasti viimeisen 25 vuoden aikana.

    Amerikkalainen autojätti Chrysler kuului aikanaan kolmen suuren amerikkalaisen automahdin joukkoon. Mutta ajat muuttuvat.

    Kerran niin mahtava yhtiö on nyt vain varjo entisestään. Tällä hetkellä muinainen jättiläinen sinnittelee varsin ohuen elämänlangan varassa.

    Yhtiön verstaalla valmistetaan vain yhtä automallia, Chrysler Pacifica tila-autoa. Tämäkin kortti on jo reilusti ylittänyt parasta ennen-päiväyksensä.


    [​IMG]
    Pioneeri. Chrysler Pacifica aloitti aikanaan tila-autobuumin Yhdysvalloissa. KUVA: Stellantis
     
    P. Thornton tykkää tästä.
  8. -71 MoPar

    -71 MoPar Gearhead

    Tätä asiaa itsekin muistelin , että melkein kaikilla pää merkeillä on tehtaat Jenkeissä jotta saavat myytyä autojaan. Ja siihen se tulee vieläkin enempi menemään , tehtaat ja valmistus on se mikä antaa työtä duunarille. se mikä tarra autossa on keulalla ja missä pääkonttori sijaitsee on sivuseikka. Osakkeet kun voivat olla ympäri maailmaa ja osingot kulkevat diginä.

    Ja niin kuin slant sickness totesi niin Jenkkilän sähköverkko on yksi s.autoja rajoittava tekijä, muistan hyvin miten varoiteltiin kuluttamasta sähköä turhaan samoin vettä.
     
  9. Catiska

    Catiska Gearhead

    Kokoonpanotehtaiden lisäksi merkitsee missä komponentit on pääosin tehty. Kiinassa, Meksikossa vai jossain muualla?


    Rank Model Total Domestic Content
    1 Tesla Model 3 Performance 87.5%
    2 (tie) Tesla Model Y Long Range 85%
    2 (tie) Tesla Model Y 85%
    3 Tesla Cybertruck 82.5%
    4 (tie) Tesla Model S 80%
    4 (tie) Tesla Model X 80%
    4 (tie) Ford Mustang GT automatic transmission 80%
    4 (tie) Ford Mustang GT 5.0-liter 80%
    4 (tie) Ford Mustang GT Coupe Premium 80%
    5 (tie) Honda Passport AWD (all-wheel drive) 76.5%
    5 (tie) Honda Passport Trailsport 76.5%
    6 (tie) Jeep Wrangler Rubicon 76%
    6 (tie) Jeep Wrangler Sahara 76%
    7 (tie) Volkswagen ID.4 AWD 82-kWh 75.5%
    7 (tie) Chevrolet Colorado 2.7-liter 75.5%
    7 (tie) GMC Canyon AT4 Crew Cab 4WD (4-wheel drive) 75.5%
    7 (tie) GMC Canyon Denali Crew Cab 4WD 75.5%
    7 (tie) Chevrolet Colorado LT Crew Cab 2WD 2.7-liter 75.5%
    7 (tie) Chevrolet Colorado Z71 Crew Cab 4WD 2.7-liter 75.5%
    8 Volkswagen ID.4 RWD (rear-wheel drive) 962-kWh 74.5%
    9 (tie) Volkwagen ID.4 RWD 82-kWh 74%
    9 (tie) Honda Odyssey 74%
    9 (tie) Honda Ridgeline 74%
    9 (tie) Honda Pilot 74%
    10 Lincoln Corsair 73.5%

    https://www.kbb.com/car-news/study-tesla-makes-the-most-american-cars/
     
  10. Polttomoottoreille jatkoaikaa – EU:n suurin puolueryhmittymä kääntyi komission kaavailemia uusia päästörajoituksia vastaan

    Autoteollisuuden arvion mukaan ensi vuonna käyttöön otettavat kiristykset saattavat kuormittaa reputtavia autonvalmistajia jopa 15 miljardilla eurolla

    Euroopan parlamentin suurin ryhmittymä haluaa mittavia lievennyksiä komission esittämiin polttomoottoripäästöihin. Euroopan kansanpuolue (EPP) ehdottaa muun ohella vuodelle 2035 asetetun polttomoottoreiden täyskiellon purkamista, uutistoimisto Reuters kertoo.
    EPP:n laatima muistio julkistetaan tänään keskiviikkona. Samalla paine komission ilmastopolitiikkaa kohtaan kasvaa.

    Parlamentin suurimman poliittisen ryhmittymän linjaukset myötäilevät muun muassa Euroopan autonvalmistajien kattojärjestön (ACEA) esittämiä saman suuntaisia vaatimuksia.
     
  11. -71 MoPar

    -71 MoPar Gearhead

    Eikö niin että olin ihan v..n väärässä kun totesin samaa asiaa jo aiemmin Jenkkilän kohdalla.
    Ja "Catiskalle" ja muillekin tiedoksi , että on niitä valimoja ollut ennenkin USAssa missä valaa moottorin lohkoja, kansia ym. osia samoin aikoinaan kaikki peltiosat on valmistettu USA.
    Niin miksi ei muka nyt , kaikki on kiinni vain rahasta mikä ratkaisee. Jos tuontiin tulee kovat tullit niin on halvempi tehdä omassa maassa.
     
  12. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Toyota otti ison riskin (sakkoja ja image haitta) kun ei alkanut satsata sähkäreihin Kaliforniassa. Sinänsä outoa koska oli ekoja jotka tekivät niitä. Prius etc
    Osasivat nyt lukea ja ymmärtää markkinoita oikein.
    Voi nyt saada valtavia voittoja kun ne eivät tulleetkaan suosituiksi ja Toyotalla on suuri etu muihin ;-)
    • California will require 35% of new vehicles sold to be PHEVs or zero-emissions starting with the 2026MY.
    • The percentage of electric vehicles will increase annually, reaching 100% by the 2035 model year.
    • Toyota’s Jack Hollis called the EV mandate “impossible,” citing a lack of demand for electric vehicles.
    Oikea suuntaus, mielestäni. Ei tungeta kuluttajan kurkkuun mitä vaan ja millä vaan hinnalla. Tottakai on ajateltava luonnon puhtautta mutta nyky bensa-autojen putkesta voi melkein hengittää.
     
  13. Catiska

    Catiska Gearhead

    Toyota ei voinut satsata sähkäreihin Kaliforniassa (tai muuallakaan) koska heillä ei ole osaamista. Se yksi malli (josta tehdään kolmelle merkille oma variaatio) on melko surkea kapistus sähköautona.
    Prius yms ei auta asiassa, sen tekniikka ei varsinaisesti liippaa sähköautoa kuin nimellisesti. Juu, on akku ja sähkömoottori. Mutta akkukemia, akun käyttö ja sen hallinta täysin erilainen. Sähkömoottori, siinäkään ei osaaminen erityisemmin loista. On kait se polttomoottorin kyljessä mennyt mutta takamatkalla hyötysuhteessa vs oikeat EV valmistajat. Eli, Toyota ei saa omaa sähköautoaan kaupaksi, vain vannoutuneet Toyota fanit ostaa ja niistäkin aika moni on pettynyt huomatessaan kuinka jälkeenjäänyt auto on.

    Tuo Kalifornian tavoite 35% 2026MY näyttää ylittyneen jo kokonaistasolla. Eli, jos mallisto on kuosissa, tavoite ei ole ongelma.
    BEVs currently comprise 22.2 percent of the State’s market share, showing a slight increase this year. When considering all alternative powertrains—plug-in hybrids (PHEVs), hybrids, and BEVs— these vehicles account for 39.4 percent of new sales in the first nine months of 2024,
    https://www.cncda.org/news/californ...ciation-releases-q3-2024-auto-outlook-report/
     
    Muokattu: 12.12.2024
  14. TopyCa

    TopyCa Gearhead

  15. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Hirveesti taas kaikkia "höpöhöpö" videoita liikkeellä ja huhuja.
    Mutta tiivistettynä. RAM tilannut lisää Hellcat moottoreita. Siis RAM, ei Direct Connection, että ois Crate motteja. Durango kuulema jatkus kans 2015 mallivuoteen.
    Chargerista ei mitään uutta huhua.
     
  16. Ei nyt tule mieleen parempaakaa ketjua, niinn menkööt tämä tänne:

    Puolustusvoimien esittelemässä laitteessa näkyvät vahvasti Ukrainan opit – näin ”Sapeli” taipuu Suomeen

    Ukrainan sodassa käyttämä ja miljoonia myynyt hittilaite oli tärkeässä osassa, kun Santahaminan varuskunnassa esiteltiin uudenlaista telakuorma-autoa.

    Santahaminan varuskunnassa pyöri viime perjantaina ilman kuljettajaa Sisu Na-40 BT -telakuorma-auto, tuttavallisemmin Nasu. Ei sentään omin lupineen, vaan hallitusti valvovien silmien alla.

    Varuskunnassa testattiin etäohjattavaa telakuorma-autoa osana Maanpuolustuskorkeakoulun (MPKK) autonomiatutkimusta. Etäohjattavan telakuorma-auton prototyypin takana ovat MPKK ja Metropolia-ammattikorkeakoulu, jonka opiskelijat ovat vastanneet ajoneuvon teknisestä toteutuksesta.

    Moni kiinnitti huomiota IS:n videolla nähtyyn Nasun ohjaamiseen käytettyyn laitteeseen, joka on Steam Deck.


    [​IMG]
    Aiemmin kyseistä laitetta on nähty Ukrainan puolustustaistelussa Venäjää vastaan. Ukrainalaissotilaat ovat ohjanneet laiteella miehittämättömiä ajoneuvoja, joihin on yhdistetty järeä konekivääri. Ukrainassa tästä yhdistelmästä puhutaan Sapelina.
     
  17. HS siteeraa Tuulilasia, joka summaa hyvin tämän hetken tilanteen:

    Tuulilasin toimittaja Vesa Eskola varoittaa, että autojen tuotanto voi supistua EU-määräysten vuoksi.

    ”93,6 grammaa per kilometri. Sen verran saavat uudet autot keskimäärin tuottaa hiilidioksidipäästöjä 1.1.2025 alkaen. Pudotus EU:n asettamaan entiseen päästörajaan eli 115 grammaan on melkoinen.”

    ”Autonvalmistajien on myytävä entistä enemmän sähköautoja tai ladattavia hybridejä, jotta ne saavuttavat tiukkenevat rajat. Samalla polttomoottoristen autojen tuotantoa voidaan joutua jopa rajoittamaan.”

    ”Tälläkään hetkellä sähköautoja ei käy kaupaksi haluttuja määriä. Myymättömiä autoja seisoo liikkeiden pihoissa ympäri Eurooppaa. Autonostajille tilanne luo todennäköisesti kaksi vaihtoehtoa. Sähköautot ovat yhä kalliita, mutta koska valmistajien on saatava niitä kaupaksi entistä enemmän, niiden hintoihin kohdistuu yhä enemmän laskupainetta. Ostajat hyötyvät. Valmistajat puolestaan joutuvat entistä tiukempaan taloudelliseen tilanteeseen.”

    ”Vaakakupin toisessa päässä on skenaariona se, että edullisten polttomoottoriautojen tarjonta vähenee entisestään – ja muidenkin hinnat kohoavat. Jo nyt useamman pikkuauton tuotanto on lopetettu, koska niiden valmistaminen ei ole ollut kannattavaa. Isoista katumaastureista on saanut paremman katteen.”

    ”EU on ajanut autovalmistajia tiukkenevilla päästörajoilla kohti sähköautoja. Niiden kehittäminen ja valmistaminen vain on todella kallista. Se näkyy hinnoissa. Ja nyt kun polttomoottorilla varustettujen autojen valmistus on entistä hankalampaa, ja ne edullisimmat autot uhkaavat kadota kaupoista kokonaan, autoilusta on tulossa tällä menolla ylellisyyttä.”
     
  18. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Eikö tuosta selviä kun tekee jokaista ferraria tai muuta tehokkampaa kohden muutaman pienen sähkökipon kaupantekijäisiksi? Jotka heti ensirekisteröinnin jälkeen ajetaan kierrätykseen, ja tehdään tilalle kierrätys osista uudella runkonumerolla seuraavaa ferraria varten.
     
  19. P. Thornton

    P. Thornton 2nd gear

    Aston Martin Gygnet oli tuollainen viritelmä. Ei romutettu, mutta ison Astonin ostaja sai kaupanpäällikseksi Gygnetin.

    Gygnet oli sama auto kuin Toyota IQ. Sellainen kolmipaikkainen Smartin näköinen auto.
     
    kerkko tykkää tästä.
  20. Näyttää Teslaankin vaikuttavan:

    Teslan myynti petti, osakkeen arvo rojahti

    Tesla|Teslan myyntimäärät kääntyivät laskuun viime vuonna ja osake oli reippaassa alamäessä. Yhtiön osakekurssiin on ladattu silti yhä valtavat odotukset liiketoiminnan tuloksen kasvusta.

    Sähköautovalmistaja Teslan myyntimäärät jäivät viime vuoden lopulla odotuksista. Loka–joulukuun pettymys painoi Teslan viime vuoden kokonaismyynnin edellisvuotta pienemmäksi.

    Tesla toimitti vuoden viimeisellä neljänneksellä noin 496 000 autoa. Näistä valtaosa oli Model 3/Y -mallia. Koko vuoden 2024 aikana yhtiö toimitti noin 1 790 000 autoa. Vuonna 2023 yhtiö toimitti vielä yli 1,8 miljoonaa autoa.

    Tämä oli ensimmäinen kerta vuositasolla, kun Teslojen myyntimäärä kääntyi laskuun. Uutistoimisto Reutersin arvion mukaan syynä myynnin heikkouteen ovat muun muassa Euroopassa pienentyneet sähköautojen ostotuet. Yhdysvalloissa puolestaan suositaan nyt edullisempia hybridejä täyssähköautojen sijasta.
     

Kerro tästä muillekin!