Mihin menet, autoala...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja C5_Z06, 4.9.2022.

  1. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    "Yhdysvalloissa puolestaan suositaan nyt edullisempia hybridejä täyssähköautojen sijasta."
    Vai vaikuttaako politiikka? Demokraatti ei enää Teslaa osta kun Elon hyppäsi Trumpin pulkkaan.
     
  2. MJF

    MJF Double Gearhead

     
    Ford67 tykkää tästä.
  3. Ford67

    Ford67 Gearhead

    Nuo Audi/VAG tietyt V6/V8 jakopää-layoutit ovat kyllä täysin käsittämättömiä:rolleyes:! German over engineering pahimmillaan...

    [​IMG]
     
    P. Thornton ja eeko tykkäävät tästä.
  4. TopyCa

    TopyCa Gearhead

  5. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Kuniskis pisti heti ison vaihteen silmään RAMilla. Eka markkinointi kuntoon. Yellowstone Tv-sarjasta näyttelijä mukaan yms...
     
  6. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Dodge taas menee alaspäin et kolina kuuluu. Uutta EV Chargeria on tilattu 75kpl, kyllä 75kpl.
    Ja kuulema isoja laatuongelmia. Ei lähde päälle, ei toimi, akkuja saa vaihtaa uusiin ja siksi dealerit ei uskalla tilata niitä.
    Kukaan ei oikein halua olla koekaniini ja maksaa siitä 75k $.
     
  7. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Mustangilla ei mene hyvin. Kilpailijat on poistunut. Fordi nosti hintaa ja myynti sakkaa rajusti.
     
  8. Isamu

    Isamu Gearhead

    Tähän näkisin mielelläni jonkin lähteen koska itse en löydä suoria myyntilukuja?

    Juttuja olen bongannut isoista alennuksista jotta autoja saataisin kaupaksi ja stellantis kiirehtisi polttisversion valmistumista jotta saataisiin jo kesäksi diilereille vaikka piti kestää vuoden loppuun.
     
  9. Tässä pari ketjun aiheeseen sopivaa uutista:

    Näin Trumpin tullit iskisivät Amerikassa valmistettaviin autoihin

    Yhdysvallat ei ole Amerikka. Mantereella valmistetaan paljon autoja jenkkimarkkinoille, nimenomaan vielä Yhdysvaltojen ulkopuolella. Mutta millä merkeillä onkaan valmistusta Kanadassa ja Meksikossa?

    Donald Trump on pitkin kampanjaansa ja myös nyt alkaneen presidenttikautensa aluksi väläytellyt ottavansa käyttöön erilaisia kauppasodan elementtejä ja aseita. Yhdysvaltain automarkkina on tietysti iso ja eroaa tarjonnan ja monin osin filosofiankin puolesta vaikkapa eurooppalaisesta tai aasialaisesta vastaavasta.

    Yhdysvalloissa on toki paljon eurooppalaisten ja myös aasialaisten autonvalmistajien tuotantoa puskemassa paikalliseen markkinaan autoja, mutta Yhdysvalloissa valmistetaan jonkin verran myös muualla maailmaan vietäviä eurooppalaismerkkejä.

    Sen lisäksi naapurimaissa Kanadassa ja Meksikossa tehdään paljon autoja, joiden pääasiallinen markkina on Yhdysvalloissa. Autoalan uutissivusto Automotive News listasi näitä tuotantolaitoksia.

    Donald Trumpin väläyttelevät lisätuontitullit naapurimaiden tuotteille nostaisivat joka tapauksessa autojen hintoja. Tehtaat ovat siirtäneet tuotantonsa edullisemman työvoiman perään Meksikoon. Tuotannon siirto Yhdysvaltoihin tarkoittaisi työvoimakustannusten nousua, mikä vastaavasti näkyisi autojen hinnoissa.


    Ja..

    Kriisikokous koolle: Kiinalaiset uhkaavat vallata markkinat ja työpaikat

    Vaakalaudalla on nyt valtava määrä työpaikkoja sekä useita suuria eurooppalaisia autotehtaita alihankkijoineen.

    Autoteollisuus on Euroopan talouden kulmakivi, joka työllistää yli 13 miljoonaa ihmistä ja jonka osuus EU:n bruttokansantuotteesta on yhä edelleen suuri, peräti seitsemän prosenttia.

    Nyt tällä kriittisellä toimialalla on kuitenkin edessään kriisi, jota ohjaavat digitalisaatio, hiilidioksidipäästöt, lisääntynyt kilpailu ja muuttuva geopoliittinen maisema, tiedottaa Euroopan komissio.

    Käytännössä kyse on muun muassa teknisestä jälkeenjääneisyydestä erityisesti kiinalaisiin nähden, USA:n tulevasta tullipolitiikasta sekä parhaillaan tapahtuvista autotehtaiden sulkemisista ympäri Eurooppaa.

    Kriisitapaaminen on kiireellinen, sillä kiinalaiset autonvalmistajat ovat ilmoittaneet aikovansa ostaa esimerkiksi Fordilta ja Volkswagenilta useita kannattamattomiksi arvioituja valtavia tehdaskomplekseja.

    Kiinan hallinto on suhtautunut suurvalmistajien ostosajatuksiin myönteisesti.

    Oleellista kuviossa on muun muassa se, että kiinalaiset eivät rakenna autoja kuten eurooppalaiset. Kiinalaisvalmistajat käyttävät esimerkiksi paljon vähemmän työntekijöitä ja tehtaat ovat eurooppalaisiakin automatisoidumpia.

    Tämä luonnollisesti huolestuttaa alan työpaikkojen puolesta pelkääviä.

    Kiinalaisessa autonvalmistustavassa ei myöskään lukittauduta tiettyihin sopimuskumppaneihin, vaan valmistajat käyttävät alihankkijoita ympäri maailmaa ja kilpailuttavat näitä jatkuvasti. Se ei tiedä hyvää esimerkiksi eurooppalaisille komponenttituottajille.
     
  10. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Trumpin uudet tullit tekevät autoista keskimäärin 3000 taalaa kalliimpia Jenkeille.

    Huru-Ukko ei tiedä mitään kuinka tavara liikkuu autoalalla. Ne siirtyy, alla olevan mukaan, 8 kertaa Meksikon ja Kanadan rajan yli kunnes on valmis!

    Mm koko istuimia valmistava ala on Meksikossa!

    Viimeksi teki saman tyhmän kauppasodan. Se maksoi miljaardeja kansalle.
    No, tyhmät äänesti ukon taas pallille uudestaan - joten kärsikööt seuraavat 4 vuotta!

    "Consider the auto industry. A single car or truck can move back and forth between the U.S. and Canada up to eight times before it’s fully assembled. The entire car seat industry is based in Mexico. Ford’s Maverick pickups, Bronco Sport SUVs and Mustang Mach-E EVs are made in Mexico too. All told, S&P Global estimates that Trump’s tariffs could cost automakers up to 17% of their annual core profits — which could translate into a $3,000 price hike for the average car, according to Kelley Blue Book."
     
    karra tykkää tästä.
  11. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Virallisia lukuja ei varmasti näy kuin vasta kesä/heinäkuussa.
    Mutta useampi Youtube tietäjä on sitä mieltä, että todella vähän.
     
    Isamu tykkää tästä.
  12. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Isamu ja Ford67 tykkäävät tästä.
  13. Ford67

    Ford67 Gearhead

    Samaa höpöheinää varmaan kuin nykyisen Jaguarin collegat:rolleyes:?

    Tulee mieleen Top Gearin sketsi pösön johtajien kokouksesta, mikä olisi uusi suunta menestyksellisten 205/306/405-mallien jälkeen. Aletaan tekemään paskaa...

     
    Muokattu: 24.1.2025
    P. Thornton, Stang_81 ja taunusstyle tykkäävät tästä.
  14. Tullimoukari iski takaisin – Kolme kiinalaista autojättiä haastoi komission oikeuteen

    Haastehakemuksen ovat yhteistuumin laatineet maailman suurimpiin sähköautonvalmistajiin lukeutuva BYD, Volvon ja Polestarin omistava Geely sekä valtio-omisteinen SAIC.

    Kolme kiinalaista autojättiä on valittanut komission langettamista tuonitulleista EU:n tuomioistuimeen, uutistoimisto Reuters kertoo.

    Haastehakemuksen ovat yhteistuumin laatineet maailman suurimpiin sähköautonvalmistajiin lukeutuva BYD, Volvon ja Polestarin omistava Geely sekä valtio-omisteinen SAIC.

    Haastehakemukset on jätetty alempaan unionin yleiseen tuomioistuimeen torstaina, päivää ennen virallisen valitusoikeuden takarajaa. Yleisen tuomioistuimen käsittely kestää keskimäärin 18 kuukautta ja sisältää valitusoikeuden.
     
  15. teddy99

    teddy99 Double Gearhead

  16. Oli pakko googlata tuota:

    Nissan Junior

    In 1970 the 140 series Junior was produced under license in Iran by Zamyad Co. in Tehran, Iran. They only produced 2.0 liter models. In 1986 the production line moved to SAIPA Co with using Z24 Nissan engines from Nissan/Datsun 720 Pickups.[13] In 1998 production line moved again to Zamyad Co., where now Nissan Junior is still in production. Zamyad still using Z24i version of Nissan Z series engine[14] and 2.8 liter Diesel engines. Zamyad also produces a rebodied version of the Z24 called the Shooka.[15] From 2008, Zamyad began using the FAW CA4D28C4-1 diesel engine. This turbocharged 2.8-liter four-cylinder engine is based on Isuzu's 4JB1 engine and produces 93 PS (68 kW) at 3600 rpm and 225 Nm at 2600 rpm. Thus equipped, a Z24 can reach 160 km/h (100 mph).
     
  17. Trumpin tulliuhkaus vaikutti autojätteihin välittömästi

    Yhdysvaltain arvaamaton kauppapolitiikka saattaa vaikuttaa saksalaisiin autonvalmistajiin arvattavalla tavalla: tuotannon siirtämistä harkitaan jo.

    Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on jatkanut kauppasodalla uhkailua virkaan astumisensa jälkeen, ja ilmoittanut että maa on valmis asettamaan 25 prosentin ylimääräisen tuontitullin Meksikossa ja Kanadassa valmistettaville autoille.

    Sama riski koskee tietysti myös muualla maailmassa, kuten Euroopassa valmistettavia autoja. Saksalainen talousmedia Handelsblatt kertoo, että maan suurin autonvalmistaja Volkswagen saattaakin kaavailla tuotannon siirtämistä Yhdysvaltoihin.

    Lehti viittaa nimettömänä pysyviin lähteisiinsä, joiden mukaan jättikonsernin tytäryhtiöistä ainakin Audin ja Porschen tuotantoa kaavailtaisiin siirrettäväksi osittain Yhdysvaltoihin. Tällä hetkellä näitä merkkejä ei valmisteta maassa, mutta Audilla on tuotantoa Meksikossa. Porsche valmistaa valtaosan autoistaan Saksassa, mutta iso luksusmaasturi Cayenne tehdään tätä nykyään kokonaan Slovakiassa.
     
  18. TopyCa

    TopyCa Gearhead

  19. Autoala syöksykierteessä – nyt tuli tieto viiden tehtaan sulkemisesta kerralla

    Tehtaita suljetaan ja EU-komissio valmistelee pelastussuunnitelmaa. Jopa Mersu-tähtiä valmistanut ikivanha alihankintafirma on nyt konkurssissa.

    Autoteollisuuden suuriin alihankkijoihin kuuluva Continental Automotive ilmoittaa sulkevansa Saksassa nyt viisi tehdasta ja leikkaavansa jäljelle jäävien yksiköiden tuotantoa.

    Kyseessä on jälleen uusi kappale eurooppalaisen autoteollisuuden kurimuksesta ja rivi lisää alan kasvavaan lakkautus- ja irtisanomislistaan.

    Aiemmin jätti-irtisanomisista ovat ilmoittaneet muun muassa saksalaiset komponenttijätit Bosch, Schaeffler ja ZF alihankkijoineen. Tehtaita aikovat sulkea ja myydä myös suuret autobrändit kuten Ford ja Volkswagen.

    Yhteensä menetettyjä työpaikkoja on jo kymmeniä tuhansia ja lisää näyttäisi yhä edelleen olevan tulossa.
     
  20. taunusstyle

    taunusstyle Gearhead

    Eikös tätä EU:ssa halutakki kaikenmailman ilmastohihhuloinnin myötä. Nythän sitä voi hyvillämielin siirtää loputkin tuotannon kehitysmaihin missä duunari tekee sentin tuntipalkalla kaiken ja sikariporras senku lihoo:D
     
    teddy99 tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!