Mihin menet, autoala...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja C5_Z06, 4.9.2022.

  1. kerkko

    kerkko 3rd gear

    On. (Sic transit gloria mundi.)
     
  2. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Onko ns tarvikevalmistajia vaivanneet laatuongelmat päässeet jo OEM tuotteisiin? Eli onko autovalmistajat siirtäneet alihankintansa näille halvemmille toimittajille? Monessa youtubevidossa missä uuden koneen nokkaa sisäänajetaan niin kirotaan kun on heti nostaja kupilla ja nokka pyöreenä. Yleisiä laatuongelmia... Ja tähän vielä kauppasota ja tullit ja tariffit päälle.:oops:
     
  3. Kehitys kehittyy..Kun muut valmistajat poistaa lastentauteja vuosien mittaan, niin GM luo niitä..:D

    IS:n jutun lähteenä on tämä Drivenin juttu:

    https://www.thedrive.com/news/gms-b...weeks-as-replacement-engine-pipeline-dries-up

    Siinä mainitaan moottorikoodi L87, josta löytyy tässä enemmän:

    GM 6.2 Liter V8 EcoTec3 L87 Engine
     
    Ford67 tykkää tästä.
  4. Ford67

    Ford67 Gearhead

    Ompa surkea jos laatu jenkeissäkin nyt ryssitään, 70/80-lukujen alhosta kuitenkin selvittiin ja opittiinkin jotain. Tehtiin sen jälkeen monta +300tmil V8/V6-konetta, kun muut kipuili luotettavuusongelmien kanssa.
    Temustako ne tilaa osat valmistajatkin, ja hutiloiden kasaan?



    Edit:
    kommenteissa
    :D

    "Gm taking cylinder deactivation to the next level. 7 cylinders are more effecient than 8. And zero cylinders, bros using less fuel than a tesla right now"
     
    Muokattu: 7.2.2025
  5. KohtalainenPaja

    KohtalainenPaja 3rd gear

  6. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Edellisellä kerralla oikea vastaus Trumpille autokysymyksissä taisi olla "Tehkää parempia autoja niin kyllä me niitä sitten ostetaan". Made in USA Teslaa taitaa olla vaikea uutena ostaa? Sähkömustissa saattaa olla kokoonpano amerikanmantereelta peräisin.
     
    mpower tykkää tästä.
  7. mpower

    mpower Double Gearhead

    Pitäisi näyttää Trumpille se Consumer Report tilasto autojen luotettavuuden suhteen! Perustuu siis kuluttajien kokemuksiin, joten näkisin tilaston olevan kohtuullisen luotettava!?:rolleyes:

    Kuusi luotettavinta oli japanilaisia. Sakemannit keskiluokkaa tai huonompia ja Jeeppi sitten häntäpäässä!:D
     
  8. [​IMG]
     
    JYR, Ford67, KohtalainenPaja ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  9. P. Thornton

    P. Thornton 2nd gear

    Eikös isot S ja X mallit ole jenkkipelejä?

    Ne pitäisi pikaisesti uudistaa, mutta taitaa olla muita kiireitä siellä.

    Volvoja, Mersuja ja Bemareita saa made in USA malleina. Onkohan muita?
     
  10. Kiinalainen autonvalmistaja aikoo myydä päästöoikeuksia euromerkeille

    Päästöoikeuksia ostamalla autonvalmistajat pyrkivät välttämään EU:n päästösakot.

    Kiinalainen BYD neuvottelee parhaillaan päästöoikeuksien myymisestä eurooppalaisille valmistajille.

    BYD:n mukaan neuvottelut ovat käynnissä ja hyvässä vauhdissa, kertoo uutistoimisto Reuters. BYD ei ole kertonut keiden kanssa se neuvottelee.

    Aiemmin finanssitalo UBS:n analyytikot ovat arvioineet, että eurooppalaisista valmistajista Volkswagenin ja Renaultin myymien autojen päästöjen erot rajoituksiin nähden ovat markkinoiden suurimmat.

    EU uhkaa autonvalmistajia raskailla sakoilla, jos ne ylittävät niiden tuotannolle asetetut hiilidioksidipäästöjen rajat. Päästöoikeuksien ostamisella sakot voisi välttää.

    BYD on maailman suurin ladattavien autojen valmistaja ja kaikista autonvalmistajista neljänneksi suurin. Täyssähköautoissa se jäi vielä viime vuoden 11 ensimmäisen kuukauden aikana kakkoseksi amerikkalaiselle Teslalle, sillä BYD lisäsi ladattavien hybridien valmistusta kysynnän kääntyessä niihin.

    Tätä ennen Tesla on myynyt päästöoikeuksia muille valmistajille. Poolissa ovat mukana ainakin Stellantis, Toyota, Ford, Mazda ja Subaru.

    UBS:n mukaan päästöoikeudet voivat tuoda Teslan kassaan jopa miljardi euroa.
    Volvo, Polestar, Mercedes-Benz ja Smart ovat muodostaneet vastaavan päästöpoolin.
     
  11. taunusstyle

    taunusstyle Gearhead

    tähänkin pätee hyvin vanha sanonta "kun kolikko kolehtiin kilahtaa niin sielu taivaseen vilahtaa" :p
     
    teddy99 ja eeko tykkäävät tästä.
  12. Ford67

    Ford67 Gearhead

    "Ajoneuvolaki muuttumassa – Tällaisia muutoksia hallitus esittää

    Yksityisillä autokorjaamoilla on jatkossa paremmat edellytykset toimia uusien autojen parissa.

    Vielä tällä hetkellä autokorjaamot ja huoltoliikkeet ovat eriarvoisessa asemassa sen perusteella, onko kyse valmistajan omasta huollosta vai riippumattomasta korjaamosta.
    Ajoneuvolain ja siihen liittyvien lakien muuttamisella on tarkoitus helpottaa riippumattomien korjaamo- ja huoltoliikkeiden toimintaa ja lisätä alan turvallisuutta.

    Jo pitkään vireillä ollut asia nytkähti taas merkittävän askeleen eteenpäin, kun maan hallitus antoi eduskunnalle ajoneuvolain ja siihen liittyvien lakien muuttamista koskevan esityksen 6.2.2025.

    [​IMG]
    Autokorjaamoissa lakimuutosta pidetään tervetulleena. [TIINA SOMERPURO]

    SERMI-hyväksyntä
    Esityksellä tehtäisiin tarvittavat kansalliset lakimuutokset, joilla mahdollistettaisiin riippumattomien ajoneuvojen huolto- ja korjaamotoimijoiden ja heidän työntekijöidensä oikeus saada rikosrekisteriote.

    Rikosrekisteriote tarvitaan niin kutsuttua SERMI-hyväksyntää (Security Related Repair & Maintenance Information) varten.

    Hyväksynnän avulla valmistajista riippumattomat huolto- ja korjaamotoimijat voivat saada ajoneuvojen valmistajilta ajoneuvon turvatekijöihin liittyviä tietoja, joita tarvitaan huolto- ja korjaustoiminnassa.

    Ilouutinen
    Iltalehti kirjoitti aiheesta jo aiemmin, kun hallituksen esitys oli lähdössä lausuntokierrokselle, jonka aikana niin organisaatiot kuin kansalaisetkin saivat kertoa näkemyksensä lakiesityksestä.

    Tuolloin korjaamoala otti esityksen riemumielin vastaan. Esimerkiksi kuopiolaisessa Autohuolto Pyykkönen Oy:ssä hallituksen esitystä pidettiin ilouutisena.

    – Hyvä, että otetaan muitakin huomioon kuin pelkästään isoja toimijoita. Aiemmin on jouduttu joissain tapauksissa ohjaamaan asiakas merkkiliikkeeseen, Pyykköseltä kerrottiin.
    Ongelmia ovat viime vuosina aiheuttaneet erityisesti uusien autojen erilaiset turvakoodit, joita Pyykkösen kaltaiset toimijat eivät ole voineet saada haltuunsa. Se on vaikeuttanut auton toimintoihin pääsemistä ja sitä kautta koko ammatin harjoittamista.

    Jos – ja todennäköisesti kun – lakimuutos hyväksytään eduskunnassa, autojen turvakoodit eivät olisi enää vain merkkiliikkeiden hallussa.

    – Esitys edistää korjaamotoiminnan turvallisuutta ja toimintamahdollisuuksia, liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne (ps) sanoo ministeriönsä tiedotteessa.

    [​IMG]
    Yksi ajoneuvolain muutoksista koskee avolava-autojen käyttämistä pelastustoiminnassa. [Arttu Toivonen]

    Muitakin muutoksia

    Ministeri nostaa tiedotteessa esiin myös muutoksen, joka koskee avolava-auton käyttöä pelastustoiminnassa.

    – Hallitusohjelman mukaisesti tullaan erikseen viemään eteenpäin esitys, jolla mahdollistetaan avolava-autojen saaminen sopimuspalokuntien käyttöön pelastusautoina, Ranne kertoo.
    ...
    "

    https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/81599de9-0f58-4ba9-ab76-ad2b3c9e48d2
     
  13. teddy99

    teddy99 Double Gearhead

    Tähän liittyen nauroin kun näin Volt ruokakuskin. Ei lähi-idän miehessä muuten mitään hauskaa ollut, mutta kiiltäviä helyjä oli kuin Elviksellä ja ruuanjakeluvälineenä polkupyörän sijasta Hyundai Ioniq 6. Nettiautossa halvin käytetty maksaa näköjään 30 000 euroa. Oli varmaan huolella laskenut montako vuotta pitää kuskata pizzoja, että saa auton & helyjen osamaksuerät maksettua..?
     
    ossa250 ja Ford67 tykkäävät tästä.
  14. KohtalainenPaja

    KohtalainenPaja 3rd gear

    No on olemassa ruokalähettejä jotka ovat ostaneet kalliimpiakin autoja ihan omilla rahoillaan;)
     
  15. Ford67

    Ford67 Gearhead

    Miksiköhän avolavoja ei ole hyväksytty aiemmin tuohon yleishyödylliseen käyttöön:odeek:? Rajoitteista, onhan niillä tehty vaikka mitä "luovemmissa" kulttuureissa, varsinkin Hiluxilla!

    [​IMG]
    [​IMG]

    Kummelin version näistä kehittyneemmistä Laviskojen käytöstä Yle tietenkin sensuroi, piilomainonta tieten syynä:odroll::

     
    kerkko, eeko ja ossa250 tykkäävät tästä.
  16. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mitä nyt 7,5 vuotta pidin päivittäiskäyttiksenä F-150 ja sillä roinaa alinomaa ajeluttaessani (polttopuuta, kaatiskuormia, moottoripyöriä, sahatavaraa etc) jotakin muiden lavureidem touhuja katselin, niin aika harvalla niistä mitään kuskataan. Lavatkin on nykyisissä 3+3 vehkeissä semmosia lyhyitä, ettei sinne mahdu rakennuslevyt eikä edes HD. Ja kun ne on kevytkuorkkeja, niin useimmilla omistajilla ei riitä kortti kärrin vetoon. Turhakkeita!
     
    Fuselage ja KohtalainenPaja tykkäävät tästä.
  17. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Kyllä. Meidän taloudessa on ollut pickup 1980-luvun alkupuolelta alkaen. Faijalla ensin japsi, sitten mulla japsi ja pari jenkkiä, joista jälkimmäinen tuolla edelleen seisoo tyhjänpanttina. Ranskalaisella pakulla ajelen ja kuskaan romujani, paljon käytännöllisempi. Koneurakoitsijalle sopii pickup löpöpöntön kuljetukseen.

    Edit: Ylläolevan kirjoitettuani aloin selata päivän lehteä. Sielläpä oli juttu metsäkoneurakoitsijan 2009 Hiluxista, jossa on mittarissa 983 000 km. Jollekin näkyy olevan tarpeellinen laite.
     
    Muokattu: 14.2.2025
  18. fmila

    fmila Gearhead

    Ettei tossa nyt vaan kävis samalla tavalla kuin Taksi-lain ekassa uudistuksessa. Tän hetkisen alan näkymien perusteella kohta ei ole merkkihuollolla muuta kuin takuukorjaukset riesana. "Villit korjaamot" pääsee kuorimaan viimeisetkin "kermat" päältä. Alan uudet (lue nuoret) osaajat ovat aika harvassa ja jos niistä parhaat "haetaan" "villien ja vapaiden" pajojen puolelle, niin mikä tulee olemaan kuluttajan tilanne uusien autojen osalta kun niiden nykyisinkin uusimmat innovaatiot ovat kovin usein kesken tekoisia??? Kohta tulee vastaan tilanne, ettei kukaan enää uskalla ryhtyä merkkihuollon pitäjäksi. Vaatimukset varusteista ja koulutuksesta ovat niin kalliit ja takuukorjauksien veloitukset pienet, ettei se mahdollista enää mitenkään kannnattavaa toimintaa. Nyt pitäis kyllä merkki organisaatioiden lobata noi ajatukset äkkiä takas "vessan pönttöön".

    Taidanpa mennä käyttistä elvyttämään takas Tallin puolelle. Uudempaa ei uskalla ajatella...

    t.AM
     
    KohtalainenPaja tykkää tästä.
  19. Suomalainen "Muumi" paljastaa: Tämä yksinkertainen ase olisi iso apu uusimpia drooneja vastaan

    Parasta olisi, jos ajoneuvot olisivat panssaroituja, kuten suomalaisia Pasi-panssariajoneuvoja tai yhdysvaltalaisia Humvee-ajoneuvoja.

    – Jos niitä ei ole, käytetään avolava-autoja. Toyotan pickup toimii Lähi-idässä ja niin se toimii täälläkin, Muumi toteaa.
     
  20. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Hinnoittelemalla oikein tuote käy kaupaksi. Ei niitä merkkiliikkeitä marmoritiskeiksi ole syyttä nimitelty.
     
    Kalja imuri tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!