Mihin menet, autoala...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja C5_Z06, 4.9.2022.

  1. Näihin eurooppalaisiin autonvalmistajiin Trumpin tullimyrsky iskee pahiten – Miljardien lisäkulut

    Stellantis ja VW-konserni ovat suurimmat häviäjät, mikäli tullit astuvat voimaan.

    Yhdysvaltojen presidentin Donald Trumpin määräämät 25 prosentin tullit lisäisivät rutkasti autonvalmistajien kuluja. Eurooppalaisista valmistajista eniten kärsisivät Stellantis ja Volkswagen-konserni.

    Meksikosta ja Kanadasta Yhdysvaltoihin vietäviä tavaroita – muun muassa autoja ja niiden komponentteja – koskevat korotetut tariffit astuivat voimaan tiistaina.

    Käänteet ovat kuitenkin nopeita: keskiviikkona Trumpin hallinto vapautti autonvalmistajia korotetuista tariffeista yhdeksi kuukaudeksi, kunhan ne vain noudattavat USMCA-vapaakauppasopimuksen ehtoja.
     
  2. Laszlo

    Laszlo 1st gear

    Täytyy nyt tässä vähän puolustella niitä "nuorempiakin" asentajia. Jonkun verran noita tubettajia seuranneena niin kyllä löytyy päteviä ukkoja nuoremmistakin. Ei vaihdella vain osia vaan etsitään oikeasti vikoja.
    Molempia tarvitaan. Kokeneita konkareita joilla mekaniikka yms hallussa ja voivat kouluttaa nuorempia mutta myös nuorempia joilla hallussa nyky autojen väylätekniikka ym tingelitangeli. Ja etenkin kova mielenkiinto nykyautojen ATK järjestelmiin ;)
     
    isalmela tykkää tästä.
  3. Laszlo tykkää tästä.
  4. Back to business..

    Saksan nouseva puolustusteollisuus etsii autoteollisuuden apua

    Autoteollisuuden sektorilta näytetään jo vihreää valoa muutokselle.

    Saksan tulevan hallituksen lupaus puolustusbudjetin dramaattisesta kasvattamisesta on saanut maan turvallisuus- ja puolustusteollisuuden yhdistyksen BDSV:n ehdottamaan autoteollisuuden kytkemistä mukaan puolustusvälineiden valmistamiseen. Ehdotuksen mukaan Saksan tunnetun, mutta kituvan autoteollisuuden mukaan ottaminen voisi olla ratkaisu puolustusteollisuuden tuotannon nykyisille pullonkauloille.

    Volkswagenin halua siirtyä sotilaskalustoon saattavat ajaa taloudelliset tekijät. Saksan autonvienti on pudonnut puoleen koronapandemiaa edeltäneiltä vuosilta, mikä on johtanut tuotantolinjojen merkittävään tyhjäkäyntiin.



    => Volkswagen Kübelwagen

    [​IMG]
     
  5. teddy99

    teddy99 Double Gearhead

    Ei liity suoraan autoalaan, mutta aiheena "nuori, auto ja taloushallinto".
    https://www.is.fi/autot/art-2000011106756.html

    ESPOOLAINEN Luka Mäkinen, 22, on siitä harvinainen nuori mies, että hän aikoo ostaa uuden auton.
    ...Olen aikuisiällä ymmärtänyt säästämisen merkityksen. Ylimääräiset rahat kannattaa käyttää hyödyllisesti, sanoo Mäkinen, joka opiskelee ammattikorkeakoulussa rahoitusta ja taloutta.

    Jos ammattikorkeasta valmistuu talousalalle nuoria ihmisiä, joiden käsitys hyödyllisestä rahankäytöstä on uusi auto, niin olisi mielenkiintoista käydä kyseisessä oppilaitoksessa kuuntelemassa mitä muuta siellä opetetaan. "Paras autosijoitus" mitä minä olen nähnyt on uutena ostettu Porsche Panamera, jonka arvo aleni 10 vuodessa 200 000 euroa. Saattanee hengästyttää tuollaisten laskujen maksu, vaikka omistajana olisi ollut tradenomi.

    Uudessa autossa ei tarvitse heti miettiä korjauksia ja huoltoja, jotka omassa autossani tulisivat olemaan edessä, Mäkinen kertoo 67 000 kilometriä ajetusta Corsastaan.
    Kukahan on aivopessyt Mäkistä? Ei kai se 5 vuotta vanha Opel niin huono auto voi olla? En tiedä uusista autoista paljoakaan, mutta aika erikoista että uusia autoja ei tarvitsisi enää huoltaa???
    Tällä kylällä oli 1994 Corsa, jolla oli ajettu 450 000 km. Sitä varmasti huolettiin aina välillä. Poistui lopulta liikenteestä ruosteen vuoksi.
     
    Muokattu: 20.3.2025
    P. Thornton, Laszlo, Isamu ja 6 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  6. spike

    spike Gearhead

    En kyllä taida haluta talousneuvoja kyseiseltä henkilöltä. Auto nyt on huonoin sijoitus ylipäätään ja uusi auto kaikkein huonoin niistä. Uuden auton voi hankkia kun talous on hyvässä kunnossa ja talous kestää sen menetyksen mitä se mukavuus tuo. Onhan niitä sijoitus autoja mutta ne on sitten ihan jotain muuta kuin joku peruskoppero. Tuski ostamassa jotain valmiiksi keräilystatuksen omaavaa limited numbers feffeä tai vastaavaa.
     
    Laszlo tykkää tästä.
  7. tapsah

    tapsah 3rd gear

    niin, suomalainenhan käyttää satasen säästääkseen viisikymppiä, pätee myös mr-statukseen, käyttää kalliita tonneja säästääkseen 60e vuodessa vakuutuksissa ja verossa..
     
  8. PetteriT

    PetteriT Gearhead

    Pari viikkoa sitten juttelin automyyjän kanssa ja tuli puheeksi vieressä ollut komea vajaan 50k€ audi A8, vuosimalli oli 2018 ja alle 150tkm ajettu...myyjäkin sanoi että arvo on tullut alas aika miehekkäästi, oli kuulemma varusteineen maksanut yli 200k€...tuumaili että tuollaisen A8 osat on kuulemma ihan hyvissä hinnoissa joten ylläpitoa vartenkin olisi oltava sukan varressa jotain. Aikanaan erään asiakkaani kanssa juttelin sen Audista( oli uusi A6 3.0 tdi quattro) , tuumaili vaan että arvonalenema vuositasolla on aika miehekäs ja sitä on turha ruveta miettimään, tulee kuulemma muuten paha mieli.
     
  9. spike

    spike Gearhead

    Noita on jotka noita käytettyjä premium autoja ostaa. Minä en heitä ymmärrä koska samalla hinnalla saa uuden normaaliauton jonka ylläpitokulutkin on paljon pienemmät. Mutta elämä on valintoja ja kaikki täplää tyylillään. On niitäkin jotka ostaa mieluiten jonkun vanhan halvan ritsan ja ajaa sillä. Niin minäkin tein pitkään kunnes kyllästyin ja keskityn nyt harrasteautohin.
     
  10. tapsah

    tapsah 3rd gear

    paljonko mahto olla mittaria peukaloitu, vähän on alle 150t tollaselle oikeasti 8 vuotiaalle...
    lauttamatkoilla noista mystisesti katoo maileja..puhumattakaan siitä kun tommonen kuuma peruna vaihtuu jobbarilta toiselle...
     
  11. mpower

    mpower Double Gearhead

    Mutku premium on mukavampi ajella kuin uusi normipeli, siinä se idea on! Terv. Mersu W222 Ässä! Mää oon ollu hirmu tyytyväinen. Mukavaa hiljaista kyytiä!

    Pikkasta normaalia kulumaa ollut, mikään ei ole ikuista. Jarrut ympäriinsä ja etupään ilmajousitus. Pettymys oli kuitenkin suuri, kahtokaas nääs etupään vetoakselin suojakumi rikki ja sitten tarvikeakselit ( noin 320 2 kpl yhteensä ) laitoin!

    On kuitenkin selvää se, merkkiliikkeessä merkkiosilla korjaaminen kallista, joten onkin syytä mahdollisuuksien mukaan itse korjata.;)
     
  12. teddy99

    teddy99 Double Gearhead

    Premium auto käsite on Suomessa hieman outo. Premium sanalla halutaan tuoda mielleyhtymä laadusta. No miksi esim. premium Audeista on niin usein vaihteistot p****na, jakoketjut venyneet, öljyä polttaa enemmän kuin Wartburgit, tai silloin tällöin ovat muuten vaan vikatilassa, jne. Miksi näitä sitten kutsutaan premium autoiksi?

    Premium = laadukkuus? Eli vähintä mitä voitaisiin premium autolta odottaa on se, että auto edes toimisi ja veisi luotettavasti kuljetettavansa paikasta toiseen. Siis vuosia tai vuosikymmeniä, eikä viikkoja. Itse olen rankannut kuvassa olevan automallin todelliseksi premium autoksi. Valmistus on loppunut 34 vuotta sitten, mutta edelleen näitä näkee usein liikenteessä käyttöautoina. Miksei omistajat vaihda niitä uudempaan? No kun vastaavaa premium laatua ei oikein saa mistään uudemmasta autosta. Täsmennän tähän, että en ole Toyotauskovainen, eli tallissani ei ole yhtäkään Toyotaa, enkä koskaan ole omistanut Carinaa. Mutta liikenteessä olevien Carinoiden määrä, omistajakertomukset ja huoltokorjaamotiedot vahvistavat, että todella toimintavarma automalli se on. Miksi näitä ei kutsuta premium autoiksi?

    [​IMG]
     
    Sphoo, eeko, Zejk1 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  13. Zejk1

    Zejk1 3rd gear

    hämmenetään keitosta....meillä oli useamman vuoden käyttiksenä rouvalla pt cruiser, tuo kaikkien halveksima keksintö. sitten eteen tuli sopivasti volvo s60. pitihän se ostaa kun kaikki volvomiehet kehui miten on hyvä, menee kuudella litralla satasen ...ajettu 400,000 km eikä konepeltiä vielä avattu.... prkl, sitä päivää kadun kun siihen haksahdin, olisi pitänyt vain peeteessä pysyä. olkaa hyvä, alkakoon kakkamyrsky :)
     
    eeko ja Laszlo tykkäävät tästä.
  14. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Väitän että w124/w201 Mersuja on enemmän liikenteessä kun Carinoja.
     
  15. teddy99

    teddy99 Double Gearhead

    Pitää paikkaansa. Mutta 2 syytä miksi huomioin Carinan laadukkuuden. Suurinta osaa W201/W124 ei ole kylvetetty suolaloskassa 1980-luvulta asti, vaan vasta vuoden 2003 jälkeen, kun käytettyjen maahantuonti muuttui realismiksi. 2000-luvulla ruosteettomia Carinoita tuskinpa kukaan on tuonut käytettyinä Keski-Euroopasta ?

    Toinen huomio W201/w124 Mersuihin on se, että aika moni niistä on nykyään jonkunlaisia harrasteautoja, vaikka ne onkin päivittäisessä ajossa. Eli niihin nähdään vaivaa. Eli jos jotain hajoaa, niin myös korjataan. Esim. jos W124:sta katkeaa etutukivarsi, tukivarsi vaihdetaan. Jos sama tapahtuu Carinassa, se menee metallinkeräykseen. Mersua harrastetaan, Carinaa ei. Asia näkyy selvästi myös näiden autojen hintapyynneissä.

    1980-luvun Carinalla ajava on hyvin usein kuin 80-vuotias mielensäpahoittaja karvahattuineen. Otsa ohjauspyörän yläreunaa hipoen. Nämä miehet eivät harrasta autojaan, vaan ajavat niillä kun ne aina vaan kulkee ja kulkee. Eivät ehkä itsekään tiedosta, että mistä syystä muut ovat vaihtaneet autonsa uudempaan vähintään 20 vuotta sitten.
    Joskus kun liikun 80-lukuisilla autoilla, niin moikkailen muille 80-luvun arkiautoilijoille. Käytännössä kukaan Carina-ukko ei havaitse mitään vaikka niille moikkailee. Sen sijaan kun ajaa w124:lla ja vastaan tulee w201/w124, niin lähes aina moikkaukseen vastataan.

    [​IMG]
     
  16. Catiska

    Catiska Gearhead

    Ei "Premium" tarkoita mekaanista kestävyyttä tms laatua. Premium tarkoittaa pikemminkin ominaisuuksien, toiminnallisuuksien ja pintamateriaalien tuntumaa/ulkonäköä.

    Lainaus lehdestä: ”…siinä on ominaisuuksia, joista kuluttajat ovat valmiita maksamaan tietyn hintalisän yli saman kokoluokan perushintojen. Premium ei ole laadun synonyymi, vaan kyse on enemmänkin laadun tunnusta, joka saavutetaan materiaaleilla tai edistyksellisellä tekniikalla.”

    Kun ajatellet asian noin, ymmärrät miksei Toyotaa kutsuta Premiumiksi.
     
    Kalja imuri, karra ja KohtalainenPaja tykkäävät tästä.
  17. Tuo on kyllä mielenkiintoinen käsite, jota jenkit käyttää vähän väliä. Tuo sun näkemys autoihin on kyllä ihan hyvä. Preniumia on perinteisesti Mersut, Bemarit. Lexukset jne.

    Mutta yleisemmallä tasolla tuo käsite on kyllä minusta hiukan erilainen. Sanakirja.org kääntää sanan adjektiivina korkealuokkaiseksi. Toisaalta substantiivina se tarkoittaa lisähintaa.

    Viime aikoina olen törmännyt termiin esim. öljyjen, öljynsuodattimien ja jopa polttoaineen kanssa.
     
  18. ”Liinat lyötiin kiinni” – Autonvalmistajat palaavat sähköhypen jälkeiseen fossiiliarkeen

    Sähkömoottoreiden sopimusvalmistajat joutuvat supistamaan heikosti kannattavaa tuotantoaan.

    Pohjois-Amerikan autoteollisuuden sähköistyminen uhkaa seisahtua. Perinteiset autonvalmistajat tarkistava polttomoottorimallien tuotantosuunnitelmia nykyhallinnon purkaessa sähköiseen siirtymään kytkeytyviä kannustimia.

    Sähköautojen kysynnän hidastuminen näkyy myös sähköisiä voimalinjoja toimittavien alihankkijoiden taseissa. Kysynnän painopiste siirtyy sähköstä polttomoottoreihin ja niihin soveltuvaan voimasiirtoon.

    ”Sähköautojen osalta liinat on lyöty kiinni. Lähitulevaisuudessa kysyntä siirtyy polttomoottori- ja hybridimalleihin”, moottoreita ja voimalinjoja valmistavan Dowlais-yhtiön toimitusjohtaja Liam Butterworth sanoo Automotive News Europen haastattelussa.

    Brittiläistä alkuperää oleva Dowlais toimii auto- ja konepajateollisuuden sopimusvalmistajana. Yhtiö on moottoreita ja voimalinjoja alihankintana valmistavan GKN Automotiven tytäryhtiö.
     
  19. teddy99

    teddy99 Double Gearhead

    Autoalan nykyajasta kertoo tämäkin artikkeli:
    https://yle.fi/a/74-20139125
    Taksinkuljettajia koulutetaan, että naisiin minihameessa ei saa koskea. Siis häh??? Ei helvetti kun tunnen olevani todella vanha. Samalla logiikalla: Pitääköhän nykyään ydivoimaloissa opettaa erikseen, että radioaktiivista jätettä ei saa kaataa viemäriin? Tai että valtion työtehtävissä olevat henkilöt eivät saa heitellä ihmisiä ikkunoista, vaikka Venäjällä se näyttää olevan maan tapa?

    Aikoinaan taksit kuljettivat sairaaloiden välillä esim. elimiä, jota tarvittiin kiireesti leikkauksissa. Voidaankohan nykyään toimia samoin? Nykytaksin kuljettaja varmaan söisi osan styroksilatikon sisällöstä. Kun ei sitäkään kukaan ole kieltänyt taksikurssilla.
    Vielä 2000-luvun alussa taksinkuljettajat olivat niin arvostettuja ja luotettavia, että hoitivat yritysten välisiä rahakuljetuksia. Taksin käytöllä varmistettiin, että rahat varmasti tulevat perille. Entä jos nykyään joku tarvitsisi rahakuljetuspalvelua? Taksia käytettäessä varmistettaisiin, että yrityksen rahat päätyisi johonkin Kameruniin tai Irakiin. :wc:
     
  20. hartsa69

    hartsa69 Double Gearhead

    Äiskän taxikuljetuksia seuranneena voi onneksi todeta että hyvin pelaa, avuliaita ja mikä tärkeintä kotimaisia suomea puhuvia kuskeja. Auttavat autolle ja autosta kotiovelle rollin kanssa. Yksi oli jopa pikaseen kolannut uran kun kotihoidolla oli vielä aamutoimet hieman kesken. Luulen että näille voisi luottaa elinkuljetuksenkin ilman peloka siitä, ne syödään tai myydään.
     

Kerro tästä muillekin!