Mihin menet, autoala...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja C5_Z06, 4.9.2022.

  1. P. Thornton

    P. Thornton 3rd gear

    Maalla noin, mutta ei varmaankaan Hesassa.
     
  2. hartsa69

    hartsa69 Double Gearhead

    ^Totta.
     
  3. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

  4. mcmies

    mcmies Gearhead

    Tämä on semmoinen asia, joka toteutuessaan aiheuttaa ison paskan osumisen isoon tuulettimeen. Kantsis olla etujärjestöjen nyt hereillä.

    Omat ajatukseni siitä, että joku inkvisiittori tulee koura-auton kanssa hakemaan mun projekteja paaliin, ovat julkaisukelvottomia.
     
  5. Retem

    Retem Gearhead

    Jos vanhat merkit pitävät paikkaansa, Suomessa direktiivi tulkitaan tiukimman kautta ja mikäli mahdollista, Traficom vielä rahastaa sinua koska olet jättänyt auton leimaamatta. Vastaavasti ruotsalaiset neuvottelevat itselleen erivapauksia ja jatkavat harrasteautojen parissa kuten ennenkin.
     
  6. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    tuossa lainaus jutusta:
    ”Ajoneuvoja tai niiden osia ei saa romuna kuljettaa EU:n alueelle tai sieltä pois. Tarkoittanee että merkittävien komponenttien tuonti ja vienti ei olisi jatkossa mahdollista”

    Tämä tarkoittaa että käyttökelpoisia varaosia ei enää voi hankkia vaikkapa Ruotsista. Onpa vihreää politiikkaa kun kierrätys ei ole mahdollista…
    Taitaa olla tällä legendaarisella yhdistyksellä Autotuojat ja -teollisuus RY sormensa pelissä. Vain marmoritiskiltä uutta osaa.
     
    Arkkumies ja hartsa69 tykkäävät tästä.
  7. spike

    spike Gearhead

    Kirjoitin pitkähkön mailin suomen mepeille asiasta jossa esimerkein esitin tuon koko direktiivin hulluuden ja mihin se johtaa. Tuohan ei kosketa vain harrastajia vaan ihan kaikkia autolla ajavia kun vakuutusten hinnat nousevat kun kustannukset nousevat vakuutusyhtiöille. Nythän vakuutusyhtiöt saavat osan kustannuksista katettua myymällä lunastetut autot mikä ei tuon jälkeen ole mahdollista. Samaten kokonainen elinkeino purukuautojen ympärillä katoaa ja jäljelle jää pari isoa romuttajaa jotka pistävät kaiken murskaimeen. Lisäksi monelle pienituloiselle kustannukset saattavat nousta sellaiseksi että työssä ei kannata käydä kun on pakko ajaa autolla mutta rahat ei riitä kun halpoja osia ei saa ja vakuutukset ovat poskettoman kalliita.
     
    Dataviilaaja, tahvo-, maxvo2 ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  8. teddy99

    teddy99 Double Gearhead

    Kiitos Spikelle. Myös museotoimintaa saattaisi hieman vaikeuttaa tällainen EU:n lakiehdotus. Pitääkö esim. Euroopan tunnetuimman automuseon, Schlumpf Collection ympäristösyistä tuhota autonsa, kun niitä ei ole asianmuksaisesti katsastettu? Kokoelmassa on yli 500 autoa ja niistä hyvin monessa markkina-arvo on useita miljoonia. Museo sisältää mm. maailman suurimman Bugattikokoelman (123 kpl).
    Entä yksittäistapaukset? Maailman ensimmäinen itsekulkeva ajoneuvo, Nicolas-Joseph Cugnotin höyryauto vuodelta 1770 on edelleen olemassa. Se on nähtävillä Pariisissa The Arts et Métiers Museumissa. Sekin pitää tuhota, koska se ei ole toimintakunnossa ja katsastettu? Pitäisikö sen tilalla olla näytteillä esim. Kiinalaisia sähköpotkulautoja?

    Lakialoite on niin täysin älytön, ettei se voi mitenkään mennä läpi.

    [​IMG]
     
    Muokattu: 27.3.2025
    maxvo2, eeko ja vanilla tykkäävät tästä.
  9. KohtalainenPaja

    KohtalainenPaja 3rd gear

    No kulttuurihistorialliset ajoneuvot on jo lailla suojattu. Mutta toisaalta puikoissa o nyt sellaiset säätäjät joille kulttuuri on itsessään kirosana ja leikkauslistalla riippumatta mitä se edustaa:mad:
     
  10. Hesarissa on äijänkäppänä, joka on omasta mielestään niin oikealla asialla:

    Reijo Maukku on ihmetellyt 40 vuotta, miten romuautot makaavat metsissä eikä kukaan piittaa

    HS Loimaalla|Suomesta löytyy edelleen romuautojen hautausmaita luonnosta, vaikka sen ei pitäisi olla mahdollista. Eläkeläinen haluaisi siivota ne, mutta törmää aina samaan ongelmaan.


    [​IMG]
    Reijo Maukku omisti aikanaan oman autohajottamon. Hän haaveilee eläkepäiviksi tekemista metsissä vuosikymmeniä makuutettujen autojen siivoamisesta.
    Kuva: Jonna Rönkä / HS


    [​IMG]
    Myös vanhalla autopurkaamolla on oltava ympäristölupa ja sen tulee täyttää voimassa olevan lainsäädännön vaatimukset muun muassa romuajoneuvojen varastointi- ja esikäsittelyalueiden pohjarakenteista ja vesien käsittelystä. Kuva: Jonna Rönkä / HS

    [​IMG]
    Reijo Maukku sanoo bongaavansa kaiken aikaa maatilojen takapihoja täynnä romua ja hylättyjä autoja. ”Asuin Ruotsissa 30 vuotta enkä koskaan nähnyt vastaavaa kuin Suomessa edelleen näkee.” Kuva: Jonna Rönkä / HS

    Jutussa vielä pari muutakin kuvaa..Tämä tulee tuosta käppänästä mieleen:

     
  11. hartsa69

    hartsa69 Double Gearhead

    Juuri luin samaa juttua. Kyllä joutaisi eläkkeelle koko ukko ettei olisi "tekemässä hyvää".. ymmärtäisi jos haluais pelastaa edes jotain mutta ei, pitää vaan "tienata" vähän.
     
  12. EU:n uusi säädös uhkaa tappaa autoharrastuksen – myös museoautot vaarassa

    Autoharrastajien mukaan EU:n kierrätyssuunnitelmat uhkaavat harrasteautojen lisäksi museoautoihin liittyvää toimintaa.

    Harrasteautojen käyttö ja kunnostaminen uhkaa loppua EU:n uusiin jäte- ja kierrätystavoitteisiin. Pahimmillaan uudet EU-säädökset käytännössä pakottaisivat etenkin vanhat kunnostusta odottavat autot romutukseen.

    Euroopan unionin valiokunnissa, neuvostossa sekä parlamentin täysistunnossa käsitellään kevään ja kesän aikana jätteiden kiertotalousesitystä. Esitys näkee vanhat autot kierrätettävänä romuna.

    ”Ehdotetulla mallilla toteutuessaan asetus käytännössä lopettaisi harrasteautojenkäytön ja kunnostamisen lisäksi myös museotoiminnan”, toteaa Leila Suutarinen Suomen ajoneuvohistoriallista keskusliitosta tiedotteessa.

    Autoharrastajien yhteisöt ja yhdistykset pyrkivät varmistamaan, että historialliset ajoneuvot vapautetaan romuajoneuvoluokasta. Se mahdollistaisi, että niiden entisöinti, tuonti ja vienti sekä varaosien taltiointi ja kauppa onnistuisi jatkossakin.
     
  13. Retem

    Retem Gearhead

    Tuollaiset Maukut kannattaa huolehtia vain omista asioistaan ja pysyä poissa ainakin minun mailtani.
    Enkä edes varastoi romuja missään muodossa.
     
  14. north

    north Gearhead

  15. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Omaisuuden suojasta taitaa perustuslakikin sanoa jotain, joten sen puolesta ei noin vain saa mennä kouralla hakemaan jonkun pihasta projektia. Riittävästi tulee kuitenkin harmia siitäkin, jos katsastamatonta autoa ei saisi EU-alueelle tuoda. Kaikkiallahan ei katsastusta edes vaadita, mutta toteutuisiko tuo sitten niin, että katsastus täytyy läpäistä maahantuonnin yhteydessä tms.
     
  16. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Niin on sanonut jo pari kertaa. Mutta siitä on voitu poiketa suuremman hyvän periaatteella yms.
     
  17. NBM

    NBM 1st gear

  18. matti R

    matti R 3rd gear

    Onneksi Ruotsista osto on EUn sisäkauppaa eikä tuontia tai vientiä. Mutta USAsta ostoja tuo kai rajoittaisi.
     
  19. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Tuhottavaksi tarkoitettujen autojen tuonti jenkkilästä varmaankin vaikeutuu, ellei niitä tuoda varaosiksi.
     

Kerro tästä muillekin!