Mihin menet, autoala...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja C5_Z06, 4.9.2022.

  1. Ei se ole helppoa nytkään:

    Mies varastoi satoja romuautoja – oikeudelta ei herunut ymmärrystä törkeälle rikokselle

    Länsi-Uudenmaan käräjäoikeus tuomitsi tiistaina vuoden ja yhden kuukauden ehdolliseen vankeuteen miehen, joka säilytti satoja romuajoneuvoja paljaalla maaperällä useiden vuosien ajan.

    Romuajoneuvot luokitellaan vaaralliseksi jätteeksi, ja niiden oikeasta säilytyksestä ohjeistetaan romuajoneuvoasetuksessa.

    Mies säilytti 35 romuautoa Lohjalla, noin 190 autoa Nurmijärvellä, 54 Vihdissä sekä noin sata Espoossa. Autoissa oli sisällä moottoriöljyä, vaihteistoöljyä, jarrunesteitä ja jäähdytysnesteitä.

    Mies oli saanut ympäristöviranomaisilta useita siivoamiskehotuksia.

    Rikoskokonaisuus ajoittuu vuosiin 2018–2024.

    Käräjäoikeuden mukaan mies syyllistyi törkeään ympäristön turmelemiseen. Ehdollisen vankeuden lisäksi hänet määrättiin menettämään valtiolle 40 000 euroa rikoshyötynä.
     
  2. Usarissa on hyvä blogi aiheesta:

    EU aikoo ”tappaa” vanhojen autojen harrastuksen.

    Taas on eu bolitbyroo vauhdissa ja koittavat uudella susityperällä direktiivillä puuttua satojen tuhansien autoharrastajien elämään ja myös omaisuuteen, meinaan noissa vanhoissa autoissa on rahaa kiinni yli 10 numeroinen rahamäärä, eu alueella. Lisäksi tämä harrastus tuo verorahaa verorahaa valtion kassaan myös melkoisen paljon.

    Tossa linkki siihen mistä on kyse. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/TXT/HTML/?uri=CELEX:52023PC0451

    Poimin pari kohtaa tosta tähän perään, jokainen saa miettiä että mitä he…..in järkeä tässä on.
     
  3. Harrasteautot pelastumassa romutukselta – EU:n parlamentti korjaa kierrätysesityksen viat

    EU:n komission alkuperäinen ehdotus kierrätyksen tehostamisesta olisi tehnyt vanhojen autojen säilytyksestä, korjaamisesta ja kaupasta hyvin vaikeaa.

    EU:n halu kierrätyksen tehostamisesta on uhannut lopettaa vanhoihin autoihin keskittyneen harrastustoiminnan. Nyt EU:n parlamentti on kuitenkin luvannut korjata komission esityksen pahimmat valuviat.

    EU:n alkuperäinen esitys olisi käytännössä pakko-ohjannut romu- ja latoautot kierrätykseen. Se olisi tehnyt harrasteautojen säilyttämisestä, korjaamisesta ja kaupasta muutenkin hyvin vaikeaa.

    Vanhojen autojen kauppaan olisi vaadittu kunto- tai katsastustodistus eikä niiden kunnostaminen olisi saanut tulla kohtuuttoman kalliiksi niiden arvoon nähden.
    Myös harrasteautojen purkaminen ja varaosakauppa olisi vaikeutunut. Siksi autoharrastajat ovat olleet esityksestä hyvin huolissaan.

    ”Ehdotetulla mallilla asetus käytännössä lopettaisi harrasteautojen käytön ja kunnostamisen lisäksi myös museoautotoiminnan”, suomalaiset autoharrastajien järjestöt totesivat hiljan tiedotteessaan.

    EU:ssa parlamentti muodostaa asetukseen parhaillaan kantaansa. Neuvotteluissa useiden maiden mepit ovat nostaneet esiin harrasteautojen karuksi kaavaillun kohtalon.
     
    Isamu ja mcmies tykkäävät tästä.
  4. mcmies

    mcmies Gearhead

    ^Vaihteeksi hyvä uutinen aiheesta. Mutta en pidättele vielä hengitystäni.
     
    P. Thornton tykkää tästä.
  5. P. Thornton

    P. Thornton 2nd gear

    Ei kannata pidätellä, mutta noin se usein menee. Komission palauttaa maanpinnalle parlamentti.

    Esmes komissio olisi vienyt meiltä yli 44 tonniset rekat jo moneen kertaan, jos parlamenttia ei olisi.

    Kovasti vaatii työtä etujärjestöiltä, jotta mepit ymmärtävät tilanteen ja ottavat heille kuuluvan vallan. Ei tod ole turhaa työtä etujärjestöjen työ.
     
    mcmies tykkää tästä.
  6. spike

    spike Gearhead

    Ja meppeihin saa ottaa yhteyttää myös ihan ihan itse. Ei ole mitenkään kiellettyä. Toki turha vain kiukutella ja rähistä heille mutta jos antaa järkevää palautetta niin uskon kyllä että sillä on merkitystä ja ottavat huomioon.
     
  7. mcmies

    mcmies Gearhead

    Joo, komissiolla on ihan oma agendansa, jossa sellaisilla pikkuseikoilla kuin perustuslait voidaan pyyhkiä persettä. Olen jo vuosia ihmetellyt, että kuinkahan kauan tätä kattellaan.

    Etujärjestöjä todellakin tarvitaan. On ollut aikoja, jolloin lainsäätäjä ei ole justiinsa ollut uhkaamassa jollakin kauhistuttavalla, mutta ne ovat aina olleet tyyntä myrskyn edellä. Kannattaa siis jaksaa maksaa ne jäsenmaksunsa silloinkin, kun on hiljaisempaa.
     
  8. Tässä ketjussa on tainnut olla AdBlue -juttuja. Joka tapauksessa Ylellä oli eilen parin hyvän jutun julkaisu:

    Adblue on ihan susi keksintö, manaa inarilainen kuljetusyrittäjä – jäätyviin pumppuihin toivotaan apua suomalaisideasta

    Kemion Oy testaa urealiuosta, jonka jäätymispiste on reilusti matalampi kuin Adbluella. Yhtiö toivoo, että hyvien kokemusten kautta liuos hyväksyttäisiin myös autoteollisuudessa.


    ja

    Dieselin Adblue-ongelmat voivat olla jopa uhka huoltovarmuudelle – näin ne kierretään viranomaisten autoissa

    Adblue-järjestelmän toimivuus on elintärkeä kuljetuksille, jotka ylläpitävät yhteiskunnan perustoimintoja kuten lämmöntuotantoa, ruokahuoltoa ja jätehuoltoa.
     
  9. Täällä on ennenkin ollut tästä aiheesta:

    Hyviä uutisia polttomoottorien ystäville – Legendaarinen V8-moottori ei kuolekaan

    Hemi-moottorien valmistus Meksikossa on loppunut, mutta nyt niiden tuotanto saattaa alkaa USA:ssa.

    Chryslerin Hemi V8 -moottorin tuotanto alkaa uudelleen elokuussa, jos sisäpiirilähteiden eli Mopar Insidersin tiedot pitävät paikkansa.

    Stellantis ehti jo lopettaa vähintäänkin legendaarisen moottorin tuotannon Meksikon-tehtaallaan, mutta nyt sen valmistamista oltaisiin aloittamassa USA:n puolella Dundeessa Michiganissa.

    V8 Hemi muistetaan erityisesti aitoamerikkalaisten muskeliautojen Dodge Chargerin ja Challengerin konepellin alta, mutta niiden Hemi-mallien tilauskirjat menivät kiinni jo kesällä 2023. Sen jälkeen moottori jatkoi elämäänsä RAM-lava-autoissa.

    Esimerkiksi Carscoops varoittelee, että tuotannon jatkumisesta huolimatta Dodge-fanit joutunevat odottamaan aika pitkään esimerkiksi Hemi-Chargeria, koska auton nykyinen alustarakenne ei ole kyseisen moottorin kanssa yhteensopiva.

    Seuraavankin sukupolven Chargerissa olisi kuusisylinterinen Hurricane ja toisena vaihtoehtona täyssähkömalli, joten V8:t olisi ainakin toistaiseksi tarkoitettu vain RAMeihin.

    Michiganissa alettaisiin valmistaa kolmea versiota: 5,7-litraista, 6,4-litraista Apachea ja ahdettua 6,2-litraista Hellcatia.
     
  10. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Muokattu: 6.6.2025
  11. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Huhu; Mopar tulee takaisin NASCAR luokkiin - truck luokan kilpuria jo testattu salassa.

    Onko taas kopioitu TRDn Toyota kone huhu ei kerro... ;-)

    PS. En tiedä miksi HEMI tyyppi on kielletty nyky NASCAR'issa?
     
  12. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Tekoäly kertoo seuraavaa....
    "
    Tällä hetkellä Gen III HEMI -moottorit eivät ole virallisesti kiellettyjä NASCARin Craftsman Truck Series -sarjassa, mutta niitä ei käytetä kilpailuissa. Sarjan tekniset säännöt määrittelevät tarkasti hyväksytyt moottorityypit, ja nykyisin käytössä ovat pääasiassa Chevroletin LSX NT1 -crate-moottorit tai vastaavat valmistajien hyväksymät vaihtoehdot. en.wikipedia.org

    Gen III HEMI -moottorit, kuten 5.7L, 6.1L ja 6.4L versiot, eivät ole mukana NASCARin virallisessa moottoriohjelmassa, mikä tarkoittaa, että niitä ei ole homologisoitu eli hyväksytty sarjan sääntöjen mukaisiksi. Tämä johtuu osittain siitä, että Dodge on ollut poissa NASCARin pääsarjoista vuodesta 2012 lähtien, eikä sillä ole ollut virallista osallistumista tai hyväksyttyjä moottoreita sarjassa sen jälkeen.dodgegarage.com

    Viimeaikaiset huhut viittaavat kuitenkin siihen, että Dodge saattaa suunnitella paluuta NASCARin Truck Series -sarjaan. Esimerkiksi Stellantiksen julkaisemassa Ram 1500 -mainosvideossa nähtiin Ram-brändätty NASCAR Truck -auto, mikä on herättänyt spekulaatioita mahdollisesta paluusta. Jos Dodge tekee virallisen paluun, se voisi tuoda mukanaan myös Gen III HEMI -moottorin, mikäli se hyväksytään sarjan sääntöjen mukaiseksi.ourmidland.com

    Yhteenvetona voidaan todeta, että Gen III HEMI -moottorit eivät ole eksplisiittisesti kiellettyjä NASCARin Truck Series -sarjassa, mutta niitä ei tällä hetkellä käytetä, koska ne eivät ole osa virallista moottoriohjelmaa. Tilanne voi kuitenkin muuttua, jos Dodge tekee virallisen paluun sarjaan ja saa moottorinsa hyväksyttyä kilpailukäyttöön."
     
  13. Catiska

    Catiska Gearhead

    Eihän tuo GEN III moottori edes ole HEMI kantinen kone.
     
  14. Autoalalla päällä täydellinen paniikki – Pelkona nyt Kiinan mineraalimoukari

    Autoala pelkää hiipuvien mineraalitoimitusten johtavan pahimmassa tapauksessa kolmanteen massiiviseen tuotantohäiriöön viiden vuoden kuluessa.

    Globaalia autoteollisuutta uhkaa jo kolmas kriisi viiden vuoden sisällä. Tällä kertaa alaa järkyttää Kiinasta tulevien harvinaisten mineraalivirtojen äkkijarrutus.

    Erityisesti magnetiittitoimitusten hiljeneminen uhkaa seisauttaa autoteollisuuden tehtaita jopa muutaman viikon varoajalla, uutistoimisto Reuters kertoo.
     
  15. mpower

    mpower Double Gearhead

Kerro tästä muillekin!