Mihin menet, autoala...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja C5_Z06, 4.9.2022.

  1. karra

    karra Double Gearhead

    Isamu, Kruunusaari ja Swinger tykkäävät tästä.
  2. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    P. Thornton tykkää tästä.
  3. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Uusin Dodge Challenger Demon 170.... 1025hp. 8.9s lupaillaan 1/4 ajaksi. Erään aikakauden loppu.
     
    C4vettester, mcmies ja Seevu tykkäävät tästä.
  4. Catiska

    Catiska Gearhead

    En katsonuot tuota tuubipätkää, mutta meneekö tuo luvatun varttiajan normaalissa katukunnossa, eli katurenkain ja muiden ns katsastusvarusteiden kera vai onko taas sellainen "vaihdetaan ohjelmisto, polttoaine, renkaat jne" vakioauton varttimailiaika.
     
  5. MudMax

    MudMax Gearhead

    ^Menee, mutta tankissa täytyy olla E85:sta (ja optiolistalta täytyy tilata jarruvarjo jos radalle aikoo).
     
  6. Dodge Challenger jysäyttää vielä viimeisen kerran – 1 040-heppaisella SRT Demon 170:llä nollasta sataan 1,66 sekunnissa, lisävarusteena jarruvarjo!

    Nykypolven Dodge Challengerin 15-vuotinen tuotantotaival on pian ohi, mutta sitä ennen barreli täytettiin etanolilla ja räjäytettiin. SRT Demon 170:n kohdalla kannattaa valmistautua omaksumaan paljon isoja – ja pieniä – lukuja, kuten myös sähköautot kaatavia ennätyslukuja.

    Demon 170:ssä – jossa luku 170 on johdettu etanolin alkoholipitoisuudesta – 6,2-litrainen V8 on viety niin äärimmilleen, ettei se enää jaa moniakaan osia perustansa, ”perus-Demonin”, kanssa. Sama pätee oikeastaan koko voimalinjaan. Huippulukemien takana on todellakin isoja muutoksia, sillä lähes kaikkia mahdollisia tilavuuksia ja paineita on hilattu ylös.

    1 040 hevosvoimaa saavutetaan RE85 -polttoaineella, mutta ihan tavallisella E10-bensallakin koneesta irtoaa 900 hevosvoimaa. 1 380 newtonmetrin huippuväännön superlatiivinen moottori saavuttaa 4 200 minuuttikierroksen kohdalla. Autossa on enemmän tehoa ja vääntöä, kuin alkuperäisessä Bugatti Veyronissa 8 litran W16:lla.
     
  7. redneck1

    redneck1 Gearhead

    Sitä päivää odotellessa että polttomoottoriautot jysäytetään takaisin tuotantoon. Ei tule toimimaan pelkkä sähköauto vaihtoehto.
     
  8. Fuselage

    Fuselage Gearhead

  9. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

  10. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Nyt kun Hemi on kuopattu ja Dodgella tulee i6 ja EV vaihtoehdot uusiin Challenger ja Charger malleihin, niin mille se i6 sit kuulostaa?
     
  11. Fuselage

    Fuselage Gearhead

  12. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Suoran kutosen ääni on huono, mutta yllättävän mieto pörinä trx hemistäkin lähtee. Ja poljettaessa pärisee. Kunnon ukkosenjyrinä puuttuu kokonaan.
     
  13. mcmies

    mcmies Gearhead

    On tapahtunut niin, että kukkahattutäti on kamalasti pöyristynyt. Nimittäin siitä, että EU:n alueelle tuodaan Amerikkalaisten valmistajien pickup-autoja. Kukkahattutädin mielestä ne ovat paitsi ympäristökatastrofeja, myöskin erittäin vaarallisia. Katsokaapas:

    https://www.transportenvironment.or...-d5a0ec773a-[LIST_EMAIL_ID]&mc_cid=4ad50c2315

    Kukkahattutädillä on jäänyt tässä huomiotta, että EU-lainsäädäntö ei tarkoita, että USA-autojen ei tarvitsisi täyttää MITÄÄN vaatimuksia EU-alueelle rekisteröitäessä. EU-lainsäädäntö ainoastaan sallii, että osassa vaatimuksista kelpaavat USA-standardit, jotka ovat joiltakin osin peräti tiukempia kuin EU-vaatimukset. Missä FMVSS ei kelpaa, siellä sovelletaan EU-vaatimuksia. Myös ympäristövaatimusten osalta EU:ssa kelpaa vain CARB, joka ei henkilö- ja pakettiautoluokissa kaukana Euronormeista ole. Mutta kukkahattutäti on vapauttanut itsensä faktapohjaisen ajattelun kahleista.

    Kukkahattutädillä on jäänyt myös älyämättä, että Amerikassa painetaan kohta sähköautoja tulemaan vähän peevelisti. Kukkahattutädin vaatimusten toteutumisesta seuraisi, että niitä ei EU:ssa saisi kilpiin ollenkaan. Mutta kukkahattutäti on vapauttanut itsensä myös loogisen ajattelun kahleista.

    Kukkahattutädeillä on paljon tällaisia omia ompeluseuroja, jotka sinnikkäästi käyvät Pyrsselissä ilmaisemassa mielipiteitään virkahenkilöille ja parlamentaarikoille. Kun ei niitä sieltä oikein pihallekaan kehtaa virkahenkilö potkaista, on todennäköistä, että kukkahattutätien vaatimuksia ainakin jossain määrin toteutetaan, jotta ne saadaan hiljennetyksi ja pois nurkista kotkottamasta ainakin hetkeksi.
     
  14. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Normaalia kotimarkkinoiden suojelua.
     
  15. TM:ssä on samasta aiheesta:

    Ram korvaa ikonisen HEMI-V8:n kolmelitraisella rivikuutosella

    Yhdysvalloissakin ollaan hiljaa heräämässä siihen, että voimaa saadaan muullakin kuin iskutilavuudella. Fordissa turbomoottori on jo ajat sitten noussut suositummaksi kuin perinteisempi V8. Nyt Ram tekee saman siirron korvaamalla ikonisen 5,7-litraisen HEMI-V8:n kahdella ahtimella piristetyllä kolmelitraisella rivikuutosella.

    Moottorista on kaksi viritysastetta, joista jo kesympi kehittää 313 kilowattia ja 623 newtonmetriä. Väkevämmässä on tehoa 403 kilowattia ja suurin vääntömomentti on 706 newtonmetriä. Molemmat ovat merkittävä parannus aiempaan, sillä V8 kehitti 295 kilowattia ja 555 newtonmetriä. Miedommassa moottorissa on muuten täsmälleen yhtä paljon voimaa kuin Chevrolet Silveradon 6,2-litraisessa V8:ssa.

    Voiman lisäksi Ram kehuu uuden tuplaturbon olevan paljon aiempaa V8:aa taloudellisempi ja vähäpäästöisempi. Yhdysvalloissa ei olla niin kiinnostuneita numeroista, joten kulutuslukemat annetaan julkisuuteen vasta lähempänä myynnin alkamista. Joka tapauksessa kasvanut voima ja parempi taloudellisuus on hyvä yhdistelmä.

    Perusmoottorina jatkaa 3,6-litrainen V6, johon ei kerrota tehdyn muutoksia. Niinpä se jatkaa 227 kilowatin tehoisena vääntömomentin ollessa 367 newtonmetriä.
     
  16. Muki

    Muki Gearhead

    "Yhdysvalloissakin ollaan hiljaa heräämässä siihen, että voimaa saadaan muullakin kuin iskutilavuudella."

    Muuttuvassa maailmassa sentään yksi asia on ja pysyy, ja se on Tekniikan Maailman salaviekkaasti pihlajanmarja-hapan tapa ilmaista asioita. Väittämähän on periaatteessa ja riittävän yksinkertaisella tarkastelulla auttavasti vedenpitävä, mutta kovin yksioikoinen ja sitä myöten puolitiehen jäävä. Toimittajan on täytynyt laatia yksitoista sanaa johonkin virkettä muistuttavaan.

    Kyse on nimittäin toimittajan virkkeen ja moottoreiden toteutustavan suhteen saman asian kääntöpuolista. Toimittaja lausuu mitä uumoilee lukijakuntansa arvostavan, autovalmistajat seuraavat tarkasti markkinatutkimuksia. Suuri-iskutilavuuksiset moottorit ovat olleet markkina-alueen arvohierarkiassa jossakin omenapiirakan, Babe Ruthin ja U.S. Marines - osajoukon liepeillä. Ne ovat olleet kuin raitalipun tähdet, osa ikiaikaista heartland-hegemoniaa.

    Teho tahi muu moottoriattribuutti on aina sikäläisillä ollut hanskassa, ei kai amerikkalaista voi insinööritaidosta (ja -tahdosta!) moittia. Puolihuolimattoman lehtiväittämän voikin siis muotoilla näinkin ja mielestäni tarkemmin:

    "Tahdon valittaa siitä, että ovat tehneet vapaastihengittävän suurikokoisen kahdeksansylinterisen moottorin eri tavalla kuin pienemmän, ahdetun rivimoottorin".

    Vielä jos olisivat saaneet artikkeliin maagisen "ominaisteho"-sanan (tai sen rahvaanomaisemman version "litrateho"), niin sitten olisi voinut litraisen EcoBoostin omistaja tai muu hieman kuivakka insinöörityyppi mennä yöpuulle tyytyväisin mielin, että ollaan me sentään aivan erityisen erinomaisia täällä missä tahansa, kunhan ei siellä ison veden takana.

    -Kokonaan toinen juttu on sitten se, että ihan kivoja myllyjähän noissa nykyvehkeissä on. Voi niitä tehdä kaikenlaisia ja tehdäänkin.
     
    leivonharri tykkää tästä.
  17. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    Pahoin pelkään, että edullisten kiinalaisten autojen takia menemme kiinakauppaan ja siis ostamme autoalalta "tofu dreg" tuotteita, kiinalaisen rakennustavan tapaan, huomatemme sitten kuitenkin, paska mikä paska!:p
     
  18. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Kiinasta saa sellaista tavaraa, mistä haluaa maksaa. Hyvääkin tavaraa tuottavat ja paljon. Mut enempi pitäis olla huolissaan, että kaiken muun laatu laskee.
     
  19. mcmies

    mcmies Gearhead

    Protektionismiakin maailmalla esiintyy puolin jos toisinkin, mutta tässä tapauksessa ei ole kysymys protektionismista. Tässä tapauksessa on kysymys ideologiasta ja siitä, kuinka ideologia työntää järjenkäytön ja tosiasiat syrjään edestään. Ilmiö lie tuttu monille ja monilla elämänaloilla.

    Tavoite on tässä tapauksessa sama kuin protektionisteilla, mutta se on lähinnä sattumaa.
     

Kerro tästä muillekin!