Mikä (2-kurkkuinen) kaasari 3.3 kuutoseen ?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Jukka K, 12.1.2005.

  1. Jukka K

    Jukka K 1st gear

    Mikä 2-kurkkuinen kaasutin sopisi 3.3 kuutoseen, jossa vakiona tehoa 124 hp ? "Viritysvaraa" saisi olla ehkä tuonne 150 hp tienoille. Onko jenkkikasien 2-kurkkuiset kaasarit sellaisia, jossa läpät aukeavat yhtä aikaa ja mikä on niiden laipan pulttijako ?

    Jos jollain on sopiva kaasari nurkissa, sellaista voi tarjota. Imusarjan joutuu luonnollisesti muokkaamaan, se ei ole ongelma.

    Tulisiko joku muita kaasariratkaisu mieleen, alunperin moottorissa on ollut 1-kurkkuinen kaasari (Zenith 42WIAT).

    Uteliaille ja muillekin paljastetaan, että kyseessä on Vauxhallin 3.3 kuutonen (Ventora '69) 8)
     
  2. xtremer

    xtremer 1st gear

    40mm tai 44mm weberin idf saattas olla aika hyvä

    http://www.freetechnics.fi/

    Tuolla myydään kaasuttimia ja laippasarjoja (sovittimia).
    Palvelu on ollut hyvää ja ripeää, neuvoovat mielellään.
     
  3. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    1 kaveri kotipuolesta sovitteli vaaka-dellortot omatekoisen imusarjan kanssa ventoraan. Mä sainkin siltä siks etullisesti hyvän zenithin (kävi jopa tyhjäkäyntiä)

    Se kaasari oli ollut lainassa jonkun dodgedartissa ja siks siitä puuttu neulaventtiili. Olisko se jenkkikaasari (carter?) samanlainen?

    Välilaipalla weber dgav?
    http://members.lycos.co.uk/vbcf/forum/phpBB2/index.php
    lisätietoa.
     
  4. Jukka K

    Jukka K 1st gear

    Auton mukana tuli raudasta hitsatut imusarjat kolmelle vaaka-imulle, tosin takimmaiselle kaasarille ei ole kovin paljon tilaa (jarrutehostin lähellä). Täällä päin on yksi Ventora, jossa kolme vaakaimu Weberiä. Liikkuu ihan mukavasti, olen päässyt jopa kokeilemaan.

    Onko cb125twin:llä myös Ventora ?

    VBCF ry:n foorum on tuttu, olenhan itsekin kerhon jäsen.

    Etsin lähinnä jotain ratkaisua alkuperäisen yksikurkkuisen ja kolmen vaaka-imu väliltä. Kuvittelin, että täällä overdrive foorumissa olisi 2-kurkkuisista jenkkikaasareista tietoa (ja kaasareita) tarjolla pilvin pimein ? Tuo Weberin DGV on tuttu kaasari ja luinkin jutun jenkeistä, jossa sellainen oli asennettu Moparin 3.7 kuutoseen.
     
  5. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    Eikun Cresta oli v:na 89-95 myin pois kun sain valmiiksi, kun käyttömaksu alko tympimään. :wink:

    Eihän sitä kukaan muu sitten saanut leimattua, kun olisi pitäny olla käyttämätön pallonivel leimalla mukana näytettäväksi,

    luultavasti R.I.P. :mad:
     
  6. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Jenkkien kakskurkkuset on yleensä sellaisia joissa kummatkin läpät aukeavat yhtä aikaa, eli ei oikein hyviä tollaseen käyttöön. Mä lahtisin kyllä tolla DGV linjalla etenemään.
     
  7. xtremer

    xtremer 1st gear

    jaa niin rivikuutonen !
    mä kun tajusin että haetaan nimenomaan yhtä aikaa avautuvia läppiä :oops:

    Kyllä sitten on 3 x dgv
    ja noi dgv:t ei ole edes mitään älyttömän kalliita
     
  8. Jukka K

    Jukka K 1st gear

    Mopeman wrote:

    Ei kun nimenomaan etsin hieman "eksoottisempaa" ratkaisua. Weberin 38 DGAS on kaksikurkkuinen kaasari, jossa läpät aukevat yhtä aikaa. Sitä voidaan käyttää V-6 moottorissa imusarjan päällä normaalisti (kuten Fordissa) tai rivikuutosessa siten, että eka läppä syöttää sylintereitä 1-3 ja toinen sylintereitä 4-6. Em ratkaisu on kuvattu Haynesin manuaalissa "Weber carburetors". Ajattelin, että jenkkien kaksikurkkuisesta kaasarista saisi samanlaisen viritelmän rakennettua. Eli mistä voisi saada tietoja noista jenkkien kaksi kurkkuisista kaasareista (kuvia, mittoja jne. jne.).

    Ja edelleen saa sellaisia tarjota, jos nurkissa niitä pyörii.

    cb125twin wrote:

    Voisitko kuvailla tuota autoa lisää, tiedän muutaman Crestan Vauxhall-kerholaisilla. Mikä korimalli on kyseessä PA, PB vai PC ?
     
  9. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Mittoja mulla ei valitettavasti ole, mutta carterin moparin 6 pyttysen päällä lojuva BBD (sama perudisaini kun 318 koneen kaasarissa) mallinen bensaputken laajentuma omas kutakuinkin saman pulttijaon kun 1.3 litrasen DX Corollan kaasari. Laitoin siihen kutoseen meinaan sellasen, ja joutu ainoostaan pikkasen viilaamaan pultinreikiä soikeiks. Jos eksotiikkaa haluaa, niin silloinhan toi kannattaa ilman muuta, jenkkikaasarit kun ovat sieltä eksoottisimmasta päästä. Mikset laita tupla SU:ta? Mulla olis sellaset hyllyssäkin, 4.2 litrasesta jaggesta joten mulle se ei olis suurikaan vaiva. Meinaan, toi mopsin kutonenkin oli tolla yhtaikaa läpät avaavalla mallilla sellanen, että pienellä kaasun paianlluksella tosi terävä , mutta viimiset kymmenen senttiä sitten ei parantanutkaan menoa lainkaan. Voi olla, että jaetulla plenumilla tosin toimis asiallisemmin.
     

Kerro tästä muillekin!