Mikä halvattu hyydyttää Coronetin? Ratkaistu!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Valapatto, 29.7.2011.

  1. PauliP

    PauliP 1st gear

    Tuohon ilmalukkoasiaan liittyen, joissain malleissa ainakin 70-luvun Mopareissa on sellainen bensansuodatin jossa on paluulinjalle haaroitus. Siitä pääsee mahdollinen kaasuuntuneen bensan aiheuttama vastapaine purkautumaan takaisin tankin suuntaan, samoin polttoaineeseen kehittyvät kaasukuplat niin eivät mene kaasuttimelle ja häiritse neulaventtiilin toimintaa. Jos kaasarin ja polttoainepumpun välille jää paineistunutta kaasua, samoin polttoainepumppuun, niin pumppu voi jäädä "jauhamaan tyhjää".

    Asiaan liittyvä tarina, aikoinaan yhtä 63 Cadillaccia harrasteltiin, siinä oli ongelmana etenkin kuumalla ilmalla kaasarin tulviminen ja kaikenlaiset polttoaineongelmat. Syynä oli se että imusarjan lämmitystä hoitava pakosarjan läppä oli irronnut ja tukki kuskinpuolen pakoputken, eli kaikki kuuma pakokaasu meni jatkuvasti imusarjan kautta ja kuumensi sitä liikaa.
     
  2. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Minä kyllä tutkisin sen imulinjan sieltä tankista vielä kerran...

    Kaksi kesää meni itsellä tapellessa tuon hyytymisongelman kanssa ja syylinen oli lähes umpeen ryytynyt tankin imulinja.

    Vaijerin kuoresta tein taipuisan rassin jolla akkuporaa hyväksikäyttäen rassasin imulinjan puhtaaksi.

    Oireet ihan samat, uutta bensapumppua, sähköpumppua, kaasaria, syttäosaa, kaikki kumiletkut uusin linjastosta, paineilmalla puhaltelin bensalinjoja molempiin suuntiin, mutta se tankin imulinja oli kuin olikin sakkaantunut lähes tukkoon siitä polttoaineanturin kohdalta. Muutama kilsa ajoa, koneen tumppaaminen ja suodatin oli rutikuiva.[​IMG]

    Laitoin lopuksi vielä suodattimen siihen imulinjan nokkaan, jottei paskaannu enää uudestaan.
    [​IMG]
     
  3. Valapatto

    Valapatto 2nd gear

    No niin, tänään ehdin taas livahtaa tallille, piti tuossa välissä mennä naimisiin, käydä häämatkalla ja silleen..

    Eli jatketaanpa:

    Harri S laittaman kuvan mukainen suodatin oli muistaakseni imulinjan päässä, Tatu saattaa muistaa minua paremmin. Auto on käyty täysin läpi Tatun toimesta muutama vuosi sitten, en tiedä onko anturipaketti ollut irti/putsattavana silloin.

    Laitoin tänään uuden pumpun ja nipun uusia bensaletkuja ja klemmareita, toimii koeajolla ok, mutta kuten todettua on tällä ennenkin päästy jopa useita tuhansia ilman oireita.

    Kiinnitin jälleen huomiota bensan määrään suodattimessa, suodatin on suunnilleen puolillaan tai jopa alle, Kuuluuko olla näin? Miten on muilla 318 kuskeilla? Jos se nyt sitten kuitenkin vielä haukkoo ilmaa jostain.
     
  4. iikka-

    iikka- 3rd gear

    Ostitko muuten carterin peruspumpun? Kaverilla oli tässä tänäkesänä ongelmaa noiden carterin pumppujen kanssa, pikkulohko mopar siis. Ensimmäinen pumppu toimi 20km, kävi vaihtamassa niin se ei pumpannut ollenkaan. Viimeisin on nyt toiminut.
     
  5. Valapatto

    Valapatto 2nd gear

    Ostin juu. Liekkö muita saatavilla?
     
  6. iikka-

    iikka- 3rd gear

    Holleylla on myös pumppua, hinta tosin oli luokkaa tuplat. Niitäkin näytti kyllä olevan us-partsissa hyllyssä. Tais olla joku high volume malli olevinaan.
     
  7. coronet-65

    coronet-65 3rd gear

    Tankista ja anturista muistan että siellä oli 1978 tankattua bensaa melkein täynnä kun ostin projektin 2003. Hirveä haju ja messinkiset koho ja sihti lahonneet pois. Laitoin sinne Taunuksen vastaavat muoviset kohon ja sihtin. Tankin putsasin sisältä kiiltäväksi ja anturin putken hiekkapuhalsin ja paineilmalla testasin että reilusti virtaa läpi.

    Minulla monessa autossa ollut tuommoinen läpinäkyvä bensan suodatin ja sama ilmiö kaikissa että ilmaa sisällä moottori käynnissä ja silloinkin kun suodatin pumpun ja kaasarin välissä. En tiedä syytä.
     
  8. ryti

    ryti Gearhead

    Tollanen vika oli ittellä 383 isolohkossa,tosin siinä oli toi nokka sekä se käyttötappi niin kuluneet ettei riittäny pumppaamaan painetta tarpees vaikka se tappi kyllä liikkui ja käytti sitä pumpun lirpukkaa,sähköpumppu piti tilalle laittaa ja ongelmat hävis sen tien.
     
  9. ryti

    ryti Gearhead

    Nii vielä että sitä mekaanista pumppua vielä testasin silleen että letku kanisteriin ja patikkaa vasten painelin sitä pumpun käyttölipukkaa ja komeesti pensa lensi,paikallaan vaan ei toiminu,että ei siinä pumpussä välttämättä mitään vikaa ole,koeta vaikka toi em.testi.
     
  10. Deegis

    Deegis 1st gear

    Minulla oli sellainen ongelma joka teki vastaavia tilanteita että mekaanisen pumpun toinen letku liitin oli murtunut ja imi ilmaa sieltä.
    Mun vanha 318 suodatin oli puolillaan bensaa ajoi kaasu pohjassa tahi oli tyhjäkäynnillä, tämä siis silloin kun auto toimi kunnolla.
     
  11. Valapatto

    Valapatto 2nd gear

    Ryti: Uskoisin kyllä että jos vika olisi tuossa niin oire olisi päällä koko ajan eikä vain satunnaisesti, mutta pidetään mielessä.

    Deegis: Uusin nyt samalla sen letkuadapterin josta bensa lähtee kaasarille. Voihan olla että vika on ollut myös siinä.

    Taidan tilata oman mielenrauhan vuoksi sellaisen Holleyn tuotteen mikäli on laadukkaampi, jotenkin nämä Carterit ei nyt herätä luottamusta.

    Ei kai tässä sitten muuta kuin kovaa ajoa, hyytyy jos hyytyy. Eikös se mennyt jotenkin niin että ajomiehet ajaa ja jännittäjät jännittää :rotfl:
     
  12. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    eikä oo missään kohtaa "heikkolaatuista" / väsynyttä kumista bensa letkua, joka imusta menee lyttyyn ???
     
  13. Valapatto

    Valapatto 2nd gear

    Ei ole, ovat hyvin pitkälti uusia.
     
  14. Z11

    Z11 Gearhead

    Oli samankaltaisia ongelmia kun tankin ja bensaputken välinen kumiletku oli kovettunut (päältä hyvännäköinen) mutta täynnä hiusmurtumia (rutatessa huomasin kun taskulamppu sojotti suoraan letkuun). Noista hiusmurtumista veti ilmaa bensaputkeen ja noita oireita ilmeni.

    * tarkista bensaputken "ruostereiättämyys" (ruostereikä on pieni ja voi olla piilossa)
    * tsekkaa imupuolen letkut tarkasti, ja liittimien "oikeellisuus" NPT pitää olla liimalla tai teipillä asennettuna
    * se tankin anturin imuputki voi olla puhki bensapinnan yläpuolelta jos se on hiekkapuhallettu, pieni reikä voiss selittää ton oireilun
     
  15. Temutin

    Temutin 1st gear

    Onko sulla kaasarin ja imarin välissä lämpölevy "laippa"

    360 teki pari kesää sitten kaupungissa kun ajeli ni joskus hyyty ja joskus ei..

    sitten ruvettiin tutkii että käytettiin paikallaan autoa ja tunnin käynnin jälkeen hävisi aineet suodattimesta ja auto sammui.. sitten bensalinjaa kaasarilta auki ja paine oli jumalaton letkussa eli neulaventtiilit jumissa...
     
  16. fury poika

    fury poika 3rd gear

    Suodattimet on täälläkin puolillaan tai ehkä hiukan yli 318 moparis ja toimii.
     
  17. Valapatto

    Valapatto 2nd gear

    Päivän ajelut päättyivät näin.

    Noin 40 km tallilta->prötää->sammuu->käynnistyy->500m ajoa->prötää->sammuu jne....

    Tänään ei muuten enää ollu suodatin tyhjä kun meno lakkasi, ja käynnistyi oikeastaan heti kun hetken lepäsi paikallaan.
     
  18. chevy56

    chevy56 1st gear

    delet
     
  19. Mopar heppu

    Mopar heppu 2nd gear

    Samoilla linjoilla edellisen kanssa, sähköpuolen juttu, ......tai sit sulla oli molemmat viallisia, puola ja bensan saanti.
     
  20. fury poika

    fury poika 3rd gear

    heh siinäpä ne mahdolliset viat on kaikki. Jaa mutta onko alapallot vaihettu millo?
     

Kerro tästä muillekin!