Mikä hyvä ekapyörä?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kaksipyöräiset', aloittaja Riemukupla, 7.8.2013.

  1. speedy

    speedy Double Gearhead

    Ristus että voi motukka olla ruma :)
     
  2. pas2

    pas2 Gearhead

    '77 Shovelia suosittelen. Sähköstartti ja uusi luotettava tekniikka. Tai 600 zuzuki, 196sm / 100kg toimii kumpikin. Ja ovat ylimääräisenä kun pannu on kuitenkin se juttu.
     
  3. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    pitkä ikäistä ajatellen niin mikäs sen parempi kuin Chevy 350cid. eli Boss hoss, sopii matka pyöräks tosin mukavuus löytyy suomen rajotusten ulkopuolelta ja kaupunki ajo "hieman" kärsii 8)
     
  4. Riemukupla

    Riemukupla 3rd gear

    Ducatikin on mielessä käynyt mutta hiukan epäillyttää kun siinä on jakopää remmillä.

    Harlikka ois kyllä kiva...nyt ei vaan anna budjetti myöten.

    Hossi kyllä pitää sitten joskus saada.Eihän siinä ole mitään järkeä mutta varmaan just sen takia on upea laite.Hiukan taitaa olla opetteluun vaan turhan raju.
     
  5. Järkevin ekapyörä on oltava helposti eteenpäin realisoitavissa oleva laite koska ekapyörän jälkeen huomaa mikä on se omin juttu.Aloita japsista ja sen jälkeen harkitse muita.Mitä erikoisemman ostat ekaksi huomaat että ei ollut mun juttu.Anna tunteelle sijaa mutta ei 100%.Ekapyörä pitää olla ehjä/toimiva "edullinen".
     
  6. rb

    rb Double Gearhead

    No on tossa valikoimaa vielä kerrakseen.

    Ehkä sun kannattaa käydä koeajamassa erityyppisiä vaihtoehtoja niin sen jälkeen tiedät paremmin, mikä tuntuu omalta jutulta.

    Joskus joku pyörämalli on näyttänyt omaan silmään hyvältä mutta sitten kun sitä on päässyt kokeilemaan, niin se ei ole lainkaan miellyttänyt ja joskus taas toisinpäin.

    Esimekkinä vaikka toi Z Kawa. Ulkonäöllisesti pidin sitä aivan liian bomberina mutta ekaa kertaa kun sellaista pääsi kokeilemaan, niin se tuntui varsin hyvälle perseen alla..
     
  7. JariV

    JariV 2nd gear

    Jos ite nyt pyörää kattelisin niin Kottaraisen Superenduro olis listan kärjessä, melkein yhtä hyvänä mutta kakkosena tulis Aprilian SXV 550. Mutta mä en oo vasta-alkaja eikä noi fillarit oo myöskään ensipyöriä. Kyykkyjä ja kaikee mahollista on ollut vuosien varrella HD mukaanlukien ja mun juttuni nykyään prätkissä on monikäyttöisyys, keveys ja tarpeeks hyvä tehopainosuhde. Hurjimmat pyörät millä tuli ajettuu paljon oli pari kappaletta Kawan KX500 motocrosseja.

    Eka fillari on vähän sama kuin eka auto, se saattaa olla just nappiin mutta useimmiten ei. Siks se ensipyörä olis hyvä olla halpa koska jos se 2-pyöräsellä ajaminen ei sitten osottaudukkaan niin kivaks jutuks kun luuli niin siitä ei tuu niin paljon takkiin. Frendi osti ensipyöräks jokunen vuosi sitten Suitsan Z1400:sen uutena ja ajoi sillä yhden kesän ja myi pois kun totes että "ei toi motukalla ajo oo niin ihmeellistä". Ja ei oo toista pyörää koskaan enää ostanut.

    Mulla kait vähän sama nykyään. Ajan paljon mieluummin autolla koska tykkään siitä enemmän. Nykyään ainoo 2-pyöränen mitä tallista löytyy on sikaviritetty Goped-potkulauta.

    Ehkä ensimmäisenä kun oot saanut kortin suosittelisin vuokraamaan pyörän vaikka viikonlopuks että saat oikeesti omat fiilikset selville.
     
  8. Kauhee Sairaus

    Kauhee Sairaus 1st gear

    Ei siinä ole mitään ihmeellistä. Ei remmi desmossa joudu niin koville kuin jossain ooppelissa.
     
  9. rb

    rb Double Gearhead

    /\ /\ Paljonko veloittaisit venttiilien säädöstä....
     
  10. impala67

    impala67 Double Gearhead

    turha täältä kysellä. koeaja mahdollisimman montaa ja päättele itse mikä sopii sulle parhaiten.
    mun mielestä pyörän pitää olla vanha, epäluotetteva ja rautalangalla korjattavissa. merkin pitää olla semmonen että siinä on jotain historia ja hohtoakin OMASTA mielestä. kymcot voi olla historiallisia 15v. teinille. ihan niinku autoissakin.

    jos kyllästyy ei tartte halvemmalla myydä kuin mitä ite on maksanut. ja jos sattuu joku vahinko niin ei kuole heti. on todella tyytyväinen kun pääsee siirtyilemään paikasta toiseen pysähtymättä. uusilla pyörillä ei sitä fiilistä saa vaan tyytyväisyys tulee ilmeisesti mittariin kertyneiden numeroiden määrästä.

    ajan siis vanhalla tärisevällä, meluisalla ja ehdottoman katteettomalla britillä- siis silloin kun se ei ole rikki.
     
  11. rb

    rb Double Gearhead

    :D :D :D

    Kaikilla on omat juttunsa.

    Silloin kun itse haluan rentoutua ajan mieluiten 70- luvun alun kaksitahti käryisellä leskentekijällä mikä ei ole koskaan herättänyt ihastusta hyvillä ajo-ominaisuuksilla, mutta stressin poistoon se on oiva väline.

    Mutta kuten sanottu;..... jollain muulla se hauskuuden tuoja voi olla vaikka vanha Britti....
     
  12. Riemukupla

    Riemukupla 3rd gear

    Niinhän se on että toinen tykkää äidistä ja toinen tyttärestä...onneksi kaveripiirissä on erityylisiä pyöriä mitä voi sitten kokeilla kun etsii sitä oikeaa.

    Voihan siinä niinkin käydä että hoksaa ettei tää ookkaan mun juttu mutta sittenhän sen näkee.
     
  13. Make.S

    Make.S Gearhead

    V-koneiset on makeita pelejä, mutta jollain halvalla faitterimopolla on kans kiva päästellä.
    Itellä on ollut 600 cm3 nakua, katteellista ja kustomia, hajapussi, 10R kawa, 1000 ja 1100 kikserit, tl 1000 r, kotarin moto ym. mikä ei tule mieleen.
    Kaikista hauskin oli 1000 kiksufighteri. Oli ajoasento ja kulku kohillaan, mutta jos haluaa kortin säilyttää niin ei ehkä kaikista paras siihen hommaan...
    Harrikat ja brittimopot/caferatsut, turbot vielä kokematta.
     
  14. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    No joo,uudet ei kiinnosta hintansakkaan puolesta ja myöskin kun enempi oon MR henkinen(järkevä 30e vakuutusmaksu) niin katse kääntyi johonkin mielenkiintoiseen vanhaan moottoripyörään.
    Kaikillahan on eri makunsa,tarpeensa ja joillekkin ei käy kuin määrätty merkkikään,itse oman tiensä kulkija myös harrasteautopuolella enkä mainosten tai muotien "mannekiini".
    Mitat suurinpiirtein samat kuin tuolla aloittajalla enkä huoli kyykkymuovimunaa.
    Harlikka toki olisi ollut jees, mutta kun joka jannulla johtajasta jakelupoikaan on nykyään jonkunlainen HD niin on kokenut mielestäni inflaation ja lie jo Suomen yleisin mp?
    Vanhat 30+ vuotiaat MRkelpoiset HD projektit taasen liian romuja ja rakenneltuja sekä kalliita eli ei helppo nakki ei.
    Monisylinteriset,siis enempi kuin 2, ei iske ja mieluusti yksinkertainen,ilmajäähdytteinen ja klassinen ulkonäkö sekä kohtuuhintainenkin+osia löytyisi eikä liian antiikkinen tekniikaltaan ja pääsisi jopa muun liikenteen tahtiin kun tuo ajelu olisi kumminkin lyhyttä kauppareissua-cruisailua tyyliin eikä mitään matkailua.
    Jooh,ei mitkään helpot vaatimukset eli kun vanhaan,alkuperäiseen HD/Indian tms ei varaa,Brititkin kalliita ja melkoisia kiertopalkintoja pääosin sekä tarviisi noita kuutioitakin olla enempi kuin mopossa eli 350-650 voisi olla minulle ok.
    Italialaiset toimii kuin juna uutena(Pendolino,heh tai Fiat jne)vanhempana sitäkään vähää,noh ehkä Moto-Guzzi mutta ei niitäkään noihin kriteereihin oikein löytynyt.
    Itäpyöriä en edes harkinnut kun pura ja kokoa edestakaisin ei minun juttu ja erittäin rumia kolhojakin mielestäni,halpoja kylläkin.
    Aina rikki vehkeet kun rupeaa vit...maan nopeasti!
    Bemarit ei kun en tykkää ulkonäöstä,varmaan hyviä vehkeitä kylläkin.
    Keskityin siis Japanilaisiin!
    Näitähän löytyi joka merkiltä jotka olisi olleet ihan hyviä ja kiinnostavia kaikin puolin,varsinkin jos olisi kytännyt jotain määrättyä mallia vaikka ulkomailtakin.
    Sitten kolahti!
    Just sellainen yksinkertainen,toimintavarma ja klassinen "pitkäpyssy"joka miellytti silmää,osia löytyi ja harrastettu,pitkäikäinen malli joka jonkunlainen kopio klassisesta brittipyörästä "nykytekniikalla":Yamaha SR500
    Moinen oiva yksilö löytyi Saksasta joka väritykseltäänkin just se,pinnapyörät ja seisonut ajamattomana 20 vuotta.
    Mittarissa uskottavat 16tkm,alkuperäisrenkaat alla,erittäin alkuperäinen +räpeltämätön ja hinta mielestäni kohdallaan.
    Kaikki paikat oli käytävä läpi hapettumien ja muumioituneen jauhobensan jämien jäljiltä sekä tietty muutenkin noin pitkän seisonnan jäljiltä.
    Osia löytyi hyvin ebaysta ja KEDOlta eli paljon puunausta,ruuvausta ja äheltämistä ennenkuin tänä kesänä vuoden värkkäämisen jälkeen Suomen kilpiin ja lähes samalla reissulla MR kilpiin :D
    Moottoripyöräkokemukset olivat rajoittuneet noin 30 vuotta sitten ajettuihin+omistamaani CB450 ja yleensä tultiin toinen pytty pimentyneenä takaisin...
    Mukavasti on tämän kanssa km tehtailtu vaan käynnistys-sessiot tarkat,takapotkuvaara ja miehekkäiden :D :D tärinöiden kanssa sinuiksi.
    Suurimmalle osallehan tämä on "mopo",ihan hanurista oleva Japski joka pitää POLKEA käyntiin eikä omaa paljon nippeleitä-muovia-tehoakaan,mutta itse hyvin tyytyväinen ja sitähän ei tiedä mitä seuraavaksi ennenkuin kuolee, sopisi tuohon talliin vielä joku täristin...Mukavampaa tämä on ainakin kuin perinteisellä,persoonattomalla sekä steriilillä uudella autolla/mp ajeleminen :lol:
     
  15. Kauhee Sairaus

    Kauhee Sairaus 1st gear

    Jos oli mulle tarkoitettu tai ei niin vastaan, että muutama tullee talvella kyseiseen hoitoon ja varmaan ajoitetaankin.

    Ystäviltä en veloita mitään ja muut voi mun puolestani työntää venttiilit perseisiinSä :rotfl:

    Edit: Perus S unohtui
     
  16. julmajari

    julmajari Gearhead

    mites tommonen 2000 luvun alun sportsteri, hintaa 5-6 tuhatta, meneekö aika ropaamiseen vai pystyykö ajellakin tommosella, pitäis myös vähän kauemmaksikin kotoo päästä (mökille) ja takaski vielä?
     
  17. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Tarttiskos vähän taas rauhoittua ja koittaa vaikka jotain muuta harrastusta?
     
  18. rb

    rb Double Gearhead

    Siis mä en ole eläissäni yhteenkään desmotooppiseen koskenu mutta olen kuullut että kyseisen venttiilisäätö oikein suoritettuna ottaa aikaa ammattilaiseltakin.

    Ei sillä;......... Kyllä japsikin osaa vi######un taidon.

    Monissa venttiilin säätöpala on paininkupin alla mikä tarkoittaa että ruuvaa nokat irti ennenkun pääsee paloja vaihtamaan....
     
  19. Riemukupla

    Riemukupla 3rd gear

    No niin hiukan päivitystä...Meni kortin ajo sen verran myöhään syksyllä ettei kerennyt pyörää enää laittaa.Vaan nyt on sekin puute korjattu kun pihaan ilmestyi 2002vm. bmw r1150r.

    Täytyy sanoa näin muutaman tunnin ajamisen jäljiltä että on kyllä loistava pyörä ajaa.
     
  20. kinde

    kinde Gearhead

    Luin tätä :) ja Muijani sanoi, että hänellä oli eka pyörä juuri tuollainen 1000F. Mun muija onkin hiukan riuskempi tapaus vaikka onkin ihan sopivan siro.
     

Kerro tästä muillekin!