Mikä muovi olisi passeli omatekoiseen jakopään ketjun ohjaimeen?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Slant Sickness, 22.5.2019.

  1. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    Pinnoittamaton uusi,terävä ja mieluummin harvaleikkuinen ja isoilla lastu-urilla oleva pikaterästerä,niin menee muovi kuin muovi.
    Muoviakin jonkinverran jyrsineenä sanoisin näin!
    Nimim:Karjalanpiirakkakoneen osia muovista!(En tykänny!):p
     
  2. Mecki

    Mecki 3rd gear

    Totta. Terästähän se on kiinni, lastunpaksuus ja syöttö tietenkin. Lämpötila pysyy alhaalla. Tarkoitin lähinnä sitä, että teflon tuntuu varsinkin koneistettaessa huomattavasti "metallimaisemmalta" kuin muut muovit ja taitaa olla muoveista se joka säilyttää ominaisuutensa parhaiten kun lämpötila nousee. Ja on liukkain kaikista.
     
  3. stana

    stana 3rd gear

    Juu, tuttuja aineita. Huonosti lastu katkee nylonissa, vaatii omat kikkansa, teflon on vaan niin pehmeää, mut ihan ok koneistaa, kiinnitykset vaan pitää tehdä varovasti. Peek vois olla ihan jees, hintaa vaan on.. Enkä tuota tiedä millaista kyytiä nylonia lukuunottamatta vedätte jos alkaa lämmöstä venyä lastu.
     
  4. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Muovifirman setä lähetti linkit valintaoppaisiin. Mun tarpeeseen koneistus onnistuu sahalla ja nauhahiomakoneella, jos en rupea hifistelemään ja pyydä protopajan kavereita leikkaamaan mittaan.

    Aion laittaa muovipalikan naftiksi neliskanttiseen huonekaluputkeen, josta sitä saa ruuvilla syötettyä kuin liimapuikkoa.

    Tämä modis ei tapahdu ihan heti. Slantti voi olla tarpeen ottaa nokalta jotta pääsen tekemään öljyämiselle reitin. Jakopään orkkis öljytie on etummaisen runkolaakerin liuskan lovi, jota ei nykylaakereissa enää edes ole. Itte piti fiilata moinen. Jos ketju menee laahuripalan yli, niin paikan pitäisi olla paremmin rasvattu. Muistaakseni jakopäässä on öljykanavan proppu, johon voisi tehdä pienen reiän.
     
  5. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Tarviikohan se kiristin mitään ylimääräistä voitelua, ketju on kuitenkin kokoajan märkä ja muutenkin roisketta riittää jakopäässä?
     
    Gary Grand ja Jussi289 tykkäävät tästä.
  6. Sounderi

    Sounderi 2nd gear

    Tämmösiä on tullut vaiheltua töissä,myös pienempiä vag-v6 bensa koneiseen. Tulee vaan heitettyä roskiin vanhat....
    https://www.ebay.com/itm/OEM-NEW-2-...-00-14-Buick-Chevrolet-13104978-/201414684334
    Toi löytyy opelin 2,0-2,2 ketju koneisesta,sekä saabista.
     
  7. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Kyllä mulla on sellasta vihreetä, joka POMmina on myyty. Taipuu ja on pehmee ja sitkee, siis aivan hel´vatan sitkeetä. Hiomavehkeellä on ihan turha yrittää muokata, vaatii terävää lastuavaa työkalua.
     
  8. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Valeuutinen. Ei slantin jakopäässä erityisen paljon roisku. Oon katsellut käyvän koneen kettinkiä koppa auki ja se on tosi puhdasta hommaa. Kampuran laakerilta on pudotus öljypohjaan ennen jakopään koppaa, joten sieltä ei paljon heru. Ei nokkalaakeriltakaan tule mikään erityinen tulva. Ja vielä vähemmän on nokkalaakerilta tulossa, siksi kun on jakopäässä tukena ”cam button” joka pitää nokan paikoillaan lohkossa.

    Originaalissa tehtaan oppaassa neuvotaan valkkaamaan eteen se runkolaakeripari, jossa on viiste. Clevite tms setissä ei semmosta viistettyä ole. Kun ei ollut, viilasin etummaisen liuskasta pikkuisen päätä viistoksi, jotta antaa ketjulle päin vuotaa. Just uusinta en ole käyvänä ihaillut, joten tämän kertainen voitelutilanne on näkemättä. Mutta niin kuivassa paikassa, minkä olen nähnyt, muovilla jää tunnit vähiin.

    Keskustelin ihan hiljan yhden toisen slanttiin seonneen kanssa. Oli tuskaillut sitä, että ketjut ei enää kestä kuin vähän aikaa. Voi liittyä siihen, että nykyosilla mitään tekemättä voitelua ei vaan ole tarpeeksi.

    Slantissahan on helposti toinenkin liian kuiva paikka. Nokan ja öljypumpun välinen ratas kuluu joutuisaan, koska siihenkään ei tule liikaa öljyä. Olisko originaalissa öljypumpussa ollut akselissa voitelu-ura, mut tarvikkeissa ei ole. Pumpun ja nokan ratas on varsin kierroksilla ajaen huonona kymppitonneissa. Paineen nosto tai isopesäinen pumppu on rattaalle jo murha, Siihenkin saa rakennettua suihkun aika helposti. Mulla on.
     
  9. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Kuulostaa enemmän polyetyleeniltä
     
  10. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead


    Okei, Slantissa ei sit paljoo öljyä ole sillä seudulla jos käytellä voi ilman koppaa?
    Mietin siksi voitelun riittävän kun kaksi tuollaista liukulaakeroitua akselia siellä kopan seutuvilla pyörii, ja teoriassa ainakin puolet niiden laakerien läpi menneestä öljystä valuu tuonne koppaan, ja ainakin kuumana uskoisin että sitä ihan reippaasti tulee?

    Ainakin sellasissa tapauksissa itellä joissa on etustefa mennyt vanhuuttaan haperoksi niin sitä öljyä sit lentää sieltä seudulta, ja tulee alustaankin melko hätäseen ruostesuojaus....
    Mutta voi olla ettei siellä Slantissa sit paljoo sitä öljyä liiku jos jo parista kohtaa on tingitty voitelun määrästä, ts. se viiste kampuralla ja ura nokkalaakerilla.
    Melko monessa muussa merkissä luotetaan noihin laakerien vuotamaan öljyyn ketjun voitelussa, eikä sen kummempia lisävoiteluita ole järkätty, vaikka olis se vierintälaakeroitu cam buttonikin siellä voideltavana. Ehkä ne lisävoitelut on tässä tapauksessa paikallaan, tai ainakin niiden alkuperäisten palautus?
     
  11. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Minkä merkkinen jakopää on. Ite olen harkinnut rollmasterta. Päädyn kyllä sealed pweriin jos nämä rollerit on ongelmallisia.
    Mitään isoa nokkaa en tule kuitenkaa koskaan laittamaan.
     
  12. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    En muista merkkiä. Alarattaassa on lovia +/- 6 astetta ja stanssattu kengurun kuva! Tilasin joskus Clifford Performancelta. Ketjun olen uusinut/vaihtanut isolohkon rullaketjuun. Slantin jakopää on melkein sama kuin isolohkon poislukien nokkarattaan puoleinen kiinnityspinta. Ja asento toki slantissa kyljellään jonka takia mielellään vähänkään löysällä rullaketjulla kokeilee peltikoppaa.

    Varmaan vakiojakopääkin menisi. Mutta mulle osunut malli jossa ylemmässä rattaassa on kolme pitkulaista aukkoa, nokan lukitustapin reiän asemasta keskireiästä säteen suuntaan jyrsitty ura melkein kevennysreikään asti ei ollut hyvä 6k pyörintänopeudella.
     

Kerro tästä muillekin!