Mikä nokka-akseli letukan SB koneeseen?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja hot1930, 1.8.2014.

  1. hot1930

    hot1930 Gearhead

    Mitä nokka-akselia suosittelisette seuraavaan kombinaatioon?

    Lohko 4-pulttinen sbc 355 vm.-84 "trukkilohko"
    Speed-Pro Hypereutectic pattipää männät, puristussuhde 10,75:1
    Trick flo 195 super (palotilat 64 cc) alukannet + rullakeinut 1,5:1
    TruRam valurautaiset pakosarjat
    Edelbrock RPM imusarja+600 vac.kaasari (mutta jos joku haluaa myydä tunnelramin, niin voi tarjota).
    Laatikko on TH200 4-R, 2080 rpm turbiini, perävälitys 3,27:1 ja korkeat takarenkaat.

    Nyt akseli on Comp cams 284 XE, mutta nyt tuntuu että alavääntöä sais olla kyllä reilusti enemmän.
     
  2. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Kombinaatiosta päätellen tehonnälkää on ollut osia valitessa ihan mukavasti!

    Varovaisemmallakin pikkulohkon viilamisella tahtoo sitä kierrostehoa tulla enemmän kuin alavääntöä ja ne aikaisemmin niin sopivalta tuntuvat välitykset tuntuvat kierrosalueen noustua aavikkovälityksiltä, tuttua?

    Mikäli tuossa tapauksessa pelkän nokan vaihdolla haluaisi asiaa korjata niin vastaavantyyppinen pari pykälää miedompi parantais kyllä asiaa jonkin verran.
     
  3. hot1930

    hot1930 Gearhead

    No niin, aamulla kun ei uni enää tullut, niin kävi sitten niin että on koko kattila purettu autotallin lattialle.
    Joten tästä on hyvä aloittaa, vaihdan samalla laakerit, ölppäpumpun ja tilkitään niitä letukalle tyypillisiä öljyvuotoja.

    Mitäs ehdotuksia olisi nokkakepukaksi?
     
  4. valtope

    valtope Gearhead

    moi

    piti kirjottaa jo illalla, mutta nyt on jo "myöhäistä".

    Olisin ehdottanut, että pidät koneen sellaisenaan, ja koskenut perävälitykseen, koska kone on varmaan aika kohdallaan, ei vaan "pari" vaihteiston/perän kanssa.

    kysymys kuuluu, miten lujaan ajat ( 300 km/h)?, kun perä on 3.3, ja rengas 30", ja ylivaihde, 0.67 ?

    jos taas kajoot moottoriin, ja "pienennät" nokkaa, on puristussuhde helposti liian korkea.
    jos vaihdat nokan, mieti CC 268, tai 274XE

    mun ajatus kadulle ajettavaan autoon, että valitse valmistajan luettelosta käyttöösi sopiva, ja ota siitä edellinen, miedompi.

    kunhan ajattelin ääneen.

    ps. aja se kannas RPM-imusarjasta, keskeltä about 1/2" alas, tee siitä kuin Air-Gap, auttaa yleensä vähän alakierroksiin.
     
  5. hot1930

    hot1930 Gearhead

    Perän vaihto ei ole ensimmäisenä vaihtolistalla just nyt. Sitten kun sattuu kohdalle Halibrandtin tai Wintersin quickchange, niin sitten tulee sellainen. Nyt taka-akseli on Borg&Warnerin lukollinen levyjarruperä. Se on kotoisin vm. -88 TransAmista jota kavennettu 160 mm. Näihin on vaikee saada tiheitä rattaita, tai Australiasta tilaten ehkä onnistuu, mutta kun siinä on ne jarrutkin vähän tyhmät....
    Kampura on siinä ja tässä, että kelpaako sellaisenaan vai ei. Tosin noi Scatin akselit ei paljon maksa, tiedä sitten kannattaako vanhaa valuakselia lähteä hinkkaamaan. Mutta äkkiä tulee sitten mieleen että samalla vois vaihtaa veivit ja helposti homma alkaa kohta karkaa käsistä, kun ajattelin jo taas ensiviikolla cruisailla.
     
  6. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Sitten kun se mopo karkaa käsistä niin noitten kansien ja nokan kaveriksi kun laitat vähintään 383 tai 406 alakerran niin on muuten vääntöä ja voimaa!
    355 kone ei noilla oikein pääse oikeuksiinsa ilman löysää turbiinia ja tiheää perää.
    Satasen vauhdissa ylivaihteella ja turbiinilukko päällä sulla lienee kierroksia jotain 1500 ja hyvin kaukana koneen käyttökelpoisesta kierrosalueesta joten ymmärrän hyvin väännön kaipuusi.

    Ensiviikon cruisingiin jos tähtää niin nopein lienee kiillottaa se vanha kampura niin ei tarvi tasapainotella ja nokaksi se 268.

    Valtopen kanssa samaa mieltä yleisesti tuosta nokka-asiasta että katsotaan sopivan kierrosalueen nokka ja valitaan siitä pykälää miedompi eikä suinkaan härskimpi, kuten usein tehdään. Puhumme siis katukäytöstä ja jos käyttö on vain matka-ajoa ja rauhallista kruisailua niin vieläkin miedompi. Nykyaikaisella profiililla olevat miedoimmatkin nokat ovat aivan eri maata kuin vakiot joten voimaakin löytyy kun kokonaisuus natsaa.

    Amerikan keskustelufoorumeilta oppia ottaneet varmasti huomanneet että siellä on kaikki nokat "mietoja" olipa kyse millaisesta nenusta tahansa. Nokka on "big" vasta kun se on melkein yhtä kauan auki kuin kiinnikin.
    Joskus hieman huvittaakin se että jenkkejä sanotaan tyhmäksi pullamössökansaksi ja samaan aikaan uskotaan joka sana mitä nämä foorumeillaan kirjoittavat.
    Samanlaista potaskaa ne jauhaa kuin mekin täällä :)
     
  7. hot1930

    hot1930 Gearhead

    Joo, 4-vaihteella on koneessa kiepit n. 1600.
    Käyköhän tässä nyt niin, että pidän sen 284XE akselin, mutta vaihdan kaikki muut liikkuvat :)
    Oliskohan kellään myynnissä stroker kittiä sopivasti, pitäisköhän laittaa vielä kysely ostetaan osioon.
     
  8. valtope

    valtope Gearhead

    mulla on SBC 434 osat ylimääräisenä

    ps. ei taida mahtua pyöriin toi nokka stroker motissa, osuu kankeen ?
     
  9. hot1930

    hot1930 Gearhead

    Valtope, on toi sittenkin liian räyhäsetti tähän kohtaan, mulle riittäis mieto 383:n.
     
  10. rodhot

    rodhot Gearhead

    Mahtuu pyörii 383:ssa kunhan vähän ottaa kangen kulmista pois .
     
  11. peltsi

    peltsi Gearhead

    Ei pitäis olla ongelmia alaväännön kanssa jos turbiini on 2000rpm ja auto painaa 1000kg.
    Taitaa ongelma olla matka ajossa jos kerran kierrokset pääsee noin alas. Jos haluat compon joka vetää tukevasti 1600rpm niin saat mennä nokka valinnassa todella mietoon.
    Itse vaihtaisin kuitenkin sen välityksen vastaamaan 2000rpm matkavauhtia.
    Huipputehot rajoittuu varmaan tuohon kaasariin eli ei tehotkaan pahast laske vaikka laittais miedomman nokan esim. sen 274:n
     
  12. hot1930

    hot1930 Gearhead

    Oon yleensä normi maantiellä 3-vaihteella ajellut, sillä 100 vauhdissa kone kiertää silloin n.2200-2300.
    Ei ole ollut paljon eroa polttoaineen kulutuksella ajaako 3:lla vai 4:lla, tässä on lukkoturbiini sähköllä, joten se ei luista.
    Motarilla voi sitten ajella 4-vaihteella 140 km ja silloin kierroksia saman verran kuin kolmosella satasen vauhdissa.
    Haen lähinnä kombinaatiota jolla on mukava sekä helppo ajaa kaupungilla ja että auto lähtee valoista vaivattomasti pintakaasulla.
     
  13. kime2

    kime2 Gearhead

    Tuo 284 compin nokka ei ole niitä parhaita väännön antajia.
    Huonoin nokka mitä mulla/meillä on noissa pikkulohkoissa ollut.
    Ensin omassani oli 268he ja oli mainio puhdas katunokka,sit kaverin 10:1 puristavaan koneeseen tuli Z-274 ja kyllä riitti vääntöä ja kellotkin pysähtyi sen kummemmin viimesiä säätöjä hakematta 13,1/175 ja painoa vessalla tuolloin kuskin kanssa 1700kg,wsit vaihtui nokaksi 284 ja ruttu nousi 10,4:1 ja autosta tuli kurja ajettava entiseen verrattuna,mut kello tykkäs 12,5/180 ja sit haluttiin vielä enemmän niin tuo korvattiin pikkasen tiukemmalla compin mekaanisella ja imusarjaksi victor jr ja taas autosta tuli mukava käyttää ja 12,1 ilman kevennyksiä.
    Yhden kaverin 305:n laitoin 274 compin xe:n ja ainakin hyvät soundit on ja kulkee kuulemma komeasti.

    Tällä tarkoitan myös samaa kuin valtope ja artsiracing et se tiukka nokka EI ole oikotie onneen.
    Hirvitti laittaa tuota 274 nokkaa 305 koneeseen,mut onneksi koneen teettäjä oli erittäin tyytyväinen siihen ja olihan hän itse nokan valinnut.
    Tuo vaan ihmetyttää et aiemmin kun oli tuo xe284 nokka ja sen tilalle tuli selvästi kireämpi mekaaninen nokka ja victor jr et koneesta tuli miellyttävämpi kuin aiemmin ja silloin tosiaan vaan nokka ja imusarja vaihtui.
     
  14. hot1930

    hot1930 Gearhead

    No, tässäkin rojektissa kävi sitten niin kuin Stömsoossa, vai missä se nyt oli..,
    Alakertaan Eaglen 383 stroker ja nokaksi tuli aikaisempaa yhtä pykälää miedompi kepakko, eli 274XE.
    Samalla tuli hieman kansien kanavia siistittyä ja imusarjaksi tunnel ram + 2 x Edelbrock 600.
    Jakaja oli Pro Compin magneto look Hei, mutta se lensi roskiin kun toinen keskipakolimppu oli irti ja oli tehtaalla kasattu kertakäyttömallilla, eli hitsaamalla. Kellarista löytyi käyttämätön Malloryn 2-kärkijakaja, joten kokeilen sitten sillä kun on kone nipussa. Ruttua pitäis olla 9,8:1, joten menee varmaan 95:lla.
    Saas nähdä sitten ensiviikolla, että miten tälläinen osien summa pelaa.
     
  15. BBC

    BBC Guest

    jos haluaa vanhan ajan ränttäsoundia niin nostalginen mekaaninen keppi.
    Jos laajan tehoalueen ja tätä päivää, hydraulinen rulla.

    Hydr.rulla ja kohtuulliset Alum.kannet niin helposti tulee se 450hp ja pitkä hyvä vääntökäyrä.

    Aulis
     
  16. valtope

    valtope Gearhead

    tarkista se nokan / kangen "hartian" välys.
     
  17. hot1930

    hot1930 Gearhead

    Jep, hyvin mahtui rojut pyörimään.
    Lohkosta otin snurralla vähän ölppäpohjan reunaa pois siitä suodattimen kohdalta, kun oli alle pari milliä rakoa.
    Muualla olikin liikkuvien osien välissä yli 3 mm rakoa.
     
  18. mirage

    mirage 3rd gear

    Mulla on howardsin hydraulinen 215/215 050 .447 nostoilla ja 1.55 keinuilla. Koneessa on AFR:n kannet, 9.2 puristukset, kakstasoimari, rochester qjet, peltisarjat. Vääntöä on niin paljon, että 1600kg Malibu sutii 255 bfg radial ta-renkailla heti liikaa, jos ei ole tarkkana kaasun kanssa, saati että päästää kakkoskurkut aukeamaan. Onhan sillä tietty helppo poltella donitseja :) Supervarovaisesti tyhjäkäynniltä kaasua lisäten Kiikalassa meni 14.5 vartin sen kummemmin säätelemättä ja tämä siis 2.3 sek 60ft, joka on oikeesti huono 60ft. Kulutus on maltillinen ja voimaa on tavallisen liikenteen sekaan niin paljon, et voi ajaa melkeen kuin moottoripyörää ts. ohituspaikkojen ei tarvi olla kauheen väljiä.. Varttimailin aikaa pystyis helposti parantaa VÄHENTÄMÄLLÄ alavääntöä.
     
  19. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Mitä luulet tapahtuvan isolle vaihdossa jos alavääntö puuttuu :odroll: .

    Kyllä toi compcamssin 268° mekaaninen rullakärsä on paras kepakko mun mielestä, jokapäiväiseen ajoon. Voimaa tulee kuitenkin lähes tarpeeksi vaikka varttimailitryykäisyyn ja vetää heti tyhjäkäynniltä. Nyt kun koneen persiissä on varaloota jossa vakiohko turbiini niin ei mitään murhetta tyhjäkäynnin kanssa vaihde päällä. Niin ja läpäisi sen kummemin säätämättä pakokaasutestin.
     
  20. mirage

    mirage 3rd gear

    Ei kai sitä alavääntöä tarvi kokonaan poistaa :)
     

Kerro tästä muillekin!