Mikä öljy 350 vm. -72

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja AnHie65, 11.6.2015.

  1. AnHie65

    AnHie65 2nd gear

    Otsikon mukaan; uusi vanhan auton omistaja kysyy. Aikaisemmista viestiketjuista ei oikein selkeää näkemystä löydy, vahvoja mielipiteitä toki siitä, mitä vanhaan moottoriin suositellaan.

    Valvoline Max Life?
    Synteettinen vai minteraali?

    Auto matalaviritteinen Chevrolet Monte Carlo 72, kesäkäytössä...

    Ystävällisesti,
    AH
     
  2. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Samat litaniat tulee tähänkin topikkiin kuin moottoriöljytopikkiin.

    Toisten mielestä mineraalit ei pysy sisällä, toisten mielestä synteettiset.
    Toisten mielestä sinkkilisäaineella terästetyt ovat parhaita, toisten mielestä aivan sama.

    Jos se on just rempattu uusilla osilla, GM:n oma 5w30, jos taas loppuunajettu, 20w50 tai halvin mineraalikura.

    Sinkki tarvitaan laahurinokalle, synteettiset parempia ehkä rullanokalle.
    Öljynpainemittarilla ja silmillä katsomalla vuotoja voit selvittää mikä olisi parasta just sun motille.
     
  3. Ana67

    Ana67 Gearhead

    TÄYSIN samaa mieltä tämän kanssa. Sen "halvimman mineraalikurankin" on syytä olla paksua. Itse ajan TB:n 15W40 "kuralla" 8)
     
  4. mpg55

    mpg55 2nd gear

    Jossei ihan väljä niin Teboil Silver 10W-40, halpaa muttei mitään kuraa ja sinkitkin löytyy.
     
  5. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Juu ei munkaan mielestä TB ole kuraa :rotfl: Silverhän on nykyään ns. puoli-synteettinen.
    Tota 15W40 mineraalia oon ihan ton 15W alapään takia käyttänyt ja TB:n sivujen mukaan on suunniteltu vanhempiin öljyä kuluttaviin koneisiin... Siis juuri sopivaa huohottavaan? 360 mottiin 8) .
     
  6. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Noniin, nyt on jo kolmesta kirjoittajasta 2 samaa mieltä, Teboilin öljyä koneeseen.


    Sori tuo kura nimitys :D
     
  7. pulttirengas

    pulttirengas 3rd gear

    Teboil Silver on jees kamaa, oon laittanu sitä yleensä ja Valvoline Maxlife toimii myös.
     
  8. f34

    f34 Double Gearhead

    Isojen toleranssien maissa valmistettuihin laitteisiin sopii isojen maitten öljyt. (Valvoline USA:sta, Teboil Venäjältä)
     
  9. mpg55

    mpg55 2nd gear

    Teboilin öljyt tulee kyllä ihan Suomesta, Haminan tehtaalta...
     
  10. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    tuo "W" merkintä tarkottaa "Winter" eli talvea.. käytännössä ilmoittaa kuinka juoksevaa se on kylmässä kelissä. muuten sillä etumerkillä ei ole kauheasti väliä, se jälkimmäinen numero kertoo enemmän öljyn jäykkyydestä käytössä.

    5w-30 on juoksevampaa talvella kovemmissa pakkasissa kuin 10w-30. ja nimenomaan siinä kylmässä tapahtuvassa starttaushetkessä, ennenkuin kone lämpeää. mutta kesällä ja koneen normaaleissa käyttölämpötiloissa ne ovat yhtä notkeita (30). esim 5w jäykistyy talvipakkasessa jossain -25 asteen kohdalla mutta 10w menee jo -20 kohdilla. (20w noin -10. eli se on hyvinkin vain kesäkäyttöön soveltuva öljy)

    eli kesäauton normaaliajossa ja käyttölämpötilassa, se viimeinen numero moniasteöljyssä kertoo kuinka juoksevaa tai jämäkkää se on.. mitä isompi numero niin sitä vähemmän sillä pitäisi olla taipumusta tihkua ulos. (itse käytän 40 luokan öljyjä mieluiten)

    ja vanhaan autoon laitan aina mielummin juuri mineraalia (ja sellaista jossa on oletettavasti hieman korkeampi zddp suojaaine määrä) taikka maksimissaan osasynteettistä. sellaiselle öljylle ne oli alunperin tarkoitettukin.

    täyssynteettiset tuntuvat minusta tosiaan aiheuttavan hieman enemmän vanhojen tiivisteiden tihkumistaipumusta. niissä on kai vähemmän niitä tiivisteitä turvottavia ainesosia. (joita luulen että on lisätty hieman xtraa näihin "classic" tai "highmileage" jne 20w-xx öljyihin)

    joskus oon kaatanut sen semisynteettisen öljyn ihan suoraan kannusta ja katsonut miten pitää eli lisääntyykö esim öljyn tihkuminen. jos lisääntyy lisään vahvaa mineraalia tai vaihdan vahvempiin öljyihin seuraavalla kerralla ja toivon parasta että tihkumiset tilkkiytyvät sillä.

    usein oon tehnyt epätieteellisen sekoituksen ihan itse.. se tehtaalta tuleva osasynteettinen öljy on mineraalin ja synteettisen seos.. ja synteettistä on maksimissaan 30% mukana. tämän tietäen oon aina uskaltanut kaataa hieman synteettistäkin mineraalien sekaan halutessani.

    usein seos on ollut 5litraa mineraalista traktori/diesel öljyä (mitä onkin sattunut olemaan delvac/valtra/rotella/teboili jne) näissä kun on yleensä korkeampi zddp jne lisäaineistus seos kuin normibensamoottoriöljyissä.. (ei kuitenkaan vielä sama mitä se oli 40v sitten) ja siihen dieselöljyyn oon sekottanut litran synteettistä (tai pari osasynteettistä) öljyä. ja olen yrittänyt pitäytyä saman valmistajan tekemissä öljyissä silloinkin, varmistaakseni että lisäaineet olisivat todennäköisemmin toistensa kanssa sopivat. tästä seoksesta jää sitten vielä litra pari öljyä lisättäväksi koneeseen sitten kun tarvetta on ennen seuraavaa öljynvaihtoa.

    ja koska niissä diesel öljyissä on kuulema niitä konetta puhdistavia aineita enemmän kuin bensakoneisiin olisi sopiva käyttää (diesel on likasta) joten oon yrittänyt pitää vaihtovälin lyhyehkönä bensakoneissa (alle 7tkm).

    samanlaisia kilometrirajoja muutenkin toivotaan mineraaliöljyillä käytettävän. synteettisten yksi oletettu etu on että pitäisi saada pidemmät öljynvaihtovälit.. (henk koht en pidä extra longlife ajattelusta.. mielummin kerran vuodessa/10tkm saisi vaihtaa kaikkiin autoihin uudet öljyt)

    ja jos öljy tuntuu ns. lirulta litkulta.. niin korkea aika vaihtaa se muutenkin.. se öljy on luultavammin elinikänsä loppupuolella jo.
     
  11. KajS

    KajS Gearhead

    Tää tuli varmaan valmiiksi jo, mutta laitan tähän kokemuksia:

    Ford Granada '76, 2,6 l Cologne (Latolöytö, moottori hyvässä alkuperäiskunnossa):

    http://www.motonet.fi/fi/tuote/592062/B ... -20W-50-5l

    Tosi hyvää plöröä, Granada karjaisee joka aamu 6.30 ja viihtyy tiellä...

    Slanttivaniin, SuperSix 225, laitoin halvinta Motonetista:

    http://www.motonet.fi/fi/tuote/599503/M ... LCFCG-4-5l

    Teboil Silver oli ehdolla, mutta pänikkä oli 4 litraa; Motoxia sai 5.

    Olen myös kaadellut veeåttaan ja slanttiin US-Partsin semisynteettistä Gulfia

    http://www.uspartsperformance.fi/gulf-max-sl-10w40-4l

    Tuo on jo aika hifiöljy vanhaan matalaviritteiseen moottoriin. Nykyöljyt on siitä mukavia, että ne toimii, halvimmatkin. Toista oli 1980-luvulla, kun hienoja (?) Fiat-moottoreita ajettiin rikki niinä oikeina pakkastalvina Esso Uniflolla. Se ei ollut kuraa, vaan hunajaa, siis kiinteää sellaista...-35 C pakkasessa sai odotella vartin, että ylösalaisin käännetystä tonkasta kiinteähkö öljy tuli näyttämään kieltä.

    Yksi hyvä poistunut tuote oli Pennzoil 10W-30 mineraaliöljy; Opelin 1,3 l 75 hp kone sai uutta elämää, kun kaadettiin tuota viimeisinä elinvuosina. Nostajat tykkäs. Aiemmat Mobil 1 5W-50 oli liian hifiä.
     
  12. f34

    f34 Double Gearhead

    Mutta Teboilista 100% omistaa venäläinen yhtiö. Toki ne purkittaa tavaran vaikka Haminassa.
     
  13. pulttirengas

    pulttirengas 3rd gear

    Mä laitoin Volvon B18 tappikoneeseen Valvoline Maxlife 10W40 ja purkin Valvoline "oil treatment" töhnää, ei vuoda kuin ihan kevyesti venakopasta ja kone on toiminu tähän asti ihan ok eikä kuluta öljyä. Keinuvivut on ainakin ihan öljyssä kun kurkkaa öljyntäyttöreijästä, vissiin hyvä että pysyy öljy paikoillaan eikä valu öljypohjaan kun auto on seisonnassa niin ei käy kuivana kun seuraavan kerran starttaa.

    Pelkkää mineraaliöljyä en laittaisi muihin kuin roskismoottoreihin joihin saa tankata joka reissulla pari litraa. Puolisyntiset vähintään pitää olla.
     
  14. VIN M

    VIN M 1st gear

  15. AnHie65

    AnHie65 2nd gear

    VIN M; kiitos linkistä!
     
  16. Toope

    Toope 2nd gear

    Ootte pihalla kuin lumiukot,tietyn aikakauden moottoriin paras öljy on se,mikä oli "parasta" sen aikaisella luokitusasteikolla,Esim
    · SA - 1930 ja vanhemmat moottorit helpoissa käyttöolosuhteissa. Ei suorituskykyvaatimuksia eikä tämän luokituksen öljyä pidä käyttää ellei erityisesti moottorinvalmistaja suosittele. Vastaa aikaisempaa ML luokitusta.

    · SB - 1951 ja vanhemmat moottorit helpoissa käyttöolosuhteissa. Kevyt lisäaineistus eikä tämän luokituksen öljyä pidä käyttää ellei erityisesti moottorinvalmistaja suosittele. Vastaa aikaisempaa MM luokitusta.

    · SC - 1967 ja vanhemmat moottorit. Vastaa aikaisempaa MS luokitusta.

    · SD - 1971 ja vanhemmat moottorit. Parempi puhtaanapito, kulumissuoja ja ruosteenestokyky verrattuna SC luokkaan. Korvaa SC luokan.

    · SE - 1979 ja vanhemmat moottorit. Parempi hapettumisenesto, korkeiden lämpötilojen puhtaanapito ja ruosteenestokyky verrattuna SD luokkaan. Korvaa SC ja SD luokat.

    · SF - 1988 ja vanhemmat moottorit. Parempi hapettumisenesto ja kulumissuoja verrattuna SE luokkaan. Korvaa SC, SD ja SE luokat.

    · SG - 1993 ja vanhemmat moottorit. Korvaa SF, SE, SF/CC ja SE/CC luokat.

    · SH - 1996 ja vanhemmat moottorit. Parempi puhtaanapito, hapettumisenesto ja kulumissuoja verrattuna aikaisempiin luokkiin. Korvaa SG ja aikaisemmat luokat.

    · SJ - 2001 ja vanhemmat moottorit. Korvaa SH ja aikaisemmat luokat.

    · SL - 2004 ja vanhemmat moottorit. Korvaa SJ ja aikaisemmat luokat.

    · SM - 2004- moottorit. Korvaa SL ja aikaisemmat luokat.

    · SN - Tulossa 1.10. 2010 mallivuoden 2011 ja aikaisempien autojen moottoreille. Erikseen polttoaineensäästövaatimus SN Resource Conserving. Parempi polttoainetalous ja suoja pakokaasujärjestelmille sekä sopivuus E85 polttoaineelle.
    API-luokitus bensiinimoottorit

    · CA - vanhat moottorit helpoissa käyttöolosuhteissa. Käytössä 1940- ja 1950-luvuilla eikä tämän luokituksen öljyä pidä käyttää ellei erityisesti moottorinvalmistaja suosittele. Vastaa aikaisempaa DG luokitusta.

    · CB - vanhat moottorit helpoissa tai keskiraskaissa käyttöolosuhteissa. Käytössä vuodesta 1949 alkaen vapaasti hengittävissä moottoreissa korkealla polttoaineen rikkipitoisuudella. Vastaa aikaisempaa DM luokitusta.

    · CC - 1961 alkaen vapaasti hengittävät, turbo- tai mekaanisesti ahdetut moottorit. Vastaa aikaisempaa DM luokitusta.

    · CD - 1955 alkaen vapaasti hengittävät, turbo- tai mekaanisesti ahdetut moottorit erilaatuisilla polttoaineilla. Vastaa aikaisempaa DS luokitusta.

    · CD-II - 2-tahtidieselmoottorit. Korkea suoja kulumista ja likaantumista vastaan. Täyttää API CD vaatimukset.

    · CE - turbo- tai mekaanisesti ahdetut dieselmoottorit vuodesta 1983 alkaen. Korvaa API CD luokituksen.

    · CF-4 - 4-tahtiturbomoottorit vuodesta 1990 alkaen. Ylittää API CE vaatimukset öljynkulutuksen ja männänpuhtauden osalta.

    · CF - dieselmoottorit vuodesta 1994 alkaen, jotka käyttävät rikkipitoisuudeltaan (yli 0,5%) polttoainetta. Korvaa API CD luokituksen.

    · CF-2 - 2-tahtidieselmoottorit vuodesta 1994 alkaen. Erittäin korkea suoja kulumista ja likaantumista vastaan. Korvaa API CF-II luokituksen.

    · CG-4 - 4-tahtidieselmoottorit 1994 alkaen rikkipitoisuudeltaan alle 0,5% polttoaineella.

    · CH-4 - 4-tahtidieselmoottorit 1998 alkaen rikkipitoisuudeltaan alle 0,5% polttoaineella.

    · CI-4 - 4-tahtidieselmoottorit 2002 alkaen rikkipitoisuudeltaan alle 0,05% polttoaineella. Korvaa API CH-4, CG-4 ja CF-4 luokitukset.

    · CI-4 PLUS - 4-tahtidieselmoottorit 2004 alkaen. Korvaa API CI-4, CH-4, CG-4 ja CF-4 luokitukset.

    · CJ-4- 4-tahtidieselmoottorit 2007 alkaen. Korvaa API CI-4 PLUS, CI-4, CH-4, CG-4 ja CF-4 luokitukset. Tarkista moottorivalmistajan vaatimukset käytettäessä rikkipitoisuudeltaan yli 15 ppm polttoainetta.
    API-luokitus dieselmoottorit

    · ML (Motor Light) - suotuisat ajo-olosuhteet

    · MM (Motor Moderate) - hieman raskaammat ajo-olosuhteet - suurempia ajonopeuksia ja korkeampia moottorin lämpötiloja.

    · MS (Motor Severe) - vaikeammat ajo-olosuhteet; pysäyttämis- ja käynnistämisajoa sekä paljon tyhjäkäyntiä, jolloin moottori joutuu käymään jatkuvasti alilämpöisenä. Tästä aiheutuu sakanmuodostumista sekä sylinterien ja laakerien syöpymistä.
    Moottoriöljyjen API-luokitus (vanha) kaasutinmoottorit

    · DG (Diesel General) - dieselmoottorit normaaleissa ajo-olosuhteissa.

    · DM (Diesel Moderate) - kohtalaisen vaikeat ajo-olosuhteet, jolloin ajetaan alilämpöisellä moottorilla ja raskaasti kuormitettuna sekä käytetään rikkipitoista polttoainetta.

    · DS (Diesel Severe) - erittäin vaikeat ajo-olosuhteet - pitkäaikaista, raskasta ajoa sekä ajoa alilämpöisellä moottorilla - rakenteeltaan erikoislaatuisia moottoreita sekä erittäin rikkipitoisten polttoaineiden käyttöä.
    Moottoriöljyjen API-luokitus (vanha) dieselmoottorit

    · A1/B1 - Pitkillä öljynvaihtoväleillä käytettävät bensiinimoottorit sekä henkilö- ja pakettiautojen dieselmoottorit, jotka ovat suunniteltu alhaisen kitkan ja alhaisen viskositeetin öljyille. Sisältää polttoaineensäästövaatimuksen (min 2,5% vs SAE 15W-40 vertailuöljy). Nämä öljyt eivät sovellu käytettäväksi joissakin moottoreissa ja soveltuvuus tarkistettava auton ohjekirjasta.

    · A3/B3 - Korkeatehoiset bensiinimoottorit sekä henkilö- ja pakettiautojen dieselmoottorit pitkillä vaihtoväleillä ja/tai vaativissa käyttöolosuhteissa.

    · A3/B4 - Korkeatehoiset bensiinimoottorit sekä suoraruiskutusdieselmoottorit. Korvaa A3/B3-luokan.

    · A5/B5 - Pitkillä öljynvaihtoväleillä käytettävät bensiinimoottorit sekä henkilö- ja pakettiautojen dieselmoottorit, jotka ovat suunniteltu alhaisen kitkan ja alhaisen viskositeetin öljyille. Sisältää polttoaineensäästövaatimuksen (min 2,5% vs SAE 15W-40 vertailuöljy). A1/B1-luokkaan verrattuna kovemmat vaatimukset öljyn haihtuvuuden sekä moottorin kulumisen ja puhtauden suhteen. Nämä öljyt eivät sovellu käytettäväksi joissakin moottoreissa ja soveltuvuus tarkistettava auton ohjekirjasta.

    Huom! A2/B2 poistunut käytöstä ja A4 varattu tulevaisuuden moottoreille
    Moottoriöljyjen ACEA A/B-luokitus bensiini- ja dieselmoottoreille

    · C1 - Partikkelisuodattimella ja katalysaattorilla varustetut henkilö- ja pakettiautojen diesel- ja bensiinimoottorit, jotka vaativat alhaisen kitkan ja alhaisen viskositeetin "low SAPS" öljyä. Nämä öljyt pidentävät partikkelisuodattimen ja katalysaattorin ikää ja säilyttävät auton polttoainetalouden. Sisältää polttoaineensäästövaatimuksen (min 3,0% vs SAE 15W-40 vertailuöljy). Varoitus: näillä öljyillä on alhaisin "SAPS" koostumus eivätkä ne sovellu joihinkin moottoreihin ja soveltuvuus on tarkistettava auton ohjekirjasta.

    · C2 - Partikkelisuodattimella ja katalysaattorilla varustetut henkilö- ja pakettiautojen diesel- ja bensiinimoottorit, jotka vaativat alhaisen kitkan ja alhaisen viskositeetin öljyä. Nämä öljyt pidentävät partikkelisuodattimen ja katalysaattorin ikää ja säilyttävät auton polttoainetalouden. Sisältää polttoaineensäästövaatimuksen (min 2,5% vs SAE 15W-40 vertailuöljy). Varoitus: nämä öljyt eivät sovellu joihinkin moottoreihin ja soveltuvuus on tarkistettava auton ohjekirjasta.

    · C3 - Partikkelisuodattimella ja katalysaattorilla varustetut henkilö- ja pakettiautojen diesel- ja bensiinimoottorit. Nämä öljyt pidentävät partikkelisuodattimen ja katalysaattorin ikää. Varoitus: nämä öljyt eivät sovellu joihinkin moottoreihin ja soveltuvuus on tarkistettava auton ohjekirjasta.

    · C4 - Partikkelisuodattimella ja katalysaattorilla varustetut henkilö- ja pakettiautojen diesel- ja bensiinimoottorit, jotka vaativat "low SAPS" öljyä. Nämä öljyt pidentävät partikkelisuodattimen ja katalysaattorin ikää. Varoitus: nämä öljyt eivät sovellu joihinkin moottoreihin ja soveltuvuus on tarkistettava auton ohjekirjasta.
    Moottoriöljyjen ACEA C-luokitus pakokaasujenpuhdistusjärjestelmillä varustetuille moottoreille

    · E4 - Euro I, Euro II, Euro III, Euro IV ja Euro V pakokaasupäästömääräysten mukaiset moottorit erittäin vaativissa käyttöolosuhteissa, esimerkiksi hyvin pitkillä öljynvaihtoväleillä. Soveltuu moottoreihin ilman partikkelisuodatinta ja joihinkin EGR sekä SCR moottoreihin. Soveltuvuus tarkistettava autonvalmistajalta.

    · E6 - Euro I, Euro II, Euro III, Euro IV ja Euro V pakokaasupäästömääräysten mukaiset moottorit erittäin vaativissa käyttöolosuhteissa, esimerkiksi hyvin pitkillä öljynvaihtoväleillä. Soveltuu EGR moottoreihin partikkelisuodattimella tai ilman sekä SCR moottoreihin. E6 laatua suositellaan erityisesti partikkelisuodattimella varustettuihin moottoreihin ja se on suunniteltu käytettäväksi rikkipitoisuudeltaan alhaisen dieselpolttoaineen kanssa. Soveltuvuus tarkistettava autonvalmistajalta.

    · E7 - Euro I, Euro II, Euro III, Euro IV ja Euro V pakokaasupäästömääräysten mukaiset moottorit vaativissa käyttöolosuhteissa, esimerkiksi pitkillä öljynvaihtoväleillä. Soveltuu moottoreihin ilman partikkelisuodatinta ja useimpiin EGR sekä SCR moottoreihin. Soveltuvuus tarkistettava autonvalmistajalta.

    · E9 - Euro I, Euro II, Euro III, Euro IV ja Euro V pakokaasupäästömääräysten mukaiset moottorit vaativissa käyttöolosuhteissa, esimerkiksi pitkillä öljynvaihtoväleillä. Soveltuu moottoreihin partikkelisuodattimella tai ilman sekä useimpiin EGR ja SCR moottoreihin. E9 laatua suositellaan erityisesti partikkelisuodattimella varustettuihin moottoreihin ja se on suunniteltu käytettäväksi rikkipitoisuudeltaan alhaisen dieselpolttoaineen kanssa. Soveltuvuus tarkistettava autonvalmistajalta.

    · Huom! E1, E2, E3 ja E5 poistuneet käytöstä ja ne voidaan korvata nykyisillä luokilla. E8 varattu tulevaisuuden moottoreille.
    Moottoriöljyjen ACEA E-luokitus raskaan kaluston dieselmoottoreille

    · GF-1 sisältää API SH ja Energy Conserving II (EC-II) vaatimukset. Kehitetty vuonna 1990 (päivitetty 1992) ja olis minimi vaatimus sen aikaisille amerikkalaisille ja japanilaisille autoille. EC-II öljy säästää 2.7% polttoainetta verrattuna referenssiöljyyn laboratorio-olosuhteissa.

    · GF-2 korvasi GF-1:n 1996. Öljyn täytyy täyttää API SJ ja EC-II vaatimukset. Tiukemmat vaatimukset fosforipitoisuuden, kylmäominaisuuksien, puhtaanapitokyvyn ja vaahtoamiseneston osalta.

    · GF-3 öljyn täytyy täyttää API SL ja EC-II vaatimukset. Entistä tiukemmat vaatimukset öljyn pitkäaikaisvaikutuksille pakokaasujen puhdistusjärjestelmille, parempi polttoainetalous, alhaisempi haihtuminen, puhtaampi moottori ja pidempi viskositeetin säilyminen.

    · GF-4 julkaistiin 2004 ja se perustuu API SM luokitukseen. Selkeästi kovemmat vaatimukset kuin GF-3 luokalla.

    · GF-5 tulossa 1.10. 2010 mallivuoden 2011 ja aikaisempien autojen moottoreille. Parempi polttoainetalous ja suoja pakokaasujärjestelmille sekä sopivuus E85 polttoaineelle.
    Moottoriöljyjen ILSAC luokitus (bensiinimoottorit)

    Pointtina se,että liukas hypersuperöljy ei ole välttämättä hyvä laahurikoneessa,tai suuremmilla välyksillä jo tehtaalla kasatussa koneessa,ja se ettei uudempi luokitus VÄLTTÄMÄTTÄ TÄYTÄ jonkun vanhemman luokituksen kriteereitä. :odroll:
     
  17. Keränen

    Keränen Gearhead

    Itse olen ajanut 11 vuotta ja 60tkm Mobilin super 2000 10w-40 osasynteettisellä ilman mitään ongelmia. Kone on fordin lievästi viritetty 302 vuodelta -70, mutta samanlaisiahan nuo on... Purin koneen osittain toissa syksynä ihan mielenkiinnosta ja ei mitään kulumaa nokassa/nostajissa/sylintereissä näkynyt. Hyvin pysyy paineetkin kuumana. Öljyt vaihdettu aina 5tkm välein.
     
  18. kauko-63

    kauko-63 Gearhead

    mä laitoin teboilin 10w-60 ja vähä lirahti liikaakin jonkun verran yläviivan yli,oon nyt odotellu että söis ylimääräset pois mut ei syö! motoxin 20w-50 oli viime kesänä ja sai kokoajan olla lisäämässä.
     

Kerro tästä muillekin!