Mikä on kun ei hommat luista, mikä on kun ei onnistu..

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Capri26i, 2.6.2003.

  1. Capri26i

    Capri26i 1st gear

    Niin, tässä tänään lähdin Peugeotillani aivan normaalisti työpaikan parkista, starttasin ja ajoin kotiin. Kotona auto seisoi noin tunnin, jonka jälkeen lähdin veljenpojan kanssa ongelle. Auto starttasi laiskasti, eikä käynnistynyt. No, pukattiin vähän ja auto lähti heti käyntiin ja tuntui toimivan ihan normaalisti. Jätettiin auto lammen rantaan parkkiin ja ajateltiin, että on se nyt jo latautunut, ja voidaan jättää siihen ja kenkä vain paikalleen. Kun oltiin pois lähdössä, taas pari laiskaa kierrosta. no, pukattiin käyntiin ja ajamaan. Tässä vaiheessa alettiin olla varmoja että joku ei nyt toimi.
    Kummallisesti auton ollessa sammuksissa ja virrat pois päältä, valot palavat eikä saa sammutettua, ja sisällä palaa himmeästi pari mittarivaloa sekä himmeästi latauksen merkkivalo. Kun pistän virrat päälle, latausvalo sammuu ja kaikki muut merkkivalot loistavat kirkkaasti. Diagnosoin tästä että akussa on kyllä virtaa, mutta jossakin kyllä mättää. Voisko huono koneesta koriin-maadotus tehdä tällästä? Valot on automaattiset eikä niitten pitäs palaa ilman virtoja ollenkaan, paitsi pitkäväläytys toimii, muuten ei pitäis. eikä sisällä nappuloissa olevat valot kuuluisi myöskään palaa ilman virtaa..

    Auttakaa.
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Yksi mahdollinen kohde on sulakerasian pohja, joka on hapettunut. Irti vaan ja puhdistus. Kaverilla oli 19 Citroenissa sama vika.
     
  3. KajS

    KajS Gearhead

    Muinoin (80-luvulla) yksi Escort 1,1 hölmöili vähän samaan tapaan. Syy: maadoitusjohdin moottorin ja korin välillä poikki.

    Eräässä Rellussa jäi pakkovalot päälle. Syy: valorele jumissa; rele auki, crc:tä sisään ja taas toimi.

    Sulakerasia edellisen puhujan mukaan ja virtalukko lienevät myös syntilistalla. Jos valokytkentä antaa "takakautta" virtaa virtalukolle vaikkei avain olekaan paikallaan.

    Kytkin kerran nuorena yhteen ooppeliin työvalon, joka toimi myös lisäperuutusvalona: No jos oli pysäköinyt auton pakki päällä ja kytki virrat lamppuun, syttyi mittariston varoitusvalot. Purin lisäperuutusvalokytkennän.

    Josko noista voisi jotain päätellä, ainakin sen että minä opiskelin autonkorjausta kauppaopistossa...
     
  4. Capri26i

    Capri26i 1st gear

    Vikoja oli kaksi, toinen niistä oli laturi joka latasi noin 8.5 volttia, vaihdoin ehjän laturin ford-laturikasasta tilalle ja luovaa mielenvikaisuutta käyttäen modifoin kiinnikkeet sopiviksi, että hihnalinja tuli suoraksi. ja toinen, tuo valosekoilun aiheuttava asia oli automaattivalojen releet. nappasin kummastakin releestä piuhat irti, nyt valot ei toimi enää automaattisesti, mutta toimii kuitenkin kaikki normaalisti katkasijoistaan. Oikeestaan tää on ihan hyvä, koska joskus on hyvä saada valot pois päältä vaikka auto oliskin käynnissä. Ennen kun sai vain parkeille tai päälle.
     
  5. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    mulla oli aikoinaan perävaunun pistoke Range Roverissa täynnä mutaa. Kun painoi jarrua syttyi Hassusti latauksen merkkivalo ja kaikki muukin oli aivan sekaisin
     

Kerro tästä muillekin!