Mikä on oikiasti hyvä hylsysarja ?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja ruostekasa, 9.12.2006.

  1. jarkko71

    jarkko71 1st gear

    Itse olen käyttänyt jonneswayta, tuntuu itelle ainakin hyvältä kädessä.

    Löysin muuten tällasen nettikaupan äskettäin:
    http://www.st-tukku.net

    Siellä on aika paljon halvemmalla tavaraa myynnissä kun esim. K-Raudoissa tai vastaavissa kaupoissa(tai ainakin nuo jonneswayn tuotteet).. Täytyykin jatkossa ostaa varmaan tuolta tavaraa..
    Kaveri tilasi Leijonan talviasusteet työvaatteiksi ja tuli aika pikaseen ja luotettavalta touhulta vaikutti.

    Tosin tuolla on jonkin verran katkoksia sivuilla, oon pari kertaa ainakin huomannu että toimii hitaasti mutta ehkäpä se on sitten vaan jostain palveluntarjoajasta kiinni, mutta voi kokeilla vaihtoehtoisesti www.suomenteollisuustarviketukku.net osotetta :)
     
  2. WSE

    WSE 1st gear

    No jaa-a onhan nuo kestäneet mitä muutama hylsy on. Tosin ei ole rajoja kokeiltu. Pitäsi joku päivä testata momentilla noita samankokoisia mikä paukahtaa ensiksi, niin tietää mitä ostaa jatkossa. "ikuinen takuu" noilla magnumeillakin vissiin on, mutta tehdään kaiketikin jossain kaukoidässä?
    Eihän se ikuinen takuu paljoa lohduta jos on rystyset verillä kun avain pettää mutta sillähän ne niitä myyvät.
     
  3. Lassard

    Lassard Gearhead

    Ääni KOKEN:lle

    En tiedä nykyään, mutta -91 siinä oli ikuinen takuu, johon ei oo tarvinnu turvautua.

    Ja räikästä lähtee tismalleen samanlainen ääni kuin revolverin rullasta :eek: Vissiin aika tarkasti tehty.
     
  4. Olli_

    Olli_ 1st gear

    Stahlwille, Dovidat, Bahco ja ehkä jopa Standvik. Noita tulee itse käytettyä ja ovat kuulemma muillakin kestäneet.

    En nyt väitä mitään, mutta lukenut olen että Kamasan laatu on nykyään aivan eri tasoa kuin ennen. Huonompaa siis.
     
  5. jart$u

    jart$u Gearhead

    mun mielestä amerikkalaista autoa on moninkerroin miellyttävämpää huoltaa U.S.-made työkaluilla kun millään bratwurstinpurijan suolentuotoksilla, vinosilmistä tai swedupelleistä puhumattakaan.
    siksi olen työkaluostoksillani antanut itselleni luvan valita työkalut lähinnä craftsman, mac, K-D ja snap-on merkkien väliltä.
     
  6. T.S

    T.S 1st gear

    Tulipahan tilailtua kamasan iso sarja, katsotaan miten kestää käytössä.

    Hintataso bahcon kanssa oli melkeinpä identtinen.
     
  7. Buick55

    Buick55 Gearhead

    Aijaa,minä olen käyttänyt kullattuja avaimia joihin on kelloseppä upottanut erilaisia runibeja sekä muita jalokivennäisiä,ei kai sitä normi asentaja voi hyväksyä mitään sen halvempaa?VITUNKO väliä sillä on jos on joku ihme takuu ja sitten avain sippaa juuri viikonloppuna kesken remontin eikä olemuita "Kaluja"koska olen hommannut x-sarjan jossa on takuu...se on lievästi sanottuna haasteellinen tilanne(koska haasteellinen on nyt muotia,eikä voi ääneen sanoa että vituttaa).Vakavammin puhuen hommaa esim.muutama pikkasen halvempi sarja niin on sitten mistä ottaa jos sattuuu vahinko,niin ei keskeydy remontti,EIKÄ SEN TARVII OLLA MIKÄÄN YLIHINNOITELTU NS.LAATUSARJA(tajusitko)
     
  8. buick8791

    buick8791 1st gear

    Eikä, kun nykyään termi haasteellinen on myös liian negatiivinen ja vanhanaikainen; nyt mennään sanassa kehittämiskelpoinen.

    Niin noista työkaluista: mitäs merkkiä noiden muutaman halvemman sarjan pitäisi olla?
     
  9. WSE

    WSE 1st gear

    Prkl kun sen avaimen hajoamisen takia murtaa nyt vaikkapa ranteensa eikä noissa halpissarjoissakaan nyt satu olemaan vararannetta mukana niin keskeytyy homma joka tapauksessa. Tämän takia minä ainakin pyrin hommaamaan vehkekitä jotka kestää, merkistä riippumatta. Ikuiset takuutkaan ei haaverin sattuessa paljoa lohduta. Se lohduttaa ettei sitä haaveria satu eikä avaimet hajoa käsiin. Jos noihin pitää investoidakin on asiassa se hyvä puoli ettei sitä tarvitse tehdä kuin kerran.
     
  10. Buick55

    Buick55 Gearhead

    Joo,en tarkoittanut mitään kiinan sarjaa ja tuo pikkasen halvempi on suhteellinen käsite,jokainen voi käyttää hieman omaa järkeään,sarjan merkillä ei ole ainakaan itselle kovin suurta väliä,olen vasta "harjoitellut"25v.ruuvaamista,joten siinä syntyy väkisinkin jonkunlainen tuntuma noihin erilaisiin avaimiin,olen tästä aiheesta marissut aiemminkin,että mistäköhän johtuu yleensäkin nuo työkalujen särkymiset?Vahinkoja tietysti sattuu ja se on toki normaalia,mutta itse olen sen verran näköjään tumpelo että en ole saanut "urani"aikana kuin joskus alkuaikoina juuri noita kiinanpommeja hajalle.En suinkaan ole vastaan noita"laatusarjoja"mutta tarviiko aina olla"ylimitoitetut"kamppeet jos käyttö esim.sattuu olemaan satunnaista.Taisin myös mainita jotain noista takuista,itselle ei paskankaan vaikutusta jos myydään vaikka kuinka ikuisella+kaks viikkoa päälle takuulla,sillä olen varustautunut vuosien aikana työkalu asioissa niin että ei tule viikonloppunakaan hätä jos joku menesikin hajalle,kai se johtuu siitä että ei hajoa kun on noita varakaluja moneen lähtöön??
     
  11. kma68

    kma68 Gearhead

    Olen samaa mieltä, että halvemmillakin pärjää satunnaisessa/harrastus käytössä. Itsellä ollut rapiat kymmenen vuotta joku nimetön n. 140 osainen halpissarja ja vaikka jotkut osat on väännetty korkkiruuville tai mutkalle niin silti työt on tullut tehtyä. Löytyy sitä vankempaakin sarjaa, mutta noissa halpissarjoissakin on ihan laadukasta osaa kohtuullisesti. Mukavahan se tietenkin on tehdä vakavampaa harrastusta tms. kalliilla ja laadukkailla työkaluilla, mutta vähemmälläkin pärjää. :-?
     
  12. Olli_

    Olli_ 1st gear

    Jopa menee touhu rivoksi jos jenkkiläistä autoa ei saa huoltaa kuin amerikkalaisilla kaluilla. Vaikka vanhat jenkin nättejä autoja ovatkin, niin valmistusmaana tai maana ylipäänsä ehkä kuvottavin ja naurettavin ikinä :rotfl:
     
  13. D 51

    D 51 1st gear

    Melkein voisi kokeilla toista työtapaa,jos ranteita alkaa murtumaan. :odroll:
    Tosin en oo onneksi joutunu käyttämään noita halpasarjoja,mutta kyllä mulla
    on esim.ne muutamat bilteman hylsyt ja lenkit mitä mulla on niin kestänyt.
    Useimmiten jos työkalu menee rikki,niin se on väärä kalu kyseiseen hommaan.Ja halkee ne snap-on hylsytkin.
     
  14. max

    max Double Gearhead

    SNAP-ON on paras merkki,valitettavasti saan käyttää niitä ainoastaan työpaikallani.
    varttituumanen räikkä muunmuassa kestää mitä vaan.
    myös avaruusraketit ja vastaavat korjataan SNAP-ON työkaluilla.en ole juonut paljoakaan.
     
  15. Impala71

    Impala71 1st gear

    Eipä tuo about 200e 100-osaisesta kunnon satsista ole ollenkaan paha hinta varsinkin jos saa ikuisella takuulla. Täältä ääni facom:in kamoille varsinkin facomin räikät on kestävimpiä mitä markknoilta löytyy, ainakaan käsivoimin ilman jatkovartta niintä ei voi saada hajalle vaikka olisi riskimpikin ruuvaaja.
     
  16. kalhu1969

    kalhu1969 1st gear

    kamasa on ihan ok, räikissä tosin nämä tiheähammastetut antautuvat luvattoman nopeasti(pullistaa hauista). mutta takuu hoituu todella hyvin kaikista liikkeistä kun myyvät kamasaa... hazetin räikkä ollut kestävin tähänmennessä, ikää oli jo 25v ja hävitin sen ennen kuin sain käytettyä loppuun :)
     
  17. T.S

    T.S 1st gear

    Tuolla parillasadalla ei vaan valitettavasti saanut facomilta kuin jonkun 20 osaisen 1/4 tuumaisen hylsysarjan, ja 1/2 tuumainen suht suppean sarjan hyllyhinta oli liki 500...

    Olin siis itse aikeissa ostaa kyseisen valmistajan kamat kunnes näin hinnat.

    Kiintoavaimina mulla on facomia jonnin verran ja ne ainakin kestää.
     
  18. 280471

    280471 1st gear

    käytin tänään,lidlin hyväksi kokemaani sarjaa.12 osaa ja hintakaan ei ollu kuin 5,90e.tällä saa monia ruuveja kiinni ja joskus aukikin,ei ne takuusta puhunu mitään,mutta ei se haittaa.laitoin tänään kaks anteenia taakse.ps:ehkä vien keväällä näyttelyyn.
     
  19. WSE

    WSE 1st gear

    Ei ole vielä sentään ihan rannetta murtunut vaikka karkeaksi esimerkiksi otinkin. Kymmenkunta vuotta sitten ei meikäläiselläkään tosin ollut kuin joku halpa kiinanhylsysarja ja kyllä sillä monta kertaa sai kädet verille taikka kolhittua, vaikkei työtavassa sinänäs kai vikaa ole, vanhat pultit kun tahtoo olla joskus lujassa eikä aina niin särmikkäitäkään, nuo kiinan hylsyt sen sijaan jousti taikka muokkautui ja pääsi pyörähtään tiukassa paikassa ja lipsahduksestahan sitten kovassa väännössä seuraukset on useimmin käsille enempi tai yleensä vähempi mukavia. Tai sitten t vääntimen varsi antoi periksi tai kiintoavaimen leuat... kyllä noiden avaimentekeleiden kanssa on kaikki h... vetti koettu enkä halua kokea sitä enää. Kiroilukin on jostain syytä vähentynyt noista ajoista varsin merkittävästi...
     
  20. Anonymous

    Anonymous Guest

    Suoritin muutamia viikkoja sitten työkalukaapissa "etnisen puhdistuksen" jossa jokainen työkalu johon valmistaja ei ollut uskaltanut laittaa nimeään, päätyi roskiin.

    Muutamia näkemyksiä & kokemuksia: Bacho-Beltzer-Sandvik laatu on laskenut sen jälkeen kun noista tuli yksi firma. Bacho-Beltzer ruuvarit osoittivat pyöristymisen merkkejä vähän liian nopeasti. 20v ikäiset Bachot joita on jonkin verran, ovat parempia kuin tämän päivän työkalunsa.

    Gedoren kiintoavaimet ovat melko jees mutta kun mennään tilanteeseen jossa voimasanat alkavat olla herkässä niin alkaa myös saksalainen rauta pehmenemään. Tästä olin vähän yllättynyt.

    Teng-toolsin vehkeet ovat yllättäneet positiivisesti. Esimerkiksi momenttiavaimella on tehty muutama kone letukasta zetoriin ja sen jälkeen käytettiin kalibroinnissa => oli erittäin tarkasti speksissä. Räikät ovat kestäneet hyvin.

    Bilteman 10v takuu -vehkeisiin olen suhtautunut "no brain, just power" -työmenetelmin aina kun on vähänkin mahdollisuus. Ei vaan ole vielä onnettomat hajonneet, olen pettynyt :wink: Kyllä jos tuuma-hylsy maksaa 1.60 euroa mä en saa sitä hajalle niin jossain on vika....

    Facomin 6-kolo avain-hylsyille on annettu sikaa jatkovarren kanssa. Ketään ei yllätä että ne vaan ovat kestäneet....

    Yleisesti ottaen on tullut fiilis että kyllä vanha GM:n rauta antaa yleensä ennemmin periksi kuin tämän päivän työkalut vaikka kuinka yrittäisi :rotfl:
     

Kerro tästä muillekin!