Mikä on urheiluauto?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Yorcci, 2.7.2007.

  1. Yorcci

    Yorcci Gearhead

    Miten sinä määrittelet urheiluauton? Suorituskyvyn, ulkonäön, paikkaluvun vaiko minkä mukaan?

    Itselläni on ihan yleisesti urheiluautoksi luokiteltava auto, '87 Corvette. Joka on paikkaluvun (2-paikkainen) ja ulkonäkönsä puolesta hyvinkin miellettävissä urheiluautoksi. No, ehkä myös suorituskykynsä puolesta. Tänä kesänä 14.52 varttimaililla ja 14.43 400 metrillä, eri tilaisuuksissa, mutta lienevät kohtuuvertailukelpoisia. Auto kulkee myös yli 200 km/h, useamman kerran poliisin tutkalla mitattuna.

    G-techillä mutkassa on näkynyt sivuttaiskiihtyvyytenä 1.09 G (kaveri seurasi mittaria, minä keskityin ajamiseen). Tämä ei ole tietenkään absoluuttiarvo, mutta 10 prosentin virhemarginaalillakin mielestäni hyvä arvo. 0-100 lukemat samaisella G-techillä 6.4 s melkoisella sutimisella. Tämä tarkistetaan, kunhan saan uudet renkaat taka-akselille.

    Itselläni on ollut urheiluauton 'määritelmä' suorituskyvyn perusteella seuraavat kohdat täytettävä:

    1/4-maili alle 15 s
    Seisova kilometri alle 30 s
    Huippunopeus yli 200 km/h
    0-100 km/h alle 7 s
    Mutka-ajoon ominaisuudet kohdallaan, sanotaan nyt vaikka sivuttaiskiihtyvyys luokkaa 0.9 G

    Ulkonäkö mieluusti 'sporttinen'

    Näillä minun kriteereilläni Corvetteni olisi 'täysiverinen' urheiluauto.

    Muttamutta. Kun tuolla varttikisoissa alkaa dieseliperhefarkutkin liikahtamaan nopsemmin kuin varsinainen 'urheiluauto', niin onko urheiluauton määritelmä kohdallaan?
     
  2. garagektc

    garagektc Gearhead

    No niin, mukava väittelyn aihe.
    Aiemmin on paljon tullut kuultua väittelyä mikä on katuauto joten hyvä että meille mutka-ajon ystävillekkin löytyy joku aihe.

    Urheiluautohan on siitä hauska käsite, kuten muutkin, että täytyy ensimmäisenä päättää voiko kriteereissä olla sellaisia kohtia jotka poissulkevat esim 60-luvulla tehdyt urheiluautot.

    Mutta jos nyt ihan ilman mitään tällaisia spekulointeja lähdetään arpomaan niin sanoisin että:
    - varttimaili alle 15s kuulostaa ihan kohtuulliselta, eihän kyse ollut superautoista, mutta kun tänä päivänä nuo sportit kulkee aika hyvin niin raja voisi ehkä olla kuitenkin vaikkapa 14.5 tai jopa 14.
    - huippunopeudessa 200km/h ei kyllä riitä kun dieselitkin menee 250 rajoittimia vasten joten ehkä se 230-240 km/h olisi lähempänä
    - 0-100 pudottaisin kyllä rajaa tuonne 6 sekunnin hujakoille syystä että urheiluautosta seuraava luokka eli superautot menee tuon kuitenkin lähes prätkäluokkaan
    - 0,9G on aika hyvä raja
    - Ja kyllähän urheiluautossa täytyy olla jarrut eli ehkä 0-160km/h-0 aika pitäisi myös asettaa

    Ulkonäkö on sellainen asia joka on sitten tulkintakysymys eli ei ehkä niin olennainen, mutta toki tärkeä. Ehkä rajatapauksissa voitaisiin 2-paikkaisuutta tai muuta epäkäytännöllisyyttä pitää urheiluautoksi puoltavana tekijänä.
     
  3. Yorcci

    Yorcci Gearhead

    No mun kriteerit sijoittuu tuonne 80-luvulle, jolloin oli tapana kahlata noita autolehtiä läpi kirjastossa... Olihan toi mun sarvis 20 vuotta sitten ihan oikea urheiluauto. :p

    Mutta kun nimenomaan 'tavallisetkin' nykyautot menevät ohi mennen, tullen ja palatessa, niin tuo 'urheiluauto'-käsite vaatisi varmaankin hieman päivitystä. Toki tämän päivän Corvette on varmasti kaikilta ominaisuuksiltaan täysiverinen urheiluauto. Varsinkin Z06, joka alkaa olla jo siellä 'superautoluokassa'.

    Onko auton ominaisuudet arvosteltava oman aikakautensa tuotteina, vai voiko ne vetää samalle viivalle nykyautojen kanssa?
     
  4. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

  5. garagektc

    garagektc Gearhead

    Oman ikäisiin vertailu ensin ja sitten rimaa ylöspäin kohti uudempia kulkineita. Jokaisesta vuosikymmenestä jonka pysyy perässä, vaikka muutoksien avulla, saa sitten itselle plussaa :D
    Mulla on projektina -91 mallin musse joka ei ole vakiona koskaan täyttänyt mielestäni urheiluauton kriteereitä mutta siksipä mastercard on vinkunut tuskissaan ja tilanne paranee...toivottavasti.
    Onhan sekin nyt 200 kulkenut ja sataseen päästiin 7 sekunnin hujakoilla mutta jotenkin koomistahan se oli kun oli rumpujarrut ja kaikki :cry:
    Tokihan corvetten täytyy ollakin hiukan ponycareja sporttisempi, muutenhan se olisi vain lammas suden vaatteissa. Urheiluautokriteerit kyllä täyttyy ulkonäön puolesta kaiken ikäisillä corvetteilla ihan täysin.
     
  6. Yuri

    Yuri 1st gear

    kyllä omasta mielestä Corvette urheiluauton kriteerit täyttää, kun viikonloppuna ukon 93:sta kävin tyypittämässä 8) Tosin en ole paljon nopeammilla ajanutkaan. No M3 bemu varmaan lähes yhtä nopea, mutta se ei oikeen sytytä vaikka urheiluauton kriteerit täyttääkin. :lol:
     
  7. garagektc

    garagektc Gearhead

    Ikävä pilata tunnelmaa, mutta tarvii olla kohtuu vanha M3 ettei -93 vetteä radalla kyykkää. Muuten voidaan sitten olla samaa mieltä siitä että vette on urheiluautomaisempi.
     
  8. Yuri

    Yuri 1st gear

    Niin no paha mennä sanomaan. Tais olla 96 m3 jolla oon ajanu. Toki voihan se olla jopa nopeampi. Pitäis varmaan mennä radalle kokeilemaan :D
     
  9. garagektc

    garagektc Gearhead

    Ei sillä, ei nautintoa kellolla pelkästään mitata. Ei kait sitä itsekään olis nykyisenlaista kalustovalintaaa tehnyt jos näin olisi :D
     
  10. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Mustang tai Camarobird ei ole urheiluauto, korkeintaan urheilullisen näköinen henkilöauto, Corvette on urheiluauto. Kaikilla voi tietty harrastaa autourheilua.

    Tuo ajan ja vekottimien kehittyminen sotkee asioita. Lotus Elania varmaan moni pitää urheiluautona, mutta ei Mazda MX5:sta, vaikka se on samankaltainen ja parempi.

    Sports car -käsite tarkoittanee alun perin noita engelsmannien melkein kakslitraisia alle 1000kg painavia kinnereitä tyyliin Triumph TR3, joilla ajaminen tuntui urheilulliselta verrattuna Rover P3:seen, kun ajeli Englannin B-roadeilla (A road pikatie, B road mutkainen maantie).
     
  11. kaasua

    kaasua 1st gear

    150 heppaa on URHEILUAUTO ja kakslitraa on LIMSAPULLO!
     
  12. Yorcci

    Yorcci Gearhead

    Ei mennä siihen 'mun isillä on nopeempi auto kuin sun isillä' -meinikiin, jookos? En hae tällä keskustelulla nopeinta/parasta/kovinta kiihtyjää tai kenen auto menee kovimpaa vartin/mutkaradan vaan sitä, miten kukin määrittelee urheiluauton.

    Oman rytöläjäni merkin ja mallin otin vain esimerkin vuoksi esille. Aina pitää olla jokin vertailukohta, johon muita verrataan. Mutta kuten faktat osoittavat, ei 20 vuotta vanha lasikuitupulkka (vakiona!) ole kummoinenkaan suupala nykyautoille, vaikka urheiluautoksi ihan yleisesti lasketaankin.
     
  13. RB-440

    RB-440 1st gear

    Voishan tossa määrittelyssä käyttää apuna tehtaan omaa ilmoitusta: Urheiluauto on semmonen, jonka valmistaja on suunnitellut, kyhännyt ja myynyt nimenomaan urheiluautoksi. Kaikki muut autot on tehty muuhun tarkoitukseen.

    Esmes. mun mielestä Jaguar E-type ja Corvette on selkeesti urheiluautoja, mutta Mustangit ja Camarot on oman lajisiaan "pony careja," ja sittenhän on tietty muskeli autot, joita ainakaan ite en pidä urheiluautoina, vaikka niillä voi ajaa hyvinkin urheilullisesti ja niillä ajaminen voi toisinaan olla melkoista urheilua.
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    -2-ovea.
    -suorituskyky,riittävä. ainakin omaan vuosimalliinsa nähden,ts.perhekuljettimet jää selkeaästi.
    -"näyttää" urheiluatolta:coupe,rätti(Ei esim gti golf...)tms. töpöperät.
    -vähintään 6. syl.
    -erillisjousitettu taka-akseli.
     
  15. garagektc

    garagektc Gearhead

    Eli Lotus Esprit esimerkiksi ei olisikaan urheiluauto...?
     
  16. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Mä en laittais tohon kun sen rajoituksen että urheiluautolla ajamisesta pitää saada urheiluauton fiilikset :wink:
    Perustellen ihan sillä että niitä on monia hauskoja vanhempiakin kapistuksia jotka on aidosti urheiluautoja vaikkei ne olekaan ihan sellasia että lähtis lapasesta, esimerkiks vaikka MG, Trumpan Spitfire, Pyhimys Volvo jne.
    Mut sekin on sit taas mielipidekysymys mikä juttu tuo noi fiilikset kenellekin joten tää on varmaan hyvä aihe poikimaan taas monikymmensivuisen väittelyn :rotfl:
     
  17. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Minusta urheiluauton filosofia on hyvin yksinkertainen:

    - urheiluautossa ei kuulu olla pehmitettyä virtahevonesinahka sisustusta, ilmastointia tai mitään muutakaan tyhjänpäiväistä vitkutinta, vaan vittumaiset kuppipenkit, hiertävät monipistevyöt ja harjattu teräs/alumiini-sisustus.

    - moottorin pitää jylistä niin että munuaiskivet hioutuvat jo tyhjäkäynnillä murusiksi. Ja äänessä tulee olla sellaista auktoriteettia, että pelkkä kaasupolkimeen koskeminen on kuskillekin pelottava kokemus.

    - alustan ja ohjauksen ei tule olla peruajossa kivaa ja miellyttävää, mielummin ratin takana pitäisi hauiksen kasvaa, kun ohjaustehostamattomia valtavia eturattaita koettaa kääntää ja alustan pitäisi pudottaa hampaat suusta, ellei ole hammassuojia. Lyhyesti: siellä cockpitissä pitäisi tulla kuuma ja ahdistus, tulipellin tulisi hehkuttaa varpaita kuin grilli polttelisi pekoniin käärittyjä herkkusieniä.

    Noh, toisaalta, eihän kaikki oikeatkaan urheiluautot enää tätä kriteeriä täytä, mutta puritaaniselta mieleltäni ajattelen silti näin :p

    -JJ-
     
  18. garagektc

    garagektc Gearhead

    On tainnut JJH käydä vakoilemassa mun projektisuunnitelmia :rotfl: :rotfl:
     
  19. kime2

    kime2 Gearhead

    Hyvin pitkälti ollaan samaa mieltä tästä urheiluauton määritelmästä,mut tuon 6sylinteris-vaatimuksen jättäisin heti kättelyssä pois ja sen perustelen vaikka sillä et ihan ahtamattomalla vakio 924 Porschella kemorassa eräs jo hiukan vanhempi herrasmies on kyykyttänyt aika monia suorituskyvyltään tiukempia laitteita,se on se mutkaan/mutkista ajotaito,mut nyt jo poikkesinkin hiukan aiheesta,mut onhan tuotakin tehty turbolla yli 300hv:n versiota(en muista tarkkaa tehoa) jolla 4sylinterinenkin on jo aikamoinen urheiluauto muutenkin kuin epäkäytännöllisyydellään!

    Samaten tuon erillisjousitetun taka-akselin rajaisin pois urheiluauton vaatimuksesta,kuten myös tuon et perhekuljettimet jää selkeesti tuossa kohtaa muuten loppuu pian urheiluautot kesken tyystin ja joudutaan siirtymään superautoihin,autoihin joilla ei kuitenkaan pärjää oikein missään tai no radalla pieksee kiihdytyspuolen autot ja ehkä toisin päin mut ei esim.radalla näille nopeille musseille,eikä varmaankaan paikallisen rataketun camarolle...
     
  20. Pahis

    Pahis 1st gear

    Nyt rupesin ensimmäistä kertaa oikein asiaa ajattelemaan, niin omalta kohalta se on aina menny niin, että urheiluauto on semmonen, jolla urheillaan.

    Muuten ne on vaan nopean näkösiä tai kulkee kovaa.
    Yhtälailla miellän urheiluautoksi rata-autot ku offroadmaasturit. 8)

    Ei oo vaan ikään tullu tuommosella asialla päätä vaivattua, saman se muille, mitkä ihte urheiluautoiksi miellän, ei ne sitä tiejä :rotfl:
     

Kerro tästä muillekin!