Mikä paras suojakaasu?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja amis, 17.1.2005.

  1. amis

    amis 1st gear

    No ajattelinpa avata vähän keskustelua tästäkin aiheesta. Eli mikä mielestänne on paras kaasu? Mulla on 30 hiilidioksidi omistuspullo ja olen ollut tyytyväinen. Silloin kun pullo tuli, meni siihen vähän rahaa kun sen joutui katsastamaan (n. reilu 700mk) mutta 10 vuoden päästähän tuokin seuraavan kerran vasta on edessä. Mun mielestä on ainakin hiilidioksidissa hinta kohdallaan, ton pullon täyttö maksoi 60€. Minkäs hintasia on nää misonit yms. seoskaasut? Tuleeko niillä paljon parempaa jälkeä kuin C02? Itse olen hitsaillut paljon kotona hiilidioksidilla, mutta olen myös joskus aina jossakin hitsannut seoskaasuilla, enkä ole kyllä juuri eroa huomannut.
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    ilokaasu
     
  3. Mr.Hellion

    Mr.Hellion Gearhead

    C02 vaatii aika tarkat säädöt.Misonit ja muut antavat vähän anteeksi tässä.Kaikilla saa hyvää jälkeä aikaan kunhan vain säädöt on oikeat.tämän olen ainaki oppinut koulunpenkiltä ja myös joten kuten elämästä.
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Peltien hitsailussa ei kaasulla ole paljonkaan merkitystä, kunhan se on mig kaasua. Paksumpia, yli 3 mm hitsattaessa tuntuu ero mison ultran ja hiilidioksidin välillä. Jos hitsauskohteen jännitysten päästäminen on mahdotonta, hiilidioksidia raaskii käyttää jäähdyttämiseenkin.
     
  5. perkele

    perkele Gearhead

    SUOLIKAASU?? :rotfl: :rotfl:
     
  6. amis

    amis 1st gear

    Jos nyt kuitenkin SUOJAkaasu :D
     
  7. bandit_1

    bandit_1 Gearhead

     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    Sinappikaasu riippuen tietysti siitä miltä ollaan suojautumassa
     
  9. timuli

    timuli Gearhead

    eiköhän se oo puhas argon ,siis jos parasta haetaan :eek: onhan niitä toki seoskaasuja monenlaisia tai sit puhas "hiili" :D
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Oletko timuli hitsauttanut autoasi argonilla? On todellinen ihme jos hitsarisi on siihen suostunut. Argon ei sovi paskaraudalle.
     
  11. mopster

    mopster Gearhead

    Minä oon ymmärtänyt että hiilidioksidilla on parempi tunkeuma, mutta roiskii enemmän. Eli hiilidioksidilla tulee periaatteessa parempi sauma, ja seoskaasulla siistimpi jälki. Ite hitsailen autoa seoksella.
     
  12. Beauville

    Beauville 1st gear

    Hintapolitiikka on osittain riippuvainen millaisen sopimuksen saat kaasunmyyjältä.
    Pitkillä sopimuksilla saa reilusti halvemmat pullojen vaihtohinnat.
    Jos harraste hommissa menee 2-3 pullollista vuodessa, niin kannattaa kyllä jo hitsata misonilla. Itse en ainakaan ole edes harkinnut CO2 kaasua.
     
  13. timuli

    timuli Gearhead

    kun ei oo moparia eikä voortia niin en tiedä siitä paskaraudasta eikä kyllä oo hitsariakaan ite oon joutunu autoni hitsaileen :eek:
     
  14. ZEZ-2

    ZEZ-2 1st gear

    Argon paras!? Argonhan on paras, tosin se soveltuu kirkkaille (rst, hst). Mustalle raudalle tämä ei todellakaan edes Misonia voita.
     
  15. chev37

    chev37 1st gear

    Seoskaasu Ar+Co2 on aina hiilidioksidia parempi. Itse hitsaan tosin lähinnä hiilidioksidilla.

    Seoskaasulla hitsipalko on matalampi, kun taas hiilidioksidilla syntyvä mykevämpi palko aiheuttaa enemmän hiomista ym. jälkityötä, kuten myös roiskenpoistoa, vetelyä ym. Myös eri koneiden erilaiset ominaisuudet, kuten induktanssi ym, vaikuttavat lopputulokseen ja hiilidioksidin käyttökelpoisuuteen. Tunkeuman pieneneminen seoskaasulla ei ole lainkaan haittaava/merkittävä peltihommissa.

    Yhtenä seikkana on myös hiilidioksidin paremmin hitsauspistoolia jäähdyttävä vaikutus. Tästä saattaa joskus olla oma hyötynsä.

    Sinänsä sillä onko se Agan Misonia vai Woikosken tavaraa ei ole isoa merkitystä, kuten ei myöskään hirveän paljoa seosssuhteeella. Hiilidioksidilla tärkeää on kaasun puhtaus ja kuivuus.

    Hiilidioksidilta seoskaasuun vaihtaessa huomaa kyllä selvän eron parempaan päin.

    Lainaanpa vielä eräästä Niilo Ojanperän kaasukaarihitsausta käsittelevästä kirjasta pätkän: "Etenkin hitsattaessa ohuempia teräksiä ja käytettäessä matalaa kaarijännitettä on edullista valita Co2:n asemesta seoskaasu, jonka koostumus on n.80% argonia ja 20% hiilidioksidia. Siirryttäessä Co2:sta seoskaasuun hitsin tunkeuma pienenee, palko mataloituu ja tulee pinnaltaan tasaisemmaksi ja kaaren stabiilisuus paranee. Yleisenä sääntönä voitaneen sanoa, että hitsattaessa 1...1,25 mm:n tai pienempiä aineenpaksuuksia tai jos kaarijännite on alle 17V, kannattaa kokeilla seoskaasun käyttöä."

    Erot eivät kuitenkaan ole niin merkittäviä, että niistä kannattaa antaa yöunien häiriintyä.

    Ainahan huumorikin on paikallaan, mutta kyllä välillä näihin asiakysymyksiin tulee liikaa "sinappi-, ilokaasu ym. vastauksia". Perustettakoon niille oma "hiekkalaatikkopalsta".
     
  16. amis

    amis 1st gear

    No tulihan muutama kunnon vastauskin kun vähän potki :D Mutta vielä kiinnostaisi noitten kaasupullojen hinnat, lähinnä kiinnostais 10 vuoden (tai mahdollisimman pitkä) vuokrasopimus 20 tai 30 pullolle....
     
  17. Anonymous

    Anonymous Guest

    paras kaasu on zyklon b
     
  18. signet

    signet Gearhead

    Woikoskella kun ostaa vapaakirjan muistaakseni 8v on pisin,niin se on käyttöoikeus yhdelle pullolle eli kun palautat vanhan,voit vaihtaa tilalle uuden eli voit vaihtaa kaasun laatua tai pullokokoa tarpeen mukaan.hintaa en jaksa muistaa ,mutta on edullinen kun vertaa lyhytaikaisen vuokran (päivävuokra)hintaan tai omien pullojen katsastelumaksuihin tai odotukseen kun pullo on täytettävänä. Itellä on happi ja asikkapullot vapaakirjoilla ja mikille co2 pulloja 4kpl 6kg omia jotka on hiilisammuttimista katsastettu mikin pulloiksi.miinuksena on pieni koko ja se että täytyy olla useampi pullo kun toinen täytössä niin toinen käytössä.tosin sammutinhuolloissa voi täyttää jos löytää sellasen sammutinmestan jossa täyttää heti niin ei tarvii montaa pulloa.täyttö sammutinhuollossa jotain luokkaa 20-25e ja katsastus noin 100e
    isompia hiilipulloja en ole järkihintaan löytänyt.
     
  19. mikamaalainen

    mikamaalainen 1st gear

    pystyyx migillä hitsaa ilman kaasuu? :lol:
     
  20. makke

    makke 1st gear

    Juu pystyy, ydintäytelangalla. Mut toinen juttu sit et tykkääkö siitä, mä en pidä koska mun mielest hukkuu kaikki mig/mag hitsauksen edut.
     

Kerro tästä muillekin!