Mikä polttaa venttiilin?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja KajS, 1.11.2005.

  1. KajS

    KajS Gearhead

    Kyseessä ei ole akuutti arkifoordiin iskenyt vika vaan käyttöautovetoinen pohdiskelu aiheesta:

    Mikä polttaa pakoventtiilin?

    Viime aikoina olen useasti törmännyt problematiikkaan, mikä on juontanut juurensa palaneeseen pakoventtiiliin. Ihmetystä aiheuttaa se, että kyseessä ovat olleet ns. nykyautot (Jeep Grand Cherokee 95, Ford Mondeo 97). Olisin luullut, että nykytekniikalla ja nykyisillä moottorinohjausjärjestelmillä saataisiin aikaiseksi teknisiä kokonaisuuksia, jotka toimivat.

    Venttiilien palaminen kun "kuuluisi" enemmän pieleensäädetyn ratakaksseiskan 903 cc koneeseen.

    Eli Arvon Raati, miten sitä alle 10vee ikäistä käyttistä pitäisi käyttää, jottei venttiilit pala? Vai onko tämä päästösäätöjen ja ympäristövaatimusten kääntöpuoli? Onko moottorit säädetty sitten niin laihalle, että normaali maantieajo pilaa venttiilit.

    Nimimerkillä: Onko mondeolla anemia, kun se vie vain 7 ja risat hki-tku-välillä?
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    nyky päivän venttiili materiaalit(säästö syistä kait) on pinnoteettuja? eli varsi ja lautanen on 2-eri materiaalia. palotilan puolella on kovapinnote mikä kestää kyllä(kysy koneistamoista palanutta venttiiliä ni näkee kun se on 2-ainetta, mut kun venttiili kantaa/jää ravolleen tai muuta ni se on valmis! varsinki kun nykypäivän on paljon moniventtiili koneisot(montaventtiiliä=pienent venttili lautaset=pieni jousipaine) on täysin mahdollista ett palaa! ja kun siihen lisää pieni-kulutus=laihaseos(ilma on puristettuna on kuumempaa kuin ilma/bensa seos) ja muut huonot öljyt , takertelevat nostajat ja likaiset ruisku suuttimet homma on valmis
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Eikös se oo niin ettei cruisailuvauhdin laiha seos haittaa mitään?
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Eihän nykyinen lambda-säätöinen stökiömetrinen seos ole edes kovin laiha. Luulisin, että jossain tapauksissa seos nykyisin on jopa rikkaampi kuin ennen vanhaan...
     
  5. KajS

    KajS Gearhead

    Meinaatko jotain tuollaista:

    "Modern cam thinking is different to that of old, where loads of duration was used along with low lift, producing lots of overlap. This is a real baddie as far as emissions go becasue fuel is literally dumped down the exhasut valves, resulting in horrendous backfires and sky-high lambda readings."

    Tuo on napattu foordvirittäjien jutusta:

    http://www.sbdev.co.uk/History_files/Hi ... Tuning.htm

    Siteeraus on hiukka irrallinen, mutta lukemalla tuolta enemmän, ajatus selkeytyy.
     
  6. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Nykyiset laajakaista lampadampat pystyy antamaan koneelle aika tavalla olosuhteista riippuvaa seosta 12.8-16.2 tai sinnepäin suhteessa parhaan tehon ja pienimmän kulutuksen välillä. Tosin 10v vanhassa voortissa niitä ei vielä ole ja tarkkaa syytä on aika vaikea veikata, mutta toi että venttiili kantaa jostain syystä pikkasen polttaa varmasti useamman kuin mikään muu yksittäinen syy! Bensalaatujakin voi tossa syyttää hieman ja joku voitelee venttiiliä paremmin kuin toinen merkki yms.
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mainitsemissasi kehon siirtely välineissä oleva pakokaasun takaisin kierrätys systeemi on ainakin aikas lailla p....tä!
    Niinkun Mudracer jo mainitsi venttiilin kantaminen on aika toden näköinen syy.........Voisko liittyä ed.mainittuun systeemiin...........karstottaa.......venttiilin lautanen ei painu kunnolla istukkaa vasten.......ken tietää??
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    En. Meinasin, että nykyautoissahan seos pidetään osakuormalla stökiömetrisenä eli lambda ~1:ssä katalysaattorin parhaan toiminnan takia.

    Uskon vahvasti, että nykyaikaset ja vähän vanhemmatkin moottorit tulisivat toimeen huomattavasti laihemmalla seoksella osakuormatilanteessa. Tämä on ainakin oma kokemukseni 60-luvun suunnittelua olevassa jaappanilaisessa 4-koneessa.

    Lisää pökköä pesään: arvelen, että ilman katalysaattoreita ja stökiömetriseen seokseen pyrkimistä nykyautot kuluttaisivat vähemmän bensaa :eek:

    Kyllä tuossa lainaamassasi jutussakin järkeä on, pitääpä lukea koko artikkeli ajatuksella.
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Joo mutta otatteko tietäjät huomioon että monissa autoissa missä on kapea lambda on myös ns lean cruise mode jossa happianturia lakataan lukemasta ja vehje heittää seoksen muististaan, jolloinka päästään pienempään bensankulutukseen kuin lambdan kanssa?
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Eikös esim. GM:n lean cruise ole oletuksena poissa päältä päästömääräysten vuoksi? Sen kun hakkeroi päälle kulutus pienenee, mutta päästöt kasvaa.
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    Eikös esim. GM:n lean cruise ole oletuksena poissa päältä päästömääräysten vuoksi? Sen kun hakkeroi päälle kulutus pienenee, mutta päästöt kasvaa.
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    Parhaalla hyötysuhteella käyvän polttomoottorin palotapahtuma on liian kuuma, jolloin sylinteriin ilman mukana eksynyt typpi muuttuu kasvihuonekaasu typenoksidiksi ja maailma lakkaa pelastumasta.

    Sen takia noita seoksia muutellaan vähemmän taloudelliseksi ja kierrätetään pakokaasuja takaisin sylinteriin jne jne.
     
  13. Cad62Limo

    Cad62Limo 3rd gear

    Jeepistä en tiiä mutta mondeon venttiilin polttaa ainaki "liimaventtiili vika" eli venttiilin varsi karstottuu ja sen takia ei kerkiä mukaan ja palaa. Pahimmassa tapauksessa venttiili jää auki ja kilahtaapi männän kans yhteen...
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    No eiks se tuos jo ollu????
    Joissakin Jeepeissä kans kyseine paska pakokaasu systeemi.
     

Kerro tästä muillekin!