Mikä rikkoo uudet sytytystulpat?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Rover v8, 24.5.2008.

  1. Rover v8

    Rover v8 Gearhead

    Kertokaapas arvon raati, kun ostin rover v8siin uudet NGK V-sarjan tulpat (BPR6ES?) (orkkis tulppa tohon koneeseen)
    Niin ajoin niillä 75km ja useampi tulppa meni pimeex yht aikaa. Näin tapahtui myös viimekesänä kun asensin isommat ruiskusuuttimet niin parikytkilsaa ja useampi tulppa pimeni. Sitten asenin käytetyt samanlaiset tulpat ja toimi satoja kilometrejä.
    Nimimerkillä 1 toiminut sarja ja 2 ei toiminutta sarjaa?


    Nyt kävin hakemassa Boschin tulpat ja aattelin testata niillä kestääkö ne enään. Ne on aikanaan kestänyt hyvin, mutta aattelin testata japsi vehkeitäkin välillä niin kokeilin NGK:takin.?

    Voiko syynä olla liika rikas seos rikkomaan tulpat? Kun noi tulpat nokeentuu hiukan.. :D
     
  2. J.B

    J.B 3rd gear

    Kyllähän se liiallinen polttoaineen saanti on varsin kova noita tulppia rikkomaan ja toinen varma keino on myös, jos sytytysvirrat sattuu ajon aikana jostain kumman syystä hetkellisesti katkeamaan.
     
  3. tuomio

    tuomio 1st gear

    Kärjellinen sytkä? Konkka eli kondensaattori vaihdettu?
     
  4. Rover v8

    Rover v8 Gearhead

    Kärjetön sytkä tällä kertaa..

    Panin eilen uudet boschin tulpat ja toimi 3minsaa hyvin tyhjäkäynnillä pihassa, ja sit vajaa 1km ajoa niin 8 pytyn tulppa pimeänä. :mad: Tulee kalliix ostaa vajaan 3e tulppia 1km välein ellei vikaa löydy.
    Tämä 1 tulppa voi olla sattumaa? Pitää käydä katsomassa löytyykö marketista vastaavia että sais testata että meneekö sama tulppa uudestaan?
    Tai sitten lyön sinne tommosen NGK:n toimivan ja testaan et palaako. :cry:
     
  5. outroadrebels

    outroadrebels Gearhead

    tuskin vika on tässä mutta aikoinaan mulla teki cherryssä samanlaista 4-pytystä poltti tulppaa tasaisesti 100km välein. vikaa ei syttypuolelta löydetty kun kaikki oli uutta, lopulta "syynä" oli fuskaava imuventtiili :eek: mielenkiintoinen vika tulpanpimentämiseen mutta mitään muuta syytä ei vikaan löydetty...mutta sulla jos menee kerralla useampi niin tuskin vika on mikään tämänkaltainen...
     
  6. Aako

    Aako 1st gear

    Huonokuntoiset tulpanjohdotkin saa tulpan sököksi. Jos tulpat ovat ihan vitivalkoiset, niin imupuolella vuoto, jos taas kovasti tummat niin liikaa löpöä
     
  7. Rover v8

    Rover v8 Gearhead

    Vika löytyi 8 pytyn vajaasta vuoden vanhasta accelin suuttimesta. Se kusi läpi tällä kertaa kun pani paineet järjestelmään. Nyt ei ollut tulppa pimeenä kun testasin sitä muualla. Vaan 1 pytty tulvi pelkästään..

    Mutta se ihmetyttää miksi ngk:n tulpista oli pari kappaletta pimeenä kun testasin toisessa vehkeessä. Tai nekin toimi osittain, mutta kauheaa pätkätystä ja pätkimistä. En tiiä jos nekin polttais puhtaaksi niin rupeisko toimimaan..?
    Pikkusen rikkaalla toi kone on aina käynnyt, ja toiminut moitteitta ainakin 3-vuotta viimesyksyyn asti kun asensin uudet isommat suuttimet..
    Mutta laihensin seoksia ohjelmoitavalla ruiskulla samaan seosmittari lukemaan kun pienemmilläkin suuttimilla oli. Ja sillon toimi käytetyillä tulpilla kuin unelma. Mutta kun pani uudet tulpat niin tulppia alkoi mennä..
     
  8. Aako

    Aako 1st gear

    Nuo änkeekoot ei oo ennää entisen veroisia laadultaan, niissä on susikappaleita varmaan liki 30% ja loput hajjoo ensimmäiseen kastumiseen. On tullut tuossa sevverta pettymyksiä tuon merkin suhteen, etten enää käytä vapaaehtoisesti missään vehjeessä!
     
  9. DaFox

    DaFox Gearhead

    OT: BPR6ES tulpista taasen keston kannalta hyviä kokemuksia.

    Bmw:ssä oli pientä öljyongelmaa eräässä sylinterissä ja öljy tappoi bossilaisen aina 20-50km ajolla. Vastaava Nkg eli juuri toi BPR6ES kesti aina 120-170km. Muutamassa kuukaudessa kerkesin aika monta tulppaa hajottamaan niin nkg:tä kuin bossilaista, mitä milloinkin huoltoasemilta sai.

    Rangessa kanssa noi nkg:t pelanneet hienosti, denso tjsp shitto ei tykännyt 3.5efi:n vesivuodosta pyttyyn :)
     
  10. minorv8

    minorv8 Gearhead

    NGK:n tulppia olen käyttänyt uskollisesti ja vain yhden pelin kanssa on ollut ongelmia. Tulpat piti olla lämpöarvoltaan ko. speksin mukaiset (lämpöarvo 8) ja niillä se pelitti hienosti n. 15 mm tyhjäkäyntiä jä säätelyä. Seuraavan kerran ei peli inahtanutkaan. Sitä vikaa haettiin sitten pitkään ja hartaasti, tulpat oli aina märät kun ne irrotti koneesta mutta kipinää tuli kuitenkin ilman kuormaa. Jakajan ja puolan yms. vaihdon jälkeen hain pykälää lämpöisemmät tulpat (7) ja niillä hörähti laakista. Eikä enää kiukutellut kertaakaan.

    Kutosen tulpat ovat kyllä skaalan lämpöisestä päästä eikä pitäisi vielä nikotella vaikka oliskin rikas seos. Mulla muuten on seiskat omassa Roverissa eivätkä ole oikutelleet himpun vertaa vaikkei tyhjäkäyntiseos olekaan ihan laihimmasta päästä.
     
  11. CHEVY HESSU

    CHEVY HESSU 3rd gear

    Ei kai vaan ole kyseessä vastustulpanjohdot ja vastustulpat,se yhdistelmä kun ei toimi kaikilla sytytysjärjestelmillä,eli tulee liikaa yhteisvastusta ja silloin ei sytkälaitteet jaksa enää antaa tulpalla kunnon kipinää paineenalaisuudessa pytyssä.
     
  12. DX

    DX Double Gearhead

    Jottei homma menis liian helpoksi niin NGK:n tavis resistoritulpissa on merkityksettömän pieni vastus verrattuna esim. championiin, ero on liki kymmenkertainen, 6kohmia vs. 50kohmia.
     
  13. Rover v8

    Rover v8 Gearhead

    Eikö tuo R-kirjain merkitse tulpassa aina vastusta? :eek:

    Mutta palataksemme itse ongelmaan takas.

    Vika taisi löytyä 99%. Bensan seassa on ollut vettä jokunen litra. 2 viikon seisonnan jälkeen suuttimet olivat osittain jumissa ja moottori savutti valkosta täydellä kaasulla ja haisi bensalle niin sikana kun pikkusen anto kierroksia pihassa.
    Myös tyhjäkäynti oli ollut jo pitemmän aikaa vaivalloista kun bensaa oli alle n:25litraa tankissa. Mutta kun tankkasi aina tyyliin esim 10 litraa lisää niin jakso käydä.

    Nyt vaihoin uudet bensat tankkiin ja kävin polkemassa autoa niin savutus katosi (suuttimet puhdistuivat todennäkösesti) nyt auto käy myös "nättiä" tyhjäkäyntiä vaikka bensavalokin syttyy. (ennen ei kärsinyt syttyä. alkoi heti sammahella/huojumaan).
    Nyt tulpat kestäneet ainakin 70km. :D

    Eli diaknoosi.
    Vesi bensanseassa rikkonut kuumat sytytystulpat? Vesi pisara/sumu tod näkösesti mennyt kuuman tulpan päälle, ja seos ei syttynytkään jolloin tuli äkillinen lämpötilavaihtelu jonka seurauksena tulppa haljennut tai jtn?
     
  14. Detroit steel

    Detroit steel 1st gear

    No täytyypä tähän kehua että mie harrastan noita vesihuuhteluita rankemman kaavan mukkaan elikkäs läpät levälleen, desi pari vettä kaasariin, niin paljo että just ehtii hörähtää ennenkun sammuu.
    Tätä toistetaan 5-10 kertaa. Tulpat on tosin amerikkalaiset.
     
  15. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead


    Mitäs sillain teet, onks sulla liian pitkät kiertokanget? Eiks karstanpoistoon riittäis varovaisempikin menettely :eek:
     
  16. Aako

    Aako 1st gear

    Just tuon vesikuurin annoin yhelle pösölle, kun oli jälkikäyntiä ja nakutusta niin pirusti,1.5 l pullo vettä kaasarin läpi urku auki, jo loppu kilikatus ja jälkikäynti ja käy niin peevelin nätisti... voihan se tuolla konstilla hajotakki, vaa riskiä oli parin satasen verran :rotfl:
     
  17. Detroit steel

    Detroit steel 1st gear

    Tuota kyseistä Oldsin konetta on yritetty hajottaa siinä onnistumatta jo reilusti yli kymmenen vuotta.
     
  18. Aako

    Aako 1st gear

    ei se sillä hajoa, kaaja hiekkaa ölijykorkista, nii eiköhä romaha :rotfl:
     
  19. Quest

    Quest Gearhead

    Edittiä vastaus alkuun: NGK ne rikkoo

    NGK:n tulpat on ihas p******, ne pitää "karaista" ensin, sitten kestää pitkään. Pyöräpuolen foorumeilla paljon juttua ko. aiheesta. Itellä meni joskus repullinen NGK merkkivaloja kesässä.
    Bossit vain himpun verran parempia
    Vaihda Championin kipinät = ei ongelmia
     

Kerro tästä muillekin!