Mikä ruisku 305 pikkulohkoon?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Catiska, 2.10.2021.

  1. Catiska

    Catiska Gearhead

    Kevyessä Rodissa "voimapakettina" stroukattu 305 (331cid) ja vaihteistona TH200r4. Koska vielä puuttuu kaikki polttoainepuolen laitteet, on peli kokonaan auki. Perinteinen homma olisi tietty nakata pieni kaasari vakuumi toisiolla ja vaihteistolle joku järkevä ohjainlaite ja se vaatii TPS:n kaasarin kylkeen. Bensapumppu ja regu. Mutta hintaa noillekin kertyy ja toisaalta ruiskusarjat ovat halventuneet vuosien saatossa.

    Mikä ruisku tuohon kannattaisi hommata? Kone on likimain vakio, Maksimiteho dynossa 2-kurkkuisella kaasarilla 190hv 4500rpm ja vääntö tasainen, +300Nm koko mittausvälillä 2500 - 4500rpm, toki korkeimmillaan jossain 3000 - 4000rpm alueella. Mutta ei siis kaipaa mitään hipo ruiskua.

    Parasta olisi jos ruisku suoraan osaisi ohjata tuota lootaa, säästyisi erillisen ohjainlaitteen hankkimiselta.
     
  2. Ottamatta kantaa moottorinohjaukseen, niin olisko helpoin tie hommata rojut jostain TPI-ruiskusta. Esim. jotain tämmöistä:

    [​IMG]
     
  3. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Tpi tulee yllättävän kalliiksi jos ei ole täydellinen sarja.
    Katselin edelin sarjoja myös mutta teknisesti vanhaan moottoriin arvokas.
    Osasiko se ohjata laatikkoa en muista mutta tärkeää jos voi saada laatikon toimimaan sillä.
    Tää taitaa olla kimurantti juttu.
    Jään seuraamaan..
     
  4. Isamu

    Isamu 3rd gear

    2-kurkkuinen sniper?
     
  5. impala-63

    impala-63 Gearhead

    Pitääkö se olla ohjainlaite? Itse ostanut vaan sen tci sarjan jossa alipainekytkin joka vapauttaa turbiinin lukon. Se maksaa joku 140e vissiin. Siinä tuli uusi painekytkin lootaan muistaakseni ja jotain johtoja sekä uusi liitin lootan ulkopuolelle.
     
  6. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Ihan samaa mietin, sopisi ainakin tyylillisesti hienosti rodiin kun näyttää vanhalta kaasarilta varsinkin kun valitsee vielä sen Classic Gold värisen...hintavahan tuo on jos on tarkoitus pitää samalla kulut pieninä.

    Perusversio ilman pumppuja yms.
    https://www.holley.com/products/fue...fi/sniper_2300_2bbl/sniper_2300/parts/550-851

    Tollanen TPI "hämähäkki" imusarja on minusta susi ruma jossain rodissa, ei oikein sovi mitenkään tyyliin.
    Muutenkin joku 8-piste ruisku on minusta aika kammotus rodin konehuoneessa ellei haeta jotain hi-tech juttua, vähän sama kun tunkisi sinne LS:n imusarjoineen ja kaikkine puolineen :odconfused:

    Th200r4 askissa ei ole paljon ohjaamista, vain TCC turbiinilukko, sille riittää yksinkertaisimmillaan nappi...Sniper ei osaa ohjata TCC:ta.
    Siihen löytyy yksinkertaisia lock-up kittejä esim TCI:lta joilla TCC:n saa toimimaan tai vaikka ohjaimen jolla sitä voi säädellä tarpeen mukaan.

    TPS voi olla erilläänkin vaikka vaijerin perässä, ei tarvitse olla kaasarin (tai Sniperin) kyljessä kiinni...niitä saa myös valmiina, mutta helppo tehdäkin.

    Jos haetaan halpaa ja yksinkertaista budjetti ruiskua, niin ihan GM TBI ruutta jostain 5.7 koneesta, löytynee aika helposti nykypäivänä kun niitä revitään pois.
     
  7. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Tällä tavalla.

    Mulla monte carlossa 7-satanen jossa turbiinilukkoa ohjataan napilla kojelaudasta, tarvii vetää vaan yksi piuha joten helppo homma, netistä löytää paljon ohjeita.
    Alipaineohjattuja säätimiä saa myös erittäin edullisesti.
     
  8. Catiska

    Catiska Gearhead

    Kiitos vinkeistä. TPI ei mahdu minun autoni, oma ego rodussa vie sen verran tilaa ettei sellainen hämähäkki vain löydä tilaa sieltä.

    Hollikan Sniper on ruiskuna ihan toimiva keksintö, siitä täytyisi ottaa nelikurkkuinen versio tai sitten pitäisi vaihtaa imari kaksikurkkuisen versioon.

    Mutta, muitakin vaihtoehtoja on olemassa ja niissä kuten Hollikassakin on ulostuloja eri asioiden ohjaukseen. Hollikassa vain ei niitä pääse kummoisesti ohjaamaan jotta niillä voisi ohjata tuota lottaa. Eli voisi tehdä tps/vss signaaleihin perustuvan kartan on/Off signaalille.
    Nappi kojelaudassa tai ne alipaineeseen/viiveeseen perustuvat purkit ei houkuta. Asia minkä voi tehdä kunnolla, tehdään kunnolla. Jos ei muuten, tehdään itse esim Arduinon kanssa.
     
  9. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Tämmösen ohjelma pätkän luulisi kiinnostavan muitakin.
    Edelillä on nähtävästi kehitys vaiheessa, kumma kyllä. Miksei löydy jo?
    Tämä sähköinen ohjaus taisi olla vasta laatikko mallin loppuvaiheessa käytössä, joten ehkäpä kysyntä on sen verran pientä.
    Kyllä aihetta kannattaa kehittää ja myydä tuotetta sitten muillekin harrastajille.
     
  10. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Muokattu: 3.10.2021
  11. Catiska

    Catiska Gearhead

    Itseasiassa tuo TCI:n ohjain ei käytä kuin nopeutta ohjaukseen mikä on vähän hölmöä.

    Tutkin tuota Arduino vaihtoehtoa ja tilasin raudan. Sillä tekee melko helposti tuohon tarvittavan koodin. Valmista koodia en löytänyt, mutta yhdistelemällä muihin tarkoituksiin tehtyjä pätkiä pääsee melko pitkälle.
    Uudempiin, täysin sähköohjattuihin lootiin on sitten enemmänkin saatavilla koodia.

    Parasta tuossa on kuitenkin tekemisen ilo ja halpuus. Rauta ei maksa paljon mitään.
     
    Seevu tykkää tästä.
  12. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Juu ei ja tuli linkitettyä ihan väärä boxi, tuo on B&M...se oli mielestäni TCI:n tekele.
    Arduino on hyvä ratkasu jos tykkää puuhata elektroniikan kanssa.
    Kaverin poika värkkäilly Arduinon perään vaikka mitä...tosin ei paljon autojuttuja, Webaston ohjaus vissiin ainoa autoihin.
     
  13. SMP

    SMP 1st gear

    TH2004R:ään sähköinen ohjaus?
    Mitä sillä siis on tarkoitus ohjata? Eikös se ohjaa aika pitkälle itse itseään, kun tv-vaijeri on oikein? Turbiinilukolle voi periaatteessa mennä virta koko ajan, tietysti se ei sitten irrota jarrupoljinta hipaistaessa mutta siihen jarrupolkimeen saa alkuperäisen katkaisijan, joka sitten pätkäisee lukon auki, kun jarrua painaa.
    Vai onko tässä nyt jotain hienompaa tulossa, mitä ei nyt ymmärrä?
     
  14. Catiska

    Catiska Gearhead

    Ihan pelkkä lukon ohjaus. Lukkoa voi pitää kiinni kokoajan tai olla käyttämättä koko lukkoa. Siinä välissä on sitten vaihtoehtona toteuttaa lukon ohjaus huonosti tai hyvin. Eli, äkkiseltän laskien homman voi tehdä kolmella tavalla huonosti tai yhdellä tavalla kunnolla.

    Huonoissa vaihtoehdoissa on enemmän ja vähemmän huonoja vaihtoehtoja. Hyvänkin voi tehdä melkein yhtä halvalla kuin huonon. Jatkuvasti kiinni oleva lukko, no siinä on omat huonot puolensa. Varmaan tiedätte. Ilman lukkoa, kulutus kasvaa, loota lämpenee (etenkin kun ei ole tarkoitus ajaa vakio stallilla). Kesän ajoilla pelkkänä polttoaineena maksaa osien hinnan tehdä se kunnolla.
     
  15. SMP

    SMP 1st gear

    No vaikka laittaa lukon virtaliittimeen jatkuvan syötön, niin sehän ei ole koko aikaa lukossa vaan menee jossain vauhdissa päälle ja pois. Samaten kaasua painaessa, jossain vaiheessa tipahtaa itsekseen pois, kun kuormaa on tarpeeksi tai pedaali riittävän pohjassa.
     
  16. Catiska

    Catiska Gearhead

    Eipä taida noin toimia jos kytkee sen kuten mainitsit.
     
    LPV tykkää tästä.
  17. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Voutilaisen Veskun Camaroon (th700r4) laitoin Painlessin lukon ohjainen. Helppo kytkeä ja helppo käyttää.
    Itse en alkas tekee omaa koodia.

    Ruiskuks laittasin Maxxecun purkin. (vähän yli) tonnilla saa jo erittäin hyvän.
     
  18. SMP

    SMP 1st gear

    No en ole asiantuntija mutta oman kokemuksen ja vähän luetunkin mukaan olen siinä käsityksessä, että kyseisessä vaihteistossa lukko menee vakiona päälle vain 4 vaihteella ja siellä on jonkinlainen sisäinen (paine?) anturi, mikä tietyssä nopeudessa kytkee lukon päälle tai pois. Siihen pistokkeen yhteen nastaan voi tulla koko ajan virta koneen käydessä ja se on sen nopeuden ja tv-vaijerin asennon mukaan, onko lukko päällä vai ei. Alkuperäisenä on myös se jarrupolkimen katkaisija ja ecusta jotain tilanteita mutta sinällään ei erillinen ohjaus ole tarpeen.

    Onhan siinä varmaan jotain kaasunasentoja, joilla voisi tiputtaa jo aiemmin kuin tv-vaijeri käskee ja rullaukset.
     
  19. Catiska

    Catiska Gearhead

    Valmis koodi löytyi mitä tarvitsee vain vähän säätää riippuen millä nopeudella haluaa kytkennän tapahtuvan ja millä kaasun asennolla. Samoin jos käyttää eri MAP-anturia, säätö sen mukaan. Osat maksaa muutaman kympin. Ja kun tarvitsemme samalla kertaa kahteen lootaan purnukat, on säästökin jo ihan kohtuullinen + tekemisen ilo.

    Tuosta Maxxecusta, mitä parempaa se tarjoaa vs vaikkapa Sniper? Siis tuollaiseen vakio pikkulohkon kanssa rodiin istutettuna läppärunkoruiskupaketin kanssa (ulkonäkösyistä en käytä näkyviä suuttimia tai puolia joka pytylle erikseen) päivittäiseen huruutteluun?
     
  20. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Catiska tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!