mikä sitä jarrua kuumentaa ja jumittaa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja hara64, 14.9.2012.

  1. hara64

    hara64 1st gear

    kyseessä siis 91 chevy pikkari 6,2d ja hd jarrut.

    eteen vaihdettu uudet levyt (myös laakerit) ja palat.

    koe ajolla jostain syystä kuskin puoli kuumenee jo muutaman kilometrin ajon jälkeen niin kuumaksi ettei kärsi kädellä koskea.

    otin jarrusatulan irti(ei letkua) ja herkistelin uudestaan kaikki liikkuvat osat.

    kaverikin paineli jarrua ja silmin nähdenkin jarru kyllä palauttaa.

    on kokeiltu myös käsin pyörittää napaa kun kaveri painaa jarrua ja kun jarrun vapauttaa(polkimesta) niin myös jarru vapautuu.

    hionko uudet palat ohuemmiksi vai mikä siinä olis ratkasuna?

    laakeri ei ole kiristetty liian tiukkaan.
     
  2. hannkul

    hannkul 1st gear

    Re: mikä sitä jarrua kuumentaa

    Syyttävän sormen saattaa joutua kääntämään kohti jarruletkua.
     
  3. hara64

    hara64 1st gear

    Re: mikä sitä jarrua kuumentaa

    joo, jarru letku voi mennä sisältä tukkoon.

    se vaan ihmetyttää kun autosta on etukulma pukin varassa, rengas poistettuna, niin siinä jarru pelittää niin kuin pitääkin.
     
  4. hannkul

    hannkul 1st gear

    Re: mikä sitä jarrua kuumentaa

    Onko pukki alapallon alla, jolloin tukivarsi on samassa asennossa, kuin konsanaan ajamisen aikana?
     
  5. hara64

    hara64 1st gear

    Re: mikä sitä jarrua kuumentaa

    pukki on runkopalkin alla
     
  6. kotr

    kotr 3rd gear

    Re: mikä sitä jarrua kuumentaa

    Mulla teki totke samaa ja vikaa todella etittiin!!! päällisinpuolin hyvän näkönen letku oli kuitenki melkein tukosa.uudella letkulla korjaantu.
     
  7. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Re: mikä sitä jarrua kuumentaa

    Myös sylinterin kulunut tiivistekumi yhdessä sylinteriin kertyneen mujun kanssa jumittaa mäntää. Tiivistekumin tehtävänähän on vetää mäntää takaisin päin.
     
  8. Masa71

    Masa71 Gearhead

    Re: mikä sitä jarrua kuumentaa

    Myös ääni letkulle

    Jos mäntä jumittais niin se tekee sen jatkuvasti.

    Jos vielä haluat tehdä lisävarmistusta niin ajele ja kun jarru kuumenee, nosta nurkka ilmaan ja kokeile pyöriikö rengas nahkeasti=> jos takertaa, aukaise ilmaruuvi ja jos pyörintä herkkenee on vika letkussa.
     
  9. hara64

    hara64 1st gear

    Re: mikä sitä jarrua kuumentaa

    nyt on tehty testejä ihan tarpeex.
    alkuviikosta pistetään letkut ja satulat uusix niin eiköhän se siitä tokene.
    pikkarilla kun kummiskin tulee ajoa yli 1000km/viikko, niin sais siinä jarrutkin olla ;-)
     
  10. elcamino0365

    elcamino0365 3rd gear

    Re: mikä sitä jarrua kuumentaa

    Mut eikös tällä hetkellä ole ongelma että on Liikaa jarrua... :rotfl:
     
  11. hara64

    hara64 1st gear

    Re: mikä sitä jarrua kuumentaa

    no perhana,sinähän sen sanoit :rotfl: :rotfl: :rotfl:

    pitäisköhän korjata sittenkin se "vika"´laittamalla lukkopihdit jarruletkuun :wink:
     
  12. hara64

    hara64 1st gear

    nyt kyllä menee hermot noitten jarrujen kanssa :mad:

    nyt on laitettu uudet satulat ja etujarru letkut (on myös uudet levyt,laakerit ja palat).

    ilmattukin on.

    yhä vaan jättää kuskin puolta jumiin.
    parin kilsan ajon jälkeen ei kärsi kättä laittaa levylle kun on niin santerin kuuma.

    välillä poljin meni pohjaan joten arvelin olevan vielä ilmaa,joten siis uudestaan ilmaukseen.

    ei vaikutusta, jarru jättää jumiin.

    mahtaisko olla propovalvella(pääsylkyn ja abs laatikon välissä) jotain osuutta asiaan,kun siinä on se nappi/tappi pohjassa.

    auto sammuksissa menee poljin välillä pohjaan asti ilman suurempia "voimapolkasuja"(hydroboost jarrut) eli olis vielä ilmaa järjestelmässä,vai???


    jarrujen merkkivalokin palaa iloisesti punaisena kojelaudassa, kuis sen saa sammumaan.
     
  13. vuutainen

    vuutainen 1st gear

    ooks takapiirit kanssa ilmannut ?
    hydrobuustin tiivisteet kandee kattoo ettei oo mennyt keskimmäinen kumi :eek: itellä aikanaan kanssa ongelma ettei valo sammunut ja boostissa vika.
     
  14. Substitute

    Substitute Gearhead

    Re: mikä sitä jarrua kuumentaa

    Ääni tälle, eli jumittavan männän aiheuttamalle laahaamiselle. Perustuu omakohtaiseen kokemukseen. Samoin liukutappien jumittelu vaikuttaa mutta ei ko. jarrumallissa niin paljoa kuin joissain eurooppalaisissa ja japanilaisissa.
     
  15. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Myös pääsylkyn kunto voi jumiuttumista aiheuttaa, tosin kumpiinkiin pyöriin. Sitten nämä raybestos-osat eivät kovin tasokkaita ole, satulatkin näyttää jossain Intilaisessa maakuopassa valetuilta, se uudenkin satulan mäntä voi jumittaa.
     
  16. hara64

    hara64 1st gear

    Re: mikä sitä jarrua kuumentaa

    -kuten tuossa ylempänä kirjoitin,autoon on asennettu uudet(tehdaskorjatut) satulat uusine mäntineen,kumeineen ja liukutappeineen.
    -takajarrutkin on ilmattu
    -jumitus alko kun laitoin uudet levyt ja palat(vanhat satulat)
    -jumitus jatku vaikka laitoin uusin levyihin vanhat kuluneet palat
    -pitäisköhän kokeilla uusilla satuloilla ja levyillä vanhoja paloja?

    pitääkö sen propovalven tapin olla pohjassa vai hiukan esillä?

    koko jarru remppa alko kuluneiden levyjen takia ei jumituksen
     
  17. ponco76

    ponco76 1st gear

    Kaverin käkkylässä alkoi etujarrut jumittaa jarrurempan jälkeen. Syylliseksi paljastui pääsylinterin mäntä, joka ilmauksen aikana joutui uudelle alueelle ja ei enää päästänyt paineita pois satulasta.
     

Kerro tästä muillekin!