Mikä tekniikka (4.3, 5.7i, 6.5d) on paras ja miksi?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Jupe666, 30.9.2019.

  1. fxsts

    fxsts Double Gearhead

    Tuon kun olisi ahtanut nyky tekniikalla niin varmaankin olisi ollut ihan ok teho/kulutus osastolla?
     
  2. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Mun hatara käsitykseni on että tuo on hyvä kone, varmaan maltillinen ahto menis.
     
  3. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Ei toki ylitehoinen, mutta asenteet v6:sta vastaan täälläkin toisilla aika kovia.
     
  4. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Otan vapauden huomauttaa että viestissäsi ei ollut sisältöä edes sen oman mielipiteesi vertaa o_O. Rettelöinnin informaatioarvosta puhumattakaan.
    Kiitos ja anteeksi puheenvuorostani.
     
    Karpov, Mudracer, Gary Grand ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  5. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    siitä puuttuu sylintereitä
     
    Powerstroke tykkää tästä.
  6. tsipi

    tsipi Gearhead

    Karpov: ei tuo minun k1500 4.3 tekniikalla ainakaan mikään raketti ole ollut. Kai silläkin ohi pääsee kun on tarpeeksi pitkä suora...

    Tosin en kyllä pidä raketteina mitään noista tekniikoista. Tai 6.5d:tä en ole koskaan ajanutkaan, mutta 4.3tbi ja 5.7tbi löytyy autoista jotka omistan. 6.2D:stä kokemuksia kyllä löytyy, joten oletukseni 6.5D kulusta muodostuu ihan siitä.
     
  7. 0rs0n

    0rs0n Gearhead


    Ei ollu ei. Koska en ole kaikilla kone yhdistelmillä ajanu. Ni ei ole tarpeeksi kokemusta. Sillä en kommentoinut.

    Ja yritin tulla lukemaan itsekkin onko hyvää suositusta.........mut ei selvinnyt mitään.
     
  8. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    sou sääd
     
    Karpov tykkää tästä.
  9. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Jospa kuvailet minkälaisen hyvän suosituksen tulis olla, niin ehkä joku osaa sellaisen laatia.
     
    Karpov ja Jussi289 tykkäävät tästä.
  10. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Tuntuu nää kokemukset olevan melko perskohtasia, joten yleishyvän kokemuksen aikaansaanto voi olla työn takana. Onko siinä sit kyse tuurista vai käyttäjästä, voi jokainen miettiä. Mulla on tossa Chevyssä se ihan paska kuuskekkonen ja seiskasatanen, enkä kyllä pysty het moittiin. Varmaan se huomenna poikii joka paikasta, kun lähtee 18. vuosi sen kanssa.
     
    Gary Grand, caprice305 ja Powerstroke tykkäävät tästä.
  11. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Sepä juurikin se, puhutaan 30v autoista, eli vaikka olis mimmoset suositukset niin ne on kaikki yksilöitä tässä vaiheessa kuitenkin, eikä mitkään säännöt välttämättä päde.
    Kaikki tietää noiden koneiden perusominaisuudet, mutta muita muuttujia on niin paljon että jokaisen kokemukset on omiaan.
    Yhtä hyvin voi sitten valita vaikka 30 v vanhojen myyntiesitteiden perusteella.
     
    Jupe666, caprice305 ja Jussi289 tykkäävät tästä.
  12. 0rs0n

    0rs0n Gearhead

    Itellä on kokemusta kuus Kekkosesta ja 350 DX. Vaneissa. Ne on ollu luottopelejä

    4.3 astrosta kans

    Mut lähinnä oli. Kiinnostunut noista tiedoista. 4.3 tai 5.7. Bensana Isossa autossa. Nelikkona ollu kiikarissa. Veneen veto autona. Ja sillä bensana ku ei sitä usein vedetä sitä kärryä. Niin kulutus ei oo tärkein siinä vaiheessa. Muuten lyhyttä työ ajoa tulis.
     
    Powerstroke tykkää tästä.
  13. Muki

    Muki Gearhead

    Tossa nyt kun oikein mietin, niin tuntuis siltä että vaikea sanoa olisko mitään käytännön eroa sanotaanko 305/350 versus tää 4.3. Mä jotenkin luulisin, et jos systeemit on about tikissään niin ne menee käytännön tasolla niin pienillä eroilla, et sillä ei oo kauheesti merkitystä.

    Noi dieselit muistan siitä kun Metro-Autossa muut asentajat yritti aina muuttua näkymättömiksi kun oli kansikeikkaa johonkin vaniin tiedossa. Jos ei oteta sitä tuomiopäivän meteliä ja rollotusta mikä niistä lähtee, niin menishän ne muuten, ei mulla oo sinällään lekaa vastaan mitään.

    Oikeastaan ainoa pata mistä on todella hyvät kokemukset light duty autoissa on se hopan kolmesatanen, ollut sekä kaasutin- että ruiskuversiona. Melkein se kaasariversio sais "osta" - suosituksen, siitä ei pata enää paljon yksinkertaisemmaksi muutu. Maksimiväännötkin oli sekä paperilla että käytännössä alempana kuin ruiskussa, eihän noi mitään sporttivehkeitä ole luonteeltaan joten lähinnä se tasainen vääntö on jees.

    Mulla oli sellainen 750tkm ajettu 300/C6/9" Econoline all-steel, ja että oon katunut sen myyntiä. Se meni tosi naftilla, oli ajettavuudeltaan selkeesti parempi kuin nää GM-vanit lähinnä ehkä sen Twin I-beamin ansiosta. Aina joskus joku pöllö vaihtaa kolmesatasen tilalle jonkun 302:n, eikä voi kuin ihmetellä.

    Kerran oli Salossa yks 302 Econoline joka oli kivikova ja paahtunut pelleiltään ja oli tosi lähellä, että olisin ostanut pois ja heivannut sen 302 pois ja pistänyt omista varastoista 300:n tilalle, mut oliskohan ollu inflaatiotukaatit vähissä tai joku muu syy. Olis ehkä pitäny ostaa mutta minkäs teet jälkikäteen.

    Tässä ikäluokassahan me kuitenkin katotaan enempi yksilöitä. Nettiautoa kun selaa niin siellä on aina välillä selkeesti ihan tikisssään olevia, sillä hetkellä kun oli tarve niin toi 4.3 sattui olemaan ainoa budjetin ja muiden seikkojen kannalta jees, mut se olis voinu olla ihan hyvin 305 tai 350 jos olis ollu joku vaihtoehto sillä hetkellä.

    Nyt kun on keli kylmennyt niin mulla on sellainen näppituntuma että tota soppaa menee vähän enempi. En oo kertaakaan mitannut, tarkkuus on lähinnä "heitän stadin reissun round-trip 160km" eikä siitä osaa nyt sanoa sen tarkempaa.

    Huomasin kanssa saman mitä on sanottu että vähän vilpoisalta tuntuu, jos lähtee kylmiltään ja saman tien tonne maantielle. Tosin eilen huomasin että olinkin pimeässä vahingossa säätänyt ilmajaon sijaan itse lämmönsäätöä :p mut pikkuisen arveluttaa toi tuleva talvi, et mitenköhän pärjää. Ehkä syylärin eteen jotain, sit vanha kikka minkä tein Econolinessa joka oli kokonaan ilman väliseinää, ostin eristevillapaaleja ja tein niistä "väliseinän" heti istuinten taakse, johan oli lämmin sit sen jälkeen.

    Joillain tutuilla on ollut noita 4.3 work truckeja kohta jo vuosikymmenissä laskettava aika. Ne on niihin tyytyväisiä, ehkä jotkut manuaalivaihteiset on aiheuttaneet jälkiajatuksia siitä että ehkä olis ollut automaatti mukavampi.

    Sit mitä on nää uudemman vanit, oliko ne "Express" tai jotain, niistä ei oo edes sen vertaa kokemusta että olis ollu kyydissä saati ajanut. Jotenkin ne näyttää lahoavan aika pahasti, et tässä täytyy varmaan nyt lähivuodet vielä näillä G-sarjaisilla mennä kunnes nekin loppuu.

    Jotenkin traagista että ajat on menneet tällaisiksi, ei ehkä tajuttu silloin 10-15 vuotta sitten miten paljon sitä valinnanvaraa oli ja vehkeet vielä ihan älyissään. Nyt sen huomaa että kato on käynyt ja hyvät yksilöt harvassa.
     
    12345678910, Jupe666, wilburi ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  14. hantta

    hantta Double Gearhead

    Palataan asiaan, kun auto on päivittäisessä käytössä ympäri vuoden 18 vuotta, ja tämä siis -80 luvun loppupuolen kulkineella ;)
     
  15. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    No, toi on mun käyttöauto. Enää nykyään ei ajeta kyllä päivittäin kun ei enää mee töihin.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  16. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Yksilöt on yksilöitä, mutta jos uutena ja nyt olevassa tilanteessa otetaan kymmenen dieseliä ja kymmenen bensaa tarkasteluun niin väitän bensojen olevan viattomimpia.


    Varmemmin saa nytkin paskan dieselin kun ok kuntosen bensan.


    Ja on silläkin merkitys jos dieseleillä ajeltu yleensä se 100-200tkm niin kori ja runkokin on wäsyneempi jos yleistä autonpitoa mietitään. Tottakai voi olla hyväkorinen vaikka miljoonn ajettu, mutta tää onkin raakaa laskelmointia perustuen tosiseikkoihin.
     
  17. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Komppaan ton kutosen kanssa, pientä kokemusta ruiskuversiosta F pikupissa. Ajot tosin vaan kevyttä gruisailua. Jos sevylläkin olis vastaava suora kutonen niin koko homma olis ihan toisella pohjalla.
     
    tsipi tykkää tästä.
  18. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Onhan chevyllä noita suoria kutvosia ollut mutta jostain syystä V on vienyt voiton. Uus platserikin vaatimattomalla 3.6 litrasella kutvosella 0-60 mph 6.2 sekkaa:odeek: .
    Tätä 4.3 kuukkaa on tehty myös turbolla tehtaan toimesta ja kinuskit tekee aftermarketkittiä.
    [​IMG]
    Alle tuhat K€ näköjään tänne toimitettuna, pitäiskö tilata omaan kikottimeen kun samanvuotista on saanu ahtimella.

    Tossa -71 Nova veekuukalla.
    [​IMG]
     
    Muokattu: 6.10.2019
    12345678910, Jussi289, Karpov ja 1 muu tykkäävät tästä.
  19. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Ja onhan hoppakin siirtynyt v kutosiin aikaa sitten.
     
  20. Muki

    Muki Gearhead

    Joo, yks mainio motti oli 4.0 joka oli jonkinlainen kölniläisen steroidipainos. Mulla oli sellainen 4WD Aerostarissa, mikä oli muotoilultaan kuin maitotölkki ja täys painajainen "huoltoystävällisyydeltään", mut autona ihan yliveto.

    Sekin piti mennä myymään pois, vaikka näin jälkeenpäin olis ollu monta vuotta erittäin mukava käyttövehjes. No, mitä sitä vanhoja murehtimaan, mut toi 4.0 mitä on ollut Explorerissa ja ties missä, vois olla aika noheva retrofit vaikka Econolineenkin.

    Tosin sen kutonen oli kaikkien kutosten über, sentään kolmesatanen, ratasjakopää, hydraulinostajat ja ties mitä. Kaasariversion momentin huippu oli 1200 (tuhatkaksisataa) jengaa minuutissa ja luulen että se ei varmaan kauheasti yli 3500 kiertänytkään.

    Samaahan oli 240-kokoisena sedaneissakin. Mutta tää nyt oli ehkä eniten off-topic tähän ketjuun, joten...
     

Kerro tästä muillekin!