Mikä voisi olla sellainen hyvä käyttöauto ~90 vuosikymmenen vaihteesta?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja kale-, 19.12.2019.

  1. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    ...joskus, kun topikki oli uusi oli jossain rovaniemeläisessä autoliikkeessä siisti 323 Masurkka viidellä sataa, mutta se juna seilasi jo....
     
  2. Vermilion

    Vermilion 3rd gear

    Ai niin Mazda 6 edeltäjä vois olla ihan hyvä 626 ! Mazda 6 on yksi ruostepommi siihen ei kannata koskea itellä oli sellainen. 4 vuotta vanhassa autossa oli ruostetta helmoissa ajettu vaan 70tkm.
     
  3. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Perkele escort! Miten ne on unohtuneet. Ehkä huono tarjonta.



    Ei ne kasarimallit läpipaskoja ruosteen suhteen, parempia kuin toyotat. Ok ajaa ja helppo huoltaa. Soppaa ne kyllä kokosekseen vie jonkinverran.


    Kaks bensaa 1.6:sta kaasari ja ruisku + kaksi 1.6 dieseliä nimimerkillä 150tkm. Ja vm 85 87 89 90.
     
  4. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Riippuu koneesta, pikkukoneet olleet kansipahvin kanssa herkkiä. Kaverin -97 vmmään tehtiin kyllä helmatkin uusiksi.
     
  5. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Joo, kolmos-escortissa on paljon hyvää. Vähän kaamea ajaa, mutta pysäyttämätön kulkija ja oikeasti oppikirjaesimerkki teknisesti (muistaakseni punainen esco oli pääosissa jossain ammattikoulun oppimateriaaleissa).
     
  6. fxsts

    fxsts Gearhead

    Kävinpä joskus tuollaista uutta Ranskatarta katsomassa ihan vakavalla mielellä. Esittellytilassa autoon astuttuani löin oven kiinni jolloin konetaulun pohjalevyt pettivät ja sylissä oli melkoinen johtonippu. Automyyjän helahdettua punaiseksi en nuorena poikana tainnut osata oikein mitään nansevavaa kysymystä vaan poistuin paikalta. En ole omistanut yhtään ranskalaista ajoneuvoa, mutta saatan hankita jonkun ostamiasta. Onhan ne vaan heleskutin paskoja eli juuri sopia harrasteautoiksi.
     
  7. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Emmänyt kaameasta tiedä, ei se saman ikänen corollakaan mikään passat ajoltaan ole :)

    Takapyörän laakereita meni ja rumpujarrua sai aika usein säädellä kun ne linkut rupes sillon olemaan jo kiven alla. Halpaa ja helppoa silti. Niin ja kytkinpolkimen hammaspuolikuu, kai niitäkin netistä nykyään saa.
     
    leivonharri tykkää tästä.
  8. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Ton brassi-Escortin ehkä kuitenkin unohtaisin, moottoripuolen ja kytkimen varaosat vaikeita. Vesipumppua ei saanut muistaakseni edes 90-luvun alussa...
     
    Vermilion ja isalmela tykkäävät tästä.
  9. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Kyllä noita nyt ainakin rokkiautosta näyttäis saavan. Vesipumppu sarja hihnat ja kiristimet 60e, kytkin setti toiset 60e...
    Sitä hammaspuolikuuta en heti löytänyt.
    Postikuluthan noihin vielä tulee ja joutuu venttaan hetken, että osa on kädessä.
     
  10. Jeep360

    Jeep360 2nd gear

    Mulla oli joskus tollanen Brassi -esko-85 , renun 1,4 koneella , ainoa auto jossa olen nähny katonkin ruostuvan puhki , muusta kopasta puhumattakaan ja alle 10 vikää .
     
  11. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Noup, rokkiautosta saa euromallin (CVH, yläpuolisella nokalla) ei brassimallin (Rellu/CHT1600, työntötankomoottori) osia.
     
    Muokattu: 3.1.2020
  12. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Brassimallit oli jo 10v kiven alla joten ei tarvitse pelätä semmosen ostoa nyt.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  13. daavid-son

    daavid-son Gearhead

    Tuossa taannoin myytiin 98 corolla 1,6 farmari. Ihmetellä täytyy miten tommonen paskaläjä on ollut aikonaan niin suosittu. Ulkomuoto on ihan hirvee. Välitykset oli semmoset, ettei paljon pitemälle viittinyt lähtee kun moottori huutaa 3000 alle satasen vauhdissa. Tietysti polttoaineen kulutus sen mukanen. 190 senttiselle kuskin on turha etsiä ajoasentoa. Ja ilmeisesti japanilaisten kätösetkin on vähän pienemmät ja ketterämmät, koska ei tuo mitenkään kovin mukava ollut huoltaakaan.
     
  14. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Jos 170000 ajetussa on vielä tehtaan öljyt, en ihan kaikkia murheita laittaisi pelkästään auton syyksi.
     
  15. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Olissit käyttänäy alkuperäistä rengaskokoa niin olisi 3000 kierroksen kohdalla menny 102km/h ni ei tarvitsisi itkeä että menee alle. :D
     
  16. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Mites nämä 2000-luvun Citroenit, useita 1-2k€ hintaluokassa ja kohtuukilsoilla. Ihan siistinnäköisessä kunnossa, kohtuudella ajettuja, hyvillä varusteilla ja parin litran moottorilla.

    https://www.nettiauto.com/citroen/c5/11007666

    IS
     
    Pertti K tykkää tästä.
  17. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Citroen on se vikaherkin ranskalaisista... Sähköt/saastelaitteet etupäässä renaa herkästi ja vittumaisia selvittää perimmäinen syy.
     
    Imusihti tykkää tästä.
  18. f34

    f34 Double Gearhead

    Tuli hommattua tyttärelle citroen c4 vm2004, ajettu vähän päälle 100tkm, maksoi tonnin.
    Ei ole ruostetta, tekniikka pelaa.
    Ainoastaan takajarrusatulasta karannut käsijarrun palautusjousi ja sen takia hiukan jumitti. Ollut nyt reilun vuoden päivittäisessä ajossa. Ai niin, startin uusin varoilta (69€), kun netistä luin, että tyyppivikana alkaa polttaa sulaketta vanhempana.
    Citroen c4 on samaa tekniikkaa peugeot 307 kanssa.
     
    Imusihti ja isalmela tykkäävät tästä.
  19. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    harva pikkuauto on välitetty niin, että kierrokset on satkun vauhdissa 2000rpm tai alle...


    Isot kädet on kun ei mahdu huoltamaan. Eihän ne 190cm pitkille niitä parhaita ole mutta kyllä vielä 197cm pitkänä on ajaa voinut. Samaa kastia ne saman kokoset pikkuautot on muutkin. Ei sovi verrata mihinkään isompiin. Pikkuautotkin isoni sisältä reilummin vasta 2000-luvun puolivälin tienoilla.

    kyllä renu on se vikaherkin ranskalaisista. Nettiauton hintatasokin kertoo jo olennaisen. Ei maksa suht tuoreet citikat paljoa mutta vielä vähemmän renut.
     
    Imusihti tykkää tästä.
  20. Jeep360

    Jeep360 2nd gear

    Sitikka ja pösö jakavat pääosin samat tekniikat , renunkoneitahan on jo mersuissakin . Se noissa tosiaan on , että hinnat putoaa nopeasti, itse ostin 10 vuotiaan pösön diisseli automaatin ns. kaikilla kaikilla mausteilla h.3500 ajettu silloin 200 tkm , toiminut moiteetta 5 v , tolla rahalla ei kummosta suosikkimerkkiä olis saanu.Jos ei ajattele jälleenmyyntiarvoa , voi ajaa yli kolme vuotta , takkiin tulee varmasti.
     

Kerro tästä muillekin!