Mikä voisi olla sellainen hyvä käyttöauto ~90 vuosikymmenen vaihteesta?

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja kale-, 19.12.2019.

  1. Karpov

    Karpov Gearhead

    Pösöhän oli luottopeli ranskalaisittain 306/406 malleissa mm. 307/407 kun tuli niin bensakoneisina tuttua ja turvallista ranskanshaissea auvoisilta ajoilta. Samaa kastia avainkorttilagunat ja meganet....


    Xsara ja c5 ihan päteviä eikä se hydejousitus mikään musta vaate ole. Vanhemmissa putkien vaihdot voi olla vittumaisia mutta halvempi se systeemi on fiksata kun iskari/jousiremppa perus autoon.
     
    Pertti K ja isalmela tykkäävät tästä.
  2. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    Juu just noi renut on kyl kaikkein shiteimpiä laitteita. Joku tekniikantohtori varmaan saisi väitöskirjan aikaseksi siitä miten korjasi sähköviat tollasesta
     
    Gary Grand ja Karpov tykkäävät tästä.
  3. Karpov

    Karpov Gearhead

    Temppuileva keskuslukko ja ajonesto aah. Scenic vm 98 keräsi myös aina lunta käsijarrusysteemin liki minkä pakoputki lämmitti. Aamulla aina rengas lukossa tovin.


    Mittarit näytti myös välillä mitä sattuu. Saman ikäsissä sitikoissa ja pösöissä ei tälläsiä ongelmia ollut.
     
  4. Karpov

    Karpov Gearhead

    Tää ei ollut se: "enää ei seiso, naapurien silmissä pitää näyttää menestyvältä ja ostaa yliarvostettu status-symboli"-ketju :D
     
  5. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Noin tonnin mersu herättää vain sääliä, enkä oikein usko sellaisella käyvän flaksi naisten suhteen....:pinup:

    Saattaahan sillä säälistä saada mutta silti, kaikki lasketaan :p:rolleyes::D ..hieno mies...



    IS
     
    Gary Grand ja mpower tykkäävät tästä.
  6. Karpov

    Karpov Gearhead

    Tauskilla on cls
     
  7. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    kävitkö eilen pihlapubissa sitä kuuntelees ja näit että sillä on cls? vai ookko tänään menossa ööh en muista enää missä se oli.. kauttualla? :D

    -juu en minä tiedä missä tauski esiintyy tai millä se ajaa mutta kun muut nesteellä eilen istuskelemassa olleet sen näytti tietävän.
     
  8. isalmela

    isalmela Gearhead

    Onhan CLS livakan näköinen ,mutta kohtuullisen kaukana topikin aloittajan hakemasta 80-90 luvun vaihteen hyvästä ja halvasta käyttöautosta :D
     
    Gary Grand, Pertti K, Imusihti ja 1 muu tykkäävät tästä.
  9. Karpov

    Karpov Gearhead

    Kaveri kävi eilen ja sunnuntaina on taas pihlapubissa :D kauttualla kai tänään juu
     
    NonSenCe tykkää tästä.
  10. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    ok joku "kaveri" kävi. ;)
     
    Imusihti tykkää tästä.
  11. Karpov

    Karpov Gearhead

    Mulla on alibi oon joensuussa. Porissa jos olisin ollut niin tottakai olisin paikanpäällä ollut :D
     
  12. leemu

    leemu 3rd gear

    Carina II on varma voittaja, jos vaan löytää sellaisen, joka ei ole mädäntynyt.
    Osien hinnalla ei ole väliä, koska niitä ei yksinkertaisesti tarvita:D
     
    Gary Grand, Sounderi, dart -66 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  13. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    jaa joen suu.. siinä pihlavanlahdelle se kokemäenjokikin loppuu. niin että.. :)
     
  14. Karpov

    Karpov Gearhead

    Onhan se isompi ja hiukan parempi ajaa kun saman ikänen corolla. Teknisesti yhtä lujia
     
  15. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Mitä meillä noita AT171:siä oli (farkulla yli 160tkm), niin pakoputket (väli- ja takaosa) olivat kulutustavaraa. Syöpyivät pitkittäissaumasta puhki...
     
  16. Ana67

    Ana67 Gearhead


    Montas Renua sulla on ollut??? Mulla neljäs jo Rouwan käytössä... Perushuolloilla menneet kaikki. Tosin pointti on ollut se ettei tietenkään osta sitä tsättiauton halvinta paskaa... Kuten ei minkään merkin kohdalla kannata tehdä.

    Citroeneja on ollut appiukolla ja itsellä yksi; sähkö-ja päästölaite vikoja "antipollution fault" tuttu kaveri näytössä... C5n möin kaverille ja viikon ajeli kunnes ei enää käynnistynyt; yllättäen ei anna vikakoodia joka selkeästi antaisi osviittaa viasta; epäilyksiä on.

    Peugeot on kaverilla; apumiehen oven kun aukaisee motti käynnissä sammuu motti...


    Mutta jos oikein haluaa itseään kiduttaa niin sitten näitä "ikilujia ikinä hajoamattomia" wokkipannuja; ajo-ominaisuudet verrattavissa hevoskärryihin ja pellit mätänee silmissä.
     
  17. Stang_81

    Stang_81 Gearhead

    Samalla lailla tuntuu tuo xsara toimivan kuin 306 pösö. Eräs totesi viisauden ranskalaisista ja italialaisista autoista, niistä pitää vaan ostaa ne pienet mallit, ne yleensä toimii, kun ei ole liikaa tekniikkaa. Kuitenkin tullut 6,5 vuotta ja 116tkm ajettua fiat grande puntolla, suurin vika oli startin hajoaminen, muuten kulutusosia vaan vaihdettu.
     
    Pertti K tykkää tästä.
  18. JL-

    JL- 2nd gear

    Se tässä on ainakin nähty että tulee kuka mitä tahansa suosittelemaan niin seuraavassa viestissä se tullaan haukkumaan :D

    Tässä varmaan aika hyvä neuvo. Kuten todettu moneen kertaan niin kyllä se on enempi yksilöstä kuin merkistä kiinni kun näillä kriteereillä lähdetään autoa ostamaan.

    Kävi muuten kerran itelle näinkin: Ostin 140tkm ajetun 22v vanhan auton korttinsa luovuttaneelta vanhalta herrasmieheltä. Vaikutti kaikinpuolin hyväkuntoiselta ja jämäkältä ja miljoona kertaa paremmalta kuin muut vastaavat (hinta oli kuitenkin sama, 1500e). No eiköhän sitten osunut kaikki alusta- yms. hommat itselle, kun kaikki oli vielä alkuperäistä ja ikä alkoi näkyä heti kun vuoden sillä tosissaan rälläsi. Tekniikassa ei tosin moitteen sijaa, enkä muutenkaan ostosta katunut tuonkaan jälkeen.
     
    Gary Grand, leivonharri ja Pertti K tykkäävät tästä.
  19. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Toisaalta ihmetyttää, miksi se ainoa käyttöauto pitäisi saada tonnilla tai alle, mieluiten toki ilmaiseksi ja vielä rahaa hanskalokerossa? Nettiautossa on varmasti "tilaisuuksia" ja "löytöjä", mutta niitä etsivät monet muutkin. Sijainninkin pitää vielä osua kohdalleen että kannattaa ylipäätään lähteä autonhakumatkalle. Jos rahaa on käytettävissä vain 500€, kannattanee ostaa auto joltain tuttavalta halvalla, muuten jotenkin tarpeettomaksi tai ylimääräiseksi jäänyt kulkuneuvo.

    Vaikea uskoa, että näissä olisi juuri leimaa jäljellä tai ettei joutuisi investoimaan jotakin, vähintään renkaat tai tuulilasin. Kilsojen puolesta on käyty jo kuussa, osa jo paluumatkalla eikä ruoste ja pikkuviat ole yllätyksiä. Tuo 500€ menee parissa kuukaudessa bensoihin ja vakuutuksiin joten ennemmin säästää rahaa tai ottaa vaikka lainaa saadakseen edes vähän paremman KÄYTTÖauton.

    Tonnin kohdalla leimatun auton löytäminen on jo helpompaa, mutta nettiauton halpikset-osaston merkkivalikoima käy varmasti tutuksi. Opelia, nissania, rellua, fiatia, yms. on tarjolla. Tästä luokasta voi jo helpommin etsiä kyllästynyttä omistajaa joka laittaa romunsa kiertoon tai parhaassa tapauksessa pienellä laitolla saa auton käyttöönsä pitkäksikin aikaa.
    Mitään öljypoltinta, nesteitä kadottavaa tai lämpöjä nostavaa rojua ei kannata kuitenkaan hankkia, korjauskustannuksia saa havoin jos koskaan takaisin.

    Puolellatoista tonnilla ja siitä yli alkaa jo saamaan ihan käyttökuntoista autoa, johon ei välttämättä tarvitse laittaa kuin bensaa ja normihuollot. Kokonaan toinen asia on, onnistuuko sellaisen auton löytämään vai iskeekö kätensä sontakasaan. Jos auto on ollut nykyisellä omistajallaan vain muutaman kuukauden, lähtökohtaisesti valitsisin jonkun toisen.

    Auto on voinut tulla myös vaihdossa, joten pokkeuksiakin toki on. Riittävän pitkä koeajo ja kaikkien mahdollisten toimintojen testaaminen on kaiken A ja O. Paras vaihtoehto on sopia hinta, käyttää auto samalla katsastuksessa ja tehdä kaupat konttorilla omistajanvaihdos mukaanlukien.

    IS
     
    leivonharri tykkää tästä.
  20. JL-

    JL- 2nd gear

    Eikai tässä moni ole 500e autoa suositellutkaan. Se 1500e on jo aika hyvä raha millä alkaa löytää niitä hyviä yksilöitä.
    Voi sitä 500 eurollakin auton ostaa mutta sitten kannattaa jo varautua turaamaan sen eteen kaikenlaista. Ei toki aina, mutta monesti.
     
    Imusihti tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!