Mikä voisi olla sellainen hyvä käyttöauto ~90 vuosikymmenen vaihteesta?

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja kale-, 19.12.2019.

  1. Bowtie

    Bowtie Gearhead

    En tiedä ruostuuko ne Mersut kauheesti sen enempää kun muutkaan merkit, vai onko koko polemiikki vaan paisuteltu kun kallis auto ruostuu niin saa tuulipukukansa ihmetellä ja haukotella... Joo, 2000-luvun taitteessa oli ongelmaa ilmeisesti vesiväreistä johtuen muutaman vuoden, mutta lahoaa ne muutkin saman ikäiset laitteet, just toisessa topcissa kerrottiin että joku Passatin apurunko sortuu alle vaikka on päällepäin ihan jees. Golfien helmoista ei tarvinne enää edes mainita, ja saa paikkalappua laittaa 15v vanhaan japsiinkin. Muistaakseni tais olla jotain pientä ongelmaa Mondeoissa ja Focuksissakin...? Sanoisin että ruostesuojauksen ja ylläpidon puute ja järjetön suolaus autot ruostuttaa.
     
  2. Karpov

    Karpov Gearhead

    Mersut mäti vielä 2000-luvulla jolloin aika vähäistä on japsien mätiminen enää esimerkiksi. Mersuissa on myös ollut tunnetusti ruostetta missä sattuu, ei ole mitään selkeää helmavikaa tms.



    Passatista menee juu apurunko mutta itse kori kestää 500-600tkm ja sillonkin lähinnä luukuissa rupea, varmasti pohjaa/helmoja tai joustintukia ei tarvi hitsailla.


    Mk5 golffi on helmoiltaan paska ja aika heikko esitys koko auto. Mätäneekö helmojen lisäksi muut? Mersulla kuitenkin ongelmaa ollut laajasti. 04-05 saatto henkilöautopuolella asiat parantua vaan saas nähdä.
     
  3. Bowtie

    Bowtie Gearhead

    Kyllä mun kokemuksen mukaan se laho on siellä muovihelmojen, puskureiden ja listojen alla minne kertyy kaikki märkä sotku mädättämään. 500tkm ajettuun 211 jouduin tekemään yhden paikan takapuskurin taakse takaposkeen, muuten vaan pientä kuplaa oven helmoissa, onhan tuo tosin 200tkm enemmän nähnyt suolasadetta kun keskiverto Avensis tms. Passateissa näkyy ainakin takaluukut olevan aika lahoja, en ole moista koskaan omistanut niin perustuu tuttujen kokemuksiin ja mitä noita liikenteessä näkee... Kuten aiemmin taisin jo mainitakin niin yhden Polon olen parsinut kasaan ja se helmojen kiveniskumassa on ihan saatanasta, tosin sai siinä korjailla jo lokasuojaakin, Golf vissiin ihan samaa kuraa.
     
  4. Karpov

    Karpov Gearhead

    https://www.nettiauto.com/volkswagen/passat/11020518


    https://www.nettiauto.com/toyota/avensis/10996565


    Kyllä näilläkin disukoilla puol milliä mennään kevyesti ja korit näytti vielä ihan ok kunnossa olevan
     
  5. Bowtie

    Bowtie Gearhead

  6. Karpov

    Karpov Gearhead

    Yleisesti ne tuntuu olevan hyvässä pellissä kun kaveri niitä "harrastaa". Ei juu varmaan ruostumaton immortaali, mutta helmalahoja on vähemmän näkynyt kun kovahelmasia. Hurjasti on japsit (ja made in uk) parantaneet laatua 90-luvulla mitä tulee ruosteenestoon.
     
  7. Bowtie

    Bowtie Gearhead

    Ei mullakaan moisista juuri kokemuksia sen enempää ole, mutta kuten sanottua, ruostesuojaus ja ylläpito... Autoja vois pestä muutenkin kun ajaa harjakoneeseen kerran talvessa.
     
  8. Karpov

    Karpov Gearhead

    Parempi vaan katsoa yleistilaa. "Liian hyvin" pidetyt yksilöt vääristää yleistä ruostetilannetta. Hyvä suojaus kestää huonoa pesuakin paremmin kuin huono.
     
  9. Lassi

    Lassi Gearhead

    Tämmösen ostin aikoinaan kun sanovat, että olisi viimeinen teknisesti varma nissani. No nyt ei ole enää tarve kun piti saada teknisesti enempi hajoavia osia sisältävä kuljin.

    https://m.nettiauto.com/nissan/primera/11055063
     

Kerro tästä muillekin!