Mikä voisi olla sellainen hyvä käyttöauto ~90 vuosikymmenen vaihteesta?

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja kale-, 19.12.2019.

  1. Karpov

    Karpov Gearhead

    Kahdessa oli kansipahvi sökö ja varmaan männätkin puhalsi ohi, senverran oli huohotusta. Jokaisen huoltokirjaakin kun katteli oli aika surkeaa luettavaa. Opel-valo palanut syystä x ja y ja vaihdettu sun mitä. Ecu lie tööt, se meni kaverin zafirastakin.

    Kolmannessa yksilössä oli hapanta ja alusta kalisi. Teknisesti jonkinlainen.



    8v koneesta tulee mieleen kaksi kaveria joilla omegoita. Toinen osti vähän ajetun 8v ecotecin pelossa ja vaihto nokan ensitöikseen siihen. Toinen taas ei löytänyt kuin paskoja 8v ja ajaa nykyään 16v ecotecillä..


    Opel tuntuu jakavan mielipiteitä ja voi olla hyviä tai sysipaskoja.
     
    kale- tykkää tästä.
  2. g-series

    g-series 1st gear

    kale- tykkää tästä.
  3. Karpov

    Karpov Gearhead

    dart -66 ja kale- tykkäävät tästä.
  4. kale-

    kale- 1st gear

    Yhtenä vaihtoehtona on vm 2000 8 venttiilinen 1.6l astra, ei oo sitä farmarimallia. Se vaan ei varsinaisesti ole myynnissä, mutta sen kuljettaja aikoo luopua ikänsä takia autoilusta tässä jossakin vaiheessa, mutta siitä ei taas tiedä että missähän vaiheessa lopullinen päätös tehhään.

    Muutamat pusut sillä on vissiin ajettu, etupuskuri tosin vaihettu sitemmin. Kilometrejäkään ei arviolta nyt hirveämmin ole ajettu, lukua tosin ei ole tiedossa.

    Kiitosta taas kaikista vastauksista!
     
  5. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    Kyl mun mielestä noi 2000- luvun taitteen ooppelit on ihan kuraa, opel on yksi harvoista merkeistä joka mun mielestäni on parantanut laatuaan. Tosin se ei ole vaikeeta kun lähtötaso oli noissa g astra, calibra, vectra tyylin autoissa ihan olematon.

    Tää ei toki tarkota etteikö hyviäkin olisi seassa.
     
    kale- tykkää tästä.
  6. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Gearhead

    Mun mielestä -90 suburban 502 koneella ja noin 40" renkailla olis hyvä käyttöauto noin about 90 luvun taitteesta.
     
    mopperi1970, Gary Grand, sdfsd ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  7. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Peugeot 309
     
  8. kale-

    kale- 1st gear

    Itellä ainoana autona ollu -98 vectra b, sen kanssa viimeset vuodet oli kyllä yhtä ongelmaa, ja alko jo jättään välillekki.

    Vanhemmilla on nyt 8 venttiilinen 00 astra minkä kanssa ei ole isompaa ongelmaa ollut. Tuo auto mistä viime kommentissa kerroin, ois käsittääkseni muuten sama paitsi porrasperänen versio.
     
  9. Karpov

    Karpov Gearhead

    Jos alat 2000-luvun vehkeitä miettimään koko topicilta ja ajatukselta putoaa pohja.
     
    Sounderi ja kale- tykkäävät tästä.
  10. jarona

    jarona Gearhead

    Helmat lahot varsinkin takapäästäinsä jos ei jo korjattu.
    Kahteen corollaan ne olen vaihtanut, tai jos tarkkoja ollaan niin
    yksi käyttämätön helmapelti löytyy varstosta.
     
    Karpov tykkää tästä.
  11. Karpov

    Karpov Gearhead

    Puskurin takaa myös häviää tavaraa
     
  12. jarona

    jarona Gearhead

    Ja Kale-, huomasin että olet täältä pohjoisesta, kun sulla ei ole varaa
    ostaa Subarua niin myyn sulle "tyttökaverini" Pösö 307 sw:n.
    Vm. 2004, ajettu 150 000km ja tosiaan naisen käytössä vuodesta 2006.
    Ei ruostetta eikä mitään muutakaan vikaa paitsi koneen tukkoisuutta
    aluksi koska neito ajaa sukkasillaan, pari naarmua on saanut aikaiseksi
    parkkihallissaan ja äiskän kanssa marjamettällä.
    Myyn sen sulle 1700 euroon, tai siis Anja-Irmeli myy..
     
    Pertti K tykkää tästä.
  13. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Meillä oli -99 1,6 Ave yhdeksän vuotta ja kilsoja tuli sinä aikana joku 170 tuhatta. Varsin ongelmaton kaiken kaikkiaan. Ensimmäinen ruostereikäkin vasta 1,5 vuotta sitten, luovuttiin vajaa vuosi sitten. Eli Avelle ääni täältäkin.
     
  14. 12345678910

    12345678910 Gearhead

  15. fxsts

    fxsts Gearhead

    Kunhan muistat että hyvä ja halpa eivät ole synonyymejä!
     
    Stang_81 tykkää tästä.
  16. sleepercooler

    sleepercooler 3rd gear

    Kaikista autoista tulee ennen pitkään Ooppeleita:(
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  17. mopo-ukko

    mopo-ukko 3rd gear

    Äipällä on -96 Carina 1.8 automaatti, ollut uudesta asti,ruostesuojattu uutena ja ajettu nyt vajaa 200tkm.Siinä ei ole ollut koko aikana mitään vikaa,normihuollot tehty ja ajettu.Arvo lienee tänä päivänä max se tonni.Eli on nuo Tojotat kuitenkin käyttö autoksi ihan ok.
     
  18. dart -66

    dart -66 Gearhead

    80-90 luvun taitteesta alkaa hyvät käyttöautot olemaan harvinaisia, osien saanti alkaa olla haastavaa ja purkaamo-osat kohta kusarilla. Tuossa paikallisella tuli pari viikkoa sitten pari aika siivoa ykköskoppaista Scorpiota ja totesivat menevät 2-3 viikon sisällä paaliin. Nesteet, akku, renkaat sekä katti pois, mitään eivät jätä talteen. Ei kannata, liian erikoisia...
     
    Stang_81 ja kale- tykkäävät tästä.
  19. JL-

    JL- 2nd gear

    Mullakin yhdestä F astrasta (vm. 92) oli kansipahvi ostettaessa sökö, koska oli hajonneen flektin takia päässyt keittämään edellisellä omistajalla. Yleensä flekti ei noissa juuri joudu hommiin niin liekö sitten sen takia lakannut liikkumasta kokonaan. No kuitenkin se oli ensimmäinen kansipahvin vaihto mulla mihinkään autoon, meni 2-3h aikaa ja maksoi 10e pahvi ja 10e pultit. 420tkm oli tuolla kyseisellä yksilöllä mittarissa pahvin vaihdon aikaan ja myin sen sitten puolen vuoden ajamisen jälkeen vielä eteenpäin ja vielä pari vuotta myöhemmin tuli ajossa vastaan.

    En oikein jaksa uskoa että noi mitä ootte käyny kattomassa on muuta kuin niitä hinnat alkaen malleja? Esimerkiksi se linkkaamani 85 tkm ajettu tuskin sisältää mitään noita vikoja mistä puhut, mutta voin toki olla väärässä. Se ecu-vika on X18XE1 moottorissa eli 1.8 ecotecissä, joka tossa kaverisi zafirassa luultavammin oli. On muuten puolen tunnin homma kolvata kuntoon, youtubesta löytyy ohjeet. Ja kaikkia mahdollisia tekniikkamurheita on ollut myös noissa 1.6 ecoteceissä. 8V moottorin oikeastaan ainoa "tyyppivika" on tosiaan nuo vialliset nokat joita oli joissain tietyissä vuosimalleissa, nekin viat on varmaan tähän päivään mennessä paljastuneet. Mulla on tossa yksi 8V nokka tallilla, sen saa ilmaseks nokkapukkeineen jos joku tarvii. Noi osat kun ei tosiaan maksa mitään ja niiden vaihtaminen on hyvin helppoa. Varmaan vaikeaa ostaa tämän hintaluokan auto jos mentaliteetti on se että mitään vikaa ei yksinkertaisesti saa tulla. Eikö se riitä, että osat ja huolto on helppoa ja vian takia ei jää tielle?

    Ruostumista on joo. Mutta kyllä on noissa japseissa yhtälailla. Ja volkkareissa. Ja kaikissa.
    Kannattaa kattoa sellanen yksilö missä sitä ei ostettaessa juuri ole, niin ei sitä muutaman oman käyttövuodenkaan aikana mahdottomasti ehdi tulla jos hyvin pitää. Opelin kohdalla riittää oikeestaan kun nostaa takaronkin lattiamattoa nurkista ylös, niin näkee korin yleisen kunnon.

    Kuulostan joltain opel-friikiltä, ei ollut tarkotus sen kummemmin tyrkyttää sellaista käyttöautoksi, kunhan heitin vaihtoehdon. Pakko vaan kommentoida ja perustella kun tuntuu että yleisesti opeliin ei saa tulla vikoja ja muihin autoihin saa. Kumma juttu että jos kyseisiä autoja on ihan helvetin paljon, niin siellä on seassa paljon myös niitä huonoja.
     
    Muokattu: 21.12.2019
    Sounderi, isalmela, Pertti K ja 1 muu tykkäävät tästä.
  20. Karpov

    Karpov Gearhead

    Osien halpuus ja huollon helppouskaan ei aina riitä jos ei vaan kiinnosta/jaksa tehdä remonttia.


    Opeleita on moneen junaan varmasti hyviäkin. Vanhemman toyotan kun ottaa niin ei vaan tartte miettiä edes tota vähää mitä opelin kanssa mitä tulee korjauksiin.


    Opelius on jonkinlainen mielentila. Kk sitten kävin opelmiehellä millä oli omegoita kymmenen pihassa. Soikeat pytyt, kansipahvit ja muut helmamädät ei olleet mikään uusi juttu. Osien halpuutta ja helppoa korjausta myös toitotti. Kukin tyylillään
     
    Imusihti tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!