Mikä voisi olla sellainen hyvä käyttöauto ~90 vuosikymmenen vaihteesta?

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja kale-, 19.12.2019.

  1. Pertti K

    Pertti K Gearhead

     
    Gary Grand, rb, f34 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  2. Pertti K

    Pertti K Gearhead

    Mutta miksi odottaa?

    Itellä ei ole Ooppelia koskaan ollut, mutta siskon käytössä parikin joiden liikkeessä pidosta vastasin. Ruostetta lukuunottamatta yllättävän varmatoimisia laitteita melko huolettomalla ylläpidolla. E Kadett ja A Vectra.
     
    Muokattu: 21.12.2019
  3. Bowtie

    Bowtie Gearhead

    E-Kadetti alkaa olemaan jo ehkä menneen talven lumia käyttöautorintamalla...? Me tossa huviksemme rapsuteltiin kuntoon '86 Kadetti mikä saatiin ihan taskurahalla, ja monta kertaa kunnostuksen aikana nauratti miten varaosat moiseen on lähestulkoon ilmaisia. Laite itsessään on liikuttavan yksinkertainen, tosin on ajokokemuksenakin aika karu. Lämpöä riittää kyllä eli sikäli ihan hyvä talviauto, ruoste vaan tainnut jo viedä lähes kaikki.
     
    Pertti K tykkää tästä.
  4. Pertti K

    Pertti K Gearhead

    No jos puhutaan 90-luvun alun kaasariautoista niin kyllä se Muna siinä joukossa on ihan kova sana, mutta eipä niitä kyllä jäljellä ole. Ja jos löytää niin eihän niitä harvoja enää raaski suolata.

    Pikkuteillä sen ratissa tunsi olevansa itseään parempi rattimies, en ihmettele rallisuosiota.
     
  5. mopar-mikko

    mopar-mikko 3rd gear

    Itellä ollu 10 vuotta Toyota Camry 2.2 automaatti ollut hyvä peli. Nyt ostin varalle Volvo 740 sedanin. Volvoihin saa hyvin osia ja ovat helppoja ja yksinkertaisia korjata + saa ajaa luisussa ihan reikäpäänä liukkailla. Bensaa menee molemmissa autoissa paljon, mutta ei ole jotenkaan kiinnostanut, kun muuten ylläpitokulut erittäin maltilliset.
     
  6. Karpov

    Karpov Gearhead

    Ei 2.2 camry nyt kovin janonen ole, kolme niitä ollut ja yks nytkin.
     
  7. mopar-mikko

    mopar-mikko 3rd gear

    Jaa ittellä vähän eri kokemuksia. Matkassa voi päästä lähelle 8 litraa, mutta lyhyemmillä matkoilla kelistä riippuen 10-15 ihan aina. Automaatti vaikuttaa jonkin verran. Aikaisemmin omistin vanhemman 2.0 manuaalin ja se meni kyllä tosi pienellä ja oli kohtuu pirteä.
     
  8. JL-

    JL- 2nd gear

    Ai siihen tojotaan ei vaan yksinkertaisesti voi tulla vikaa, ja niitä ei huonoja ole?:D
    Kyllä se sitten on varma, että sellainen kannattaa hankkia, sillä opeliin vika voi tulla.

    Eipä noi viat useimmiten ole semmosia että tarvis samana päivänä kiinnostaa. Aloittaja kuitenkin ilmaisi halunsa opetella huoltamaan autoa itse, ja mikä siihen on sen parempi kuin laite jonka tekniikka on mahdollisimman yksinkertainen ja edullinen huoltaa? Enkä nyt tarkoita että sen takia pitäisi opel ostaa jotta saisi jotain millä harjoitella, mutta päätyy mihin merkkiin tahansa niin edessähän se on.

    Tuohon "Opelius on jonkinlainen mielentila." voisi sanoa että niin on, en tosin tiedä onko se huonompi vai parempi mielentila kuin tuo sitä ehdottomasti vastaan oleminen.

    Laitoin muuten tossa viime vapailla A1 omegaani lohkolämmittimen, oli vähän ahdasta (kumma juttu kun mahdun kuitenkin seisomaan konehuoneeseen koneen edessä) niin päätin irroittaa moottorin saadakseni lisää tilaa. Tunti meni aloittamisesta niin kone oli lattialla, sai sitten samalla kätevästi heitettyä uudet koneen kiinnikkeet paikalleen jotka oli hyllyssä jo jonkin aikaa maanneet.
     
    kale-, Stang_81 ja Pertti K tykkäävät tästä.
  9. JL-

    JL- 2nd gear

    Suurimmassa osassa tosiaan 16SV eli kaasarillinen 1.6 8V. Tosi kiva moottori perusajoon, kuitenkin bensakone jonka huippuvääntö jossain 2500rpm eli hyvin sitkeä laite. Laitoin just C-Kadettiin semmosen koneen, tosin originaali Irmscher ruiskulla. Maksoin tekniikasta ruiskuineen ja apulaitteineen 80e, siitä jäi ylimääräseksi toi defan vastus minkä laitoin omegaan. Eli sen vastuksen hinnalla sai kivan tekniikan rakettiin. No laitoin toki kaikki mahdolliset tiivisteet ja huolto-osat koneeseen eli melkein 100e meni autodockiino_O
     
    isalmela tykkää tästä.
  10. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Lähipiirissä on kokemusta noista astroista, itse uskoin jo e-mallin kadetin kohdalla että kyllä ne takaveto ooppelit oli parhaita.

    Kaverin 98 tai 99 farmari oli sellainen että ehjää siinä oli oikeastaan vain turvavyöt.
    Kyseinen kasa oli halpa (500€) ja ostaessa paikkamaalattu joka kieli halvoista "korjauksista".
    Alusta oli loppu, kuten koko autokin yleisesti (283tkm mittarissa)

    Ainoat hankintakriteerit oli että on talvirenkaat, koukku, ja lohkolämmitin, leimaa jäljellä 11kk. Hakureissun aikana halvoista pölykapseleista irtosi 2/4 eikä jatko ollut sen kummempi.

    Venttiilikopan tiiviste oli pakko vaihtaa äkkiä sen kustessa öljyä aiheuttaen käryämistä.
    Mittaristo oli päivänvalossa ok, yöllä ei niinkään selkeästi luettava.

    "Keskuslukitus" toimi vain kuskin oveen, mutta ainoa sisäänhaluava oli voinut olla joku koditon etsiessään yösijaa.

    Lämmityslaite puhalsi vain kuumaa, mikä oli hyvä jatkuvasti märän sisustan kuitavattamiseksi. Tiivisteet suhisivat matka-ajossa aiheuttaen oman soundinsa sisämeluun.

    Jarrut jäätyivät pakkasella kuten ovetkin, ikkunat jäässä myös sisäpuolelta talvella.
    Kattoverhoilu roikkui sointuen hienosti muuten kämäseen ja tupakanhajuiseen sisustukseen.

    Pakoputki alkoi vuotaa alumiinipaikan (tuikkukynttilän kuori ?) ja klemmarin pettäessä.
    Ilmastoinnin sijaan oli tarjolla ns. tasanopeuspuhallus tai off-asento.

    Moottorin varoitusvalo paloi ajoittain mutta ei haitannut menoa.
    Bensamittari toimi tietyllä alueella, mutta ei toki aina, tankki taisi vuotaa sekin.
    Ajovalot olivat keltaiset eikä niillä nähnyt sateella ja pimeällä mitään, huono tuulilasi.

    Loppuaikana maistui glykoli ja öljykin, lämmöt nousivat varsinkin lämpimällä kelillä. Ajokuntoisena kaveri sai tuosta vielä 150€ eli halpaa ajoahan se oli. Taisi mennä lopulta raksa-autoksi kun siinä oli koukkukin.

    Aika varma yleismerkki romusta on huonot renkaat, halvat pölykapselit, paikkamaalaukset ja paikattu pakoputki vaikka olisi kuinka leimassa. Puoltavat ja vinkuvat jarrut ja ravistavat renkaat viimeistelevät kokemuksen.

    Kyllä kannattaa satsata pikkuisen enemmän halpaankin autoon, edes se 1000 - 1500€ kuin tyytyä siihen nettiauton halvimpaan, katsastettuun romuun.

    IS
     
    deeäxä, mopperi1970, kale- ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  11. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    noista jo sillon kun ne oli uutena oli kokemuksia miten surkeita laitteita ne oli. Yks autokauppias sanoi että kun oli sillon myi ooppelia niin ei niitä oikeen tutuille olisi kehdannu myydä ja kaikki ei tajunnu vaikka rivien välissä yritti sanoa että menkää pois. Yks kuka osti uuden vectran valitti kun ei pyyhkijät toiminu uudessa autossa. No syy löytyi siitä että pyyhkijänmoottori tai se välittäjätanko moottorilta vivustoon puuttui...

    Kaverin vectra oli ihan sekasin vaikka oli sihen aikaan joku 10 vuotta vanha auto ja ajettu joku 100 000.

    Jossain oli että kun se joku kustannusten minimoija pomo häippäs ooppelilta ja siirty vagille, alkoi vagin laatu romahtamaan ja opelin laatu raketoimaan ylöspäin. En muista nimeä.
     
    Karpov tykkää tästä.
  12. JL-

    JL- 2nd gear

    Eiköhän se tanko sinne vectraan oo jo tiensä löytänyt? Vai voiko topikin alottajalle käydä vielä samoin? Nyt etsitään 20-30v vanhaa tuhannen euron autoa. Ihmeellistä mutuilua automiehiltä ilman omia kokemuksia ja suhteellisuudentajua. Faijan pari vuotta vanhaan tiguaniin on uusittu molemmat etuvaloumpiot takuuseen, pitää muistaa ettei suosittele kenellekään sellaista sitten vuonna 2040.
     
  13. JL-

    JL- 2nd gear

    Kaveri sai siis just sellasen auton mitä lähti kattomaan, halvan romun. Eli hyvät kaupat mielestäni.

    Vikasta lauseesta täysin samaa mieltä, jos ei huvita ylenmäärin ruuvata ja ottaa riskiä. Siksi aiemmin linkkaamani yksilökin oli sieltä kyseisten mallien hintakaaren yläpäästä.
     
  14. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    ooppeli lienee siis siitäkin erityislaatuinen auto että 20-30 vuoden käyttö parantaa niitä eikä suinkaan huononna. Harvemmin käy niin että jo uutena paska auto olisi 20-30 vuoden päästä sen kummosempi.

    "Omia kokemuksia" on ihan tarpeeksi kun olen noita muitten laitteita korjaillu, ikinä en ole omistanut enkä omista. Ilmeisesti pitäs astua siihenkin miinaan jotta voisin puhua omista kokemuksista...
     
    Karpov tykkää tästä.
  15. Stang_81

    Stang_81 Gearhead

    Faijalla oli aika paljon kohtuu uusia ooppeleita,a ascona,b ascona, a corsa, e kadett, f astra, b vectroja pari peräkkäin, sitten siirtyi vaggineisiin kun sopivasti sai iv golf gti. Eipä noi koskaan tielle jättäneet, aamuisin lähti liikenteeseen ja toimi aika hyvin. Kun ne oli kuitenkin kohtuu tuoreita, kaikki taisi vaihtua alle 100tkm ajettuina.

    Pitäshän noitten ranskistenkin olla ihan hirveitä paskoja, nyt parilla halpiksella veivattu noin 160tkm ilman suuria ongelmia ja kalliita vikoja, tietenkään niitä paskimpia yksilöitä ei edes katseltu.

    Kun ne vanhat autot on aina vanhoja autoja, autot on kuitenkin tehty kulutustavaraksi eikä ikuisiksi. Kovasti on ne saksasta tuodut hyvät käytetyt mersut, bemarit ja auditkin hävinneet katukuvasta, vaikka niiden piti olla mitenkä hyviä.
     
    kale-, Pertti K ja dart -66 tykkäävät tästä.
  16. JL-

    JL- 2nd gear

    Pitää vaan miettiä että millasia vikoja niissä on sitten ollut, koska kuvailemasi vika ei vaikuta nyt tässä aloittajan tapauksessa mitenkään.

    Kyllä mä lasken ton riittäväksi kokemukseksi että olet niitä ruuvannut. Mutta onko ne ollu juuri esim g astroja 8v padoilla, ja jos on niin mitä vikoja niissä on ollut?

    Niin hirveesti törmää siihen ränttäykseen että merkki x on paska, ettei oikein osaa ilman tarkkoja perusteluja ottaa vakavasti. En mä jaksa/koe järkeväksi alkaa volkkaria haukkumaan paskaksi vaikka lähipiirissä oleviin sellaisiin olen joutunut käyttämään enemmän aikaa kuin omiin romuihini.
     
  17. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Joo, ei meitä petetty mutta mielestäni on vahvaa liioittelua puhua hyvistä kaupoista :D:D:D
    Tarkoitus oli ostaa mahdollisimman halpa ja ehjä farmari vetokoukulla. Noo, melkein onnistuttiin 2/3 tuloksella :p

    Sama kaveri osti myöhemmin 406 pösön ja ajeli sillä useamman kymppitonnin ilman ongelmia.
    Sillä oli sentään ajettu jo yli 300tkm ostaessa ja oliskohan maksanut peräti 700€ tuosta.

    Siinä oli huoltokirja ja auto oli varsin hieno ja hyvä ajaa.
    Ei olisi uskonut miten paljon enemmän sai autoa vain muutamalla lisäsatasella.
    Kyllä ainakin näissä tapauksissa auton ulkoasu kertoi todella paljon auton kunnosta.

    IS
     
  18. rb

    rb Gearhead

    Karpov muistaa vielä vanhan myyntiosion.

    Jotain viehättävää täytyy jenkkimiehen mielestä opelissa olla, koska jos meni avaamaan "myydään muut" osion, niin paljon ei liioittele jos väittää että puolet niistä myynnissä olleista oli Omegoita.
     
  19. SARKERI-71

    SARKERI-71 Gearhead

    FIAT

    [​IMG]

    CADILLAC

    [​IMG]
     
    Jussi289, Pertti K ja redneck1 tykkäävät tästä.
  20. faikku66

    faikku66 Gearhead

    Isällä oli Saabeja aikoinaan ja on tuossa pihassa vielä perintökalu Saab 900 i -90.Ollut ns. lähipiirissä vuodesta -92 lähtien ja ajettu se 400 oookm.Remonttia ollut aika vähän.Syyläri,jarrupaloja,kytkinremppa,tuulilasi,palloniveliä,pakoputken osia,yksi vetoakselin suojakumi,laturiin hiilisäädinpaketti,takanavat.Siinäpä suurimmat remontit 27 vuoden aikana.Laskeskelin joskus,että varaosiin mennyt noin 1000 euroa siinä ajassa eli noin 37 euroa vuosi.Ei paha.
     
    Jussi289, kale-, Sounderi ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!