Mikäs vaihdelaatikko th350 tilalle

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Ponu84, 8.9.2024.

  1. Ponu84

    Ponu84 2nd gear

    Kinneri on tollanen farkuparisienne 350/350 kombolla ja 3,73 välitys... Eli tarttis saada pykäliä lisää,th200 vai Th 700?
     
  2. Riku Rotten

    Riku Rotten 3rd gear

  3. Mr_MilleR

    Mr_MilleR Gearhead

    Itse vaihdoin Chevelleen aikoinaan TH 200 4R:n TH350:n tilalle. Mitat ovat samat, joten ei vaadi kardaadin muutosta. Ainoastaan laatikon kiinnittävä poikkipalkki siirtyy rungossa hieman eri kohtaan. Siihenkin saattaa olla rungossa valmiit reiät, jos autoa on aikoinaan saanut TH200 4R laatikolla. Eli helppo swappi.
     
    Kustom STW tykkää tästä.
  4. Chevy59

    Chevy59 Gearhead

    Lyhyt häntäinen (6') th350 on saman mittainen Th200-4r kanssa. Pidempi 9 tuumaisellä hännällä on taas th700 kans saman mittainen.
     
    Mr_MilleR tykkää tästä.
  5. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Riippuu vähän minkäikäinen parisienne on mutta se on tullut varmasti tehtaalta joko TH2004R:llä (1986 ja uudemmat) tai TH700r4:llä (ne vanhemmat).
    Joten tuo th350:n mitta saattaa olla hankittu sen mukaan, mikä se alkuperäinen loota on ollut ja paikalla voi olla alkuperäinen lootan kannatuspalkki.
     
  6. chevy 34

    chevy 34 Gearhead

    Edellä onkin jo hyvin käsitelty mitoitus hommat. Tuon tähän vielä lootan tekijän mielipiteen: jos koneessa paljon potkua, painava auto ja tykkää kummia vinguttaa, nii 700r4 silloin. Th200-4r mekaaninen kipukohta 225-300hp välillä, jonka jälkeen alkaa Forward drum, overdrive planeetta ja sisäänmenoakseli antautuun.
     
  7. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Laske nyt ainakin ylivaihteen kokonaisvälitys. Jos sulla nyt on 3,73 välitys takana ja siihen tuupataan ylivaihde 0,70 x 3,73= 2.61
    Kohtuu harva välitys ajella maantiellä, toki riippuu millainen moottori nokalla ja pyörien koko. Olisi hyvä tietää mikä on koneen vetoalue, että maantienopeuksissa moottori on myös ns. nokan päällä.
    Eiköhän tuon 2004R:n saa kestämään kun vain laatikkoon laitetaan oikeaa osaa sisään, toki eurotkin nauraa samaa vauhtia.
     
    Hai tykkää tästä.
  8. Ponu84

    Ponu84 2nd gear

    Tuo on 84 parisienne ja ollu alun pitäen 305,luultavimmin orkkis vaihteisto palkki mutta sinne on hitsattu latia lisää että on saatu kiinnitys reikää vingutettua pidemmäksi,ja tuo on lukkoturbiinillinen aski...koneesta nyt sen verran että ei nyt ihan vakio pata mutta sellainen mukavasti vääntävä, mikki kannet,262 nokka jne jne.. mutta ilman parempaa tietoa tässä kyselenkin kun loppuu välitykset aika nopiasti
     
    toyopet tykkää tästä.
  9. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Sitten se th700 varmaan menee aika kivuttomasti.
     
  10. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    No jos se on tehtaalta tullut nuhaisella pikkukoneella, 2.73:1 tai 3.08:1 perällä ja ylivaihdelootalla, niin kyllä se 3.73:1 perällä on varmasti tuolla kerrotulla nokalla paremmin alueella. :)
     
    Pietsi tykkää tästä.
  11. Ponu84

    Ponu84 2nd gear

    Joo 2,73 välitys tuossa oli,eli hyvinkin harva... seuraava tyhmä kysymys että onko noissa th700 askeissa sit fyysisiä mittaeroja esim vani/henkilöauto jne...
     
  12. nuffield

    nuffield Gearhead

    4wd ja vette pois luettuna ei pituus eroja ole.
     
  13. Catiska

    Catiska Gearhead

    2,73 välityksellä ylivaihteella kierrokset laskee melko alas maantiellä. Omassa avattaren kuvan autossa on 3,08 välitys ja TH200R4, kierrokset satasen vauhdissa n. 1600rpm. Se on kyllä sopiva kun on 1200kg painava auto ja pienellä otsapinta-alalla oleva kori.
     
  14. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    2.73:1, th2004r ja 235/75r15 renkaat, niin 80 vauhdissa vajaat 1100rpm.

    100 vauhdissa ~1350rpm.
     
    Catiska tykkää tästä.
  15. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Tätä tässä aiemmin kirjottelin, aika harvassa taitaa moottorit olla jossa järkevä vetoalue on heti tonnin jälkeen. Ketjun aloittajan kannattaisi katsoa nokkakortista millaista vetoaluetta nokan valmistaja tarjoaa nokalle. Samoin laskea laskurilla kierrokset renkailla joilla aikoo ajella maantie nopeuksilla.
    Eihän tuo nokan ilmoitettu alue jumalan sanaa ole. Riippuu se puristuksista, sytkän ajoituksesta jne. Mutta antaa varmasti suuntaa.
     
  16. Ponu84

    Ponu84 2nd gear

    Rengastuksesta sen verran että 235/60 15 ja 295/60 15 t rengastuksella mennään,..ja tällä haavaa 100 vauhdissa on sellainen 2800 kierroksia, enemmän se mullakin on tätä kylä pyöritystä mutta toki välillä tulee maantieajoa niin silloin se yks pykälä lisää houkuttelisi... mutta ei tuossa voiman puute iske ihan heti...
     
  17. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

  18. Hai

    Hai Double Gearhead

    Mistä löytyy 295/60R15 renkaita? Vai onko kirotusvirhe? 295/50R15?
    10%:ssan ero tuossa leveydessä on iso vaikutus.
     
  19. Ponu84

    Ponu84 2nd gear

    Joo siis kirjoitus virhe 295/50 15
     
  20. Mr_MilleR

    Mr_MilleR Gearhead

    Luulisin että aika harvalla nokka on niin raju, että pitkä välitys aiheuttaisi ongelmia. Itselläni on Chevellessä 2,73 välitys TH200 4R laatikon kanssa. Kierroksia satasessa n.1500 ja hienosti menee pintakaasulla. Shifterillä tai kaasupolkimella voi halutessaan sitten pyytää vaikka kakkosta sisään tuossa vauhdissa…
     

Kerro tästä muillekin!