Millä alumiini pois sylinteriputkesta?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja SpedeX, 14.9.2007.

  1. SpedeX

    SpedeX 3rd gear

    Mäntä on sulanut ja valurautaiseen sylinteriputkeen on tarttunut kerros alumiinia. Millä helpoiten lähtisi? Ei ole tarkoitus porata ylikokoon, putki on ehjä.
     
  2. devilman

    devilman 3rd gear

    Keraamisesta pinnasta otetaan ainakin hapolla pois.
     
  3. fennia

    fennia Gearhead

    Periaattessahan alumiinin ei edes pitäisi tarttua valurautaan. Onko sulla se kerros yhtenäisenä koko sylinteriputken ympäri. Jos sen sais naputeltua halki, niin pitäisi lähteä.
     
  4. SpedeX

    SpedeX 3rd gear

    Kyllä se on laikuttain, toisessa pytyssä enemmän, ja toisessa vähemmän. Kyse on 2-tahtiperämoottorista, 2 litran V6-Mercury. Koitin ensin puukolla, osa lähti niin kuin sanoit, mutta loppu on tosissaan kiinni palanut. Tässä kävi eilen eräs venemies ja ehdotti sitruunahappoa, pitänee kysyä apteekista.
     
  5. fennia

    fennia Gearhead

    Moottorisahan kanssa kävi joskus sama homma, siinä oli kyllä alumiininen sylinteriputki. Vedin vaan hiomapaperilla ja hoonilla roippeet pois ja hyvin on pelannut.
     
  6. SpedeX

    SpedeX 3rd gear

    Kokeilin hiomapaperilaikkaa tähän toiseen, missä vähemmän, se lähtikin aika helposti. Mutta toisessa on niin paksu kerros, että pelkään aukkojen reunoja ettei ne vaan pyöristyisi kun joutuu niin kauan hinkkaamaan. Katson ensin että toimiiko tuo sitruunahappo...
     
  7. rl

    rl Gearhead

    Moottorikelkkamiehet joskus mainitsivat että joissakin koneistamoissa oli joku happo jolla alumiini saatiin liuotettua pois. snökelkkojen pytyt taitaa olla useimmiten kovakromipinnotteisia mutta eiköhän se samalla tökötillä lähde valurautaisista. Koita pirauttaa johonkin konepajaan.
     
  8. 144

    144 3rd gear

    Suolahappo on pop. Saa vaikka apteekista, ei maksa paljoa ja katoaa alumiini natisti. Mikroautoillessa kun joskus tuli mantia sulatettua oikeen tukevastikkin sylinteriin niin suolahapolla alumiini pois ja kevyt hooni..
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Suolahapolla on kiusallinen taipumus syövyttää myös valurautaa.
    Toki jos lohko porataan tuon jälkeen, niin sitten antaa mennä vaan.
    Kovakromi pyttyyn sitä voi käyttää mutta varovainen olisin siinäkin.

    Sen sijaan kokeilisin lipeällä (=Kodin Putkimies, tms) sillä valurauta, kromista puhumattakaan, ei ole niin herkkä lipeälle. Alumiini sen sijaan liukenee lipeään. (muistatte urbaanit legendat täys-alu KB kisakoneesta ja koneistamon lipeäkyvystä.)

    Joka tapauksessa, kun liuotus on tehty millä tahansa hapolla tai emäksellä, huolellinen pesu on tarpeen jämien poistamiseksi. Muistetaan suojata myös kädet & silmät homman ajaksi :D
     
  10. SpedeX

    SpedeX 3rd gear

    Nyt on kaikki kokeiltu: sitruunahappo ei vaikuttanut oikein mitään, Suolahappo alkoi tosiaan "ruostuttamaan" valurautaa, ainakin se pyrki muuttamaan väriänsä ruskeaksi. Kyllä alumiini pehmeni ja suorastaan höyrysi. Mutta pesin hapot pois ja kokeilin Kodinputkimiestä siihen: kun se vaikuttaa tarpeeksi kauan, alumiini pehmenee ja on helpompi kaapia pois. Lisäksi hiomapaperilaikkakin pystyy siihen paremmin. Aika työlästä se silti on.
     

Kerro tästä muillekin!