Millä auki???

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja PA-LA, 15.1.2006.

  1. PA-LA

    PA-LA 1st gear

    Chevyn astro kyseessä , perän oljyntäyttö "ruuvi" on niin pyöreäksi tylpätty(se neliön kolo johon avaimen pitäis mennä) että ei tahdo mikään avain enää käydä. Kysymys kuuluu että millä auki "kotikonstein" kun käytössä ei ole paineilmatyökaluja sen enempää kun kaasupillejäkään???
     
  2. Vani-91

    Vani-91 1st gear

    Eräs vaihtoehto: Porakoneella reikä ja sitten vastakierretapilla pois.
     
  3. timppa

    timppa Gearhead

    Tai jos roppua on sen verran näkyvissä, että saisi putkitogeilla kiinni?
     
  4. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Koputtele vasaralla ympärinsä sitä proppua. Kun naputtelet sitä proppua sen pinta "venyy" vähän ja todennäköisesti löystyy senverran, että saat auki joko lukkopihdeillä tai neliökoloavaimella.
     
  5. toomass

    toomass 1st gear

    hitsaat tavanpultin kiinni sen verran että kestää vääntää auki. sit kun on kokonaan irti hitsaat kunnolla pultin kiinni tai vaihdat uuden.
     
  6. PA-LA

    PA-LA 1st gear

    Propun ns. ulkolaitoja ei näy käytännössä ollenkaan vaan on tasan perän kuorien kanssa joten pihtihommat saa ainakin unohtaa, eikä siellä tasasella lattialla mahdukkaan kovin isolla pihdillä väänteleen. Hitsihommissa taas tulee vastaan tämä "kotikonstein" joka ei sisällä hitsausvehkeitä. Toisaalta proppu on jo sen verran pilalle murjottu että toi paraaminen vois olla se keino mutta tuleeko mahd. lastut pois öljyn seassa???
     
  7. audiq

    audiq Gearhead

    Meidän Astrossa laitettiin huohottimen kautta ja vähän enemmän laitoin uutta, kuin vanhaa tuli.
     
  8. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Mitä jos otat koko kuoren irti ja porailet/hitsailet jonkun muun tallissa pultin tai mutskun siihen proppuun. Kun sitten saat rikkinäisen propun pois niin heitä se hevon kuuseen ja hommaa uusi tilalle.
     
  9. PA-LA

    PA-LA 1st gear

    Tärkein jäi näköjään laittamatta tohon viestiin. Tämä on talvisin meidän perheen ainoa auto joten tollanen koko perän irrottaminen ja kaikessa rauhassa korjaaminen/korjuuttaminen ei valitettavasti tule kysymykseenkään kun autoa tarvitsee kaks ihmistä jatkuvasti. Siis eihän tähän normaalisti menis koko öljynvaihtoon kun puol tuntia kaikkineen, mutta eipä ole ennen proppukaan ollut ton näkönen ja murjoutui vaan lisää kun sitä tossa turasin. kohta varmaan joku älyää sanoo että "siinä on sitten väärän kätiset kierteet" :lol:
     
  10. weripuo

    weripuo Gearhead

    juu mä jouduin turvautumaan samaan kikkaan kun tuli ensin valutettua öljyt pihalle ja vasta sitten tutkittua että millä uudet laitetaan sisään, hyvinhän ne valui kylmänä siitä 3mm reiästä :rotfl: menihän siinä selkä jumiin ja pari tuntia aikaa
     
  11. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Toimisko sellanen,että mittaisit täyttöpropun korkeuden murikasta,poraisit sopivan reijän samalle korkeudelle peräkoppaan ja hitsauttaisit siihen sitten mutteri/tulppa systeemin ?

    Ei nyt ihan samalle kohtaa kun isolautaspyörä,mutta sivummalle,jossa vähemmän roiskeita suoraan proppuun.

    Koppa on helppo ottaa mukaan...ainakin helpompi kun koko banjo...eikä maksa maltaita ostaa uuttakaan/romis jos menee pieleen.
     
  12. kime2

    kime2 Gearhead

    Ei muuta kuin luukku auki ja sen kans jonkun toisen pajaan hitsaamaan,kuten "mietmi3" jo mainitsi! Samalla saat kaiken roskan pois perästä,kun on koppa pois,kaikki kun ei valuttamalla pois tule ja perän kunnonkin pystyt tarkistamaan ainakin osittain!
     
  13. Polara

    Polara Gearhead

    Niin, tai viet sen öljynvaihtoon jonnekin virmaan ja annat siellä ukkojen tehä hommat... eikä maksa paljoo...
     
  14. Blösö

    Blösö 1st gear

    Tai kokeile terävällä tuurnalla/meisselillä ja vasaralla naputtaa auki, pitäis lähteä.
     
  15. audiq

    audiq Gearhead

    Kannattaa lämmittää se öljy ja toi öljypumppu tai mikä lie sopi muistaakseni suoraan siihen huohotinletkun paikalle, eikä sen oma letkukaan ole niin paksu, että ei haitannut enään mitkään 3mm:n kuristimet. Eikä tuosta hommasta jäänyt mitään traumoja, muistaakseni ihan ok ne sinne meni, kun vaan älys lopettaa sen proppupelleilyn ja uskoo, ettei se aukee. Täytyy kyllä seuraavalla kerralla tehdä se proppu siihen takakanteen, nyt kun on hitsikin :D .
     
  16. blazoffer

    blazoffer 3rd gear

    Koppa irti ja hoitoon. Näkee samalla perän kunnon.
     
  17. smuige

    smuige Gearhead

    mitä jos hankkis toisen kannen ja laittais sen sit kuntoon ja vaihtais koko roskan öljynvaihdon yhteydes? ei luulis noitten olevan kovin arvokkaita...
     
  18. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Erittäin hyvä vaihtoehto jos ei halua seisottaa autoa 1/2 tuntia enempää.
     
  19. eastwood

    eastwood 3rd gear

    onhan noita aineita...tarkoitan vaan että jos on se avain olemassa millä se proppu olis tarkoitus saada auki niin mulla ainakin on semmoista tuubikamaa mitä laittaa avaimen päähan niin pitää paremmin.sisältää jotain piikarbiidikiteitä tms.sopii ainakin ruuvikärkiin yms.eikö siinä öljypropussa ole 3/4osa vääntimen paikka suoraan?tuollaista tartunta ainetta myy nykyään lähes kaikki työkaluputkat,kunhan vain kysyy.on nimittäin pelastanut allekirjoittaneen monesta pulasta
     
  20. transport01

    transport01 3rd gear

    En tiedä miten lujassa tuo on ja minkälainen ympäristö on. Seuraavat ohjeet vaatii aina tapauskohtaista harkintaa voimankäytön suuruudessa. Käytännössä pitää muistaa varoa liikaa voimankäyttöä, ettei onnistu rikkomaan propun ympäristöä. Keinojen kokeilu omalla vastuulla.

    Ekaksi yleensä koitan tätä isoa ruuvimeisseliä:
    Sopiva ruuvimeisseli lyödään koloon vinoon siten, että reunat on kolon nurkissa. Meisseli lyödään, niin että se tarttuu kunnolla proppuun, jakoavain meisselin varteen kiinni ja vääntämään. Jos tuntuu, että meisseli ei pidä, niin reikää ei kannata vääntää entistä pyöreämmäksi, vaan kannatta suosiolla siirtyä seuraavaan keinoon.

    Sopivan työkalun itse tekeminen:
    Sopivasta pultista (mahdollisimman korkea lujuusluokka) tai esim halvasta jatkovarresta voi hioa hiukan pyramidin mallisen tiukan neliövääntimen, jonka lyö vasaralla koloon ja vääntää. Tällä lähtee 99% varmuudella, jos työkalu on tehty huolella ja propun ympäristö kestää työkalun sisään lyömisen.

    Jos ei huvita rakennella työkalua, eikä löydy sopivaa meisseliä, niin tätäkin voi yrittää:
    sopivan piukka torx avain vasaralla sisään ja vääntö. Tämä on toki se, mitä yleensä koitan kuluneeseen kuusiokoloon. "ylikokoinen" torxi menee helpommalla, kuin ylikokoinen kuusiokolo, Jos tuon torxin runnoo reikään, joka on ollut joskus neliskanttinen ja homma epäonnistuu, niin tämän jälkeen vaihtoehdot on lähinnä nuo ehdotetut hitsaus tai poraus ja vastakierretappi. Ennen torxin runnomista reikää voi pyöristää poralla ja torxin voi lukita reikään ruuvilukitteella. Tätä en suosittele, jos ei ole aikaisempaa kokemusta vastaavista hommista, tai propun ympäristö ei kestä voimankäyttöä.

    Jos pito ei riitä, ja tuo toisaalla ehdotettu tahnakaan ei riitä lisäpidoksi, niin tarivttaessa pitoa voi yrittää lisätä kiinnitysmallin ruuvilukitteella. Ruuvilukite vaatii sopivan raon ja kovettumisajan, mutta pitää sitten kohtalaisen hyvin. Kovettumista voi nopeuttaa huomattavasti lämmittämällä.

    Tämän varmaan tiesitkin, mutta muistutan kuitenkin, että vääntö aina tasaisesti T-vääntimellä tai vastaavalla, jos vain suinkin mahdollista.

    Jos homma tuntuu hankalalta, niin sovi kiinteähintainen oljynvaihto liikkeeseen ja anna niiden hoitaa homma :)
     

Kerro tästä muillekin!