Millä käyttiksellä ajat 10v kuluttua

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja 6PPC, 7.1.2015.

  1. sämpy

    sämpy Gearhead

    Toivottavasti näyttää siinä vaiheessa paremmalta kuin tämä T. Nää ei taida olla ihan immuuneja ruostevirukselle.
    [​IMG]
     
  2. Pertti K

    Pertti K Gearhead

    Mikä jättiläishämähäkki on käynyt munimassa tankin taa? Aika rapea on kyllä, minkä verran ikää kuvanottohetkellä ja onko suoraan ajosta vai onko ruostuminen edennyt seisonnassa? Kuskin puolen tukivarsi ei ole omiaan herättämään luottamusta.
     
  3. Harri S

    Harri S Gearhead

    Miljoonan kilometrin huitteilla tuppaavat pehmenemään tuollaisiksi.

    Ne hämähäkin munat on alipainesäiliö.
    Sedanissa löytyy hattuhyllyn alta.
     
  4. Karpov

    Karpov Gearhead

    Samaa meinasin kysyä. Eikä edes jäykkää taka-akselia.
     
  5. Pertti K

    Pertti K Gearhead

    Ja vaijeriveto.
     
  6. onre

    onre 3rd gear

    123 ruostuu aika salakavalasti tuohon kuntoon. Tehtaan käyttämä alustamassa on todella kovaa, ja parissakin yksilössä on käynyt niin että jäljellä on vain tuo kyseinen massa, pelti sen päältä on ruostunut pois jo aikapäiviä sitten.
     
  7. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    Toi massa on ihan saatanasta, saabbi myös käyttänyt samaa ja olen ihan kusessa ton yhden auton kanssa...
     
  8. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Jossain oli juttua, et jos haluaa kestävän uuden auton niin se pitäis jo takuu aikana hiekkapuhaltaa pellille, korjata ruosteet pois ja vetää kestävä väri niskaan

    Jotenkin ei kovin mahtavaa kuvaa anna
     
  9. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    Noo kauanko uuden auton tulee kestää? Kyllä uudet autot kestää aika hyvin ruostetta. Ei taida olla mazda 6kaanenää olla niin pommi mitä joskus. Taitaa myös se aika pintaruosteesta reikään olla pitempi mitä ennen.

    Eikö suurlujuusteräkset tee jotain haasteita noitten autojen hitsaukselle?
     
  10. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Ilmeisesti oli kyse just tosta, ettei niitä saa hitsata, niin vituttaahan se jos auto menee paaliin 10v. 130000 ajettuna ja aikanaan siitä maksettu ittensä kipeeksi, halvoilla ehdoilla sitä maksetaan vielä paalauksen jälkeenkin
    Ja moniko nykyauto kelpaa leimasta koristaan heittämällä 10 vuoden päästä etelä suomessa?
     
  11. Karpov

    Karpov Gearhead

    Yksilöistäkin on paljon kyse mutta volvo ainakin 90-luvun taitteessa mielestäni onnistunut suojauksessa hyvin.


    Vastasin topicissa joskus että diesel escortilla. Ajo loppui aika pian vastaamisen jälkeen :rotfl:

    Se on varmaa että millään tällä hetkellä olevista autoista en aja.
     
  12. unknown

    unknown 3rd gear

    Tuo on urbaani legenda, että "mersu kestää"
    JKos aikanaan on maksanut aivan törkeesti jostain Mersusta, niin sitä on huollettu, rasvattu, puunattu, pidetty piilossa lämpimässä autotallissa ja salaa korjattu, "ettei työkaverit näe"
    Kun mätä on lopulta vienyt, niin aivan uskomattomia peltikorjauksia niihin tehdään, mitä ei kukaan järkevä ihminen tee millekkään autolle, vaan toimittaa kissan-ruokapurkki -tehtaalle.

    Tosiaan, itse ostin W115 auton perikunnalta:
    -Autoa oli kokoajan pidetty lämpimässä tallissa
    -omistaja ajanut polkupyörällä töihin
    -autoa on huollatettu ja puunattu, rasvattu niin, että paino on varmaan nykyään 100kg enemmän kuin uutena.
    -Kun auto on mennyt rikki tai peltiä vääntynyt, niin sitä on salaa korjattu

    Auto oli naapurissa, mutta koko lapsuuteni aikana näin auton max 5 kertaa, joten autolla on ajettu alle 150tkm

    EIHÄN SE VOI OLLA MÄTÄ!

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Mutta voin olla aivan varma, että jos 10-20 -vuotta vanhan Toyota:a pitäisi samalla tavalla, niin siinä on ikuinen auto, sillä sen ikäiset jokapäiväisessä käytössä olevat autot on uskomattoman hyvässä kunnossa, katsokaa vaan.
     
  13. Karpov

    Karpov Gearhead

    W124 dieseleistä jo aikanaan pisti silmään tuo piilotus :lol:

    En kiellä etteikö olis hyviä ja kestäviä koneita mutta kovin moneen tehty kansi/pahvin vaihto 400-500tkm kohdalla ja ehkä perä.

    Kovin moni muukin diesel tuntuu kestävän ajoa kunhan tuon kansipahvin tai kannen tsekkaa. Esim volkkarin 1.9tdi.


    Tää nyt ei liittynyt taas vittu mihinkään.
     
  14. peltsi

    peltsi Gearhead

    Onpas mesen pohja päässy pahaan kuntoon. Oon luullu ettei nykyautot enää ruostu :)

    Myin 2002 vuosimallisen V70 D5 volvon ja eka ostaja ku tuli niin oli pilkkua tarkempi kaveri ja meinasin että kannattako tuolle edes myydä. Ajettiin tunti ristiin rastiin mutkasia asfalttiteitä ja lopuksi huoltsikalle nosturille. Puol tuntia kävi pohjaa läpi ledilampulla.
    autoo ei ollu koskaan massattu ja pohja oli täysin virheetön.
    Äijä ei löytäny autosta mitään vikaa, ei tingannu, löi rahat käteen ja ajo pois.
    No toi oli saksan tuonti eikä kylvetetty suomen suolavesissä

    Toivottavasti nykynen mese kestää vähintään yhtä hyvin vai onko turha toivo.... ajatellu et loppuu kuskista veto ennen ku mesestä :)
     
  15. onre

    onre 3rd gear

    Kummasti noita suurlujuusteräs-autoja kuitenkin onnistutaan kolarikorjaamaan aika pahoistakin mälleistä, joten kuvittelisin ettei tuo mätäpaikkailukaan mikään ylitsepääsemätön juttu ole. Eri asia on sitten se että kannattaako. Tuntemani uusien autojen omistajat suhtautuvat asiaan niin, ettei autoa ole tarkoituskaan pitää ikuisesti vaan siitä hankkiudutaan aikanaan sitten eroon. Toisaalta kilometrisuoritteetkin ovat vähän toisenlaisia, tuo mainittu 130 tkm tulee kolmessa-neljässä vuodessa helposti.
     
  16. KajS

    KajS Gearhead

    Hyvä topikki, mutta mun kohdalla on irrelevanttia miettiä, millä ajan tulevaisuudessa. 10 v päästä olen 64v. Jossei multa ole sillon viety korttia jollain verukkeella, niin hyvä.

    Toistaiseksi jatkan '86 Slanttivanilla ja '05 Ford Mondeo Turnierilla niin kauan, kun ne menee katsastuksesta läpi. Sitte isona ostan loppuelämääni varten maailman parhaimman auton, jos siihen on varaa: Porsche 911. Ja jossei oo varaa, ajelen lähimettässä BMXillä vatutuksenpoistamistarkoituksessa.
     
  17. 6PPC

    6PPC Gearhead

    Mutta voin olla aivan varma, että jos 10-20 -vuotta vanhan Toyota:a pitäisi samalla tavalla, niin siinä on ikuinen auto, sillä sen ikäiset jokapäiväisessä käytössä olevat autot on uskomattoman hyvässä kunnossa, katsokaa vaan.[/quote]

    mun piti jättää vm 70 Toyota Corona mkI latoon seisomaan v 1990, kun siihen ei enää löytynyt varaosia, auto oli tuolloin vasta 20v vanha. Joten kokemusta on siltäkin puolelta. (On muuten siellä vieläkin n 180t km ajettuna)
     
  18. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Älähänny pari vuotta vielä ja siihen saa 3D kopioitua palikkaa ja cnc sorvit alkaa olla jo jokaisen hankinta hinnoissa, joku 5-aksiaali sorvi ja sopivaa metallia palikka niin johan raapustelee varaosaa

    15-20 vuotta sitten se oli seppä joka rautatangosta takoi joitain jos osaa halusi, nykysellään melkein paja kuin paja omaa vehkeet joilla tehdä vaikka vetari mittojen mukaan
    hintaa ei tiedä, mutta 15v sitten ei tainnut olla mahdollistakaan vaikka olisi maksanutkin

    Siinä mielessä harrastaminen helpottuu koko ajan, onhan täälläkin ollut pari mainosta teemme 3d-kopiointia
     
  19. Jape105

    Jape105 3rd gear

    Autojen kestävyys ja siistinä pysyminenkin onpitkälti omistajasta kiinni.
    Töissä hauska aina seurata eri autoja kun toiset muistuttaa kaatopaikkaa ja toiset on kuin uusia, ja lähes poikkeuksetta ne on samat automerkit.
    Sen näkee jo kaupanpihalla tai vaikka netiiauton myyntikuvista minkämerkin autolijat pitää huolta ja mitkä vaan ajaa.
     
  20. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Coronaan löytyy varmasti "mitä vaan", tai voi teetättää edullisesti.
    Toyotat ovat siitä hyviä ajoneuvoja että niitä harrastetaan ympäri maailmaa ja osia on tai tehdään useassa maassa. Eikä maksa paljoa.
    Google töihin niin osia löytyy:
    https://www.google.com/search?q=toyota+ ... s&start=10
    Millä ajan 10v päästä? Ehkä sähköpyörällä (ent polkupyörä), ainakin kesäisin. Silmät aukeni kun olin lenkillä jyrkkää vuorta ylös ja ohi tuli kuiskauksen hiljainen pyöräilijä ja moikas. Ukko ei polkenut, käänsi vaan kahvasta ja nautti maisemista :)
    Ylhäällä tutustuin maastopyörään ja tekniikkaan. Kertoi, että 2 tuntia saa ajaa vuorta ylös yhdellä latauksella. Wow... Ja voi myös polkea. Moottori oli takapyörän navassa, ei edes suuri klimppi. Ja akku tarakalla, aika pieni sekin.
    Talvella ajan Museoautolla. Kun on dementtia 30 pv rajoitus ei koske...
     

Kerro tästä muillekin!