Millä maalit pois??

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja Gerball, 28.1.2007.

  1. Gerball

    Gerball Gearhead

    Maalarin ikävä tuomio oli : hio peltipuhtaaksi.
    Kyseessä 50v. vanha termoplasti, jonka päällä joku?? hilseillyt maali
    Mikähän mahtaisi olla "nopein" tapa suoriutua urakasta?
    Pari bilteman mustaa pesusienen näköistä laikkaa tuli loppuun ajettua. Muuten hyviä, mut maksaa yli 10eur. / kpl!! Punottu teräsharja rälläkän päässä = urakka kusee!! Maalipoistoaineellako? Joku hyvä vinkki olisi nyt tarpeen, rupee vähän kyllästyttämään tuo jurnuttaminen.
     
  2. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Niin, sen takiahan niistä tarpeellisista töistä usein luistellaan, kun huomataan
    että siinähän joutuu oikeasti tekemään tylsää duunia. Muutenkin maalauksen
    pohjatyöt on sellaisia, että jos kuvittelee selviävänsä parissa päivässä, on
    parasta unohtaa homma. Varsinkin kokemattoman harrastajan aikayksikkönä
    olisi käytettävä kuukautta.

    Minä en alkaisi sotkemaan maalinpoistoaineella, ja sekin on kai aika hinnakasta.
    Mutta kyllä kahdella Biltemankin neekerintukalla pitäisi auto saada puhtaaksi,
    kun opettelee oikean hiontatekniikan. Mihinkään kulmaan ei saa ajaa "vastaan",
    vaan aina myötäseen, ja mitä terävämpi reuna sen tärkeämpää varoa.
    Koneeksi pitää hankkia sellanen pikkukulmuri, jonka kierroslukua voi säätää
    ja ajaa pienillä kierroksilla. Se laikka murenee itsekseen jos päästää täysillä.
    Vähän paremmin kestää jos ottaa Nortonin vastaavan laikan tai sitten alkup.
    keksijän Scotch-briten violetin version.

    Millään, mikä kuumentaa peltiä tai tekee siihen syviä naarmuja ei saa hioa.
    Muuten saat taas lisätöitä.
     
  3. kime2

    kime2 Gearhead

    Kyllä mä suosittelisin maalinpoistoainetta ja sillä aikaa kun se vaikuttaa esim.konepellissä niin hioisin takalukkua tai jotain muuta kohtaa!
     
  4. exo

    exo 1st gear

    kuumailma puhallin on kova sana(ei einhell tms) joku 100-200 astetta lämmöksi ja tommonne maalarin pakkelilasta jos on pitkä varsi...lähtee varmasti
     
  5. Flea

    Flea 1st gear

    ...Eikä toi maalinpoistoaine nyt mansikoita maksa. Kaverin hyrsleristä sipastiin maalit ja toi aine makso muistaakseni alta 10€/litra. Tais mennä joku kolme purkkia. Kupeista esim. rapis maalit sillä alas itsekseen.
     
  6. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Eiks hiekkapuhallus ois mahdollinen?
    Ehkä pölyistä, mutta vähemmällä "lihastyöllä" selviäisi...
     
  7. teromopar

    teromopar 2nd gear

    hiekkapuhallus muuten hyvä mut venyttää peltiä.. dartin takapaksin kansi meni aika mutkalle mut on toki puhaltajastakin kiinni..
     
  8. Tylsä Rautasaha

    Tylsä Rautasaha 3rd gear

    Epäkeskohiomakone (Bilteman tai vastaava halpa kone kestää ainakin 2 fullsize autoo hioo ja maksaa vähemmän kuin laikat) ja 60 laikkoja n.100kpl(esim. Mirka Coarse Cut 2 lootaa). 1 viikonloppu raakaa työtä ja se on siinä. Max. 10 minuuttia hiomista per laikka niin ei mee polttamiseksi. Ja säädät koneen kierrokset käypäseks suhteessa voimaan millä painat konetta, ettei paperi tukkeennu. Menee niin jotta jos tukkii niin kierroksia pienemmäksi. Ne kohdat mihin ei epäkeskolla pääse, käytä sitä teräsharjalaikkaa tai kuusamon tussua, molempiahan olit jo kokeillukkin.
    Tässä hommassa ei ole oikotietä ainakaan kovin halvalla, minä en lähtis leikkimään maalinpoistoaineen kanssa, on niin kamalaa myrkkyä se. Eikä sillä välttämättä kaikki maali edes irtoo. esim. se punanen pohjamaali mitä GM on 50-60 luvulla käyttäny irtoo nitromorssila tosi nihkeesti.
    Hiekkapuhaltamallakin onnistuu, kun puhaltaa hienolla hiekalla ja varovasti sillain vinosta ja kaukaa, mutta kyllä isot suorat pinnat hiomalla on parempi.
     
  9. ryti

    ryti Gearhead

    kyllähän on taas mieli piteitä,kyllähän juttu on nii että minäkii kokeilin noita hiomis menetelmiä nii loppupelissä otin 6l nitromorsia nii loppu leikkiminen,parhaillaan 5kerrosta maalia ja lähti vittuilematta.
    ja ei tuo kyllä sotkusta hommaa ollu kun vertais siihen hiomiseen.
    ja seutaavaankii projektiin ehdottomasti maalinpoisto,ja nitromors.
     
  10. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Kyllähän se maali/maalinpoistoaine on melkoisen sotkevaa kokkelia, eikä se ihan hevin veteen liukene vaikka purkissa niin luvataan. Ja kaikki maalit ei sillä lähde, yhestä opelista yritin etulokarit putsata, toisesta lähti, toisesta ei edes kiilto himmentynyt. Eli ei oo mikään yleispätevä keino sekään. Hiekkapuhallusta en suosittele jos ei kyseessä ole täysin osiksi purettu projekti. Kokonaisesta autosta ei joka rakoon tunkeutuvaa hiekkaa tahdo saada millään siivottua pois, aina sitä jostakin kolosta riittää. Jos on kyse ainoastaan pintapelleistä, hiominen on paras vaihtoehto. Mut jos on täysprojekti, ottaisin suoremmat pinnat hiomalla, mikä on helppo homma, ja vaikeammat paikat hiekkapuhalluksella. Mulla on parhaillaan työn alla 50-luvun jenkkiauto, jonka oon puhaltanut ympäriinsä hienolla hiekalla, enkä oo mitään peltien kupruilua huomannut. Aikaa ja hiekkaa on kyllä mennyt harrastushommiin sopivia määriä, mut lähtipä samalla kertaa maalit ja ruosteet ja tuli sopiva matta pinta, mihin maali tarttuu hyvin.
     
  11. Buddy

    Buddy 1st gear

    Mä kokeilin kans joskus -90 luvun alkupuolella ekaan Cadillaciini kaikenlaisia maalinpoistosysteemejä ja kaikki oli yhtä vittumaisia. :-? Edellämainittujen lisäks kokeilin myös kuumailmapuhallinta ja peltilastaa, mutta sekään ei ollu oikotie onneen. Maalinpoistoaineen höyryt oli niin kovaa myrkkyä, et kävin ulkona välillä yrjöömässä. Oliskohan pitäny käyttää hengityssuojainta kaasupatruunoilla? :lol: Hiekkapuhallus on ainoa tapa putsata esim. mahdolliset ruostesyöpymät listojen alta, mutta siinäkin on hyvä olla maltti mukana, sillä puhalsin edellämainitun caddyn luukut sisäpuolelta erittäin pienellä paineella, niin silti oli vahvistepeltien kuviot tullu kivasti pintapelteihin. Maalinpoistoaineella häärätessä annoin sen punasen pohjamaalin jäädä pintaan, mitä poistoaine ei irrottanu. Ajattelin, että se ei voi olla huonoa se... :wink:
     
  12. Ahis

    Ahis Gearhead

  13. ryti

    ryti Gearhead

    no tehköön kukiin tavallaan mutta kyllähän se maali sillä nitromorsilla kyllä lähtee.
    mikähän se maali sitten siinä opelissa oikein on jos ei tolla lähde,nii ruoste sillä ei kyllä lähde mutta maali kylläkii.
    sit jos sitä sipostelee ja nuukailee nii turha koettaakkaan,reilusti vaan.
    ja sitä pohja maalia jää niin vähän ton käsittelyn jälkeen että pikku sipaisu niin puhdasta tulee. :wink:
     
  14. Make.S

    Make.S Gearhead

    Ite hinkkasin dusterin pellille neekerintukalla, n, 3pv ja 20 laikkaa(kaveri toi toista :D )
    Konepellin ja takaluukun sisapuolet putsasin morssilla ja oli viimoinen kerta kun sita kaytan.
     
  15. Buddy

    Buddy 1st gear

    Paikallises motonetis oli jotakin maalinpoistoainetta alennuskorissa halvalla. vois hakee yhen purkin ja kokeilla josko toimii. Niiden poistoaineiden tehoissa on vaan niin vitun paljon eroa. Kaverin caddyyn kokeiltiin muutamaa maalinpoistoainetta ja pari aineista ei toiminu ollenkaan. Mitä tollanen Nitroforssi maksaa ja mist sitä saa? Näyttää olevan aika hyvää! :D Mites noi maalinpoistosprayt? On varmaan ihan pilipalikilikalia? vai... :lol:
     
  16. ryti

    ryti Gearhead

    no itse testasin tota würthin spray maalinpoistoo nii sillä ei kyllä lähteny ollenkaan,ei ees pehmenny.ja maxista otin kokeeks jotain maalinpoisto tököttiä ja sama homma huonosti lähti.
    että kai tolla merkillä on jotain väliä.
     
  17. Gerball

    Gerball Gearhead

    Eipä taida helpompaa keinoa ko. projektiin ollakaan, makuasia näyttäisi aika pitkälti olevan. Itse miellyin tuohon neekerintukkaan (taas tuli opittua uusi sana) , vaikka mun käytössäni niitä saa se repullinen olla. Rälläkän päässä pari kpl. olen alta aikayksikön ajanut loppuun, tuloksena vasen etu- ja takalokkari pellillä. Varmasti työ tekijäänsä tässäkin opettaa.
    Konepellin kantteihin, oven sisäosiin ja muihin hankalampiin paikkoihin täytyy tarjota vaikka sitä teräsharjaa.
    Neekerintukkaa googlettamalla löytyi muitakin viestiketjuja samasta aiheesta.
     
  18. XVD

    XVD Gearhead

    joo mulla on kanssa menossa maalinpoisto operaatio ja tuossa on joku 3 kerrosta tuota maalia joka koostuu niin että suomessa maalattu päälle kerran ja alla kax jenkki maalikerrosta...oon kokeillu siihen HB body 700 maalinpoisto ainetta joka makso 0,5l 9eetä..sain sillä perä luukusta irrotettua vähä toista kerrosta maalia (olds 442 eli ei kovin iso luukku) tymppäännyin siihen sitte ja vetelin neekerintukalla loput.. kävi paljo nopeemmin ainaki ja tuli puhasta mut kannattaa varoo ettei liikaa hiero sitä peltiä ku näyttää silläin tulevan naarmujaki jotka ei liene kuitenkaan hyväksi ku pitäs koittaa välttää tuota liikaa kittaamistaki...tuohonki lienee parempi just semmonen hiomakone jossa voi säätää kierroslukua mut eipä sitä nyt tähän hätään oo ollu saatavilla..tuohon lämmitys hommaan en kyllä lähe ku kokeilin et miten toimii niin pitää lämmittää niin paljo et kohta rupee pelti notkuun enkä kyllä ota sitä riskiä...mutta tuota morssia vois kokeilla jos sitä vaan jostain sattus saamaan..
     
  19. Make.S

    Make.S Gearhead

    Morssia loytyy rautakaupasta.
    Jostain muistan kuulleeni etta ensin kun rikkoo maalipintaa hiomapaperilla, levittaa morssin ja sen paalle suojamuovia niin maali vois lahtea. :wink:
    Hirvee sotku ja kary on kylla tiedossa ja morssi iholle paastessa tuntuu aika anopille. :soosoo:
     
  20. Gerball

    Gerball Gearhead

    Tulipa tuollainen kone nyt hankittua. Huutonetistä bongasin uuden 1400 w Boschin säädettävällä kierrosluvulla. Vielä en ole kerennyt tyyppäämään kun vasta hetki sitten postista hain, mut jos vkl. vihdoin jotain näkyvää sais aikaiseks.
     

Kerro tästä muillekin!