Millä pyörä irti???

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja Ana67, 13.7.2014.

  1. 0rs0n

    0rs0n Gearhead

    Tuo ei vaan auto jos tosi tiukassa. Kokeiltu monta kertaa.

    Itse kerran otin ku muuten ei irronnu nyt pultit löysälle. Hirvee vauhti ja käkkäri käännöksellä lumi penkkaan.

    Lähti irti :

    Tosin ei ollu oma auto :)
     
  2. Jonimac

    Jonimac Gearhead

    onko käyny sellanen kämmi että vanteen keskireikä on napaa hitusen pienempi ? esim. peltivanteen kun saa äherrettyä silleen paikoilleen niin se huullos kyllä pitää vanteen paikoillaan, toimii samallalailla kuin joku ruuviproppu :D rälläkkä käteen ja noitumaan
     
  3. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Tätäkin olen pikkuhiljaa alkanut epäillä. EI 29 vuotisen autoilu-uran aikana ennen ole "irtoomatonta" pyörää tullut eteen.

    Aluvanteet tosin kyseessä mutta joku "harvinaisempi" malli kun kaikki ihmetelleet mallia.
     
  4. HV

    HV Gearhead

    Auto ajokuntoon, ja pultit löysälle ja pyörittelyä. Viime kesänä Volvon kuorma-autosta ei takaa sisemmät päriryörät lähteneet irti niin hallin pihasaa ympyrää etu ja takaperin niin lähti irti. Pikkupoika oli kyydissä ja piti paremapana kuin mitään tivolilaitetta...
     
  5. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Kokeile ottaa pultit löysälle, ja jysäytät renkaan reunoihin niin suurella tukilla kun jaksat heilauttaa.
    Vähän samaan tapaan kuin tuossa bmw videossa, mutta järeämmillä otteilla ja kaluilla.
     
  6. f34

    f34 Double Gearhead

    Vanne kylmäksi ja napaan kuumaa, se puristaa hapettumat rikki. Sitten napa kylmäksi ja vanne lämpöiseksi, kaveri kampeamaan lankulla rengasta irtipäin, itse kumautat lekalla vanteeseen, puuta väliin.
     
  7. 0rs0n

    0rs0n Gearhead

    Yhestä volvon kuorma autosta ei lähtenyt ku pilleillä leikkaamalla. Se oli kiinni.

    Muuten olen saanu kaikki irti. Ja on niitä ollu kiinni astikki :)

    Meillä töissä väännetään kaikkia renkaita rullaluistimista puimureihin :)
     
  8. J.Lehtonen

    J.Lehtonen 1st gear

    onhan noita tullut irroiteltua... esim 3 koppaseen kolffiin kun ruuvaa opelin vanteet paikkaansa jo ampuu koneella kiinni ni saa meinaan tehdä töitä että irtoaa, eikä oo vanteen keskireikä kuin 0.1mm pienempi kun napa :D tarvittiin 2 pitkää kettinkiä + kaks transittia ja ketjut vanteista kiinni ja pultit löysälle ja eikun nykimään :D
     
  9. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Kyllä se hitaampikin lämmitys auttaa, etenkin kun alumiinilla on suurempi lämpölaajema kuin teräksellä. Monta kertaa oon menestyksellä käyttäny kuumailmapuhallinta erilaisissa irrotuksissa. En tosin vanteissa.
     
  10. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Tuttu ajeli kuulemma pari päivää pelkällä keskipinteellä, kun poikansa ei olleet saaneet vannetta irti niin heittivät homman kesken ja lähtivät omiaan touhuamaan, laittamatta pultteja kiinni :odroll:

    Takaahan tollasessa golfissa peltivanne on helppo napamutteri auki ja koko hoito prässiin, 30T kohdalla luulisi ainakin joistain helppaavan :poff:
    Sopiva varaosa auto niin keskimutteri vanteet olisi silloin :rotfl:
     
  11. Dna Kerma

    Dna Kerma Gearhead

    Itse oon parissa tapauksessa harrastanut tämmöstä:
    Pultit löysälle, köysin vanteen läpi, ja toisella autolla nykästään... Lähtee irti! :D
    Omalla vastuulla on sitten kuinka rajusti nykäsee, omissa autoissa ei järjettömiä nykäsyjä tarvinut.
     
  12. WBBC

    WBBC Double Gearhead


    Niin. Kyllähän sen saa aivan 100% varmasti irti, kun laittaa vaijerin ympäri, ja nykäisee jollakin raskaalla autolla oikein kunnolla vauhdin kanssa.

    Siinä vain saattaa hajota ja vääntyä alustarakenteet, jolloin koko renkaan irroitusprojekti muuttuu hyödyttömäksi.
     
  13. Mustarauta

    Mustarauta 2nd gear

    Tuota en kyllä itse tekisi,yleensä olen käyttänyt irroitus litkuja ja antanut vaikuttaa.Joskus joutuu käyttämään puuta ja pajavasaraa.aina on irronnut.
     
  14. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Ite laitoin vanerin alustaksi pyörän taakse maahan ja kakkosnelosen vannetta vasten myös sinne pyörän taakse ja sitten hakkaamaan isolla lekalla laahaten sitä lekaa vaneria pitkin. Sai enemmän voimaa iskuun kun ei tarvinnut kannatella.
     
  15. Ana67

    Ana67 Gearhead

    No niin, on ihan hyviäkin vinkkejä tullut ja toisaalta lähes punaniskojen konsteja...

    Nyt on kumminkin parina päivänä suihkuteltu (lisää) CRC:n pakastavaa (uutta)ruosteenmurtajaa ja huomenissa olisi tarkoitus yrittää pyörää irti eri (uusilla) konsteilla :rotfl:
     
  16. Dna Kerma

    Dna Kerma Gearhead

    Joono, ei ollut mullakaan ihan ykkösvaihtoehtona autolla kiskasta, vaan sitten kun on aikansa toholla lämmittäny, sumutellu irrottimia törkeen määrän, hakannu pitkällä kakkosnelosella yms, niin alkaa siinä vaiheessa tehdä mieli saada se rengas ihan oikeasti irti.

    Peltivanteita oon joskus irrottanu niin että vanteen rei'istä iso sorkkarauta läpi + jatkovarsi ja hyppinyt sitten päällä.
    Audeissa varsinkin nuo takarattaat saattaa olla todellakin kiinni. Tuli nätisti hiottua paineilmavingulla keskiöreikiä audin vanteista... Nykyään lähtee irti nätisti :D
     
  17. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Päivitystä: On nyt ajeltu kahdeksikkoa sekä hiekka- että asfalttitiellä ja ainakaan löysättyihin muttereihin ei vanne nojaa eli kiinni taitaa olla yhä... :cry:

    Sen sijaan takarummusta kuului napsahdus ja krohinaa ja tuli nakuttava sivuääni joka lopetti "kiemurtelu"ajon, pikadiagnoosi:Kenkä jälleen irti :( (irtosi viime kesänä leimalle mennessä, kiinitettiin uusilla nippeleillä).

    No, täähän on vain harrastetta... Taidan mennä torille ja sen jälkeen terassille ottamaan oluset 8) Ei tos Pohjolanliikenteen tallissa mitään voi tehdä tälläsillä helteillä varjossakin yli 30 :rotfl:
     
  18. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Ja on varma ettei siinä ole mitään koristekapselia jossa valemutterit, ja oikeat onkin sitten siellä kannen alla... :)

    Täällä ei oltu vissiin vielä mainittukaan pulttien lyömistä kokonaan irti sisäänpäin ja sitten jarruttelua ajossa. Vetävässä pyörässä olisi ollut turvallisempaa kun voisi painaa paikoillaan jarrua ja kaasua yhtä aikaa.

    Tai pitäisi rakentaa 5 metriä pitkä vipu jonka puristaisi renkaan kylkeen liinoilla ympäri, ja sitten painaisi jarrua ja joku roikkuu vivussa? Vähän sillee eteen-taakse nitkuttaen. Tai sitten tosiaan ajaa hiljaa eteen ja taakse ja polkasee jarrua, ei kai se korkeelta tipu.. vanne voi vaan hajota jos tippuu paikoiltaan.

    Joko kohta saadaan iltalehteen otsikko: " Mies hermostui kun ei saanut rengasta irti - Räjäytti autonsa. Katso kuvat!"
     
  19. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Mites purkautuuko se napoineen jos jossain kävis varosvasti prässillä kokeilemassa?


    Mitä lie joku sitruuna- tai fosforihappo tekisi jos navan kanssa sen irrottaisi ja siihen vanteen ja navan kohtaamis kohtaan liruttaisi vaikuttamaan
     
  20. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Onkos toi nyt ihan oikeasti mukamas noin tiukassa kiinni.?.....Kylhän pyörä saadaan irti jokatapauksessa,oli se sitten hapettunut kiinni tai ei...Irti lähtee anyway :odroll:
     

Kerro tästä muillekin!