Millä ruoste pois koneesta?

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja M-ajuri, 28.3.2015.

  1. M-ajuri

    M-ajuri 2nd gear

    Sbc syylärissä ruosteen ruskeeta nestettä ja vaikka vaihtais ja huuhtelis ni kohta taas ruosteessa neste.
    oliko tähän jotai poppakonstia vai ajellaako nii kauan kunnes vesi lentää lohkon kylestä :lol:
     
  2. JP-350

    JP-350 Gearhead

    No on kai noita järjestelmän pesunesteitä pilvin pimein,sen kun käy hyllystä hakemassa ja ajaa läpi. Ei sitä ruostetta sinne ihan muutamassa kuukaudessa kehity eli kerran kun putsaa niin seuraavat 5-10 vuotta taas menee.
     
  3. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Laita jotain jäähdytysjärjestelmän puhdistusainetta,ja jos mahdollista,niin vaihda lämmpärin kennolle menevät letkut "ristiin" Niin kennossa kiertosuunta muuttuu,ja myös kennon sisältä lähtee paremmin se paska liikenteeseen...Näin tein vuosi sitten meidän Toyota Hiaceen,ja kyllähän tuli moskaa,kun järjestelmän tyhjensin :odroll: ...Alkoi myös tulemaan lämmintäkin paremmin lämppäristä tämän toimenpiteen jälkeen :-? ...Tosin sinun autossahan ei kaiketi ole kenno tukkeessa,vaan ongelmana on se ruosteen ilmestyminen nesteen sekaan...
     
  4. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Tota mä just tarkotin eli ei sitä nyt sinne "ilmesty" säännöllisesti vaan kyllä se ny on pitkän ajan tulos. Mitä mä oon näitä autoja rakennellu niin on muutamia vaikeempiakin asioita kun järjestelmän puhdistaminen..
     
  5. jarikoi

    jarikoi 2nd gear

    konetiskiaineella on tullut jäähdytysjärjestelmän pesut nykysten tehtyä. tiä häntä kuin lie huonompaa oikeeseen litkuun verrattuna mutta on ainakin toiminu ja löytyy heti keittiön kaapista.
    toimii myös tukkoon paskottuneelle lämppärin kennolle kun liottelee yön yli.
     
  6. Toope

    Toope 2nd gear

    Ruostetta tulee "säännöllisesti" järjestelmään,jos joutuu vesiä lisäilemääm.Hapeton vesi ei ruostuta juurikaan,eli vesi joka kiertäny sydeemissä vuoden,kaks.Ja tarkkana noitten konetiskiaineiden kans,ovat happamia,eli syö kuparikennot kohtuullisen joutuisasti.
     
  7. Belve67

    Belve67 2nd gear

    Juu ei saa lisäillä hapellista vettä kiertoon, mut eikös täs ollukki kyse et millä se ruoste pois.
     
  8. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Tässä kohtaa kannattaa muistaa että raakaa vettä ei pidä olla kesäautossakaan,toi neste on sitä varten että estää ruostumisen.Eli vähintään 30 volttiset nesteet pitää olla aina,pakkasenkesto n.-20.
     
  9. ls1978

    ls1978 3rd gear

    Kidesoodalla irtoaa hyvin ja on emäksinen. Eikä maksa rautakaupassa juuri mitään. Tuossa ketjussa paljon lisää aiheesta
    viewtopic.php?f=8&t=283748
     
  10. Toope

    Toope 2nd gear

    No niinpä olikin,ruostepasha lähtee hapolla,mut epäilen että OD kemistit tekee sen päin persettä jollain sitruunahapolla,ja seuraava avattu topiccci on tyyliiin, "miksi lohko murenee palasiksi".Eipä siinä,jokainen tekee niinkuin parhaimmaksi näkee,ja tääkin OD kemisti lopettaa kemiantunnin tähän.
     
  11. jarikoi

    jarikoi 2nd gear

    ei kait nyt kukaan niin toope ole että kertois sen syylärille?
     
  12. Aako

    Aako 1st gear

    Konetiskiaine on toiminut aina noissa... alumiiniosathan ei siitä oikein tykkää, mutta ei ole vielä aiheuttanut ongelmaa ja useita moottoreita on tullut siten siivottua..
    Tauruksessa pyöri konetiskiaine pari kuukautta kesällä järjestelmässä, lun oli lämppärinkenno umpitukossa. Seuraava talvi ajettiinkin sitten erittäin lämpimällä autolla :)
     
  13. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Ei se astianpesuaine alumiiniosia tuhoa/pilaa....Minullakin ollut autotallissa monta vuotta jo astianpesukone,jolla osat pestään...Myös alumiiniset osat,ja ihan tavallisella astianpesuaineella....Ei ole ongelmia ollut :odroll:
     
  14. Mikkis

    Mikkis Gearhead

    Lohkon kanavien pohjat on täynnä ruostemujua, sen takia sitä riittää ja riittää.
    Sitruunahappo vois neutraloida sen.
     

Kerro tästä muillekin!