Millainen harrastetila/oma autotalli teillä on?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja kuulokeliitäntä, 16.8.2012.

  1. Mr. El Maco

    Mr. El Maco 3rd gear

    Sen pitäis aina olla juuri sen tekemisen vaativan tilan verran isompi.. Olisko kuplahalli hyvä, lisää painetta sitä mukaa kun romua kertyy.
     
  2. NUS-50

    NUS-50 3rd gear

    Tääkin on vähän perseestä jollain tavalla, että täällä jotkut saatanan harrastus-gurut määrittelee minkälainen tekeminen on "oikeaa" harrastusta ja mikä ei.
    Kai jokainen näitä autoja omistaa/harrastaa omista lähtökohdistaan ja omien mahdollisuuksiensa/halujensa mukaan.
    Kaikki ei edes välttämättä halua ahtaassa tallissa pyöritellä mitään hylsyä ja osapinoa vuosikymmentä, ja aina ruveta taljaamaan kädet ja naama paskassa. Mun mielestä on ainakin ihan okei, jos ei vaan oma osaaminen ja resurssit ole riittäviä, tukea ja työllistää jotain kotimaisia pienyrittäjiä, jollaisia yleensä alalla huolto/korjauspalveluita tarjoavat yritykset on.
    Kaikista ei voi koskaan tulla mitään vitun moottorivelhoja, mitä täällä monien juttujen mukaan pitäisi ehdottomasti olla, taikka olet ihan täysi pelle :poff:
    Tässäkään ei nyt ollu kenellekään tietylle henkilölle kohdistettu tätä, vaan ihan yleisesti kritisoin tätä aistittavissa olevaa asiaa.
     
  3. rakkari

    rakkari 3rd gear

    helvettikö oliskin kunnon verstas/työtila/hallinpätkä noin 100-200neliötä nosturilla ja tasalämmöllä,, niin siitä voisin ihan elinkeinon itelleni tehdä autoja korjaamalla ja samalla siinä menis omat harrasteet.. mutta ei ole kuin tommonen puuhökkeli mis on yhtä kylmä kuin pihalla ja mihin saa just fulzisen mahtumaan ja oven ja puskurin väliin jää 5cm.. niin ei päljon saa talvella/kylmällä mitään aikaseksi tuolla kylmäs ulkona.. tilaakin ois rakentaa vaikka kauppakeskus pihalle mutta kuten varmaan muutamalla muullakin täällä oodeellä mieli lannistuu kun kurkkaa kukkaroon ja turhautumisen ja vitutuksen säestämänä raahautuu sohvalle läppäri kädessä kyttäämään oodeetä kuten tuolla joku kirjottikin.. ELI TÄMÄN AUTO HARRASTUKSEN A JA O ON KUNNON LÄMPÖNEN,KUIVA JA VALOSA TALLI MISSÄ VOI HYVÄLLÄ MIELELLÄ ROPATA LAITTEITA.. tuolla kylmässä, ulkona, ahtaassa, kosteassa ym ym siitä ei vaan tule hevon vittuakaan ja vituttaa vaan ajatuskin kun ei saa mitään aikaseksi.. ugh olen puhunut..:-D
     
  4. NUS-50

    NUS-50 3rd gear

    Kato vaan niin kohta ilmoittautuu joku velho, joka ihan vitun kylmässä ulkona, vaikka missä räntä ja paskasateessa jonkun taloyhtiön parkkipaikalla kahden auton välissä teki moottoriremontin ja nosti korin pois rungolta ja kunnosti kaiken, ja pitää tuollaista selittelyä naurettavana. :poff:
     
  5. vernando de hoto

    vernando de hoto Gearhead

    Minkähän kokoinen tallin pitäisi olla, jotta se ei olisi täynnä?
    Itsellä kaikkiaan n.550m2 + kotitalli. 8 vuotta sitten ostin sen ja voi sitä tilan määrää. Paskat nyt se on täynnä ja pääsääntöisesti tätä autoharrastusta, jota myös kotimökin kellarissa ja vintissä.
     
  6. rb

    rb Double Gearhead

    Aika harva meistä pystyy viemään projektit aasta ööhön ihan omalla ammattitaidolla ja resursseilla.

    Meinaan että kova jätkä jos hitsaa, oikoo, maalaa, verhoilee, vetelee sähköt, koneistaa lohkot ja valaa männät vielä tarpeen tullen itse louhimastaan malmista.

    Ja sit vielä omasta takaa pitäs löytyä tilat ja laitteet millä noista hommista suoriutuis!!!

    Yks osaa yhtä ja toinen toista, kolmannelta löytyy maalaukseen soveltuvat tilat ja ammattitaito siihen hommaan, kun neljännellä taas on koneistukseen tarvittavat laitteet.
     
  7. NUS-50 puhuu täyttä asiaa! Yksi suuri oivallus myös autoharrastuksessa on, että kykenee ymmärtämään itse oman rajallisuutensa.
    Se ei todella ole keltään pois, jos joku teettää jonkun osatyön tai vaikka koko saakelin projektinsa ammattimiehellä, maksaa tälle siitä työstä ja vielä tarvittavat verot yhteiskunnalle.
    Itsekin olen niin saakelin etevä, että osaan tehdä esim. pieniä ihmisiä toisen sisään ilman käsiä, mutta silti esim. peltihommissa käytän ammatti-korjaamoa. Kun vielä on ollut tapana haalia kaikenmaailman peltoon ruostuneita paskoja, olen melko varma, että aika monelta koti-gurultakin olisi jäänyt moiset tekemättä. Toisaalta, vaikka saatan jonkun tonnin polttaa rahaa maksamalla työstä ammattimiehelle, niin edelleen - omianihan poltan. Ja sen ajan, kun opettelen sitä paskaa hitsaamaan tallin lattialla maaten, voinkin tehdä vaikka niitä oikeita töitä jolla sitten maksan sille oikealle läkkärille...
    Silti tuntuu, että kylillä ja tapahtumissa on parempi olla hiljaa vaan ja parkkeerata vähän sivummalle... 'Se on teettänyt tohon ... '
    Lopuksi aasinsilta aiheeseen - pienemmälläkin tallilla pärjää, se on vähän omasta toimintafilosofiastakin kiinni. Oma motto on kuitenkin se, että en hanki koslia pihoihin ja metsiin. Kalusto on tallissa ja loput kiiltona silmissä..
     
  8. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Toisilla teettämistä ei mun mielestäni ole kukaan yrittänyt tuomita vai onko? Mutta jos meinaa itse tehä niin sitten tarvitsee ne tilat ja taidot. Niiden hankkiminen ei käy aina nopeasti, helposti eikä halvallakaan. Jos kaiken meinaa teettää niin sitten tarvii jo tosi lujasti fyrkkaa. Pointti kai oli että jompi kumpi, tai se projekti on äkkiä osina kuusen alla.

    Filosofisempi kysymys on että onko parempi että edes yritti, vaikka homma sitten lopulta menikin reisille, vai se että ei mitään koskaan yrittänytkään sen takia kun puitteet ei koskaan olleet ihan täydelliset?
     
  9. Substitute

    Substitute Gearhead

    Tässä nyt on varmaan mennyt muutama ihan perusasia metsään muutamilta harrastusneuvoja antavilta henkilöiltä.

    1. Jenkkiautojen ei tarvi olla kallita ja harrastamisen kallista.
    2. Jenkkiautoja voi harrastaa ilman että niitä rakentaa.

    Jokainen harrastaa omalla tavallaan, onneksi.

    Niminerkki: Dodge Tradesmanin 318 moottorin katkenneen kampiakselin parkkipaikalla nuorena vaihtanut harrastaja. Niin ja tulihan sen etujousetkin irrotettua parkkiksella ja katkaistua yksi kierros pois, oli vieläpä sillä isolla 8-pulttivanne-alustalla. Ja sisältä verhoiltua ja rakennettua/muutoskatsastettua matkailuautoksi. Siis köyhänä ja parkkipaikalla, köyhä harrastaja olen vieläkin mutta tallihommat kunnossa.
     
  10. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    ^ no sen voin sanoa että omalla kohdalla toteutuu molemmat.
    Romuissa ei ole montaa tonnia kiinni enkä ole "rakentanut" mitään. Et sinänsä itsestäänselvyyksiä, mutta ei ehkä sit kaikille.
    En pidä itseäni varsinaisesti harrastajanakaan, siinä mielessä miten se tunnutaan täällä ymmärrettävän.
     
  11. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Olis varmaan aika monelta jäänyt koko harrastus aloittamatta jos ensin olis pitänyt hoitaa "olosuhteet kuntoon" ennenkuin voi alkaa harrastamaan. Eiköhän suurin osa ole vaan aloittanut harrastuksen hommaamalla jonkun rysän ja sitten pikkuhiljaa parantanut niitä talliolosuhteita ja työkaluja mahdollisuuksien mukaan. Nimimerkillä oma talli 5-vuotta, harrastusta parikymmentä..
     
  12. DX

    DX Double Gearhead

    Niinpä, ite olen vuodesta -96 päässyt hääräilemään katon alla, silloisen verstaan aulassa ja siinä piti kysellä naapureilta mitä niillä on suunnitelmissa ennenku tukki käytävän romuilla ja/tai pyytämättä kannella niiden romuta niinä hetkinä kun pakua ei saanutkaan verstaaseen sisälle asti kun tein johonkin montecarlon raatoon runkopalkkia.

    2003 oma kämppä ja 40 neliön talli, 8 vuotta hääräilin tosa ja aika ahkerastikin tuli harrastettua, sit alko kertyä liikaa aarteita (romua) et piti vuokrata muutama kymmenen neliöö kylmää varastotilaa ja harrastuksen livettyä duuniksi on noiden lisäksi 120 neliön verstas josta muutama kymmenen neliötä on varastokäytössä ja oma autotalli on pyhitetty takaisin autotalliksi ja varastoksi, eli suunnilleen rakennusluvan mukaiseen käyttöön.

    sellanen reilu parisataa neliötä löytyy katettuja tiloja, mutta silti melkein kaikki autot joutuu yöpymään taivasalla,
    oikeestaan vaan aspenin ei tarvitse koskaan kärvistellä sateessa. :lol:
     
  13. rb

    rb Double Gearhead

    Nouruuden innolla sitä tehtiin remonttia vaikka räntäsateessa.

    Mut kyl siinä kohtaa tuli mieleen, että vois nää olosuhteet vähän paremmatkin olla kun plymaria alettiin projektoimaan, eikä se mahtunut kotitalliin kun keula katkaistuna..
     
  14. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Joo takaisinpäin on vaikea palata, nykyään ei meinaa viittiä renkaita vaihtaa ulkona.
     
  15. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    14kk korin liimausta pihalla muovin päällä, hitsikonekki jääty kiinni lammikkoon. Pisti tosiaan miettimään että paremminkin vois olla.

    Tosin 20 vuotta myöhemmin ei ole vieläkään kunnon lämmintä tallia, kun ei ole varaa rakentaa, tonttia kyllä riittäisi. Kahden auton kylmätalli ja kolmen auton avokatos löytyy. Tosin lisäksi latosäilytystilaa 14 autolle. Ja nyt on autot, jotka selviää talvesta yleenä ilman remonttia. Edelleen mukavinta on tehdä remonttia kesällä pihalla. Mutta harrasteautoilun saralla talvi on edelleen hiljaista kun ei pääse lämpösessä tekemään, kesällä on duracellit kovilla kun turboruuvi on kaakossa ja kaikkee pitäis tehdä.
     
  16. kapa

    kapa 3rd gear

    harrastus aloiteltu synnyinkodissa pienessä säilytykseen mitoitetussa tallissa ja ulkona. Seuraavassa vaiheessa paljon kaverin tallissa, kiitokset vaan apelle jos joskus satut lukeen. Seuraavaks omissa talleissa (talli + halli). Nykytilanne on 100 neliön lämmin halli missä nelipilarinosturi. Säilytystilaa sais olla enemmän...
     
  17. valpas

    valpas Gearhead

    -70 luvulla olin autokorjaamossa, jossa sai iltasella harrastella vapaasti.
    Sitten tekuaikana vanhempieni pikku tallissa tuli esim. yks Passatti rakenneltua, joka oli 20astetta kierossa, ja 30 astetta mutkalla. Ajettu täydestä vauhdista traktorin pyörään, kylki edellä. Varsinainen diplomityö. Ihan hyvä auto siittä korinoikaisupenkissä tuli. Korinvaihto Datsun syntyi sekin siellä.
    -80 luvulla ostettiin omakotitalo autotallilla. 5 vuotta harrastelua, ja kaupungin virkamies esti rakentelun tallissani.
    Sitten vuokratiloissa noin 10 vuotta.
    Nyt kiinnitin taloni uudelleen, ja sain just valmiiksi 80m2 hallini.
    Olis pitänyt oma halli rakentaa vaan aikaisemmin........
    Katsotaan nyt, mitä siellä saa aikaiseksi. Muuta vikaa siinä ei ole, kuin että se on kaukana kotoa. 65km/sivu. Jos joka päivä käy, niin tulee jo matkat kalliimmaksi, kuin vuokratalli.... No kohta muutamme lähemmäksi.
    Ei tuo harrastaminen koskaan halpaa, tai kannattavaa ole, mutta on ainakin aina jotain tekemistä, jos tekemisestä tykkää. Ei ole pakko, jos ei taho.
    Ymmärrän niitäkin harrastajia, jotka vain ostaa, ja käy tapaamisissa, ja sitten kauppaa pois, ja ostaa uuden.
    Itse koitan kohdistaa tekemiseni vain sellaisiin yksilöihin, jotka olen itse omistanut noin 50 vuotta sitten. Ostan vain sen, minkä aion itse säilöä.
    Minun mielestäni kukin saa harrastaa itselle sopivalla tavalla. oli sitten itsellä tiloja, taitoja, tai ei. Eikös tämä kumminkin ole autoharrastusta (tai joku muu laite) ihmisille. Ihmiset kumminkin on loppu viimeksi pääosassa.
    Perskutarallaa! Meinaa aina osa asiasta mennä otsikon ulkopuolelle.....
     
  18. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Oulussa ruuvailen joko parkkipaikalla tai kaverin tallissa, joskus sinne pääsee ruuvaa ja joskus ei. Kuusamossa vanhempien luona on sitten talli mihin pääsee aina jos romut on siinä kunnossa että ne ajamalla sinne liikkuu. Matkaa vaan on sen 250km joten joskus se vähä on haastavaa...
    Säilytystilat samassa paikassa isännän konekatoksessa.

    Joskus siltä tulee kommenttia noista autoista että eikö vähempikin riittäis, noh ku ei riitä ni ei riitä.. :-D kaikki niistä kuitenkin ajokuntoisia ja vaikka ajas leimalle heti ja kovaa ajoa. Kunnon ikuisuusprojektin ku sinne hommais ni se varmaan saisi slaagin joten jäänee testaamati. :)

    Edit. Se tuossa on hyvä ku käyttää sitä ukon tallia, romut ON AINA saatava siihen kuntoon että ne tavalla tai toisella liikkuu takaisin siihen konekatokseen. Tallin on aina jäätävä siistiksi ja tyhjäksi ku lähden takas Ouluun. Oppinu siten alusta asti miettimään nuo rempat tarkasti etukäteen ni ei leviä homma käsiin. Noh, muutaman kerran on jääny senverta vaiheeseen pirssi että on joutunut sen sinne talliin jättää 1-2kk.. Eikä siitä nyt turpiin ole tullut. :rotfl:

    Ja jos ja kun oma auto ei sitten vlopun aikana valmistukkaan ni aina yleensä saa isännän -86 hiacen lainaa. Sillä ku veivaa pari kk ni alkaa taas motivaatiota riittää omien kunnostukseen.
     
  19. jrasi

    jrasi Gearhead

    Parkkipaikka, porukoiden tallit/katokset, niistä aloitettiin.

    Kuplan kun ostin, vuokrasin sille kerrostalon alakertatallin, jossa ei saanut remonttia tehdä, jotain pientä tosin. Vähän hävetti joskus, kun tallin ovet avasin ja Kupla makasi pukeilla, boxeri pöydällä purettuna "Onko tää sitä jotain pientä?"

    Nyt on oma, kylmä, mutta eristetty, n 45 neliöinen talli, ovet tosin pitkällä sivulla, puhaltimella saa nopeasti lämpöiseksi. Betonilattia, hyvät valot, kohtuullinen työpöytä ja riittävästi säilytystilaa työkaluille ja kemikaaleille, muut tavarat on varastossa.

    Seville mahtuu makaamaan pukeilla, taakse jää vielä heittopaikka käyttikselle ja viereen jää vapaata tilaa (klikkaamalla isommaksi):

    [​IMG]
     
  20. ebeee_

    ebeee_ 2nd gear

    Rakentelu aloitettu vanhempien pienessä kylmässä tallissa josta sitten siirto kavereiden kanssa vuokrattuun kimppa talliin.ja nyttemmin muutaman vuoden ollut isä ukon kanssa kimppaan ostettu 480neliön kimppa halli joka saatiin todella halvalla:) 450neliöö lämmintä tilaa ja jaoteltu kolmeen osaan. Mukavuuksiin vaan tottuu kun ei enää tulis mieleenkään ruveta konetta nostaa nokalta -30pakkases kylmässä pimeessä tallissa niinkuin harrastuksen alkuaikoina:D
     

Kerro tästä muillekin!