Millainen harrastetila/oma autotalli teillä on?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja kuulokeliitäntä, 16.8.2012.

  1. NUS-50

    NUS-50 3rd gear

    Se on just näin. Silloin kun tuo Aspeni vielä pelkästään oli, niin kyllä sitä itse autoa vähän naureskeltiin ja "kunnon" harrastaja eräskin neuvoi vaan myymään sen nopeasti jollekin yhtä tyhmälle kuin itse hänen mielestään olin, kun en itse voi isoja korjauksia suorittaa ja autokin on tommonen "Aspen vaan", mihin kannattaisi panostaa vain sen paaliin viemisen verran. Mulla ei ole sadan neliön korjaamohallia, eikä toisaalta rahaa ostaa mitään yleiset hyväksyttävät kriteerit täyttävää autoa. Niinkuin tällä neuvojalla.

    Eikä siinä mitään, joku saattoi ymmärtää aikaisemman kirjoitukseni väärin, arvostan sitä kyllä jos joku on siellä parkkipaikka olosuhteissa viitsinyt tehdä remontteja yms, se on hänen onni että taidot ja muu on sitä luokkaa, meinasin vaan että usein on haisteltavissa vähän sellaista suhtautumista että jos ei sitä autoa nyt ole itse rakennettu vaikka vähän askeettisissakin oloissa, niin pelleksihän siinä kaveri herkästi katsotaan. Tunnen kyllä muutaman sellaisenkin kaverin, joita kiinnostaa se ajaminen, ei se romujen taljaus, vaikka vaadittavat taidotkin löytyy.

    Itse en vaan ryhdy tuollaisiin ollenkaan ennenkuin on ne resurssit kunnossa, talli missä tarpeeksi auton ympärillä tilaa, mielellään nosturi yms välineet ja työkalut millä hommat saa varmasti tehtyä. Nuo kriteerit kun täyttyy niin ihan mielelläni lähtisin kokeilemaan miten ne remonttihommat oikein tehdään.
    Siihen asti kunnes on resurssit kunnossa tehään ite perushuoltoja ja muut hommat onkin sitten ammattimiesten heiniä, tontilla on kyllä tilaa rakentaa mutta ei sitä rahaa. Katotaan joskus kun on vähän velkoja makseltu.
     
  2. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Itellä tulee käytettyä korjaamopalveluja sillon ku ei omat taidot/työkalut riitä työn tekemiseen. Tottakai niitä työkaluja tulee joka vuosi ostettua tarpeen mukaan, uusia/käytettyjä ja nimenomaan erikoistyökaluja.
    Vähä tämä työttömyys hidastaa tätä toimintaa vaan niillä mennään mitä on annettu..
     
  3. Putte

    Putte 1st gear

    Kuinka moni hiihtäjä tekee itse suksensa ja sauvansa? :wink:
     
  4. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Ei kovin moni mutta suurin osa kyllä ne itse huoltaa ja voitelee. Ei toki kaikki. :poff:
     
  5. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Eiköhän tämä ole ikuinen ongelma.. Autoharrastus-raha-aika-paikka-perhe-vaimo tai sen puute.. :D
     
  6. Substitute

    Substitute Gearhead

    Aika huono yleisneuvo sekin on että "älkää vaan nuoret alkako jenkkiautoja harrastamaan ennenkuin on tarpeeksi fyffee, asunto maksettu ja perhekkin ehkä perustettu ja jälkikasvu kasvatettu siihen ikään että voi aikaa käyttää tallilla".

    Halvallakin voi harrastaa ja siinä oikein kunnolla räntäsateessa rypiessä ja sopivien onnistumisien jälkeen on fiilis että kaikki onnistuu. Ei pelota enää siinä vaiheessa yhtään lyödä vehkeitä päreiksi kun on sopivat puitteet. Silloin voi jopa jaella neuvoja niille jotka aloittavat ekaa remonttia ja opettelua vasta sitten kun on puitteet kunnossa.
    Tapoja on monia.

    Ainiin se harrastetila-asia - vuokratalli rakentelua varten ja siellä oma autonosturi. Siten kotitalli pikkupuuhailua varten. Tilaa ihan riittämiin - liikaakin siihen nähden että on tullut tavaraa vuosien saatossa kerättyä niin että epäilyttää että mihin ne tunkee jos joutuu rahatilanteen takia pienempään talliin joskus muuttamaan. Silloin tulee moottoreita yms. myyntiin halvalla. :oops:
     
  7. Mutku

    Mutku Gearhead

    On ihan perusteltuja mielipiteitä ollut monenlaisen harrastustyylin puolesta. En kritisoi mitään tapaa, kukin taaplaa tavallaan. Jos jotain vinkkejä yrittäisin antaa, niin:

    - mahdollisimman nuorena hommiin mukaan vaan. Meinaan, että jos odottaa sitä aikaa, kun kaikki ympäristötekijät ja aika ja raha ovat kohdallaan, niin useimmilla kerkeää elämä mennä ohi siinä odotellessa.
    - kimppatalleissa, seuroissa/kerhoissa, ultimatena tietty ihan alan työt, tai sitten edes jonain apupoikana kisahommissa tms. oppii ja näkee yllättävän paljon. Sekä hyviä juttuja, mutta myös niitä hommia mitkä ei toimi, tai miten ei kannata edetä.
    - tee palkkatyötä. Ihan rahatonna autoharrastus on päiväunta vain.

    Niin, ihan siitä otsikon aiheesta vielä, hrmh... --> monta satamaa on tullut käytyä läpi: niin suomalais-ugrilaiset piharemontit taivasalla, kavereitten talleissa kiireellä suhatut rempat, kimppatallit, omat tallit. Graalin maljaa noissa ei ollut missään, mutta hommat eteni ja ennenkaikkea jotain aina tarttui kokemusliiveihin noista kaikista.
     
  8. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Kaikki tosihiihtäjät(tm), tissiposket hakee kaupasta.
     
  9. Toke

    Toke Gearhead

    Remppasin vanhan ulkorakennuksen tallikäyttöön, 5x10m ja päätyssä sekä pitkällä sivulla toisessa päässä ovet. Korkeutta sen verran et korotettu vani mahtuu sisälle ja kattoa mahtuu viel hiomaan :) Lämmityksen hoitaa toistaiseks aerotermi, jos sitte ku on eristykset tehty loppuun asti ni ilp. Ei monttua, ei vesipistettä mut onpahan vaan luksusta ku 10 vuotta noita romuja ropannu pihalla kesät talvet
     
  10. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Varsinkin toi "sen puute".
     
  11. K_Sa

    K_Sa Gearhead

    OT:Katettu remonttisuoja
    http://socialvideocam.com/p/78639995769 ... _532883676

    törmäsin netissä.. muutaman kerran samassa tilanteessa kun on remonttia tehty taivasalla niin kyllähän se hiipii mieleen, että tahtoo huumorintaju loppua väkisinkin vaikka yrittäs kuin yltiöpositiivisesti aatella :lol:
     
  12. debner

    debner Gearhead

    Ikinä ei kannata jäädä odottamaan "sitku" elämää ja autoja kannattaa aina ropata jos vaan kiinnostaa.
    Jos ei ole resursseja tai taitoja heti omaan niin sitten notkuu toisten nurkissa imemässä oppia ja auttelemassa. Varmasti on hyödyllistä itsellekin.
    Pääkaupunkiseudulla jos ei olisi omia projekteja hakeutuisin vaikka Espoon automuseon vapaaehtoistyövoimaksi
    http://jaridebner.kuvat.fi/kuvat/Espoon+automuseo+2012/
    Tekisin siellä mitä annettaisin tehdä ja ehkä pääsisi joskus siirtelemään autojakin, kenties sitten joskus saisi lainata tiloja tai työkaluja johonkin omaankin. Oppia ainakin saisi ja saisi harrastaa ilman omia kuluja.
    Itse hakeuduin peruskouluiässä moottorikerhon tallille harrastamaaan, sitten myöhemmin vuokrailin talleja yksin tai kimpassa, sitten tein oman tallin. Talli ei ole suuri, mutta useinkin tulee otettua auto ulos ja tehtyä osien kunnostusta tyhjässä tallissa.
    Kun on lämmitettävissä oleva, valoisaksi saatava ja kuiva tila niin sillä pärjää, koko ei ole ratkaiseva jos autot kiinnostaa. Yllättävän viileälläkin kelillä voi ruuvailla ulkonakin kun talli on vieressä.
    Välillä tietyt asiat kannattaa teettää muilla niin ei jää ikuisuusprojekteiksi kun kaikkien vaiheiden opettelu ja onnistuminen vie aikaa ja aikaa ja aikaa...

    Tulipa sitten hommattua autokerhollekin talli jossa tilaa, nosturi, työkaluja ja rengaskoneet, nuorisosta vanhuksiin porukka saa harrastaa alle satasen vuosikululla ja nettivarauksella. Toiminut jo useita vuosia.
    Aina voi yrittää keksiä esteitä - tai sitten voi vaan harrastaa.
     
  13. eilhik

    eilhik Double Gearhead

    Nyt hommattu oma talli lämmin ja mahdollistaa projektin jättämisen kesken kun ei ole toisten tiloissa, rojut tällä hetkellä kuitenkin toisten nurkissa ja jemmassa mökillä ja missä mitäkin.
    On sitä ulkoharrastamista tullut väkisin harrastettua kun riittävän vanhoilla ajellut kortti iästä asti aina niissä jotain korjattavaa on.
     
  14. umpio

    umpio 3rd gear

    Suora vastaus aiheen kysymykseen: sekainen ja täysi (ja liian pieni)...
     
  15. valpas

    valpas Gearhead

    Vaikka minulla olisi isommatkin tilat, niin pölyn, ja paloriskin vuoksi hitsaan, ja rälläköin ulkona niin paljon, kuin vain sää sallii.
    Tein lattiavalun yhteydessä päätyyn, ovien eteen vain lievällä kaadolla olevan, hyvin eristetyn betonitason (2x8m).
    Toden näköisesti teen vielä valokatteen siihen päälle jossain vaiheessa.
    Betoni on nyt ihan ruskea pinnastaan, kun metallipöly on siinä ruostunut.
    Tokmannilta ostin sellasen tehokkaan varrellisen magneetin, jolla pienet metallipiikit saa kerättyä helposti pois, ettei mene kenenkään jalkoihin.
     
  16. pantera

    pantera Double Gearhead

    Sama täällä. Mulla on iso talli ja tilaa tehdä sisätiloissa mutta jos vaan sää on jotenkin kohtuullinen tykkään rälläköidä ja muutenkin touhuta ulkokatoksessa.,syynä tietenkin pöly, kipinät ym muta ennekaikkia luonnonvalo on sellaista mitä ei keinovaloilla saa aikaseks, raitista ilmaa saa myös.
    Ulkotöitävarten oo tehny sellasen 80x80cm tukevan lukittavilla pyörillä olevan asennuspöydän joissa on yhdessä kulmassa ruuvipenkki ja toisessa putkiklemmari, kappaleiden esivalmistelut sisällä lämpimässä ja sit rullaa koko pöydän työkaluineen ulkokatokseen.
     
  17. valpas

    valpas Gearhead

    Tuo pyörillä oleva asennuspöytä on hyvä idea.
    Minulla on ulkona nyt vain jaloilla oleva ruuvipenkkipöytä, ja olen kanniskellut tavarat käsissäni ulos. Ruuvipenkkiä ei tarvis rasvailla niin usein, jos sitä pitäis sisällä...... Voihan sitä hyödyntää sitten sisälläkin, kun toinen ruuvipenkki on toisessa päässä hallia.
    Pitää katsoa tuo leveys, että menis käyntiovesta ulos, mutta riittävän leveä, ettei ruuvipenkin painosta kaadu (niin kuin nyt tahtoo käydä).
    Kahdella, ristikkäisissä nurkissa olevalla 33W:n LED-valolla, saa kyllä riittävästi valoa pimeän ajan töille. Eihän tietenkään mikään korvaa päivänvaloa.
    Tuulisuoja myös pitää tehdä, ettei menis kaasua niin paljoa.
     
  18. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Double Gearhead

    Kotona asuessa ehti tottua vähän turhan hyviin tiloihin, maalla kun asuttiin ja navetan päätyyn oli tehty kuorma-autolle sopiva paja.
    Pari autoa mahtui perätysten sisään, oli monttu ja 2-pilarinosturi, iso kompura, hiekkapuhallus- ja maalausvehkeet...

    Koulun jälkeen sitten tuli muutettua 200km päähän vaimon/töiden perässä, ja muutama vuosi vierähti ilman minkäänlaista tallia. Nyt 1½ vuotta asuttu omakotitalossa, jonka päädyssä vihdoin se oma talli.
    Pienihän tuo on, vaikka toki normi okt-päädyn tallia suurempi, mutta tallittomien vuosien jälkeen luksusta.
    Remonttia tulee kyllä tehtyä työpaikallakin nosturilla, mutta sieltä auto on aina saatava samana iltana pois...

    [​IMG]

    Tallin perällä oleva työpöytä on syvyydeltään lähes metrin, sitä voisi jossain välissä pienentää, ja toinen nurkkakaappi joutaisi purkaa kun sinne kertyy pelkkää rojua...
    Monttu on kätevä, mutta talo on rakennettu '63 ja monttu suunniteltu sen mukaan, ts. auto on jätettävä puoliksi ulos jos monttuun haluaa päästä, talvella vähän vaikeuttaa harrastelua kun tila on kuitenkin lämmin. Jos jaksaisi jatkaa monttua jompaan kumpaan suuntaan metrin niin helpottaisi.
    Toinen ongelma on talvisäilytys. Auto mahtuisi vielä 40cm reunempaan, mutta takapyörä jäisi montun päälle.

    Rälläköinnit hoidan ulkona, ja hitsausta en tuolla harrastele kun ei ole voimavirtaakaan käytettävissä. Rakennusoikeutta olisi vielä parisataa neliötä jäljelllä, haaveissa olisi rakentaa "paja" erikseen ja jättää talon yhteydessä oleva talli säilytyskäyttöön, saapi nähdä mitä vuodet tuo tullessaan.
     
  19. NUS-50

    NUS-50 3rd gear

    Toikin on perhanan hyvä, että pääsee tallin ovia avaamatta auton ympäri kiertämään ja auton ovetkin mahtuu kunnolla auki.
    Itellä ei ole näin, mutta luojan kiitos sentään ovet vielä mahtui just kiinni.
     
  20. valpas

    valpas Gearhead

    Menit sitte tollai kertomaan...... :D

    Piti Volvon korjaaminen keskeyttää, ja tekasta tollanen.
    Sitä voi käyttää Nosturin alla touhutessaan työkaluvaununakin, ja osien säilömiseen.
    Vaaleanvihreä vasaralakka vielä pintaan, sitten joskus....
    [​IMG]

    Tuossa vielä ilman hyllyjä. Pyörät saa levitettyä, ettei kaadu ruuvipenkin painosta.
    [​IMG]

    Päihin saa tehtyä vielä irrotettavat lisäpöydät, jos tarttee.
    Yks pyörä on vielä ilman jarrua, mutta vaihdan senkin. Horjahdin selälleni, kun otin tukea just sen pyörän suuntaan, ja pöytähän ei pysyny paikoillaan.
     

Kerro tästä muillekin!