Milloin aika vaihtaa isompaa sisään?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja Kimmeli, 2.5.2018.

  1. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Motin (dynolappu), vaihteiston (auto), perävälityksen ja renkaan speksit tiedossa.
    Mutta miten määritellä oikea kierrosluku parasta kiihtyvyyttä ajatellen?
    Vaihtaako pykälän max teho kohdalla, vai vetääkö hieman yli vaikka käppyrät alkavatkin suunnata alaspäin?

    Netissä jotain laskureita on, mutta nuo tuskin ottaa muuntimen luistoa huomioon.
     
  2. jorkkeri72

    jorkkeri72 Gearhead

    eiköhän se parhaiten perstuntumalla ja kellon kanssa löydy?
     
    Rotten tykkää tästä.
  3. Jsp

    Jsp Gearhead

    Sillon kun pitää heittää tää kysymys niin on oikea aika vaihtaa isompaa konetta kehiin.
     
  4. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Kannattasko mennä vaikka ulos iha kokeilemaa?
     
  5. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    On käyty ulkona kokeilemassa useamman kerran, mutta suorituksessa sen verran muuttuvia tekijöitä, että parasta kohtaa vaikea määrittää.
    Tässä tarkoitus lähinnä siis etsiä teoreettisesti sopiva alue, miten esim. pro-tiimit määrittää vaihtovalon?
     
  6. LUM-1

    LUM-1 Gearhead

    tai kannattaa kysyä vaimolta / tyttöystävältä :rotfl:
     
    Rotten tykkää tästä.
  7. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Mulla huipputeho 5000rpm ja rajottaja 5200rpm. Tos viiestonnis kun vaihdan, niin kierrokset laskee huippuväännön kohalle. En tiiä onko mitää perää ja mistää näist oikee mitää tiiäkkä, mut omaan mieleen sopii hyvi ettei se ton paremmin vois kohillee mennäkkä.
     
  8. Holley

    Holley Gearhead

    Ihan katuautoissa heikensi ihan pirusti kiihtyvyyttä D:llä automaatilla ajelu, kun laatikko vaihtoi liian aikaisin isompaa! Eli todellakin minä toivoisin, että automaatti vaihtelisi selvästi liian isoilla kierroksilla isompaa ja/tai manuaalillahan itse voi asiaan jopa vaikuttaa. Jotta varmasti oltaisiin suurimman tehon lähellä koko kiihdytyksen ajan. Eikä tuo kysymys minusta ole mitenkään tyhmä. Jos lähtee haeskelemaan sitä, että kone pysyisi jossain parhaimman väännön lähellä, niin varmasti huonontaa aikoja. Nämä asiat on tullut itse havaituksi aika selvästi, kun on tolkuttoman pitkiä perävälityksiä mulla ollut ja seurauksena vaihteiden välitkin olleet pitkiä ja kierrokset ihan "vääriä".
     
  9. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Auto liikkuu teholla. Tarkoittaa sitä että kiihdytys sujuu nopeiten kun käytössä on koko ajan maksimaalinen määrä tehoa. Suurimman tehon kierrosluvusta pitää siis vetää vielä reilusti yli, että seuraavallakin vaihteella on tehoa käytössä maksimaalisesti. Käytännössä paras vaihtokohta on lähes aina just ennenkuin rajoittaja puuttuu peliin.
     
  10. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    max tehon kohdalla olisi tietenkin parasta pysyä ja siksihän nyky tomaateissa alkaakin olemaan pykäliä 8 ja 9 kpl. Mutta paljonko olisi sitten järkevää vetää yli, jos koneen tuotto loppuu. Esim. max hp 5500rpm, onko enään järkeä vinkuttaa 6500rpm. Rajoitinta on nyky sytkäboxeilla helppo siirtää joten se ei ole oneglma.
     
  11. Pölyttäjä

    Pölyttäjä Gearhead

  12. hantta

    hantta Double Gearhead

    Jos edelleen pysytään teoriassa, on koko homma kiinni siitä, miltä tehokäppyrä näyttää, eli leikkautuuko esim. 5500 suoraan alaspäin, vai onko loiva, samoin huipulle tuleva käppyrä, näitä pitää tsekata, eli periaatteessa niin, että seuraavalla pykälällä on hyvät väännöt/ tehot saatavana ;)
     
    Rotten tykkää tästä.
  13. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Jos oletetaan että tehohuippu on niin alhaalla että siitä on kunnolla matkaa rajoittajaan, ja että tehokäyrä on normaalin muotoinen, niin oikea vaihtokohta on about siinä kohtaa jossa teho on sama kuin seuraavallakin vaihteella (seuraavalla vaihteella kierrokset tippuu toiselle puolen tehohuippua siis). Herra Glenn Messersmith laskee sen tuossa väännön kautta, mutta koska hän kertoo väännön välityssuhteella, niin tehoahan hän siinä oikeasti laskee, koska teho on vääntö kertaa kierrokset.
     
    DX, vette85 ja Rotten tykkäävät tästä.
  14. hantta

    hantta Double Gearhead

    Juurikin noin, ja pitää muistaa, että seuraavalla vaihteella koneella on enemmän hommia, eli edellisellä vaihteella hiukan yli sen optiokohdan, jotta seuraavalla vaihteella on makoisat väännöt tiedossa.
     
  15. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Laske tehokäppyräsi tai siitä tehdyn mallin "alle" jäävä pinta-ala ts. integraali, sen jälkeen tutki kierrosten muutosta vaihdetta vaihtaessasi ja aseta muutokset ylä ja alarajoiksi, sen jälkeen valitse se kohta jossa pinta ala maksimoituu ja vaihdat sitte niissä.
     
    DX, onoff road, cutlass cruiser ja 1 muu tykkäävät tästä.
  16. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Tai sit teet niinku se pitäis tehdä, menet radalle ja ajat eka vedon vaik 200 yli huipputehon. Sit aina 200 lisää kunnes huononee. Jättää teoriahemmot vaan laskelmineen ja käppyröineen piirustuspöytänsä ääreen.
     
    artsiracing tykkää tästä.
  17. hantta

    hantta Double Gearhead

    Käsittääkseni nyt kysyttiin teoriaa ;)
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  18. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Entä jos ei ole rajoittajaa?
    Entä jos tehokäyrä on mallia maamoottori..ei kai silloin kannata kierrättää yli suurimman tehon, koska lähes saman tehon saa pienemmilläkin kierroksilla....

    Eli tarkoitan tällä sitä, että se vaihtokohta voidaan määrittää juuri niinkuin sdfsd tuossa ylempänä kertoi.

    Ja jotta teoria ja käytäntö ei olisi liian yksinkertaista, niin yleensä oikea vaihtokohta vielä siirtyy eri vaihteilla...osin sen takia, että välityksen muutos on eri vaihteilla erilainen..
    Tai ahdetussa koneessa kone vetää aivan eri tavalla kuormitettuna kuin vapari...ja siksi vaatii erilaiset vaihtokohdat....

    PS: peränvälitys ei vaikuta asiaan juuri mitään.
     
    sdfsd tykkää tästä.
  19. hantta

    hantta Double Gearhead

    Tullut seurattua kiihdytyskisoja nelisenkymmentä vuotta, ja myös kiinnittänyt huomiota vaihtohetkeen, usein on tapana vaihtaa pikkuvaihteita alemmilla kierroksilla, joskus kai pito-ongelmien takia, kun taas nelivaihteisella kolmosella vedellään aika pitkälle, mutta kuten kerrottu, koko homma on kiinni tehokäppyrän mallista ;)
     
  20. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Joo..sit taas vähän tehottomilla kannattaa pikkuvaihteilla kierrättää enemmän...johtuen siitä, että vaihteen välit on suuremmat....
    Mutta asia ei todellakaan ole mikään yksinkertainen, ei edes teoriassa.
     

Kerro tästä muillekin!