Milloin tästä tuli näin vaikeaa..Akun vaihto

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Miguelos Poropeukalos, 19.1.2020.

Tags:
  1. Tässä lueskelin Talouselämän juttua:

    Tarvitseeko autosi uuden akun? Älä tee kallista kardinaalimunausta – "ei hetkeksikään ilman"

    Auton akun vaihtaminen on järkevää ulkoistaa asiantuntijalle. Jos vaihtaa itse, on syytä muistaa yksi ehdoton sääntö.

    Nykyaikaisiin autoihin ei kannata välttämättä lähteä itse vaihtamaan akkua. Autojen lisääntynyt elektroniikka on tehnyt akun vaihtamisesta huomattavasti monimutkaisemman operaation, joka vaatii yleensä ammattilaisen, toteaa varaosien maahantuonti- ja tukkuliike Kaha tiedotteessaan.

    Monissa nykyaikaisissa autoissa akun vaihtaminen edellyttää ajoneuvon tietokoneen päivittämistä ja uuden akun tietojen syöttämistä. Se ei Kahan mukaan jokaiselta luonnistu.

    "Jos kuitenkin vaihdat itse autosi akun, pidä huoli, ettei auto jää hetkeksikään ilman sähkövirtaa vaihdon aikana. Virran katkeaminen voi nollata ajoneuvon tietokoneet ja ylläpitojärjestelmät, mikä voi aiheuttaa odottamattomia hankaluuksia ja kalliin korjaamolaskun", yhtiö muistuttaa tärkeimmästä säännöstä.

    En ole ihan uusimpiin autoihin akkua vaihtanut. Mistä sen tietää, että se auto on pidettävä jännitteelisenä ja milloin ei.
     
  2. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    Toisella kertaa tietää. Vanhemmastakin (2004) katosi asetukset. Eipä tuo ole normaaliin paikkaan sijoitetulla akulla mikään amerikan temppu pistää rinnalle 12 voltin jännitelähde. Älyakkulaturi ei saata toimia akutta oikein, joten ihan joku muu poweri.

    Mutta se, että sinne pitää päivittää akun tiedot, se jäisi itseltä tekemättä. Liittyy vissiin jotenkin kuitenkin start-stop -toimintaan. Vanhemmalla akulla säästeliäämmin sitä.
     
  3. Mun tuon ikäisestä Mazdasta katosi sähköikkunoiden toiminta akun vaihdon yhteydessä. Ohjekirjassa oli maininta, että se tarvitsee opettaa erikseen uudelleen matkustajien ovien napista, jotta se toimii kuskin ovesta. Ehkä tuo liittyy tuohon.
     
  4. Bukero

    Bukero Gearhead

    joissakin merkeissä "boxit" aktivoituvat jo oven avauksesta ja jolloin virrankulutus on jo sitä luokkaa että heikko virtalähde ei jaksa ylläpitää niiden toimintoja akunvaihdon aikaa, järkevintä noissa olis olla jokin huoltokytkin/-valikko josta sais ohjausyksiköiden pahimman aktiivisuuden kuitattua esim. akunvaihdon ajaksi pois.
    ja muutenkin nykyrakkineiden lepoajan virrankulutus on sitä luokkaa että kuukauden seisotusaika/käyttämättömyys saa akun jo siihen tilaan että vain apuvirralla käyntiin.
    taas viime kesän aikaan meni akku paskaksi talviautosta kun syväpurkautui.
    oliskohan pari kuukautta ollut käyttämättä.
     
  5. malvasto

    malvasto 3rd gear

    Mulle kun vaihdettiin joskus akku -04 bemariin niin asentaja sano et autolle pitää päivittää tiedot uudesta akusta että se osaa ladata oikein. Onneksi tuli kyseltyä vähä etukäteen, etten ite alkanut vaihtaan
     
    Muokattu: 19.1.2020
    sleepercooler ja xarper tykkäävät tästä.
  6. mietmi-3

    mietmi-3 Gearhead

    :p Onnex mulla ei oo noin uusia autoja. -90 Buick jopa tykkää kun akku tyhjenee ja saa oppia uudet ohjelmoinnit ihan itte.
    Kaveri joskus aikoinaan viisauksissaan otto passatista akun sisälle lataukseen ja eihän se enää käynnistynyt. Soitto korjaamolle josta käskettiin tuomaan auto hinurilla paikalle koska ei kuulemma saa enää käyntiin ilman tietokonetta. Onneksi löytyi tuttu asentaja joka neuvoi puhelimessa ajelemaan sähkölaseja sinne tänne ja odottamaan joitain sekuntteja ja kas auto toimii taaso_Oo_O .
     
    faikku66 tykkää tästä.
  7. f34

    f34 Gearhead

    Pystyy tekemään itse, googlettaa vaan etukäteen mitä pitää ottaa huomioon. Pitäähän ohjeen mukasn monesti kaapeli irroitaa kun tekee sähköremppaa.
    Sitikoissa ja pösöissä auton pitää olla unitilassa, eli odotetaan että mittaristo nukahtaa, ennen akun vaihtoa.
    Bemareissa jos muuttuu akun koko tai tyyppi, niin pitää koodata. Adabtiivinen ohjaus opetetaan kääntämällä ratti laidasta laitaan.
    Ikkunat pitää monessa merkissä opettaa ajamalla kerran alas ja ylös.
    Mutta netistä kyllä löytyy ohjeita, ei tartte kantapään kautta kaikkea opiskella tai maksaa korjaamoille huimia summia.
     
  8. RaiRai

    RaiRai Gearhead

    Tässä on esimerkki hiukan vituralleen menneestä kehityksestä. Periaatteessa ideana on järjestelmän optimointi ja taloudellisuuden lisääntyminen (optimoitu lataus akulle), mutta käytännössä kuluttajan näkökulmasta lompsaa levitetään enemmän kuin "vanhentuneen" tekniikan kanssa. Valmistajan näkökulmasta jees, koska yhä useampi jättää akun vaihdon itse tekemättä.
     
    esmi tykkää tästä.
  9. f34

    f34 Gearhead

    Ei ole raketti tiedettä, jos pystyy surfailemaan täällä OD:llä, niin pystyy varmaan googlettamaankin ohjeet.
    Voi olla, jos ikää riittää, niin pitää tulevaisuudessa vielä selvittää miten vaihdetaan sähkö tai hybridiautoon akusto..
    Tai alkaa itse tislaamaan etanolia, jotta saa V8 vielä pörisemään.
     
  10. karhu01

    karhu01 2nd gear

    C-mersuissa kannattaa pitää virrat päällä kun vaihtaa akkua. Niissä on ilmenny sellasta et auto kyl toimii normaalisti vanhalla akulla mutta sitten kun vaihdat akun niin niissä on esim. Sähköpenkit lakannu toimimasta, tuulilasin pyyhkimet ei toimi, vilkut ei pelaa ja auto kulkee vain 60km tunnis.
    Niistä menee joku boksi hajalle siinävaihees kun auto on virrattomana ja laittaa taas kaapelit kiinni. Kaks kertaa käyny työmaalla näin. Eka kerta meni korjaamon piikkiin kun ei tietty et se onkin näiden tyyppivika. Toisella kertaa eri asiakas meni käyttöautolle ja sieltä kerrottiin et on näitten ominaisuus.
    Mikä parasta nii sitä vikaa ei tiedä ennenku on tehny akun vaihdon ja se on sit myöhästä.
    Oppirahat maksaneina ollaan aina pidetty auto virallisena vaikka laturi tai startti vaihdetaan. Joskus toki on sellasia tilanteita et on pakko ottaa se akunkenkä irti.
     
  11. grantorino

    grantorino 3rd gear

    Kyllä hybrideihin jo nyt vaihdetaan akustoja, arvokasta touhua vaan on, vähän aikaa sitten oli ilmoituksessa hybrid volvo myytävänä rikkinäisen akuston takia ja uuden akuston hinta on 13 000 euroa.
     
    malvasto tykkää tästä.
  12. darpen

    darpen Gearhead

    2016 Mondeon akun vaihto ja ohjelmointi autosähköpajalla maksoi saman mitä pelkkä akku motonetissa.
    Ei ne ammattilaiset aina kauheita kustanna ja jää arvailut pois.
     
  13. grantorino

    grantorino 3rd gear

     
  14. darpen

    darpen Gearhead

    Rehellisyyden nimissä, ei kestäny ku kolme vuotta... eikä noissa vehkeissä enempää nykyään luvatakaan.
     
  15. 0rs0n

    0rs0n 3rd gear

    Ovet kiinni ku vaihtaa pieni ylläpito virta riittää. Myydään erikseen OBD pustokkeeseen. Yllä pito akkua.
     
  16. 0rs0n

    0rs0n 3rd gear

    Parhaissa tapauksissa akun vaihdon takia ajonesto saattaa jäädä päälle (PSA). Eikä käyntiin muutaku ohjelmoimalla ynm.... kallista. Voit laittaa auton käyntiin ja vaihtaa akku
     
  17. 0rs0n

    0rs0n 3rd gear

    Akun irroitus nolla muistit. Just sähkö ikkunoista. Penkeistä. Vaihteistosta ynm...... joskus saattaa olla aika sekaisin auto.


    Monessa kalliimmassa täytyy ohjelmoida se akku. Muuten ei toimi oikein. Ei lataa ynm.....

    ihan täyttä kuraa.
     
  18. 0rs0n

    0rs0n 3rd gear

    Voi myös ite muutama pinni laittaa OBD pistokkeeseen toisesta akusta ni säilyy kaikki
     
  19. malvasto

    malvasto 3rd gear

    Juu kuka noita uskaltaa sitten käytettynä ostaa en minä ainakaan
     
  20. f34

    f34 Gearhead

    Voi sitä virtaa antaa suoraan latausnapoihinkin joita uusissa autoissa on, ei tarvi obd:n kautta.
    Nuo yllä mainitut ongelmat on aiheutuneet siitä, kun akku irroitetasn silloin kun moduleissa on bitit liikkeellä.
    Auton pitää antaa mennä lepotilaan, ennen kun akkua irroitellaan tai läppärillä komennetaan unten maille.
     

Kerro tästä muillekin!