Minimi maavara?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Fastback, 13.4.2008.

  1. Fastback

    Fastback Gearhead

    Sanooko lakikirja jotain auton minimi maavarasta? Onko jotain rajoitusta, että voiko puskuri olla liian matalalla? Entä ajovalot? Kiitoksia jo etukäteen.
     
  2. Make2

    Make2 3rd gear

    Minulla oli Chargerin putkisto 8 cm:ssä ja muistelen että se olisi se minimi.
     
  3. vinkkeli

    vinkkeli Gearhead

    kaheksaa mäkin muistelisin ja oliko niin että jos ilmajouset niin ala-asennossa se 8cm,
    voin muistaa väärinkin?
    ajovalot ei ainakaan saa olla liian korkealla. eli jos korottaa autoa niin valoja pitää laskea , näin siis ääritapauksissa.
     
  4. A.McBill

    A.McBill Gearhead

    Joo maavara min. 8cm
    Ajovalojen korkeus min. 50cm olikohan lampun alareunasta en oo ihan varma.
     
  5. -vellu

    -vellu Gearhead

    Jep.

    Liikenneministeriön päätös auton rakenteen muuttamisesta
    http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1992/19921714

    12 §
    Auton korkeuden muuttaminen

    1. Auton alustan korkeutta verrattuna pyörien keskiöön saa alentaa tai korottaa enintään 50 mm jousia säätämällä, takomalla tai vaihtamalla taikka asentamalla jousen ja akselin tai rungon väliin korotus- tai laskupalat. Heiluriakselistolla varustettua autoa ei kuitenkaan saa korottaa.

    2. Maastoautoa saa kuitenkin korottaa 1 momentissa tarkoitetulla tavalla 64 mm.

    3. Auton korkeutta verrattuna pyörien keskiöön saa myös alentaa käyttämällä akseliston osia, jotka eivät vaikuta joustovaroihin ja jotka ovat tarkoitetut kyseiseen automalliin. Muutoskatsastuksessa on tarvittaessa esitettävä selvitys osan soveltuvuudesta autoon.

    4. Auton madalluksen jälkeen on maavaran auton ollessa kuormaamaton oltava ainakin niin suuri, että yhden akseliston joustovaran loppuessa tai toisen puolen renkaiden tyhjentyessä mikään alustan osa ei osu maahan. Maavaran on kuitenkin oltava vähintään 80 mm.
     
  6. Fastback

    Fastback Gearhead

    Jotenkin tuo 80 mm oli minullakin perstuntumana, mutta mites noiden ajovalojen kanssa? Liian korkealle ei mene varmasti, mutta matalalle menevät. En ehdoin tahdoin haluaisi autosta lain vastaista, joten kiitos jo kaikille vastanneille!
     
  7. Luksu

    Luksu 2nd gear

    Jep se on 80mm. ja konttorilla kaveri sano et heidän jarrurullat on sellaiset et jos on vaikka eturoipelin reuna vaan 70mm. niin se jää sinne rullien luo.Ja ei kuulema tartte konttorin maksaa kun auto ei ole silloin lainmukainen.On kuulema nostattanu tunteita kun on laite tullu hallista pihalle helma halki ja ilman leimaa...
     
  8. jar

    jar Gearhead

    :eek: :eek:

    Tolta katsastusmieheltä kannattais kysyä, että eikös se auton etu- /takaylitys vaikuta pikkasen tohon asiaan, vaikka suoralla pinnalla maavaraa olis enemmänkin, niin sitten kun ajat auton kuoppaan, sinne jarrurullille, niin mitä isommat ylitykset on, niin sen alemmas putoo.

    tää on ihan oman tallin kynnyksellä koiteltua teoriaa :mad:
     
  9. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Toi lamppujen korkeusminimi on tosiaan lampun alareunaan. Kerran hylätty liian matalana isoilla umpioilla; laitto pienet siihen, niin alareuna nous sen verran, että meni läpi. Valot huononi, valokuvio pysy samassa paikassa, järkee?
     
  10. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Ihan oikeilla jäljillä olet. Ko. katsuri tosiaan ansaitsee suikkansa - ihan menneiden aikojen henkeen.
     
  11. pas2

    pas2 Gearhead

    Mitakkaas ny huviksenne vaiks vakiokuplasta, ei kelpaa sit sekää!
     
  12. Silvarello

    Silvarello Gearhead

    Mites näissä "muuttuva korkeuksisissa) eli hydrauli- tai ilmajousituksissa?
    Olenko käsittänyt oikein kun "ajoasennossa" olis tuo min. 8cm ja ala-asennossa pitäs silloinkin olla rullaava eli Ameriikan malliin runko tonttiin tyylistä joutuu vähän tinkimään?
     
  13. A.McBill

    A.McBill Gearhead

    Kyllä pitäs vakio kuplassa riittää korkeus.
    Ainakin itellä riitti silloin ku niitten kans vielä leikittyä.
    Syynä vois olla esim. katkennut lehtijousi etuakselissa tai pienempi profiiliset renkaat...tiiä sitten?
    Säädettävän etuakselin kanssa sitten piti tapella katsastuksessa ku ei tahtonu nousta tarpeeksi ylös.
     
  14. lake ender

    lake ender Gearhead

    Ei kelvannu 9cm maskin alareunasta maahan (muuten paljon enemmän), kun ei pystyny ajamaan rullille. Maavarasta ei varsinaisesti tullu mitään huomautettavaa, mutta merkintä "jarruja ei voitu testata" vaati uudelleenkäynnin (ja keulan korotuksen :mad: )
    Niin ja ei mee tollasella keulalla yleisimpien siltanosturien keventäjienkään yli.
     
  15. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Kyseessä oli tosiaan madallettu kupla.
     
  16. cam68

    cam68 1st gear

    kohta ajankohtainen asia mullakin tuo maavara.. tosin mikään korin tai alustan oas ei tee tiukkaa mut mites pakosarjat? nyt keula sillä korkeudella et näyttää hyvälle ja pakosarjat n7cm maasta.. toki voi tuota helposti ruuvat vaikka 4cm ylemmäs.. mitataanko myös noiden pakosarjojen kohdalta??
     
  17. Luksu

    Luksu 2nd gear

    Niin eli niille rullille kyseisellä konttorilla ajetaan niin että taka-akselikin laskee nykyisin pakolliselle iskaritestille ennen kuin eturenkaat nousee rullille,ja koko paikalle kiivetään loivaa ylämäkeä.Eli se keulan ylitys ei vaikuta hevonvi**ua siihen maavaraan.Inhimillisyyttä toki sielläkin harrastetaan jos auto on matalna näköinen,niin se tyyppi ainakin kysäsee et mites toi maavara?Arvasin et toi ylitys tulee puheks ja enemminkin siinä särkyy sivuhelmat kun ne raudat on 70mm. korkealla ennen ja jälkeen rullien.Kysymyksessä uusi kiinteistö ja tehty kuulema just sen takia et on helppo kontrolloida ne muovivirityksen,mitä noihin purkkeihin tungetaan.En tiedä selviskö nyt kaikille,mutta mulla ei onneks ota rulliin kiinni vaikka vetää täysiä yli
    :rotfl:
     
  18. juhhi

    juhhi Gearhead

    Näin lukee fhra:n säännöissä:

    MAAVARA
    Vähintään 76 mm (3") alueella auton keula 305 mm (12") etupyörien keskipisteestä
    taaksepäin. Muissa kohdin autoa minimi 50 mm (2") paitsi öljypohjan ja pakosarjojen
    kohdalla.

    Mun autossa pakosarjat 3" irti maasta, ja hyvin meni rullista läpi katsastuskonttorilla. Ei edes hipassu. Mufflerit taitaa olla just tuon 2" irti.
    On muuten mielenkiintonen ajettava hiekkateillä.
     
  19. rasse

    rasse 1st gear

    Pari vuotta sitten tuli katsastettua tollanen 527 Harge Bemsu johon tuli väännettyä uusi 3" putkisto ja oli "aika" matala ....
    Katsastuksessa inssi hoksasi että "tuning pimpula" muttei tarttunut kiinni dynossa ja kun nosturille laittoi niin liukunostinkin jäi ala-asennossa 5mm putkistoa aemmas....
    Totesi vain että tarkalle meni, jos ois tuohon nosturiin kiinni niin ois hylätty... Omaan talliin en koskaan päässyt ennen erillaisia lankkuvirityksiä.
    Kerran tuli Hondalla napattua matkaan pikipoikien 4cm korkea hidastuslista.... :rotfl: :rotfl:
    Mutta se olikin "lowrider by Japan"
     
  20. 370

    370 Gearhead

    Se on tosi harrastaja, joka vetää maavaran minimiin. Onko olemassa navigaattoriohjelmaa, joka neuvoo välttämään ku(o)ppaisimmat tiet ja neuvoo tasaisen kiertotien? Toisenkin kerran on Ponun putket meinannu jäädä matkalle mökille mentäessä, vaikka maavaraa on se 4". Varokaa ny niitä kalliita ja hienoja etuspoikkianne.
     

Kerro tästä muillekin!