Minkä kokoiset suuttimet 750dp demon ?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja T.N, 15.4.2010.

  1. T.N

    T.N Gearhead

    Eli gallup minkä kokoisia suuttimia käytetty :
    Moottori chevy 355 miedosti portatuilla rautakansilla , mekaanisella nokalla, 10,4 puristuksilla , rpm-airgap imiksellä ja peltisarjoilla.
    ja tiedän , jokainen moottori on yksilö , mutta olisko jotain suuntaa antavaa tarjolla suutin kooksi , ettei tarvii kaikkia tarjolla olevia ostaa.
    Nyt on käytössä 74 / 78 ja pakokaasutesterin / nenän mukaan on vielä kovin rikkaalla = co:t kierroksilla 6% .
    Auton käyttö pääasiassa mutkarata / katu .
     
  2. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Parhaankin arvion esittäjä voi olla kiinnostunut siitä että mikä Demon on kyseessä, käsittääkseni vaikkapa buustereissa eroa?
    Jos nyt Holleyn tuplapumppuun vertais niin ensiöt hitusen isot ja toisiot taasen pikkasen pienet, näin siis kun powervalve on käytössä.
    Josko siitä mehumaijasta löytys jotain numeroo niin vois kattoo valmistajan sivuilta että millä asetuksilla se on lähtenyt tehtaalta, hirveän kaukana ne ei ole totuudesta tai sitten suuntaan tai toiseen säädetyllä seoksella korjataan jotain muuta ongelmaa...
     
  3. kime2

    kime2 Gearhead

    Kyllä nuo ihan kohdallaan ois jos kyseessä ois Holley!

    Pienennä nyt vaikkapa nuo ensiot ensin 72:ksi ja sit toisiopuolta pienemmäksi jos ongelma jatkuu!

    Tuo tehdasarvoihin vertaaminen on sinänsä ihan hyvä juttu,mut yleensä ne on säädetty tehtaalla rikkaalle,ettei kukaan särkis moottoriaan jos heti lähtee vetämään täysiä!
     
  4. T.N

    T.N Gearhead

    Eli kaasutin on speed demon 750 (1402010)
    Ja alkuperäiset suuttimet oli ensiö 76 ja toisio 83.
     
  5. C-barge

    C-barge Gearhead

    Yleisen ohjeen mukaan, jos tarvii lähtee muutamaan suuttimia enemmän kuin neljä pykälää suuntaan tai toiseen "out of the box" säätöjä, kantsii alkaa ettii sitä ongelmaa muualta kuin suutinkoosta.
     
  6. kime2

    kime2 Gearhead

    Näinhän se on,mut kyllä nuo suuttimet,etenkin pikkulohkoon vaikuttavat aika huimilta!

    Meillä on vastaavassa koneessa,paitsi että on alukannet ja tiukka hydr.keppi muistaakseni 72 ja 76 ja ainakin ajat on heti huonontuneet jos suuttimia on kokeiltu vaihtaa suurempiin,mut penkissä ei ole kyllä vielä käyty...
     
  7. C-barge

    C-barge Gearhead

    Ei ne suuttimien koot ole mitään lohkosidonnaisia. Tarkotushan on levittää läpivirtaavaan ilmamärään tietty osuus polttoainetta, eikä se oo riippuvainen siitä minkäkokonen motti on, tai minkälaiset kannet siinä on, tai minkälainen nokka siinä on. Toi tavoteltu seossuhde ei motorista toiseen niin hirveitä heitä, mut toki muita ominaisuuseroja noi nokka, kansi jne asiat sitten voi vaatii. Ja tietty kaasarinkoko kulkee usein käsi kädessä tilavuuden kanssa ja sitä kautta myös noi suutinkoot vaihtelee enempikin, eli isompi venturi vaatii samalle seossuhteelle isompaa suutinta.
     
  8. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead


    Holleyssä tehdas asetuksen 71/80, voimaventtiilin kera eli siihen ei ainakaan todennäköisesti sovi toi em. numeroyhdistelmä vaan käy paksulla kaikki muut paitsi täyskaasun.
    Kys. tapauksessa kuitenkaan ei ole holley joten siihen vertaaminen on turhaa. Demonissa on jo lähtöjään eri kokoiset suuttimet mikä ainakin mun mielestä kertoo sen että eroja noiden kahden välillä on.

    Mites ennakot, oletko niitä kokeillut säätää ja missä ne on milläkin kierroksilla?
     
  9. T.N

    T.N Gearhead

    perusennakko 12 ja kierroksilla rajoitettu 36 astetta.
    Alipainesäädin ei käytössä . Ei kilistä ja kulkee aika kivasti :D
     
  10. kime2

    kime2 Gearhead

    Riippuu taas Holleysta ja mistä opuksesta katsoo,tuossa meillä nyt käytössä olevassa versiossa on ensiopiiriä syöttämässä 72:t ja toisiopiirissä 76:t ja hienosti on laajakaistalambaada näyttänyt seoksien olevan kohdallaan ja saman on kertonut kellokin :wink:

    Mulle aikanaan uutena tulleessa 750DP:ssä orgis suuttimet oli 70&80 ja sitten kirjallisuudesta löytyy malli jossa on 75&76.

    Tiedän et Holleyn ja Demonin suuttimet poikkeaa toisistaan numeroinniltaan,mut tässäkin tapauksessa hyvinkin saattais olla kuitenkin Holleyn suuttimet käytössä,vai kuinka on T.N.?

    Ennakot kuulostaa aika hyville,ite ehkä lisäisin perusennakkoa ja vähentäisin keskipakoa,mut jos noin toimii hienosti niin ei muuta kuin antaa rampan kalakattaa :lol:
    Millainen ennakko käyrä on eli millä kierroksilla tulee täysi ennakko?
     
  11. MotorFreak

    MotorFreak 1st gear

    Samaa mieltä kimen kanssa että perusennakkoa sais olla enemmän ja kokonaista vähän vähemmän. Tosin riippuu nokastakin. Paljonko nokassa asteita?

    Miksi ei alipainesäädintä? Osakaasulla jää aivan liian myöhäselle ilman.
     
  12. T.N

    T.N Gearhead

    Tiedän et Holleyn ja Demonin suuttimet poikkeaa toisistaan numeroinniltaan,mut tässäkin tapauksessa hyvinkin saattais olla kuitenkin Holleyn suuttimet käytössä,vai kuinka on T.N.?

    quote]
    Holleyn suuttimia olen käyttänyt , ja ennakko käyrää ei ole sen enempiä katsottu :cry:


    Samaa mieltä kimen kanssa että perusennakkoa sais olla enemmän ja kokonaista vähän vähemmän. Tosin riippuu nokastakin. Paljonko nokassa asteita?

    Nokka on toi comp cams xr280r asteiltaan 280/286
     
  13. MotorFreak

    MotorFreak 1st gear

    Näin lonkalta ulkomuistista perusennakko vois olla varmaan jotain 14-16 astetta. Tietysti ennakkokäyrää pitää rukata, ettei kokonaisennakko kasva. Kokonaisennakoksi suosittelisin jotain 34 astetta. 36 voi olla liikaa. Vähempikin voi riittää, mutta ilman dynotuksia puhdasta mutua.
     
  14. MotorFreak

    MotorFreak 1st gear

    Jos nuo co:t on ilman kuormaa mitattu, niin en niitä lähtis säätelemään "pääsuuttimilla" pelkästään sen perusteella. Ilman kuormaa tilanne kun aivan eri, kuin kaasupohjassa.

    EDIT: Milläs kierroksilla toi co on mitattu?. Jos toi co on mitattu ilman kuormaa, niin tuo alipainesäätimen poissaolo vaikuttaa myös seoksiin. Ilman alipainesäädintä kaasuläpät on enemmän auki mitatulla kierrosluvulla, koska osakaasulla vääntömomentti jää pienemmäksi, joten kaasua pitää painaa enemmän halutun kierrosluvun saavuttamiseksi.
     
  15. T.N

    T.N Gearhead

    EDIT: Milläs kierroksilla toi co on mitattu?. Jos toi co on mitattu ilman kuormaa, niin tuo alipainesäätimen poissaolo vaikuttaa myös seoksiin. Ilman alipainesäädintä kaasuläpät on enemmän auki mitatulla kierrosluvulla, koska osakaasulla vääntömomentti jää pienemmäksi, joten kaasua pitää painaa enemmän halutun kierrosluvun saavuttamiseksi.[/quote]

    Kierroksia oli 4000
    ja tyhjäkäynti 1000
     
  16. MotorFreak

    MotorFreak 1st gear

    Ok. Oma suositus ois että tökkäisit alipainesäätimen kiinni, jos sellainen on, tarkistat tyhjäkäyntiseoksen ja mittaat uusiks jos näät tarvetta. Sinänsä pakokaasumittaus ilman kuormaa kierroksilla, on oikeastaan turhaa, koska ei sellaista tilannetta ajossa tule koskaan. Ellei lyö vapaalle ja paina kaasua. :D

    Ilman kuormaa ei oikein voi mittailla todellista seosta, mitä kuorman kanssa tulee. Mut siihen toimii vaikka lambda-anturi pakoputkessa.
     

Kerro tästä muillekin!